Premium webbtexter del 5: 
Det svåraste och mest självklara

Premium webbtexter del 5:
Det svåraste och mest självklara

Att skriva enkelt är lika svårt som självklart. I grund och botten handlar det om hålla rätt nivå utifrån ramarna och riktningen i kontext- och målgruppsanalysen. Du vet vad du har för relation till läsaren och kan därför använda lämpligt tilltal. Du vet vilka kunskaper mottagaren har och kan undvika snäva fackuttryck eller att dumförklara. I och med det kan du också använda rätt nyckelord som läsaren söker på för att sökmotoroptimera din text.  

Mät textens läsbarhet

Vana, kunskap och erfarenhet ger naturligtvis en känsla för vilken stilnivå som är lämplig men det finns också verktyg som beräknar läsbarheten i en text; ett av dem heter Lix

Lix mäter textens läsbarhet på en femgradig skala från mycket lättläst (motsvarande barnböcker) till mycket svårläst (motsvarande byråkratsvenska). Du får siffror på antalet långa ord och långa meningar som ofta är ett tecken på att texten kan bli mer lättläst. Ordvariation mäts också vilket kan hjälpa dig att kontrollera din användning av viktiga nyckelord för sökmotoroptimeringen.

Kommunikativ tanke viktigare än uträkningar

Oavsett vad resultatet blir är det du som bestämmer var på skalan du vill vara. Låt aldrig en uträkning köra över din kommunikativa tanke. Om du har gjort medvetna val ska du lita mer på det än en läsbarhetsuträkning som trots allt aldrig kan uppleva en text som den verkliga målgruppen. 

Nästa del i Premium webbtexter kommer handla om det sorgliga arbetet för varje skribent - att förkorta sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB