i praktiken

Matkomfort – matkassar med högsta flexibilitet

Matkomfort föddes ur tanken att alla borde få äta riktigt god vällagad mat på vardagarna utan att behöva stå flera timmar i köket. Genom att låta sina kockar laga alla såser, fonder och grytbaser från grunden får kunderna mer tid till annat och ännu godare middagar.

Maten står självklart i fokus för Matkomfort men bakom affärsidén finns en tekniskt avancerad lösning för webbsida och e-handel. Det har varit viktigt att erbjuda kunderna en flexibel lösning utan bindningstider och med möjlighet att boka på, boka av, byta kasse eller pausa. Det har ställt krav på såväl teknik och presentation utåt. Att skapa en driftsäker, lättnavigerad webblösning som är lätthanterlig även tekniskt var målet - och resultatet.

Matkomfort – matkassar med högsta flexibilitet

Utmaning

En adaptiv och komplett lösning utåt för kunderna och en baksida som skulle hantera motsvarande flexibilitet på ordrar och betalningar innebar ett komplext och svårarbetat system för Matkomfort. Ändringar som behövde göras kontinuerligt baserat på bland annat olika kampanjer och nyheter var tids- och kompetenskrävande. Matkomfort släpper in kunden långt i planeringen för att erbjuda en flexibilitet som marknaden idag efterfrågar.

Utmaningen låg i att renodla system, affärslager och gränssnitt och möjliggöra och förenkla för flera inblandade parter att arbeta fristående i samma lösning. Detta med målet att kunna åstadkomma förändringar enklare och snabbare.

Lösning

Tillsammans med deras leverantör av affärssystem definierades och utvecklades ett flexibelt integrationslager där den affärsmässiga kontrollen kan kvarstå i den befintliga plattformen. På detta byggdes en ny e-handel och kundportal där kunden själv kan anpassa och ändra sitt abonnemang, liksom göra beställningar av enstaka leveranser eller specialprodukter.

Ett modulbaserat kommunikativt ramverk har tagits fram tillsammans med reklambyrån vilket möjliggör för Matkomfort att själva skapa avancerade kampanjytor och kommunikationvägar som integrerar med e-handeln.

En plattform för marketing-automation har också integrerats för att fånga upp målgruppens beteendemönster. Det ger svar på vilka produkter och kampanjer som genererar högst försäljning och en fingervisning om marknadsstrategiernas resultat.

Resultat

– Vi har fått en hög driftsäkerhet och är mer snabbfotade nu. Oavsett om det är vi eller digiPlant som ska göra förändringarna så går det snabbare och enklare. Vi har fått en bra grund att stå på, säger Henrik Nilssons, grundare och VD.

Varför digiPlant?

Matkomfort hade ett samarbete med en ny byrå och behövde ett digitalt komplement. Vi blev rekommenderade digiPlant via den nya byrån. En lyckad rekommendation och nu har vi jobbat ihop i sedan 2015.

Matkomfort – matkassar med högsta flexibilitet
Matkomfort föddes ur tanken att alla borde få äta riktigt god vällagad mat på vardagarna utan att behöva stå flera timmar i köket. Genom att låta sina kockar laga alla såser, fonder och grytbaser från grunden får kunderna mer tid till annat och ännu godare middagar! Läs mer om Matkomfort