Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

När du ska publicera ett blogginlägg, en nyhet, en artikel eller skicka ett nyhetsbrev kan du utforma texten på flera sätt. De som designade er webbplats bestämde säkert utseendet för olika textdelar; radavstånd, typsnitt, textstorlek, länkars utseende m.m. Har de gjort sitt jobb så blir både de och framförallt dina läsare glada om du inte ändrar sådant. Ett samstämmigt helhetsintryck är viktigt för att stärka ert varumärke. Med det finns några textbitar som du som skribent bör tänka på för att få en professionell och lättläst text.

Feta betoningar

Vill du betona ett ord eller urskilja ett citat finns flera sätt. I tryck är kursivering vanligt men på webben är fetstil bättre eftersom det är lättare att läsa på en skärm. Använd inte understruken text eftersom läsaren kan tolka det som länkar. Är citatet ett längre stycke är det bättre att låta det stå för sig själv som eget stycke till exempel med indrag. 

Starka skiljetecken  

Använd inte starka skiljetecken i alltför stor utsträckning ... Det ger ett oseriöst intryck och har snarare en försvagande effekt på ditt budskap! Ett utropstecken räcker. Fråga dig: är det här en mening som läsaren bör uppleva som om den skriks ut?!? Kändes det besvärande att läsa föregående meningar? Då har poängen nått fram.

Snygga punktlistor

Punktlistor är ett tacksamt avbrott i en text som drar blickarna till sig. Gör punkterna kortfattade, med de viktigaste orden för mottagaren och konsekventa i ordföljd och riktning.

Dåligt exempel

  • Låt inte punkterna ha för många ord
  • De ord som mottagaren tycker är viktigast ska du ta med i punkten
  • Ordföljden bör inte varieras för mycket utan låt alla punkter vara liknande i sin ordföljd och riktning.

Gott exempel

  • Skriv kortfattade punkter
  • Skriv de viktigaste orden i punkten
  • Skriv ordföljden i ett mönster
  • Skriv med samma riktning i alla punkter

Vassa rubriker

Var aktiv. En rubrik med aktiva verb är tilltalande och lätt att förstå. Jämför ”Socialt intranät för Länstrafiken byggs av digiPlant” och ”digiPlant bygger socialt intranät åt Länstrafiken”. Passiva verb hör till en formell och opersonlig stil och är ofta onödigt svårläst. Den formen bör därför undvikas. Undvik därför den formen.

Ha riktning. Rubriken ska säga något till läsaren. Ett sätt är genom direkt tilltal: ”För dig som undrar om sociala intranät”. Ett annat sätt är med ord som du vet intresserar målgruppen, till exempel: ”Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd”. 

Var kortfattad. Rubriken bör vara så kort som möjligt utifrån vad som passar målgruppen. Kontrollera längden på din rubrik en extra gång, ofta går det att ändra ordföljd eller ta bort ord för att få den kortare.

Beskriv. Ibland väljer man rubriken med den fina formuleringen eller finurliga ordvitsen men glömmer att den ska beskriva vad texten handlar om. Läsaren ska få veta vad texten handlar om och känna att det rubriken säger rimmar med textens innehåll. 

Taggar  blogg redaktorskap skrivande tillganglighet webbadministration webbtext

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB