Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Länkar är för internet vad solen är för sommaren. Men en länk är inte automatiskt besökarvänlig eller omtyckt av Google, den skapar inte automatiskt nyfikenhet eller ger luft i en text. 

  • Låt länktexten beskriva vart länken leder så läsaren vet vad som väntar efter klick.
  • Länktexten ska säga det viktigaste. Om målsidan har en bra text hittar du det i rubriken och ingressen.
  • Väck intresse. Sätt dig på stolen mitt emot och fundera på vad som triggar din nyfikenhet som läsare. En tydligt definierad målgrupp behövs för att göra detta effektivt.
  • Länka inte ”här”. Det är en vanlig men ointressant länktext. En besökare ögnar igenom en webbsida och fastnar för det som avviker eller verkar intressant. Ändra ordföljden för att fånga det intresset och locka till klick. 

Mer om hur du gör klickvänliga länkar hittar du här.
Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Skriv korta länktexter. Om länktexten är lång kan besökaren inte uppfatta den. Exemplet ovan skulle kunna bli kortare och bättre.

Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Välj hur länken ska öppnas så det blir logiskt för besökaren. En intern länk på er webbplats bör öppnas i samma fönster/flik. Om du länkar till en annan webbplats bör den länken öppnas i ett nytt fönster. 
  • Syns i Google. Ni rankas högre av sökmotorerna om länktext, länkadress, målsidans titel och rubrik har gemensamma ord.  

Lek med orden istället för att se det som en svårighet. Sökmotoroptimering är en extra dimension att trilskas med och glädjas åt när man skriver för webben. När du lyckas skapa en länktext som sökmotorerna gillar, besökarna upptäcker och målgruppen klickar på; då är lyckan gjord!

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB