SEO – 5 tidlösa tips för en långsiktig webbstrategi

I SEO-världen är råd och rekommendationer ofta färskvara. Googles riktlinjer och algoritmer är snabbt föränderliga och för de flesta webbplatser är det svårt att hålla sig à jour med dem. Det finns dock några tidlösa tips som är värda att beakta för att skapa ett kvalitativt innehåll och en stark webbnärvaro på lång sikt.

SEO – 5 tidlösa tips för en långsiktig webbstrategi

1. Undvik tveksamma genvägar

Det är lätt att lockas till genvägar. Att köpa länkar, lura sökmotorer eller besökare med omdirigeringar eller lågkvalitativa länkar kan fungera – men högst kortsiktigt. Du straffas nästan alltid hårt och det tar lång tid att återfå sökmotorernas förtroende om du missbrukat det.

Hur åtråvärt det än kan verka att få ett snabbt resultat är den enda riktigt hållbara vägen att skapa högkvalitativt innehåll, en bra användarupplevelse och en säker, tekniskt överlägsen webbplats. Kvalitetsinnehåll som uppskattas och länkar som delas via relevanta webbplatser är det mest värdefulla du kan skaffa. 

2. Ju snabbare, desto bättre. 

Hastigheten är enormt viktigt när det kommer till SEO och du har så lite som några sekunder på dig att väcka och behålla din besökares intresse. Människor förväntar sig att få det det innehåll de söker snabbt serverat och utan att behöva leta.  

Även Google driver kravet på hastighet hårt och jobbar nästan uteslutande efter metodiken ”mobile first”, det vill säga att allting ska optimeras primärt för mobiler. Googles analys av webbplatsen görs alltså ur ett mobilt perspektiv i första hand.

Det finns flera sätt att påskynda din webbplats och en bra start är att installera ett cache-plugin. Det finns både gratis och betalda cache-plugins som kan påskynda din webbplats avsevärt. Förenklat beskrivet skapar denna teknik en optimerad kopia av innehållet som kan läsas snabbt av webbläsaren samtidigt som servrar och system belastas minimalt.

3. Kompromissa inte med kvalitet

Kompromissa inte med kvaliteten på ditt innehåll. Skapa det bästa innehållet du kan och granska och förbättra det kontinuerligt där det är möjligt. SEO handlar dock inte bara om att förbättra din webbplats, utan även om att stå sig i konkurrensen. I många fall betyder det att innehållet inte bara måste vara bra, det måste vara så bra att det sticker ut från mängden. Det kräver en ansenlig investering i tid och ansträngning. Analysera ditt ämne, kartlägg din målgrupp och vad de söker efter – och låt det vara vägledande när du skapar innehållet.

4. Slarva inte med sökorden

Sökmotorernas mål är att servera relevant innehåll till användarna. Analysen av sökord eller nyckelord har alltid varit en av de viktigaste faktorerna inom sökmotoroptimering. 

Analysen av sökorden i din bransch hjälper dig att ta fram en bred sökordsportfölj, men du måste utifrån den välja ut ord med rätt konkurrens och rätt relevans för din målgrupp. Att använda för allmänna uttryck kommer göra att du försvinner i mängden, för snäva uttryck att du riskerar att inte hittas. 

Det finns gott om bra verktyg som kan användas för att ta fram så bra sökord och nyckelord som möjligt. Om du vill arbeta själv kan Googles sökordplanerare vara till god hjälp. 

5. Satsa på smart länkstruktur och interna länkar

Något som kommit att bli allt viktigare är möjligheten för sökmotorerna att söka igenom och ranka innehållet på din webbplats. Syftet är att sortera ut vilka artiklar som är viktigast och hjälpa dina besökare att hitta relevant innehåll. En avgörande faktor i detta arbete är att ha en bra länkstruktur. En länkstruktur är detsamma som webbplatsens hierarki och genom att strukturera webbplatsen på ett optimalt sätt ges besökaren såväl som sökmotorn en bättre och enklare upplevelse.

Landningssidor som är avsedda att ranka på stora och konkurrensutsatta sökord bör ligga högt upp i hierarkin och får en framträdande roll, med så få klick som möjligt från startsidan. Mindre viktiga sidor kan få hamna längre ner.

Interna länkar är också viktiga att komma ihåg – låt länkar inom webbplatsen lyfta upp innehållet på olika sidor och tydligt påvisa ett sammanhang för sökmotorerna. En relativt enkel men viktig del i att stärka din SEO.