Skriv effektivt med redaktionskalender

Skriv effektivt med redaktionskalender

Hög ambition och motivationen på topp, ändå händer inget i företagsbloggen och nyhetsbreven. Med en redaktionskalender kan er innehållsmarknadsföring bli effektivare.

Börja med ansvarsfördelning

En redaktionskalender är enkelt sagt ett schema över vad som ska publiceras, var och av vem. Tydlig ansvarsfördelning är avgörande för att det ska fungera. Gör klart det innan du går vidare med att upprätta en redaktionskalender. Ni kan ha samma person med ansvar för att material planeras, skapas, korras och publiceras eller flera personer med olika ansvar. Vilket ni än väljer måste det vara tydligt för alla vem som har vilket ansvar.

Målgrupp, behov och strategi

Vi tog hjälp av tips från Content Marketing Institute för att få tydligare överblick av blogginlägg och våra olika nyhetsbrev. Utöver handfasta tips betonar de en sak för att lyckas skapa relevant innehåll kontinuerligt. Varje redaktionskalender ska ha en målgrupp, beskriva behovet av kommunikation med den målgruppen samt ha en strategi för att fylla behovet. Alltså svara på: till vem, varför och med vad. Beskriv det i tre tydliga meningar, det räcker.

Värdefull tidsbesparing

Ja, det tar tid att göra en redaktionskalender. Ja, det är värt det. Jämfört med tiden det tar att försöka klämma ur sig relevant innehåll under tidspress, eller i panik hitta en nyhet för att hålla bloggen uppdaterad är arbetet med redaktionskalendern en sund tidsprioritering. Överblicken du får hjälper er att producera relevant innehåll på ett strategiskt sätt som i slutändan bidrar till er lönsamhet på webben.

Fler fördelar med redaktionskalendrar

Förutom att planera ert redaktionella jobb och innehållsmarknadsföring är redaktionskalendern en effektiv idéproducent för nytt material och nya vinklar. Det skriver vi om i del två om redaktionskalendern.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Hör av dig till Alex: alex@digiplant.se eller 019 18 96 95.

Taggar  effektivitet inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skriva webbadministration webbtext

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB