blogg

SEO – dags för en uppdatering?

Mobilanpassningar, stories och filmer var stort 2020 och fortsätter växa. Här bjuder vi på några tips om hur du ska tänka kring dina SEO-strategier för att hålla dig sökbar och synlig.

SEO – dags för en uppdatering?

SEO är ständigt föränderligt men för den som hållit sig hyfsat uppdaterad senaste året är huvudprinciperna som vi just nu ser gällande för 2021 fortfarande desamma. Ribban har dock höjts och det du jobbat med kan behöva ännu lite mer omsorg i fortsättningen. 

Mobile first

Google har sedan en tid tillbaka övergått till att indexera med utgångspunkt i mobila enheter. Från och med 2021 kommer mobilsajterna också att att bedömas utifrån sidupplevelsen, varför det är viktigt att hålla sidan i samma goda skick som din ordinarie webbplats.

Kvalitet på webbplatsen

Tekniken, hastigheten, användarupplevelsen – allt – behöver hålla hög kvalitet för att stå sig i konkurrensen idag. Många sajter är oerhört välarbetade men det är viktigt att hålla igång underhållsarbetet för att behålla en bra position. UX (user experience), strukturerad data och innehåll är begrepp som du eller den som jobbar med din webbsida förmodligen är välbekanta med vid det här laget. 

Kvaliteten på innehållet

Även om de tekniska aspekterna är uppdaterade är det inte läge att luta sig tillbaka. Innehållets kvalitet – det vill säga orden och allt som fyller webbplatsen måste också hålla hög nivå. Nyckelord, länkningar och annat innehåll behöver ses över med jämna mellanrum för att hålla sig à jour med det din besökare letar efter. 

Bredda sökmotoroptimeringen

Google och din webbplats är viktiga, men inte allt. Du kan behöva bredda din SEO-strategi även till andra områden och plattformar. Filmer på exempelvis Youtube har kommit att bli en viktig del i sökmotorernas resultat och det är sannolikt att  film kommer att växa ännu mer. Vidare har olika appar och sociala medier kommit att bli allt viktigare både vad gäller handel och resultat i sökmotorerna. Inte minst stories, det vill säga sekvenser med berättelser i form av bild och text som kan swipas har blivit superpopulära och väldigt effektfulla för mobilformatet.

Vill du veta mer om hur du kan arbeta med SEO och få en genomgång av din webbplats? Kontakta vår projektledare Kristina Borgström Troéng så berättar hon mer om våra tjänster och vilka rapporter vi kan hjälpa dig med.