Resultatet är begränsat till urvalet  2012  för att återställa  Visa alla

God Jul och gott nytt år

Tack kära uppdragsgivare, samarbetspartners och medarbetare för 2012.
Ha en riktigt god Jul och ett gott nytt år! 

Våra öppettider i jul

Kontoret kommer att vara obemmant under delar av julhelgerna.

Vi jobbar t.o.m. fredag 21 december, sedan tar merparten av oss julledigt och är åter på kontoret måndag 7 januari. Supporten är tillgänlig i något begränsad utsträckning och nås säkrast via support@digiplant.se.

Taggar  semester

Fredagstipset:
Enkla enkäter och snabb statistik

Enkla enkäter och snabb statistikEnkätundersökningar kan vara informativa, men den som fått uppdraget att skapa, distribuera och sammanställa undersökningen hoppar sällan jämfota av glädje. Nu finns dock en gratis tjänst som gör det hela lite lättare.

Med Google Drive kan du nämligen skapa webbenkäter som kan mejlas ut eller läggas upp på en webbplats och länkas till via e-post. Det enda som krävs av enkätskaparen är ett registrerat e-postkonto hos Google. Via det väljer man sedan Drive i toppmenyn och går vidare till Skapa formulär. Här är det sedan fritt fram att konstruera önskat formulär med öppna frågor med textfält, kryssrutor, flervalsfrågor eller svarsalternativ på skalor. När svaren är ifyllda och insamlade går det sedan snabbt och enkelt att skapa en snygg rapport med statistik i diagramformat.

Taggar  drive fredagstipset google statistik

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Nu förutspår branschexperter att Google snart kommer ta hänsyn till vem som skrivit en text när sökmotorn avgör vilket innehåll som ska toppa sökresultaten. Det görs med Author Rank. Här förklarar vi vad Author Rank är och hur ni kan dra nytta av det för att stärka er webbnärvaro.

Author Rank är ytterligare en variabel för att Google ska kunna avgöra vad som är högkvalitativt innehåll för den som söker information. Den bygger på att Google ser vem som skrivit en text och rankar författaren beroende på hur texten har fått spridning och gott rykte i sociala medier. För att Google ska kunna se författarinformationen krävs ett konto i Google+. 

Hur högt rankad en författare blir hänger på följande:

  • Generellt genomslag på PR-satsningar
  • Hur många som spridit innehållet genom Googles +1
  • Författarens generella förtroende på andra sociala nätverk
  • Antalet kommentarer per post
  • Generellt förtroende för den publicerande webbplatsen
  • Hur ofta författaren postar
  • Hur många Google+-kontakter författaren har
  • Andra utomstående indikatorer på författarens goda rykte
  • Författarens nivå på engagemang i Google+

Listan är fritt översatt från en längre artikel om Author Rank hos Forbes

Få det att funka

Varje person som bidrar med texter till er webbplats, framförallt i återkommande uppdateringar som nyhetssidor, bloggar och liknande, behöver skapa en profil på Google+. Mer om hur du gör det kan du läsa hos Jajja

Få det att funka riktigt bra

  • Låt era skribenter vara aktiva i Google+
  • Låt era skribenter samla många människor i sina kontaktcirklar på Google+
  • Lägg till en +1-knapp på er webbplats för innehåll som ska kunna spridas av andra

Det viktigaste är att få en generell aktivitet och engagemang kring era skribenters texter på webben. Det bästa tipset för att åstadkomma det är att skriva relevant för din målgrupp. Då kommer engagemanget av sig självt. Vi hjälper dig gärna med det och andra sociala medie-strategier

Varför lägga tid på det här?

Om, eller när, Google tar hänsyn till författaren för att servera högkvalitativt innehåll till användaren är det bra att vara förberedd. Då kan ert innehåll få genomslag när det väl gäller. Även om ni har bra sökmotoroptimering överlag så kommer ni inte hamna högst om ni inte också använder den senaste variablen Author Rank. 

Att visa författarinformation med Author Rank gör troligtvis sökträffen mer lockande att klicka på. Det ökar era chanser att användare söker upp och hittar just er.

Satsningar i andra sociala medier kanske inte blir lika betydelsefulla om ni inte också har en aktivitet på Google+. De som är aktiva där kommer alltid lyckas bättre i sökresultatet oavsett hur starkt engagemang ni har på Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vad blir nästa steg för er sociala medie-strategi?

Taggar  authorrank google seo skrivande socialamedier socialt sökmotoroptimering

Fredagstipset: Bota bildtorkan

Fredagstipset: Bota bildtorkan

En vanlig fråga till oss från kunder som själva jobbar aktivt med sin webbplats är var de enkelt kan hitta bra bildmaterial som är fritt att använda. Därför vill vi idag slå ett slag för Flickr, som med Creative Commons tillhandahåller en bank med material från kreatörer världen över.

Att bilder kan lyfta en text rejält har vi skrivit om tidigare, och vi märker också att våra kunder som själva arbetar med innehållet på sina webbplatser är måna om att det visuella ska harmonisera med texterna. Att leta efter bilder kan dock vara tidskrävande och även om det finns många bildbanker kan det vara kul att hitta nya källor. Dagens tips från oss är att ta en titt på Flickr som med Creative Commons, en ideell organisation som hjälper kreatörer dela sina verk genom licenssystem, har en sök- och sorteringsbar bildbank med mycket bra material. Omfattning av användning och friheter till publicering kan variera mellan olika material, så kolla vad som gäller för just det verk som du vill använda. 

Läs mer om Flickr och Creative Commons

Taggar  creativecommons flickr fredagstipset webbplats

Flerspråkig webbplats för 
MH Engineering

Flerspråkig webbplats för
MH Engineering

Vårt senaste namn på kundlistan stavas MH Engineering. För dem bygger vi en helt ny webbplats från grunden med ett starkt fokus på flerspråkighet och rörlig media.

MH Engineerings verksamhet riktar sig till stora delar till internationella kunder och deras nya webbplats behöver därför förberedas för flerspråkighet och lansering i flera länder. Planering och strategiarbete i den här typen av uppdrag är minst lika viktigt som det praktiska hantverket och vi ser fram emot en spännande projkettid.

Vi hälsar MH Engineering välkomna och tackar för förtroendet!

Taggar  alterserver cms mhengineering nykund webbplats webbpubliceringsverktyg

Vi bygger norskt för Mellby garage

Vi bygger norskt för Mellby garage

Under våren byggde digiPlant en ny weppblats för Mellby garage. Nu har vi fått uppdraget att bygga även en norsk upplaga med hjälp av Alter Servers® funktionella språkstöd.

Mellby garage är en av Sveriges ledande garageleverantörer och erbjuder helhetslösningar för garage och inredning. digiPlant fick tidigare i år uppdraget göra en re-design av hela webbplatsen samt utveckla en e-handelslösning med integration mot betaltjänsten Klarna. För att vara tillgängliga även utanför Sverige har Mellby nu gett oss uppdraget att ta fram en webbplats på norska. Ett ypperligt tillfälle för vårt eget webbpubliceringsverktyg (CMS) Alter Server® att få visa upp sina möjligheter för språkstöd. 

Läs mer om vårt CMS Alter Server® eller om Mellby garage webbplats.

Taggar  alterserver cms flersprakighet mellby webbplats webbpubliceringsverktyg

Fredagstipset: Visualisera din Twitter

Twitter logotypeNu har även det verbala mediet Twitter tagit fasta på vikten av det visuella. Sedan slutet av september finns nämligen möjligheten att gör en mer personlig layout med toppbild; en funktion som förvånansvärt få upptäckt. 

Twitters nya layout liknar Facebooks timeline med en header som består av en bild med textpresentation ovanpå. Det går alltså att i stor utsträckning själv designa sin sida och göra den visuellt mer intressant för besökaren. Att en bild säger mer än ord är kanske inte helt oomtvistat, men däremot är det svårt att förneka att en talande bild som komplement till orden förhöjer vilket budskap som helst. 

Har du missat att anamma Twitters nya utseende så är vårt tips att kika in på Mashables beskrivning av hur du går tillväga för att utforma din sida. De visar också några roliga exempel på lyckade visualiseringar.

Taggar  fredagstipset socialamedier twitter

Smartphones och surfplattor mot miljardgränsen

Smartphones och surfplattor mot miljardgränsen

Med den snabba ökningen av mobila enheter beräknas försäljningen av smartphones och surfplattor snart nå miljardgränsen.

Redan i år beräknas försäljningssiffrorna för mobila enheter landa på 821 miljoner och 2013 beräknas siffran överstiga en miljard, enligt det amerikanska konsultföretaget Gartner. Analyserna pekar mot att 40 procent av arbetsstyrkan i världen inom fyra år kommer att vara mobil och det är framför allt surfplattorna som står för den stora delen av utvecklingen. I år köps 13 miljoner surfplattor av företag och om fyra år beräknas antalet ha mer än tredubblats.

Läs mer om hur ökningen påverkar utvecklingen av webbplatserna.

Taggar  mobil mobilanpassning statistik webbplats

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Idag bjuder vi på fem snabba men viktiga råd för dig som använder dig av e-postmarknadsföring. Digitala nyhetsbrev är ett effektivt sätt att enkelt nå ut med ett budskap till många mottagare. Rätt formulerat kan ett utskicks genomslagskraft vara enorm. Här följer fem grundläggande tips:

1. Sätt ett mål

För att skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du sätta ett tydligt mål som utgångspunkt för innehållet. Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill du att utskicket ska resultera i och vad ska du i så fall berätta i nyhetsbrevet?

2. Sikta rätt

Vem skriver du till? Om du har en bred och varierad målgrupp kan det vara läge att skapa olika versioner av nyhetsbrevet. Utan läsvärde för adressaten spelar det ingen roll hur mycket arbete du lägger ner i nyhetsbrevet - innehållet måste matcha mottagaren.

3. Slarva inte med ämnesraden

Få ord, men kanske de viktigaste. Ämnesraden är det första som möter läsaren och kan vara avgörande för om nyhetsbrevet öppnas eller inte. Se till att den är relevant och väcker nyfikenhet. Vilket innehåll som fungerar beror till stor del på målgruppen, så hoppa inte över de två första punkterna.

4. Var selektiv och koncis

Välj ut några få intressanta nyheter som du vill ha med. Även om du har många spännande nyheter är det bättre att vänta med några till nästa utskick än att låta brevet bli för långt. Läsbeteendet på webben är inte detsamma som när du får ett vanligt brev i handen; vi ögnar igenom innehållet snabbare och det är enklare att klicka sig vidare. Hur intressant nyheten än är bör du formulera dig kort och kärnfullt. Om du har en webbplats med mer information är ett tips att fånga intresset i brevet och länka vidare till en längre version för den som vill läsa mer.

5. Följ upp och förbättra

Många pustar ut efter att ha tryckt på skickaknappen. Gör inte det, använd de resurser och analysverktyg som finns för att följa upp ditt utskick. Vilka nyheter genererar mest klick och vilka ämnen verkar hamna i skräpkorgen? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärdelig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa gång.

I vissa e-postverktyg är det också möjligt att se exakt hur mottagaren har klickat och agerat på utskickets design – en av många funktioner som finns i vårt eget verktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips

Kraftig ökning av mobilt internet

Kraftig ökning av mobilt InternetAnvändandet av mobila enheter har ökat markant de senaste åren. Idag använder 54 procent av internetanvändarna över 12 år mobilt internet när de surfar, enligt en ny rapport från punkt se. 

