Resultatet är begränsat till urvalet  2013  för att återställa  Visa alla

Ledande ansökningssystem snart i ny version

Ledande ansökningssystem snart i ny version

Ny tillgänglighet och kvalitet i vårt digitala ansökningssystemet SBS Manager™. Följ utvecklingen av nya versionen, SBS Manager™ 3.5, full av förbättringar.

Utvecklingen av SBS Manager™ 3.5 kommer dels från våra kunders önskemål, dels från vår ambition att ständigt förbättra och ta vara på nya tekniska möjligheter. Förbättringarna är många, här är några av de största:

  • Smartare gränssnitt anpassat för surfplattor och smartmobiler
  • Bredare stöd för externa bedömare
  • Effektivare sökmotor med bland annat tydligare urval och högre hastighet
  • Tydligare Min sida med inbyggda supportytor för sökande
  • Utökat språkstöd i administrationen
  • Stora prestandaförbättringar
  • Effektivare funktionalitet
  • Utökat stöd för händelsespårning och notifieringar
  • Bredare stöd för nya webbläsare

Ansökningshantering på resande fot

Du kan arbeta med ansökningar var du än är. I gränssnittet för surfplattor (som iPad) och smartmobiler har du alla relevanta funktioner tillgängliga på ett tydligt sätt.

Bedöm ansökningar ännu effektivare

Anpassade vyer för externa bedömare gör det enkelt för dem att jämföra ansökningar. I och med det krävs ingen djupare förståelse för ansökningssystemet och inga långa vägar för att hitta rätt ansökningar. Det finns också möjlighet att ange huvud- och bigranskare på ansökningar och direkt se när en bedömning är klar. För er del blir inhämtningen av extern kunskap betydligt smidigare och effektivare.

Sök fram ansökningar mer flexibelt

Sök fram ansökningar snabbare, stabilare och med tydligare val. Sökmotorn, hjärtat i SBS Manager™, har förfinats. Fler områden i ansökningarna har gjorts sökbara och gör ansökningshanteringen än mer flexibel.

Rätt hjälp för sökande

Helt nytt supportformulär för sökande på Min sida. Det smarta supportformuläret skickar med flera aspekter som kan spela roll för svaret till supporten utan att den sökande behöver besvara några tekniska frågor.

Ansökningssystem med flerspråksstöd

Systemet erbjuder språkanpassning på individnivå. Nu finns hela administrationen på engelska och svenska. Systemet är redo att översättas till ytterligare språk när det önskas.

Stora prestandaförbättringar

Hela ansökningssystemet har setts över och gjorts ännu snabbare. Flera designförändringar bidrar också till snabbare åtkomst till ansökningar och rätt information.

Matchande nyckelord och effektivare administration

En mängd små åtgärder har gjorts som på det stora hela gör administrationen ännu effektivare. En förbättring värd att nämna är möjligheten till nyckelordsmatchning för att hitta lämplig bedömare.

Smart kommunikation med händelsspårning och notifieringar

I nya versionen finns möjlighet att spåra olika händelser och utifrån dem skapa skräddarsydda notifieringar och automatiska åtgärder. Ett exempel är att automatiskt anpassa rättigheter till ett ärende då det delegeras till en annan person. Ett annat exempel är att kunna skicka ut e-post när en period stängs, när en ansökan tilldelats dig eller när det finns nya dokument och uppgifter på skrivbordet.

Fler webbläsare med hög säkerhet

Många verksamhetskritiska uppgifter och funktioner hanteras i SBS Manager™. Säkerhetskraven i alla led i systemet är därför höga. I och med version 3.5 utökas kompabiliteten för ännu fler webbläsare. Vi testar och anpassar systemet kontinuerligt för att fungera enligt rådande standard och med nya webbläsare.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Digital delaktighet från ett nytt perspektiv

Digital delaktighet från ett nytt perspektiv

Det är intressant att lyfta blicken och se hur andra löser problem i sin omgivning. Vi såg en inspirerande film om en man som ökar den digitala delaktigheten på ett effektivt och hållbart sätt.

“Internet ska vara en rättighet”

— Digitalt utanförskap är den nya analfabetismen. Internet ska inte vara en lyx det ska vara en rättighet eftersom det är grundläggande för social delaktighet i vår tid. Så säger Aleph Molinari, ekonom som arbetar med att öka den digitala delaktigheten i Mexico. Utifrån en noggrann analys av ett områdes behov sätter han upp utbildningscentra där alla i området, treåringar och pensionärer, lär sig hantera en dator och använda internet och vanliga officeprogram.

“What moves technology is human energy”

Aleph Molinaris drivkraft är att förändra världen. Han säger att teknik i sig själv inte kommer rädda världen, det behövs människor till det. Han träffar oss med orden: What moves technology is human energy. Vi har, efter 15 års erfarenhet i internetbranschen, hela tiden sett hur mänsklig energi, vår och branschkollegornas, drivit tekniken framåt. Vår egen fabrik drivs fortfarande av samma energi till att ständigt revolutionera med bättre lösningarna än vad många tror är möjligt.

Här kan du se hela Aleph Molinaris presentation (10 minuter) om digital delaktighet från TED Talks.


Taggar  digitalisering internet

SEO och webbplats med resultat över förväntan

SEO och webbplats med resultat över förväntan

Mellby Garages marknadschef, Fredrik Sahlberg, om dubblering i antal offertförfrågningar och varför de valt digiPlant som webbplatsleverantör och SEO-konsult.

Vad ville ni få ut av att gå till digiPlant?

— Vårt val av digiPlant handlade framförallt om att vi ville ha en hemsida som var trovärdig, snyggt upplagd och väl uppbyggd tillsammans med den andra kunskapen som digiPlant besitter. Ni är en helhetsleverantör för SEO, funktioner på hemsidan, utformning av hemsida, design, webbshop, ja, allt som har med webben att göra. Satsningar på SEO var inte vårt huvudsakliga behov. Vi låg bra till och behövde fortsätta behålla den positionen men framförallt behövde vi en ny hemsida. Vi hade tittat på lösningar som ni gjort för banker och andra som kändes trovärdiga. Det och att få helhetskonceptet var viktigt, berättar Fredrik.

Vilka förväntningar hade ni på resultatet av SEO-arbetet efter digiPlant?

— Vi hade höga förväntningar, eller rättare sagt, höga krav. Vi skulle behålla de toppnoteringar vi hade plus att vi ville förbättra andra sökord och kategorier där vi ville äga uttryck. Det är så viktigt i vår bransch att vi ligger topplistade. Och det har gått bra…

Fredrik låter hemlighetsfull, det låter som att det finns mer att berätta om det positiva resultatet.

Kan du ge något exempel på ett lyckat resultat? Vilken plats ligger ni på och äger ni något uttryck?

— Vi låg högt upp redan. Vi ligger (i skrivande stund red. anm.) överst med “garage”. Där har vi tidigare hoppat en del men senaste året har vi legat etta i stort sett hela tiden, ja, vi ligger konstant etta vad jag kan se. Även med kombinationer av flera sökord ligger vi konstant etta. Om du söker på alla varianter och kombinationer med våra sökuttryck och tittar var vi hamnar i sökresultatet så slår vi våra konkurrenter med hästlängder sammantaget. Dessutom äger vi ett mycket viktigt uttryck för oss i Norge helt och hållet, säger Fredrik nöjt.

Vad trodde ni att det skulle betyda för er som bolag?

— Vi trodde att det skulle betyda att vi kunde behålla det besökarantalet vi hade. Vår tanke var att bli mycket bättre på att förvalta det höga besökarantalet. Men det blev så att vi ökade enormt mycket.

Så är vi framme vid den kritiska frågan: Vad har förbättringarna betytt för er försäljning?

— Vi dubblade vårt besökarantal vilket har gjort att vår förfrågningsstatistik sköt i höjden. Vi har hittills i år offererat nästan dubbelt så många som vi offererade hela förra året. Det blev lite chockartat nästan. Eller inte bara nästan, vi har jobbat som f-n för att hinna med!

Vårt ego får en boost men i nästa andetag drar Fredrik ner oss på jorden igen.

— Nu får jag det att låta som att allt detta är er förtjänst va? Det är väl bra, skojar Fredrik.

Så blir han allvarlig igen och säger:

— Nä, det ni har gjort med hemsidan och SEO:n är förstås en stor bidragande orsak till detta. Vi har kunnat kapa marknadsföringskostnader väldigt mycket i och med resultatet med hemsidan och SEO:n, och ändå får vi många fler förfrågningar än tidigare. Vi har på vår sida vässat vårt erbjudande mot kund och ändrat hela vår försäljningsprocess, ökat vår kundkontakt och hela kontaktytan mot våra kunder. Vi har dessutom lanserat en del helt nya produkter på marknaden. Hela denna förändring har gett ett mycket gott resultat och vår välfungerande och välbesökta hemsida har hjälpt oss enormt att sprida denna information och nyheter.

Hur har du upplevt digiPlant som leverantör?

— Det har fungerat väldigt bra. Jag tycker att det har funnits en bra lyhördhet; att ni faktiskt förstår er på och sätter er in i kundens bransch. Ni har förstått oss väldigt bra; vad vi vill åstadkomma, vilken attityd vi vill ha gentemot våra kunder och vilken typ av marknadsplats vi vill vara. Jag tycker vi har fått bra hjälp av er kunskap också. Man stöter på många som ringer och vill sälja tjänster inom SEO och hemsida och allt runt den digitala världen; där har digiPlant fungerat bra som bollplank.

Har det dykt upp problem under projektets gång? Hur har det gått att lösa dem?

— Vi blev straffade av Google i Norge vilket kostade oss lång tid där vi inte låg i topp. Vi låg på 16:e sidan och kunde inte fatta vad som hänt. Vår norska domänleverantör hade kastat om adresserna för många gånger*. Det var olyckligt att Alex (som kontaktperson red. anm.) inte var i Sverige när det gjordes. Jag kunde känna frustration över att det inte gick att lösa direkt. Men sen fick vi förstå hur komplext Google är och av er fick jag hela tiden rapporter och återkopplingar. Det kändes som att ni gjorde allt ni kunde.

Skulle du rekommendera digiPlants som konsulter inom SEO och webbstrategi till andra?

— Definitivt. Det gör jag redan, säger Fredrik övertygat och lägger till: Så ofta jag kan. Det är bara att titta på det resultat vi har haft och berätta om det så är det respektingivande. Samarbetsmässigt brukar jag också alltid rekommendera er och berätta att det har varit lätt att förstå sig på varandra. Ni är ingen stor Stockholmsbyrå, säger han och skrattar. Nä, men jag tror att ni har en fördel i att inte vara så “stora” i attityden men tittar man på det ni gjort så är det stora uppdrag. Er attityd är väldigt härlig och ert bemötande är enkelt.

Behöver du nytt garage? Kolla in mellbygarage.se
Behöver du en ny, lönsam webbplats eller hjälp med SEO-strategier? Maila Alexander Törnqvist.

*Mellby Garage introducerade ett helt nytt domännamn i Norge. Det är mycket viktigt att ompekningar i sådana lägen sker på rätt sätt för SEO:ns skull. Det tar tid att arbeta sig upp till en förstaplats med en helt ny domän och det jobbade vi hårt med tills det lyckades.


Taggar  google intervju mellby seo webbplats

digiPlant föreläser på Swedbanks stiftelseträff

digiPlant föreläser på Swedbanks stiftelseträff

Som en av tre föreläsare har digiPlant fått äran att delta på Swedbanks stiftelseträff som går av stapeln i Malmö den 21 november.

Under en eftermiddag med fokus på stiftelser har vi fått äran att stå för en av programpunkterna. Under temat Digital stiftelserevolution ser vi med spänning fram emot att få berätta om hur vi ser att traditionellt papperstyngda verksamheter kan effektiviseras med en digitalisering så till den grad att vi vågar kalla det revolutionerande.

– Det ska bli väldigt roligt att få föreläsa i ett sådant här sammanhang med en större åhörarskara än vad vi vanligen möter. Det är ett nischat ämne, men målgruppen är sammansatt på ett bra sätt och jag tror det kan intressera de flesta, säger Alexander Törnqvist.

Du som inte deltar på Stiftelseträffen men ändå vill veta hur en digitalisering kan revolutionera din verksamhet är naturligtvis välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.

Taggar  ansokningssystem digitalisering forelasning sbsmanager swedbank

Kontoret växer 
med en projektkoordinator

Kontoret växer
med en projektkoordinator

Nu börjar det bli trångt på skohyllan och fullt runt matbordet. Idag välkomnar vi Peter Runesson, vår nya projektkoordinator som kommer ha full kontroll på våra allt fler och större projekt.

Peter kommer senast från Värmevärden där han jobbat som teamledare. Innan dess var han IT-ekonom och teamledare på Fortum. 

Vi ser fram emot att få ta del av Peters erfarenhet av produktionsledning och komplexa IT-projekt. Du som kund kommer märka att Peter tagit plats hos oss genom tydligare kommunikation och god projektstyrning.  

Så här säger Peter själv om vilken skillnad han vill göra på digiPlant och för dig som kund:

– Internt vill jag vara drivande i arbetet med att säkerställa dokumentationen av våra egna processer och även säkerställa att vi har en god projektdokumentation att luta oss tillbaka på. Ur ett kundperspektiv vill jag vara den självklara kontaktytan. Dels när det gäller pågående projekt, men även när implementationsfasen är slutförd och man går över i en förvaltningsfas där fokus ligger mer på vidareutveckling och mervärden.

Varmt välkommen, Peter Runesson!

Taggar  tillvaxt

SEO svårare efter Googles uppdatering

Google har drastiskt försvårat användandet av webbanalysverktyg för att kartlägga sökorden som leder till din webbplats.

Redan 2011 införde Google krypterad sökordsdata för inloggade användare för att värna om integriteten. Nu har de stängt dörren helt och det är inte längre möjligt att med vanliga webbanalysverktyg se vilka sökord dina besökare använt för att komma till din webbplats. Hela 95 procent av sökorden anges nu som “Not provided” och de resterande fem procenten som fortfarande syns kommer från andra sökkällor än Google.

Nya metoder för tillförlitliga analyser

Vad innebär då detta för din SEO? Det blir naturligtvis betydligt mer avancerat och krävande att göra en bra analys och få fram ett tillförlitligt resultat. Man kommer inte enbart att kunna använda sig av enstaka källor som exempelvis Google Analytics utan måste söka djupare, bredare och koppla ihop resultaten från flera källor.

Landningssidor och sökordsranking viktigt

Istället för att fokusera på sökorden kommer landningssidorna som dina besökare hamnar på att vara viktigare i analysen. De kan berätta en del om vad besökarna söker på och är intresserade av. Likaså blir sökordsrankingen för dina nyckelord en viktig pusselbit för helheltsbilden.

Bättre verktyg och hög kunskap

Blir SEO nu ett omöjligt uppdrag för gemene man? Vi skulle inte säga omöjligt, men det kräver goda kunskaper om sökbeteenden och bättre verktyg för att kunna läsa av och dra slutsatser av den statistik som finns.

Vill du veta med om du hur du kan anpassa din SEO till de nya förutsättningarna eller få hjälp med att göra en webbanalys? Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.


Taggar  google seo sokmotor webb

Vi har en vinnande retoriker på kontoret

Det är inte utan stolthet som vi numera kan presentera kontorets Klara Härgestam som en vinnare i retorik. Häromveckan kammade hon nämligen hem förstapriset i en av Sveriges största retoriktävlingar.

Klara är som bekant något av en kommunikationsexpert och kan konsten att formulera sig väl i både tal och skrift. Nyligen inbjöds hon att vara med i retoriktävlingen “Rhetoric Slam” i Stockholm där bland andra riksdagsledamoten Maria Abrahamsson sitter i juryn. Resultatet? Stående ovationer och full poängpott för Klara som knep förstaplatsen. 

Vi är naturligtvis väldigt glada över att få ta del av Klaras förmågor här på kontoret. Bra webbretorik är oerhört effektivt och med rätt ord kan ditt budskap få fler läsare, nå längre och stärka ert varumärke.

Vill du också dra nytta av hennes kunskaper? Tveka inte att kontakta oss, eller varför inte  börja med att läsa hennes skrivskola för webben –  Premium webbtexter.

Taggar  skrivande webb webbtext

Höj kvaliteten med digitalt ansökningssystem

Höj kvaliteten med digitalt ansökningssystem

Nära 100 procent kompletta ansökningar med relevant innehåll – det är mer än vad många trodde var möjligt. Kvalitetssäkringen som följer en digital ansökningsprocess är en av de stora fördelarna som värderas högst av de som gjort resan.

Ett av de tidskrävande momenten i manuell ansökningshantering är att behandla ofullständiga eller felaktiga ansökningar. Att gå igenom ansökningarna, skicka tillbaka de som behöver kompletteras och invänta returen för en ny genomgång kräver både tid och extraarbete. För många har denna punkt varit en av de viktigaste att lösa och kommit att bli en av de största vinsterna med digitaliseringen.

Registeruppslag i realtid

Genom tydliga och specifika kravställningar kan varje verksamhet själv styra vilken information som ska samlas in och på vilket sätt svaren ska redovisas. Ett förarbete som väl gjort lönar sig både i tid och arbetsinsats. En första sortering av sökande kan till exempel finnas vid ansökans start med hjälp av registeruppslag i realtid. Ofta finns krav på exempelvis boendeort eller åldersspann och med en enkel koppling till folkbokföringen möjliggörs en direkt koll som låter den sökande veta om han eller hon är berättigad att söka. Adressuppgifter kan på detta sätt också hämtas in per automatik, liksom att personuppgifterna kan säkerställas.

Tydliga instruktioner och automatisk guidning

Tydliga instruktioner och ett system som automatiskt guidar den sökande rätt och därtill ett erfaret supportteam gör det enkelt att ansöka digitalt. En kunnig support kan, utöver att hjälpa de sökande till korrekta ansökningar, också kartlägga var det eventuellt finns behov av en förädling i ansökningsprocessen. Det leder till en cirkulär process som hela tiden gör ansökningsförfarandet smidigare och effektivare, både för den sökande och den som hanterar ansökningarna.  


Är din verksamhet redo för att prata digitala möjligheter? Kontakta oss så berättar vi mer om hur SBS Manager™ kan effektivisera er ärendehantering.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond digitaliseras

Det är med glädje vi får hälsa ytterligare två stiftelser välkomna till den digitala världen. Näst ut att använda SBS Manager™ är Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond.

Under augusti respektive september månad öppnar Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond sina digitala ansökningsflöden för första gången. Vi på digiPlant är naturligtvis glada över uppdraget att få digitalisera processen med vårt ansökningssystem SBS Manager™ och vågar utlova en effektiv och trygg ärendehantering.

Barnfrämjande bidrag via digitala vägar

Kronprinsessparets stiftelse bildades till Kronprinsessparets bröllop 2010 och ska främja barn och ungdomar i Sverige med syfte att motverka utanförskap och främja god hälsa. Stiftelsen Drottning Silvias Jubileumsfond bildades i samband med H.M. Drottningens 50-årsdag och ger bidrag till forskning om barn och funktionshinder.

Vi tackar för de hedersamma uppdragen och hälsar varmt välkommen till digiPlant. 

Läs mer om ansökningssystemet SBS Manager

Taggar  ansokningssystem digitalisering drottningsilviasjubileumsfond kronprinsessparetsstiftelse sbsmanager

SEO har förändrats - har du hängt med?

SEO har förändrats - har du hängt med?

Hösten är här och vi vill påminna om det viktigaste för en lönsam webbnärvaro - se över SEO:n. I februari skrev vi hur SEO förändrats inför 2013. Har du hängt med?

Fyra områden är särskilt viktiga för att sökmotoroptimera med det senaste och få en bra placering i Google år 2013.

1. Sökordsportföljen - din skatt

Har du gjort analysen och tagit fram en sökordsportfölj med fler än ett uttryck? Människor söker sällan på ett ord, de använder fraser. Till exempel söker väldigt få på “bil” när de vill köpa en begagnad familjebil. De söker snarare på “köp begagnad kombi”. Du behöver utöka din sökordsportfölj med flera tänkbara fraser som din målgrupp söker på. Men skjut inte för brett. Det kan skada din trovärdighet om din webbplats pratar för mycket om flera olika ämnen.

2. Lös problem med innehållsmarknadsföring

Hur många blogginlägg, hur-guider, white papers, infografik, onlinepresentationer och filmer har ni spridit hittills i år? Allt innehåll ni kan producera som löser era kunders problem är guld värt i er sökmotoroptimering. Varje företag sitter på mycket samlad kunskap och erfarenhet inom sitt ämne men det är bara de som omvandlar det till webbinnehåll som lyckas väl med SEO:n. Se till att ni tar er tid med rätt person hos er, eller anlitar extern kompetens, för att producera det innehåll som etablerar er effektivast på webben.

3. Sprid och dela med kvalitet

Det spelar roll var ert innehåll syns. Att vara bjuden på rätt fest kan öppna dörrar till värdefulla kontakter. Att få sitt innehåll publicerat på rätt webbplats öppnar digitala dörrar till värdefulla kontakter. Försök nå ut med innehåll till betrodda forum, nättidningar eller andra auktoriteter för er bransch.

4. Distribuera och marknadsför i rätt sociala medier

Det är enkelt att gå med i ett gäng sociala nätverk men det kräver kunskap och engagemang för att skapa fler affärer med sociala medier. Välj det eller de nätverk där flest av era potentiella kunder finns och där de är mottagliga för ert budskap.

Taggar  google innehallsmarknadsforing seo socialamedier sökmotoroptimering

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

Smartphones 
kan lösa inloggningsproblem

Smartphones
kan lösa inloggningsproblem

Problem med knäckta lösenord och ökad supporttid som följd av komplicerade och bortglömda lösenord ser ut att kunna lösas av smarta mobiler.

Vi har tidigare skrivit om lösenord och hur du bäst säkrar dina konton. Ett av våra tips var att använda sig av en tvåstegsprocess med hjälp av mobilen. Nu tycks den lösningen bli allt vanligare och utvecklingstakten av säkerhetssystem för smarttelefoner har ökat rejält, enligt Computer Sweden.

Flera steg möter motstånd

Det vanligaste förfarandet för tvåstegsautentisering är i dagsläget att en person loggar in med ett lösenord och får unika pinkoder skickade till sin telefon. När pinkoden sedan skrivs in sker inloggningen. En bra lösning säkerhetsmässigt som dock tagits emot med tveksamhet av konsumenter som tycker att det verkar krångligt.

Utprovning pågår

Snabbare och smidigare metoder står därför högt på listan över efterfrågade utvecklingar och det finns flera aktörer som experimenterar och provar prototyper. Bland annat har företaget Authy lanserat en app som ansluter Andriod- och IPhonetelefoner till Appledatorer via Bluetooth och därigenom möjliggör automatisk inloggning på flertalet sidor. Då det fortfarande pågår febril aktivitet i utvecklingsverkstaden kan man nog anta att den ultimata lösningen ännu inte är framtagen, men vi gissar och hoppas att det inom kort kommer en enkel, snabb och säker lösning för våra inloggningsuppgifter.

Taggar  losenord sakerhet tips

Så läser vi nyhetsbrev

Så läser vi nyhetsbrev

Rubriker och vänsterspalter lockar till sig våra blickar och vi är inte alls rädda för långa texter och att behöva scrolla. Det visar en eye-trackingstudie som mätt hur vi läser nyhetsbrev.

Det är Apsis och Smarteye som tillsammans låtit ett system som mäter blickriktning och ögonrörelser studera hur människor läser nyhetsbrev. Testpersonerna som deltog i studien bestod av lika många kvinnor som män, alla i 35-årsåldern. Instruktionerna som gavs bestod endast av uppmaningen att öppna breven och därefter skötte kameran resten. Tolv olika nyhetsbrev användes och analyserades.

Rubriker intresserar

Det nyhetsbrev som fick längst lästid var förhållandevis långt och med många tydliga rubriker. Rubrikerna visade sig vara det som lockade ögonen mest och tillägnades hela 71 procent av tiden. Längden var heller inget problem, 64 procent av tiden lades på material som låg i delar som man behövde scrolla till. Det aktuella nyhetsbrevet hade bildsatt texten med ansikten vilket visade sig väcka ögats uppmärksamhet, något vi även skrivit om tidigare.

Vänsterspalten vinner 

Generellt konstaterades att motståndet mot att scrolla var mindre än väntat men det är ändå viktigt att skapa ett intressant innehåll som lockar till läsning och som håller intresset uppe. Tydliga rubriker är A och O för att väcka och behålla läsarens intresse. Värt att nämna är också att vänsterspalten fick betydligt mer uppmärksamhet än högerspalten; hela 80 procent mer lästid. Kvinnor visade sig också vara benägna att lägga mer tid på breven och den sammantagna snittiden som vi lägger på ett nyhetsbrev landade på 11 sekunder.

Källa: "Vad tittar vi på egentligen?" från apsis.se

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap webbtext

Tio år med Conventum firas med ny webbplats

Tio år med Conventum firas med ny webbplats

Efter tio år tillsammans räknar vi Conventum som en av våra trognaste kunder. Just nu bygger vi femte generationens webbplats med stort fokus på kundservice, tillgänglighet och ännu tydligare målgruppsindelning.

Sedan 2003 har vi haft nöjet att jobba med Conventum och har under dessa tio år regelbundet uppgraderat och förnyat deras webbplats. I takt med att Conventum vuxit och utökat sin verksamhet har detta också återspeglats på webben. I det pågående uppdraget jobbar vi för att ytterligare höja servicenivån för besökaren.

Sökbart och synligt

Snabba och smidiga sökfunktioner samt tydlig och lättnavigerad layout ska göra det så enkelt som möjligt för besökarna att hitta rätt information på kortast möjliga tid. Webbplatsen kommer också ännu mer fokuserat anpassas till två olika kategorier av användare – arrangörer och evenemangsbesökare. På så vis optimeras matchningen av innehållet med det besökaren letar efter.

Mobilanpassning och ny form

Webbplasten är med hjälp av responsiv design även mobilanpassad för att fungera lika bra i telefonen som på storskärmen. Vi tillför dessutom ett nytt uppdaterat formspråk för hela webbplatsen som kommer att gå i enlighet med Conventums strävan mot maximal service och tillgänglighet.

Vi tackar för tio spännande år och för förtroendet att återigen uppdatera conventum.se!

Taggar  conventum mobilanpassning responsiv webbdesign webbplats

 Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar till senaste versionen av vårt webbpubliceringsverktyg Alter Server® och ansökningssystemet SBS Manager™.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är vår trogna kund som under flera år använt en tidig Alter Server® och första generationens SBS Manager™. Nu uppgraderar de till senaste versionen webbpubliceringsverktyg och ansökningssystem och får bland annat:

  • effektivare innehållshantering med taggar och automatiskt omskalade bilder.
  • ett webbpubliceringsverktyg med sökmotoroptimering och tillgänglighet enligt dagens standarder.
  • ett ändamålsenligt gränssnitt för ansökningshanteringen i SBS Manager™.
  • närmre till alla funktioner för ansökningshantering tack vare en flexibel sökmotor.
  • smidigare vägar för att hitta rätt bland stora mängder ansökningar.

Vi säger tack för det fortsatta förtroendet!

Taggar  alterserver effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsenfof verksamhetsstod

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

Det har länge rått oenighet kring mailto-länkar. Nu tycks skeptikerna ha fått rätt. Länkarna har börjat klassas som säkerhetsrisker och vissa e-postklienter har spärrat funktionen helt.

Att lägga med en mailto-länk, det vill säga en länk innehållande en e-postadress, är ett vanligt sätt att erbjuda mottagare av nyhetsbrev en svarsmöjlighet. Låter smidigt och enkelt men har visat sig ha flera baksidor. Vissa e-postklienter såsom Outlook (tidigare Hotmail) har nämligen spärrat funktionen med hänvisning till säkerhetsrisker. Adresser som inte syns drar igång varningsklockorna i systemet och mätningar har också visat att folk i allmänhet tenderar att misstro dolda adresser i länkar.

Kontaktformulär är att föredra

Att kringgå problemet genom att skriva ut e-postadressen i länkningen har visat sig vara lönslöst rent tekniskt. För även om mottagaren ser din adress slår systemet på spärren ändå. Lösningen? Helt enkelt att lägga ner lite mer tid på ett kontaktformulär eller en hänvisning till en kontaktsida. Lite extra jobb för både dig och din mottagare, men bättre än ett varningsmeddelande och ett garanterat uteblivet svar. Dessutom med möjlighet till mätbarhet, till skillnad från e-postlänken. 

Taggar  e-post e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Fredagstipset: Sköna sommarappar för semestern

Fredagstipset: Sköna sommarappar för semestern

Vi gissar att det är fler som ser fram emot soliga dagar och sköna kvällar med grillen som sällskap. Dagens tips är därför ett gäng smarta sommarappar som kan göra din semester ännu lite bättre.

1. Grillat är godast

Appar i köket har blivit poppis och det finns många sådana som lagt fokus på just grillsäsongen. Bland annat har Ica och Scan slagit sig samman och tagit fram Grillfest – inspiration från ICA och SCAN. Appen innehåller en mängd tips för grillen och guidar dig genom råvaror och recept. För en mer avslappnad grilltaktik kan vi dessutom tipsa om appen MultiTimer från Lithells. Genom att knappa in vad du lägger på grillen, hur tjocka bitar det är och hur välstekt du vill ha det räknar appen ut hur länge du kan luta dig tillbaka innan det är dags att vända eller plocka av steken.

2. Myggfritt med mobilen

Myggljus och sprayer är välbeprövade metoder men vore det ändå inte skönt med något kemikaliefritt? Appen Anti Mosquito är en myggavstötare som med hjälp av ultraljud håller mygg och andra insekter borta. Programmet har tre olika lägen som fungerar olika beroende på vilket myggsort som finns i området. 

3. Håll koll på brännan

När solen väl dyker upp kan det vara lockande att vilja få så mycket av den som möjligt. Vi behöver inte rada upp riskerna här men vill ändå påminna om att en grillkväll efter alltför mycket sol kan bli en trött och svidande upplevelse. För att få koll på hur mycket du kan njuta av solen utan att bränna dig kan appen Min soltid vara en bra hjälp. Den beräknar hur länge du kan vara i solen utan att bli röd utifrån var du är, tid på dagen och hur känslig du är för sol. Den innehåller också solråd och kan visa på UV-index för olika platser.

Taggar  applikationer fredagstipset semester

 Digitalisering – en konkurrens- och servicefaktor

Digitalisering – en konkurrens- och servicefaktor

Utvecklingen av digitala system går snabbt. Lika snabbt ökar användningsområdena och antalet verksamheter som går från papper till modern teknik. Vi har låtit vår VD Alexander Törnqvist visionera om framtiden och det digitala läget om fem år.

Hur digitala kommer vi att vara inom fem år?

– Om fem år kommer sannolikt en majoritet av stiftelserna vara digitala. De administrativa processerna kommer generellt att ha digitaliserats i mycket större omfattning och vi kommer se mer av integrerade kommunikationsytor. Flexibiliteten växer och man kan själv välja vilken plattform man vill kommunicera genom såsom olika sociala kanaler eller liknande. Mycket av kommunikationen kommer att skötas digitalt. Likaså kommer säkerheten att ha förbättrats och förenklats. Vi kommer nog se betydligt enklare lösningar för personidentifiering, vilket underlättar för bland annat ansökningsbedömningar och ett 100-procentigt säkerställande av identiteten utan komplicerade installationer. Säkerheten är hög redan i dag, men de system som hänger med i utvecklingen är på gång att bli betydligt smidigare och smartare.

Hur tror du att användarna kommer att se på ökad digitalisering?

– Det pågår en ganska tydlig förändring i hur användarna tar emot nya arbetsmetoder. Traditionen som håller utvecklingen tillbaka minskar hela tiden motståndet och tröskeln för digitalisering kommer definitivt att vara lägre om några år. Generellt kommer vi att ha högre förtroende för digital säkerhet och våga lita på att det är både tryggt och användarvänligt. Den upplevda innovationstakten kommer att minska, även om innovationen fortsätter i samma tempo. Detta tack vare att kompetensen höjs och användarna blir mer mogna.

Att användandet av mobila enheter ökat ser vi redan nu och jag tror att det kommer att öka markant även framåt. Det upplever många som en stor fördel. Jag tror inte att vi kommer att vara lika platsbundna till en dator, utan kan använda olika enheter för att göra olika saker. Många fler moment kan mer naturligt göras via exempelvis en mobiltelefon.

Hur kommer digitaliseringen påverka verksamheterna?

Många kansliverksamheter kommer att ta ny form. Viss administration måste fortfarande göras men den kommer att skötas på andra sätt än de traditionella manuella. Den kommer helt säkert vara effektivare och tiden kommer att läggas på mer relevanta uppgifter. Datorvanan kommer att vara högre och systemen utvecklas hela tiden till att bli mer pedagogiska. Integrationen mellan system kommer att vara bättre och vi kan koppla ihop oss på effektiva sätt. Vi är redan nu på god väg åt det hållet.

Vad kan man förvänta sig av systemen om fem år? Och hur ska man planera för framtidens digitalisering?

Det kommer att krävas mindre bakåtkompabilitet, det vill säga att stödet för pappersbaserade flöden kan minskas naturligt. Idag finns ofta digitala och analoga flöden parallellt vilket gör att de digitala lösningarna anpassas lite efter befintliga arbetsmetoder. Detta är i mångt och mycket en förtroendefråga. Effektivare och mer anpassade lösningar utvecklas i takt med att man övergår mer till de digitala flödena, men många har tidigare velat se en stegvis övergång. Även om man idag vill starta digitaliseringen i mindre skala och prova sig fram är det bra att förbereda sig för en mer omfattande lösning framåt. Då är det viktigt att man väljer en leverantör som inte bara jobbar småskaligt, utan också kan visa på större lösningar och som också håller sig à jour med den snabba utvecklingstakten.

Kommer man klara sig utan digitala lösningar om fem år?

Nej. Det är en konkurrens- och servicefaktor, man kommer sannolikt få problem om man inte tar ett steg in i den digitala världen. Logiken som tillförs med den här tekniken är omöjlig att få med mänsklig hand och pappersflöden. Samhället kräver det, kort och gott.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager

Mobilanpassade webbplatser belönas av Google

Mobilanpassade webbplatser är inte bara användarvänliga. De kommer inom kort också att premieras av Google i sökmotorsammanhang.

iPhone med digiPlant.se i mobilversionFram till nu har det främsta motivet till en bra mobilanpassning varit användarnyttan. Nu kommer dock många få ytterligare en tung anledning att se över sina mobila versioner. Google kommer nämligen inom kort att börja väga in mobilanpassningen i sin ranking och prioritera väl anpassade sajter i sina sökresultat.

Dirigera rätt

Ett vanligt problem som Google nämner är bland annat felaktiga omdirigeringar från vanliga webbplatser till mobilsajter. Ett typexempel skulle kunna vara att www.webbplats.se/blogg länkar till m.webbplats.se. Du landar alltså inte rätt, utan får leta dig fram från en startsida. Googles råd är att försöka skapa så korrekta mobilanpassningar som möjligt för att kunna använda undersidorna och i andra hand hellre länka till den vanliga webbplatsen än till en felaktig mobilversion.

Undvik felmeddelanden

Ett annat problem som tas upp är de 404-sidor som ofta möter besökare som kommer till en icke-mobilanpassad sida. Likaså är det inte ovanligt att inbäddade videos bara går att spela upp från vanliga datorer. Genom att se över dessa punkter och några fler som Google listat ökar du chansen att gynnas av sökmotorerna.

Läs mer om Googles nya justeringar på deras egen blogg eller kontakta oss för att prata mer om mobilanpassningar av webbplatser.


Taggar  google mobil mobilanpassning seo sokmotor webbplats

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Kämpar du med idétorka för att fylla den förgrymmade aktuelltytan på er webbplats? Med fyra tips och ny inspiration för nyhetsflödet kan du ta er webbplats från pinsamt efter till perfekt uppdaterad.

Innan du får tipsen vill vi bara påminna om vad ett aktivt nyhetsflöde kan betyda för er försäljning. Vem får du förtroende för om webbplatsen är ditt första möte med ett företag? Troligen de som är aktiva och delar med sig av intressant innehåll. Se till att du i den hårda konkurrensen och jämförelsen med andra har ett nyhetsflöde som bidrar till ökad affärsnytta. Nu till tipsen.

1. Bevaka branschens bloggare

Läs ett antal väl valda bloggar för er bransch. När det är dags att publicera något kan du återanvända det andra skriver om; antingen genom att skriva en kort sammanfattning av nyheten och länka till originalartikeln eller genom att skriva om samma ämne men med ditt perspektiv, en replik eller en fortsättning.

2. Involvera fler medarbetare

Oavsett om du är ensam redaktör eller har en hel avdelning som håller webbplatsen uppdaterad finns det säkert fler i er organisation som har intressanta nyheter. De läser andra bloggar, har andra arbetsuppgifter och ser på kundnyttan från ett annat perspektiv än du. Fråga dem om branschnyheter eller vilken kundnytta de ser med era produkter och skriv om det.

3. Lyssna på kunderna

I det vardagliga mötet med kunderna finns många uppslag till nyheter om du börjar lyssna med andra öron. Vad fascinerar dem med era produkter? Vad är de nöjda över? Vad frågar de er? Om era svar i de fysiska mötena knyter en kund närmre ert varumärke så kan svaren göra detsamma med de som möter er på webben. Skriv om det.

4. Gör mer av bolagsnyheterna

Brukar ni berätta om nya uppdrag, nya kunder och produktnyheter? Du kan göra mer av de nyheterna än du tror. Fundera på om det passar att släppa förhandsinformation om en ny produkt eller om du kan skriva en uppföljning om resultatet och intervjua en kund.

Lycka till med nyhetsrapporteringen! Behöver du hjälp med löpande publiceringar eller någon punkinsats så vet du var vi finns.

Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skrivande

Årets viktigaste strategi för marknadsföring

Årets viktigaste strategi för marknadsföring

Allt fler börjar ana att innehållsmarknadsföring är värt att titta närmre på. I år är det den viktigaste strategin och den kan ge er helt nya resultat. Tåget går nu och du borde inte missa det.

Innehållsmarknadsföring i topp 2013

Ett halvår har gått sedan Econsultancy publicerade sin rapport om digitala trender år 2013*. Den visar tydligt att innehållsmarknadsföringen topprioriteras av allt fler företag. Det är dags att ta till sig ett nytt tankesätt och satsa på att producera artiklar, nyhetsbrev, e-böcker, filmer och bildspel med hög relevans och kvalitet för målgruppen. Se till att du ligger i framkant och förstår innehållsmarknadsföringen. När du har full koll kan du nå full effekt av er marknadsföring online.

Sociala medier och mobilanpassning i skuggan

Innehållsmarknadsföring hamnar högst på listan över vad marknadsförare anser som den viktigaste möjligheten under 2013. Tidigare topprioriterade områden som sociala medier och mobilanpassning har nu hamnat i skuggan av att producera relevant och kvalitativt innehåll. De sociala medierna har inte samma dignitet i sig själva, de ses framförallt som ett sätt att sprida sitt innehåll. Samma sak gäller för den tidigare så heta mobilanpassningen. Den är inte lika viktig i sig själv men den är ett viktigt verktyg för att göra allt innehåll tillgängligt överallt.

Vill du veta mer? Du behöver veta mer!

Se till att du är med på tåget där innehållsmarknadsföringen skapar effekt. Prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får gratis kunskap om hur du skapar kvalitativt innehåll och sprider det på effektivt sätt - allt med ökad lönsamhet i sikte. Börja prenumerera och få dina första artiklar redan idag.

Här kan du läsa hela rapporten från Econsultancy.


Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Hur många mail skickar du varje dag? Tänk om varje mail automatiskt kunde vara en chans till fler prenumeranter på er blogg och fler följare i era sociala kanaler.

Wisestamp är en app som skapar en e-postsignatur med mer än bara ditt namn. Du kan välja att med RSS alltid länka till senaste blogginlägget, ha med sociala länkar till t.ex. er produktsida på Linked in eller inkludera ert senaste Twitter-inlägg.

Appen har flera möjligheter för anpassning av designen på signaturen och fungerar med de flesta vanliga e-posttjänster. Den finns som enkel gratisvariant och ett par olika premiumvarianter.

Är du sugen på att testa är det bara att ladda ner Wisestamp här.


Taggar  e-post fredagstipset socialamedier

Så förenklar surfplattan era möten

Så förenklar surfplattan era möten

När du förstått och upplevt effektivitetsvinsterna med en digital verksamhet i praktiken och fått hela organisationen att vara nöjda digitala användare. Då finns det en bit till att upptäcka - den mobila kraften.

Lätt start på det mobila mötet

Tänk dig ett klassiskt mötesrum. Kanske kommer du dit efter en hel dags resande eller från flera andra möten. Du går in för att ta din plats runt bordet men istället för att leta fram rätt pappersbunt från din papperstyngda portfölj lyfter du upp en lätt surfplatta, loggar in och har snabbt aktuella ärenden, dina och andras kommentarer framför dig och det mobila mötet kan börja.

Snabb information på det mobila mötet

Alla mötesdeltagare kan se samma ärendelistor, kommentarer från både styrelsen och externa granskare, översikter, statistik och enskilda ärenden på storbild. När ni behöver information om historik för en viss sökande, kategorier eller tidigare summor får ni snabbt fram en heltäckande statistik och slipper dra ut på mötestiden med spekulationer och att leta fakta i pappersarkiv.

Effektiva beslut på det mobila mötet

När ni bedömt ärendena och det är dags för beslut markerar ni buntvis alla ärenden som ska beviljas och avslås. Med ett par klick är de beviljade och redo för återkoppling till sökande av en adminstratör.

SBS Manager™ i olika mobila enheter

Från en surfplatta har du full tillgång till hela SBS Manager™. Ansökningssystemet finns också i din mobil i en särskilt anpassad variant. I mobilversionen finns ditt personliga skrivbord och du ser om du fått nya uppgifter eller nya dokument.  

Hur får vi tillgång till den mobila kraften?

Har du SBS Manager™ kommer du snabbt dit med din smartmobil, antingen via webbläsaren eller en app-ikon. Vill du få särskilt anpassade tips och råd kommer vi gärna och utbildar er i hur ni hittar de effektivaste och enklaste arbetssätten och utnyttjar den mobila kraften maximalt. Boka en utbildning genom att kontakta Henrik.

Har du inte SBS Manager™ än så är det dags att upptäcka ansökningssystemet här.


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet mobil sbsmanager

Krönika: 
Ansökningsflöden och 
e-tjänster med oslagbar tillgänglighet

Krönika:
Ansökningsflöden och
e-tjänster med oslagbar tillgänglighet

När vi undersökte effektiviseringen av en digitalisering hos våra kunder fick vi resultat som kunden nästan inte kunde tro själv. De hade sparat 75 % i tid på flera moment i sin administration.

Effektiva ansökningsprocesser enklare än någonsin

Nu är allting moget för en digitalisering. Jag ser fler och fler som inser det och tar steget till en digital verksamhet. Idag vill fler papperstunga organisationer framåt. Det drivet gör vägen till effektivare ansökningsprocesser och e-tjänster enklare än någonsin.

Digitalisering utan teknisk tröskel

En viktig pusselbit i digitaliseringens framfart är surfplattor som iPad. De har sänkt den tekniska tröskeln och gjort det möjligt att digitalisera ansökningsflöden och e-tjänster med tillgänglighet som slår det mesta.

Helt digitalt kansli

Surfplattorna möjliggör faktiskt ett helt digitalt kansli, tillgängligt överallt och utan att vara beroende av lokaler, utrustning och personal på plats. Det är en spännande tanke.

Välkommen att prata med mig om ert nästa steg i digitaliseringen.

henrik.bjorkk@digiplant.se
019 18 96 95


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet sbsmanager

10 tips för en smidig övergång till digital verksamhet

10 tips för en smidig övergång till digital verksamhet

Inom många verksamheter är digitaliseringen något som man både bävar för och längtar efter. Hur landar man mjukt i den digitala världen och hur gör man resan dit till en trevlig tur?

Ofta finns det några som driver digitaliseringen framåt medan andra känner ett större motstånd och upplever att förändringen är något av ett tvång. Vi har mött både entusiaster och skeptiker och kan kosta på oss att dra slutsatsen att i princip alla digitaliseringar blir bra i slutändan. Efter att ha deltagit i många övergångar från pappershantering till digitala system vill vi dela med oss av de tips vi samlat på oss om hur du som står i startgroparna i den digitala resan kan göra för att få den så smidig som möjligt.

  1. Involvera hela organisationen inför digitaliseringen. Diskutera för- och nackdelar, problematisera och framför kommentarer och tankar till leverantören. En bra leverantör kan möta era frågor och dessutom använda dem konstruktivt som vägledning för hur ni vill att ert system ska utvecklas och anpassas.
  2. Tänk framtidssäkring och ett steg längre. Det kan kännas tryggt att börja utvecklingen småskaligt men se till att din leverantör har kompetensen för större lösningar. Framtiden innebär sannolikt mer omfattande digitaliseringar så att våga visionera om kommande steg för er organisation är ett smart drag.
  3. Välj en leverantör som har erfarenhet av tidigare liknande lösningar. Att leverantören förstår er verksamhet och kan prata samma språk gör det lättare för er att få precis det ni vill ha.
  4. Gör matteläxan - ta fram en ekonomisk beräkning som tydliggör vad din investering faktiskt tillför. Det gör det enklare att motivera en uppstartskostnad i organisationen när man enkelt kan se hur snabbt den betalar sig själv.
  5. Hitta standarder och fundera över minsta gemensamma nämnare. En digitaliserad lösning är distinkt och för att optimera ansökningsflöden och blanketter är det bra om kravställningarna är genomtänka. Det förenklar både för er och era användare.
  6. Avdramatisera digitaliseringen och översätt den i praktiska termer. För den som är van att arbeta med pappersansökningar kan det bli logiskt att gå igenom ett nytt system med tydliga kopplingar till hur arbetssättet sett ut innan. Det fysiska skrivbordet hamnar på en skärm, de olika korgarna läggs i en meny och ansökningsfaserna i en rullist. Vad är egentligen lättast – att leta igenom flera hundra pappersansökningar eller göra en snabb sökning?
  7. Planera in tid för övergången. Sätt gärna av en period för att testa och gå igenom det nya systemet innan det är skarpt läge. Stress gör det mesta svårare och har man provat och känner sig hemma i systemet är det mycket enklare att känna sig bekväm även när det är högt tempo.
  8. Fundera på vad en digitalisering innebär för era kunder och användare. Är målgruppen datorvan och teknisk eller behöver man vara extra tydlig i instruktionerna och börja informera om ändringarna i god tid? Kommer det att behövas support och vem kan i så fall sköta den? Lite planering hjälper alla att hitta rätt i den nya tillvaron.
  9. Välj en leverantör som kan ta ansvar för driften. Någon som tar ansvar för att systemet hålls igång är en trygghet och kräver större kunskap och insats än man kan tro.
  10. Glöm inte utbildningarna – och utbilda på rätt nivå. Se till att din leverantör erbjuder utbildningar både för nybörjaren och för den avancerade användaren. Köp hellre tre utbildningstillfällen med olika fokus så att alla inom organisationen lär sig systemet på rätt sätt. Det kommer garanterat att löna sig.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager tips

Sveriges Kommuner och Landsting samlar in enkäter digitalt

Vi har tidigare digitaliserat Nationella kvalitetsregister hos Sveriges Kommuner och Landsting och nu har även Psynkprojektet valt vårt ansökningssystem
SBS Manager™.

Sveriges Kommuner och Landsting logotypeSveriges Kommuner och Landsting (SKL) driver i överenskommelse med socialdepartementet ett nationellt projekt för att samordna insatser kring barn och unga med psykisk ohälsa. Med SBS Manager™ kan de samla in enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting digitalt och effektivisera sammanställningen av resultatet.

Läs om tidigare uppdrag för SKL.
Läs mer om ansökningssystemet SBS Manager™

Tack SKL för visat förtroende i digitaliseringstider!


Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager skl verksamhetsstod

Vågar man lita på säkerheten i digitala system?

Vågar man lita på säkerheten i digitala system?

En viktig fråga för digitaliserande verksamheter och deras användare är säkerhet och om man verkligen vågar lita på digitala system.

I takt med den ökade digitaliseringen har kraven på säkerheten också höjts. Den som köper in ett digitalt system vill naturligtvis känna sig säker på att information som lagras i systemet stannar där. På samma sätt måste den som använder systemet för att göra exempelvis ansökningar kunna lita på att det man lämnar ut inte riskerar att hamna hos obehöriga. Hur ser då dagens säkerhetslösningar ut och hur vet du om ett system är säkert?

Hängslen och livrem

Säkerheten är inte kompromissbar – tvärtom. I bra digitala lösningar tillämpas ofta flera säkerhetsåtgärder parallellt och man följer ofta principen att ju känsligare information, desto rigorösare säkerhet. Varje digital lösning bör bedömas individuellt för att optimera säkerhetsnivån men det finns också insatser som bör ingå i alla digitala verksamheter.

Lagar reglerar

En självklarhet är till exempel användandet av SSL-cerifikat för själva webbplatsen. Det kan liknas vid en elektronisk legitimation som säkrar servrar och används för att kryptera information så att ingen utomstående kan se konfidentiella uppgifter. Utöver SSL är också PUL, Personuppgiftslagen, viktig för din säkerhet. PUL är en skyddslag som ska reglera hur dina uppgifter behandlas, det vill säga hur de samlas in, registreras, lagras, sprids och raderas. Lagen bygger i hög grad på samtycke och information till de registrerade. PUL är därför grundläggande att ta hänsyn till i planeringen av till exempel ansökningssystem.  

Högt säkerhetstänk i alla led

Att i utformningen av digitala verktyg ha med sig ett generellt högt säkerhetstänk i alla led bidrar till att skapa en trygg lösning. Att samla in uppgifter från människor medför ett ansvar och det är bra att tänka igenom vilken information som egentligen är nödvändig. Målet ska vara att inte begära in mer uppgifter än vad som behövs i varje skede av till exempel en ansökan. Bland annat kan kontouppgifter samlas in endast för beviljade ansökningar och lagras på en plats med extra hög säkerhet.

Otillgänglighet optimerar

En annan förebyggande åtgärd är att använda lösningar som lagrar personnumrets delar på olika platser. Det medför att ett eventuellt intrång ändå inte skulle generera fullständiga uppgifter. Lösenord behöver heller inte sparas i sin helhet utan hålls otillgängliga genom att man endast använder lösenordsnycklar som måste aktiveras för att generera lösenord. Genom den här typen av överlappande säkerhetslösningar optimerar man chansen att skapa ett säkert system.

Tryggt eller överdramatiserat?

Blir det inte överdrivet, kanske du undrar? Svaret är tyvärr nej. För trots att man kan tycka att det är överarbetat med dubbla lås och larm, så bör man ändå vara medveten om riskerna. Som leverantör och tillverkare av digitala system kan man till en viss punkt ansvara för säkerheten, men teoretiskt finns ändå risken att någon annan i leverantörskedjan kan utsättas för intrång. För att minimera riskerna för spridning av dina uppgifter i sådana fall är det därför befogat med alla insatser. Ett kärt besvär, som i alla fall vi tycker känns som en trygghet att kunna presentera för våra användare och som vi tycker att du ska kunna betrakta som en självklarhet.

Läs mer om vårt ansökningsystem SBS Manager™.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sakerhet sbsmanager

Före och efter papper
– så mycket kan du effektivisera

Före och efter papper
– så mycket kan du effektivisera

Vinsterna med ett digitalt ansökningssystem går att mäta på många sätt. Tiden och arbetsinsatsen är två markanta effektivitetsfaktorer som garanterat förändras med den digitala revolutionen.

Hur en traditionellt papperstyngd ärendehantering ser ut vet de flesta av oss som någon gång varit delaktiga i processen. Allt fler har dock fått upptäcka hur en ny ansökningshantering kan se ut – den digitala. Med effektiva flöden och ett flexibelt system som anpassas efter varje verksamhet kan en avancerad process göras omvälvande enkel.

En ny dörr har öppnats

Fram till nyligen upplevdes sällan ansökningsförfarandet i pappersform som ineffektiv. Varför har den då blivit ett problem nu? Svaret är att det tidigare inte funnits några jämförbara alternativ och så länge hanteringen inte kunnat bli snabbare och enklare så har ingen heller kunnat uppleva den som långsam eller omständlig. I takt med att tekniken har utvecklats har också dörren till en effektiv, flexibel och mobil lösning öppnats. Avancerade ansökningsförlopp går idag att göra helt digitala, från blanketter till bedömningsprocesser, beslut, återrapportering och utbetalning.

Kravställningar minimerar fel

Pappersansökningar som kommer in kan till exempel vara ofärdiga och felaktigt ifyllda. Att hantera dem stjäl tid från andra arbetsuppgifter och ansökningar som håller kvaliteten. Problemet är att man i en pappersbaserad ansökningsprocess omöjligt kan styra vad en sökande skriver eller låter bli att skriva, hur tydliga instruktionerna än är. I en digital ansökan är de här problemen minimala. Flexibla och specifika kravställningar optimerar förutsättningarna för att den sökande fyller i rätt uppgifter på rätt plats. Registeruppslag i realtid säkerställer även att informationen är korrekt.

Kommunikation med några klick

Skulle det ändå uppstå behov av att komplettera erbjuder standardiserade kommunikationsvägar en kontakt och återlämning av ansökan med bara några klick. Lika enkelt är det för den sökande att återlämna ansökan till handläggningen igen. Detsamma gäller för återrapportering – med några enkla handgrepp skickas ett meddelande med begäran till en eller flera sökande som de sedan besvarar på samma sätt.

Enkel uppföljning och statistik

Att följa upp vad som sker med beviljade ansökningar är viktigt för de flesta men har varit tidskrävande och inom många verksamheter prioriterats bort. I förlängningen blir det svårt att se om beviljade ansökningars mottagare hållit sig inom ramarna för villkoren. Få kontrollmöjligheter kan leda till att beredningsgrupper saknar fakta om tidigare beviljningar och därför hamnar i onödiga diskussioner om ett ärende. Utan kontroll på beviljningar i olika kategorier eller till olika mottagare finns risken att ansökningar beviljas med fel fördelning. Med ett digitalt arkiv som erbjuder en lätthanterad och överskådlig statistik genom bara några klick finns inte längre några anledningar till att inte använda sig av de fördelar som uppföljningen medför.

Det digitala mötesummet

I konceptet ”Det digitala kansliet” finns naturligtvis möjligheten att inte bara digitalisera det som tidigare inneburit tidsåtgång för den praktiska handläggningen. Utöver beredning, granskning och beslut finns idag alla möjligheter att göra möten och sammanträden mobila. Mindre krav på fysisk närvaro, kortare mötestid och lättillgängligt underlag utan att tumma på det som är kärnan i mötet – den effektiva kommunikationen.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager verksamhetsstod

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

Sigillet är utfärdat av Syna AB