Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Med artikelserien Premium webbtexter kan du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Serien tar upp flera delar i skrivandet och inkluderar alltid SEO-aspekten.

  • Få koll på målgrupp och kontext
  • Hur långa och korta meningar/stycken blir bra kommunikation
  • Lyft fram det viktiga och enkla
  • Förkorta en text
  • Skriv länkar som läsaren klickar på 

Målgruppen

Gör alltid en analys. Då går skrivandet fortare, är roligt och ger önskat resultat eftersom texten får ramar (om vad) och riktning (till vem).  Skriv för den du vill ska läsa, inte den som har möjlighet läsa.  

  • Vem? Ju fler egenskaper du tillskriver läsaren desto tydligare blir målgruppen. Ålder, yrkesroll, geografisk plats, bransch, kunskapsnivå o.s.v. är egenskaper som påverkar din text. Beskriv också läsarens relation till er; Vem är ni för läsaren?
  • Vad? Tänk igenom vad läsaren behöver veta för att förstå budskapet, vad de redan vet om er och vad de har för frågor och vilka sökord de använder i sökmotorerna.

Svaret på de här frågorna blir stommen för ett relevant innehåll.

Kontext

Kontexten är allting runt din text som kan påverka den; din kommunikationskanal (i det här fallet webben), tid, plats, aktuella händelser, bilder, konkurrens om sökorden etc. Kontexten är körförutsättningarna för ditt budskap på väg till läsaren och du måste veta hur du bäst förhåller dig till dem för att nå fram.  

  • Var blir din text läst? Läsaren tänker inte på samma saker på jobbet som hemma. Se till att ditt budskap talar till det som finns i tankarna där texten blir läst.  
  • När blir texten läst? Beroende på om det är sommar, fredagseftermiddag, bokslutstider, nära jul eller i en stark ekonomisk period kan du använda en ton som är relevant för tidpunkten. 
  • Vilka aktuella händelser berör målgruppen? Vilken koppling har händelsen till ditt budskap och vilka ord söker folk på för att läsa om händelsen? Ta ställning till om budskapet tjänar på att nämna händelsen och från vilket perspektiv i så fall.

När svaret är ”jag vet inte”

När svaret är ”jag vet inte” ska du inte misströsta. Det svaret ger också ledtrådar för hur du bör skriva. Om du till exempel inte vet om läsaren är inne i en stark ekonomisk period eller ej så vet du att budskapet bör balanseras så att både ”Spara” och ”Satsa” kan ta det till sig.

Ibland blir alla svar ”jag vet inte”. Svara då på frågorna utifrån en önskad kontext. Var och när vill du att din text ska läsas? Genom att gissa ramarna har din text större chans att träffa rätt.

Nästa del i Premium webbtexter

När du gjort analysen är en stor del av jobbet klart. En uppskattning är att skrivandet tar 20 % av tiden medan förarbete och korrigeringar delar ungefär lika på resterande 80 %. Nästa del i Premium webbtexter handlar om den viktiga frågan "varför?" och hur du håller din text relevant.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB