Premium webbtexter:
En sammanfattning

Premium webbtexter:
En sammanfattning

I vår serie om Premium webbtexter har vi levererat tips för alla typer av webbtexter från analys till korrektur. I varje del finns också sökmotoroptimering med som en naturlig del att ta hänsyn till när man skriver för webben.

  • Börja med att teckna en bild av målgrupp och kontext så att ditt budskap når rätt personer på rätt sätt.
  • Ställ alltid frågan ”varför?” så att ditt budskap är koncist och uppskattas av läsaren.
  • Skriv utan att ta hänsyn till ordval, i vilken ordning saker kommer eller styckeindelning och mellanrubriker. Då får du ett råmaterial som sedan enkelt kan putsas och bli den text du vill nå fram med.
  • Anpassa textens längd efter kontext och målgrupp så vet du att läsaren kan ta till sig det korta budskapet eller upplever er generositet som positiv.   
  • Gör det enkelt att läsa genom att använda ett stycke per tanke. Bra mellanrubriker gillas av sökmotorerna och kan ge läsaren bättre översikt som dessutom lockar till läsning så att de snabbt ser ert budskap.
  • Variera meningslängden. Det är ett generellt skrivråd som ger läsaren en känsla av kvalitet vilket stärker förtroendet för er.
  • Kontrollera enkelheten i din text. Använd din språkkänsla och komplettera med räkneverktyg för läsbarhet. En enkel text blir läst, förstådd och uppskattad.
  • Om din text måste förkortas finns flera sätt att göra det. Efter en förkortning blir budskapet tydligare, enklare att ta till sig och bilden av er blir positiv. 
  • Skriv länkar som väcker nyfikenhet, är lagom långa och tar med det viktigaste av målsidans innehåll. Och skriv dem så att sökmotorerna gillar dem. 
  • Glöm inte korrekturen. Det är en fördel om någon annan kan läsa din text innan publicering eftersom ingen är en god korrekturläsare för sin egen text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB