Resultatet är begränsat till urvalet  2014  för att återställa  Visa alla

Tack för ett gott 2014!

Tack för ett gott 2014!

År 2014 bjöd på många intressanta uppdrag och utmaningar. Med facit i hand har vi haft ett lyckat år. Nu vill vi säga tack för ett gott 2014!

Något av det som väntar under 2015

Många spännande uppdrag har redan landat på vårt bord inför nästa år. Nya uppdragsgivare har gett oss förtroendet att digitalisera deras verksamheter med vårt ansökningssystem
SBS Manager™. 

Det kommande året startar också med flera nya kommunikationsuppdrag. Vi kommer bl.a. leverera designkoncept och kundportal för en mjukvaruutvecklare, driva onlinemarknadsföring, bygga appar och förädla en e-bokstjänst.

Med de goda nyheterna önskar vi dig en god jul och ett gott nytt år!

Taggar  digitalisering intranat kommunikation kundservice sbsmanager webbdesign

Vi växer vidare i nya lokaler

Vi växer vidare i nya lokaler

I takt med att personalstyrkan vuxit har våra lokaler kommit att kännas allt mindre. Efter årets expansion konstaterades att vi behövde större ytor och sedan några dagar tillbaka hittas vi på Nygatan 80 – för de flesta Örebroare känt som Österpraktiken.

Efter några månaders upprustning och anpassning av lokalerna till vår verksamhet fick vi äntligen flytta in i början av veckan. Den hundraåriga charmen och villans givna pondus finns bevarad, men ytorna har fått en betydligt ljusare och mer modern känsla.

Vi stortrivs redan och ser fram emot att använda det nya tillväxtutrymmet vi fått.

Välkommen in på en titt och inflyttningskaffe!

Taggar  tillvaxt

Kundservice med mer tillgänglighet

Kundservice med mer tillgänglighet

Eftersom vår kundkrets och våra kunder växer behöver vi en effektiv och trygg kundservice och det står högt på vår prioriteringslista.

Nu utvecklar vi vår nya supportplattform med hjälpcenter där du kan hitta hjälp dygnet runt. Vår nya supportplattform har blivit succé för vår kundservice i tillgänglighet och snabbhet. Sedan vi införde den har vår kundservice:

  • 98% nöjda kunder

  • 75% som får svar inom 8 timmar

Just nu byggs ett hjälpcenter för dig som administratör i SBS Manager™ som en naturlig utveckling av vår strävan att ha en tillgänglig support. Vi håller dig uppdaterad inför lanseringen.

Taggar  kundservice kundtjanst sbsmanager support

Diabetesfonden digitaliserar med oss

Diabetesfonden är en av våra nyaste kunder som häromveckan öppnade sitt digitala ansökningsflöde med SBS Manager™.

Sedan den 1 augusti hanterar Stiftelsen Svenska Diabetesförbundets Forskningsfond sina ansökningar via ansökningssystemet SBS Manager™. Stiftelsens fokus ligger på att stödja forskning kring diabetes för att hitta orsaker till och ett botemedel mot sjukdomen.

Stiftelsen började sin utdelning redan 1958 och delar nu årligen ut mellan 13 och 17 miljoner kronor.

Vi hälsar Diabetesfonden varmt välkomna till digiPlant och SBS Manager™!


Taggar  ansokningssystem diabetesfonden digitalisering sbsmanager

Möt vår nya utbildare och projektkoordinator

Möt vår nya utbildare och projektkoordinator

Vi är glada över att få inleda hösten med att presentera vår nya medarbetare Jenny Peterson Engström. Du som kund kommer möta Jenny som utbildare och projektledare.

Jenny har tidigare jobbat på Fortum i elva år med bland annat kundsupport och internutbildningar av supportteamen. Senast ägnade hon sig åt ekonomisk administration. Sin kandidatexamen i företagsekonomi tog hon i Australien och USA. 

På frågan om vad hon ser mest fram emot med uppdraget hos oss på digiPlant svarar hon:
- Kundkontakten! Det finns något så tillfredsställande i att utbilda och hjälpa en kund till att behärska något nytt eller komma med en lösning på ett problem.

Jenny är också idrottsfantast och älskar att titta på sport, fotboll ligger högt på listan. 

Varmt välkommen, Jenny!

Taggar  jennypetersonengstrom tillvaxt

Sommartider och bemanning på kontoret

Sommartider och bemanning på kontoret

Vårens och försommarens höga tempo håller fortfarande i sig på kontoret. Vi kommer att hålla öppet hela sommaren, men med något begränsad bemanning under juli månad.

Sommarens första månad har passerat och för många är det semesterdags. Självklart kommer även vi att njuta av lite ledighet och sköna sommardagar men har sett till att det alltid finns någon här på kontoret. Vi nås som vanligt via vårt växelnummer 019 -18 96 95 eller på supportlinjen 010 - 138 88 29. Lika bra går det naturligtvis att mejla till support@digiplant.se.

Vi önskar alla våra uppdragsgivare, samarbetspartners och vänner en riktigt skön sommar!

Taggar  semester

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Innehållsmarknadsföringen går framåt och internetreklamen står för de positiva siffrorna för mediemarknaden, visar undersökningar för det första kvartalet 2014.

En enkätundersökning bland medlemmar i Sveriges Annonsörer visar att innehållsmarknadsföringen ser ut att öka under detta året. Mer fokus kommer ligga på varumärkesbyggande och vårdande av kundrelationer. Facebook är den mest använda kanalen, men även nyhetsbrev och egna event är populära former. En annan kategori som blivit allt mer populär är redaktionellt innehåll på webben. Idag används det av 74 procent av deltagarna i undersökningen, men hela 18 procent uppger att de planerar att börja arbeta med redaktionellt innehåll.

Internetreklamen står för tillväxten

Inom mediemarknaden har de negativa siffrorna också vänt och även här står internetdelen för den största tillväxten, visar en undersökning gjord av IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Medan mediemarknaden som helhet rapporterar en uppgång på 2,3 procent är ökningen för kategorin internetreklam 12 procent jämfört med föregående år.

Vill du veta mer om hur du kan jobba på webben med innehållsmarknadsföring och nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  innehallsmarknadsforing internet nyhetsbrev redaktorskap webb

Nya uppdrag från SKL

Nya uppdrag från SKL

SKL har tidigare valt att digitalisera flera verksamhetsområden med SBS Manager™. Nästa projekt heter ÖK 14 och SBS Manager™ fortsätter som plattform även där.

Nya kunder är självklart glädjande, men minst lika glada blir vi över sådana här återkommande förfrågningar från befintliga uppdragsgivare. 

Föregångaren till detta projekt, ÖK13, pågick under 2013 och nu står det klart att det blir en fortsättning.  Det är Sveriges kommuner och Landsting som tillsammans med Socialdepartementet driver satsningen om stöd till riktade insatser för att förbättra vården och omsorgen för barn och unga med psykisk ohälsa och personer med omfattande eller komplicerad psykiatrisk problematik.

Med SBS Manager™ samlas enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting in digitalt. Sammanställningen och bearbetningen av resultatet kan naturligtvis också skötas i systemet –  enkelt, effektivt och säkert.

Vi tackar SKL för det fortsatta förtroendet!

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager skl

Vi digitaliserar vidare
– välkommen Allmänna Barnhuset!

Digitaliseringen av stiftelser fortsätter och idag hälsar vi Allmänna Barnhuset välkomna till digiPlant och SBS Manager™.

Vi behöver nog inte nämna att det är högt tempo på kontoret just nu. Redan den 9 juni öppnar Stiftelsen Allmänna Barnhuset nästa ansökningsperiod och till dess ska en installation av den senaste versionen av ansökningssystemet SBS Manager™ vara på plats.

Stiftelsen grundades så tidigt som 1633 och var då Sveriges första barnhus. Från att ha varit barnhem övergick stiftelsen senare till att bygga upp den första fosterbarnsverksamheten i Sverige och i dagsläget ligger verksamhetens tyngdpunkt vid att genom forskning och kunskapsspridning stärka barn i utsatta livssituationer.  Varje år delar Allmänna Barnhuset ut cirka 3,8 miljoner kronor till socialt inriktad barn- och ungdomsforskning.

Vi hälsar Allmänna Barnhuset välkomna till digiPlant och tackar för förtroendet!


Taggar  allmannabarnhuset ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Stiftelsen Lantbruksforskning väljer SBS Manager™

Nu har vi glädjen att presentera ännu en ny kund – Stiftelsen Lantbruksforskning. Nästa utlysning sker i sommar och då med ansökningsystemet SBS Manager™ som plattform.

Stiftelsen Lantbruksforskning grundades 1986 och är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse. Dess mål är att stödja en hållbar utveckling av det svenska lantbruket genom att låta lantbrukarna ta ansvar för finansieringen av svensk lantbruksforskning.

I juli öppnar stiftelsen sin nästa utlysning och då med ansökningssystemet SBS Manager™ som grund.

digiPlant tackar för förtroendet och hälsar Stiftelsen Lantbruksforskning välkomna till SBS Manager™!

Taggar  ansokningssystem digitalisering lantbruksforskning sbsmanager

SEB väljer ansökningssystemet 
SBS Manager™

SEB väljer ansökningssystemet
SBS Manager™

digiPlant har under slutet av 2013 ingått ett treårigt ramavtal med SEB, Sveriges största stiftelseförvaltare.

Enterpriseinstallationen omfattar merparten av de bidragsgivande stiftelser som administreras av SEB och avtalet löper till en början under kommande treårsperiod. SBS Manager™ har under en period av två månader vid årsskiftet satts upp och konfigurerats för ett stort antal organisationer. Ett tidspressat uppdrag och en intensiv period på kontoret men med ett mycket lyckat utfall inom tid och budget.

– Affären är ett strategiskt viktigt steg för digiPlant i etablerandet av produkten SBS Manager™ som Sveriges främsta ansökningssystem. Vi har nu på allvar fått sätta vår kapacitet på prov och med ett väldigt gott resultat än en gång fått våra styrkor bekräftade, säger digiPlants VD Alexander Törnqvist.

Vi hälsar SEB välkomna till digiPlant och tackar för förtroendet!

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager seb

digiPlant förvärvar delar av inkromet i IT-bolaget Zapote

Ansökningssytemet Orbelon AMS kommer att avvecklas och upptas i digiPlant AB under varumärket SBS Manager™. Detta efter att Zapote Consulting AB valt att upphöra med verksamheten som rör digital ansökningshantering.

Förvärvet omfattar verksamhet som syftar till digital ansökningshantering under varumärket Orbelon. Verksamheten som bedrivits under varumärket Orbelon kommer i och med detta att upphöra. Varumärket kommer att upptas i digiPlant AB och omvandlas till varumärket SBS Manager™.

Avvecklingen sker i samarbete mellan Zapote Consulting AB och digiPlant AB på initiativ av Zapote Consulting. Anledningen är att Zapote Consulting har fattat beslut om att fullt ut fokusera på sin kärnverksamhet inom IT-konsultation.

De kunder som idag nyttjar Orbelon AMS som teknisk plattform kommer att bli erbjudna att flytta och konvertera sin ackumulerade data till SBS Manager™, digiPlant AB:s plattform för ansökningshantering.

SBS Manager™ är idag ett marknadsledande standardsystem för digital ansökningshantering inom offentlig förvaltning, bankväsendet och stiftelsesfären.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Vårdalstiftelsen väljer 
SBS Manager™

Vårdalstiftelsen väljer
SBS Manager™

Digitaliseringen av stiftelser fortsätter och idag har vi glädjen att presentera en av våra senaste användare av SBS Manager™ – Vårdalstiftelsen.

Vårdalstiftelsen har även tidigare använt sig av digitala flöden men nu valt ansökningssystemet SBS Manager™ för sin sista utlysning.

Sedan stiftelsen grundades 1994 har cirka 870 miljoner kronor delats ut till forskning med syftet att förbättra människors hälsa och livsvillkor. Stiftelsens styrelse fattade hösten 2013 beslut om att stiftelsen ska vara avvecklad år 2015 och delar nu ut de sista kvarvarande medlen under den pågående utlysningen.

Några veckor in i den aktuella ansökningsperioden passar vi på att ställa några frågor till styrelsens programkoordinator Dag Hervieu gällande övergången till SBS Manager™.

1. Hur upplever du att konverteringen till SBS Manager har gått?

Mycket smidigt och bra. Vi hamnade i en stor tidspress men förståelsen och samarbetsvilligheten från digiPlant var oerhört proffsig. Vi har fått ett system som tillfredsställer samtliga krav och behov som ställdes.

2. Ni har den senaste versionen av SBS Manager 3.5 – hur skulle du beskriva första intrycket av systemet?

Överskådlig och tydlig med en enkel manövrering i systemet. Bra och lättförståeliga manualer.

3. Har du upptäckt någon funktion som är speciellt värd att nämna och som du tror kommer att vara er till extra stor hjälp i ansökningshanteringen?

Det är A och O att man pratar samma språk och digiPlant har visat en stor förståelse för att alla inte riktigt hänger med när det pratas om plattformar och tekniska detaljer. digiPlant utgår från användarens synvinkel vilket gör att systemet utvecklats användarvänligt – det är helt avgörande för att få ett bra samarbete. Det är för tidigt att skapa en helhetsbild av SBS Manager men bemötandet från digiPlant och den proffsiga inställningen gör att vi är trygga och ser fram emot samarbetet och att använda SBS Manager med stor tillförsikt.

Vi på digiPlant tackar för förtroendet och hälsar Vårdalstiftelsen varmt välkomna till SBS Manager™!

Taggar  digitalisering sbsmanager vardalsstiftelsen

Full pott för digital agenda

Full pott för digital agenda

Målet att få alla samtliga län i Sverige att ansluta sig till den digitala agendan har nåtts. Alla 21 regioner är nu med på tåget mot att bli världsbäst på att använda digitaliseringens möjligheter.

Vi har tidigare skrivit om digital agenda och hur Örebro av regeringen utsågs att ta ledningen för projektet. Att få med så många delar av Sverige som möjligt var projektledaren Laine Västriks målsättning och nu kan vi äntligen gratulera till ett lyckat resultat. Samtliga 21 regioner har signerat agendan och ställer sig således bakom det IT-politiska mål som regeringen och riksdagen slagit fast.

Ökad delaktighet och digital service

Men vad innebär det egentligen att bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter?
Enkelt sammanfattat handlar det om att öka delaktigheten så att fler vill och vågar använda digitala tjänster. Tillgång till Internet är naturligtvis en förutsättning för detta vilket gör att bredbandet lyfts fram som en essentiell fråga. En lika central del är också att öka och förbättra den digitala servicen i samhället. Det ska vara säkert, enkelt och lättillgängligt att använda de digitala tjänsterna.

Digitalisering en ambivalent process

digiPlant har som en del i digital agendas arbete för att öka kunskapen och kännedomen bland offentliga verksamheter bjudits in att föreläsa om möjligheterna med digitala tjänster. För många verksamheter är det en ambivalent process; några driver digitaliseringen framåt medan andra känner ett större motstånd och upplever att förändringen är något av ett tvång.

Kan man digitalisera allt?

Frågor som ofta väcks är om man verkligen kan överföra all pappersbaserad administration till digitala blanketter och vad det innebär det för verksamheter och användare? Hur gör man en övergång till digitala tjänster så smidig som möjligt och vad vinner man egentligen på det?

Våra erfarenheter och svar på dessa frågor har vi utvecklat i vår serie Det digitala kansliet. Har du inte redan läst den så hittar du första delen här.


Taggar  detdigitalakansliet digitalagenda digitalisering sbsmanager

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

I slutet av förra året presenterade Google sin senaste uppdatering Hummingbird. Förväntningar och farhågor diskuterades flitigt i SEO-sammanhang, men vad har förändringarna med några månader i backspegeln resulterat i?

Kortfattat kan syftet med Hummingbird beskrivas som en åtgärd för att öka kvaliteten på innehållet på webben. Oseriösa metoder för att få trafik till sina sidor ska elimineras och det som är av hög kvalitet ska premieras. Förändringarna och åtgärderna är relativt komplexa rent tekniskt men kort beskrivet handlar det om det om följande:

  • En betydligt större vikt har lagts vid sökfrågor formulerade mer som vanligt tal och språk. Google ska bli bättre på att läsa av vad användaren egentligen letar efter, inte bara gå på de specifika sökorden. Din sökterm ska få Google att tänka ett snäpp längre och ge dig information som du sannolikt kan tänkas söka på som nästa steg.
  • Taggar är inte lika viktiga. De har under en period rankats som viktiga av Google och man rekommenderasdes att se över dem. Med Hummingbirds införande betrakatas de dock inte som lika viktigt längre, Google menar att de klarar av att hantera innehållet bra ändå.
  • Riktlinjerna för länkning har ändrats. Att köpa länkningar ska kosta mer än det smakar och länkningar som Google inte betraktar som “naturliga” ska försämra sökmotorplaceringen. På samma sätt ska Google belöna länkningar som görs manuellt och som är ett resultat av att folk faktiskt gillar det de länkar.

Kvalitet i fokus

För dig som arbetar med webbinnehåll är rådet alltså att fokusera på kvalitet. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka frågor de ställer i sökmotorerna. Ett bra innehåll ökar chanserna att hittas av sökmotorerna (och alltså dina besökare) och ett riktigt bra innehåll har definitivt bättre chanser att spridas och få naturliga länkar.

Innehållet allt viktigare

Med dessa förändringar som ett faktum är det inte direkt förvånande att innehållsmarknadsföringen ökar i popularitet och att redaktionellt innehåll tagit ett rejält kliv upp på listan över viktiga insatser. Idag används det av 74 procent av svenska annonsörer men enligt en undersökning som gjorts av Novus planerar ytterligare 18 procent att börja arbeta aktivt med det under 2014.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta strategiskt med ditt webbinnehåll eller hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  google hummingbird innehallsmarknadsforing seo webb

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

Sigillet är utfärdat av Syna AB