2011 fick mobilt internet ett genombrott tack vare ökningen av smarta telefoner och surfplattor. Idag är de flesta mobiltelefoner som säljs av det smarta slaget och var femte svensk använder sig regelbundet av surfplatta. Från 2009 till slutet av 2011 har det mobila internetanvändandet ökat med 32 procent och idag beräknas över hälften av svenskarna surfa mobilt. Enligt nätverksföretaget Cisco spås mobiltrafiken öka med ytterligare 78 procent fram till år 2016 och flera anaylsföretag hävdar att telefonen inom ett år kommer att vara den dominerande plattformen för att surfa på nätet.

Nyheter och navigation vanligast

Tiden som vi är uppkopplade hemma är densamma som för två år sedan; 11-12 timmar i veckan, men den totala uppkopplade tiden har ändå ökat i takt med att vi bär med oss uppkopplingen. De vanligaste aktiviteterna är att läsa om nyheter och väder (84%), kolla adresser och kartor (81%), sköta e-posten (74%), besöka sociala nätverk (68%) och se på videoklipp (60%).

Högre krav på mobilanpassning

En följd av mobilanvändandet är att allt större krav ställs på webbutvecklingen. Apparna har till viss del spelat ut sin roll som informationsbärare och uppvisar en del brister när det kommer till det dagliga "vardagssurfandet". Efterfrågan har därför höjts på mobilanpassade webbplatser med responsiv design som levererar samma innehåll som en vanlig webbläsare fast i annat format. 

Läs mer om hur vi på digiPlant jobbar med mobilanpassning av webbplatser eller kontakta oss så berättar vi mer.

Taggar  design internet mobil mobilanpassning responsiv statistik

Majoriteten klickar på första träffen

Majoriteten klickar på första träffen

Vikten av att hamna högt i sökmotorernas resultatlista har vi känt till länge, men nu tycks definitionen av topplacering bli allt snävare. De första tre träffarna kammar nämligen hem 78 procent av alla klick och hela 53 procent väljer direkt den översta länken på listan.

Att få användare bläddrar längre än första sidan i sökmotorsresultaten är ingen nyhet. Men platserna i klicktoppen tycks bli färre och i dagsläget bör den som vill slåss om besökarna sikta på att hamna topp tre. En av anleldningarna till att fokus riktas längre upp kan vara att allt fler webbläsare kombinerar adressfält med sökfält. Istället för att skriva in en url, det vill säga adress, söker vi istället på webbplatsen vi vill besöka. Det faller sig då naturligt att rätt resultat koncentreras högst upp och med den vanan lägger också användarna fokus där.

Även toppannonserna vinner

Undersökningen som sammanställts av Compete visar att andra resultatlänken i listan klickas på av 15 procent, tredje länken av nio procent, fjärde av sex procent och femte av fyra procent. 

   Samma undersökning visar att tendensen att rikta blicken uppåt gäller även annonser. Resultaten för Google Adwords som hamnar i toppen har en markant högre klickfrekvens än de vid sidan av sökresultaten; trots att endast 24 procent av annonserna placeras i toppen står de för 85 procent av klicken. Placeringen är med andra ord avgörande för dig som vill synas, oavsett om du gör det via betalda länkar eller organiskt sök.

Läs mer om sökmotoroptimering och hur du skriver för webben i vår skrivskola

Taggar  annonsering seo sokmotor statistik

Lessmore nytt namn på kundlistan

Vi har fått äran att presentera en av höstens nya kunder: Lessmore AB. 

Lessmore united

digiPlant har inlett ett samarbete med örebroföretaget Lessmore som erbjuder inköptstjänster för småföretag. Lessmores affärsidé är att erbjuda mindre företag de fördelar i form av upphandligar och avtal som vanligen bara offereras till storföretag.

Vi ser fram emot en spännande projekttid och hälsar Lessmore välkomna till digiPlant!

Taggar  kommunikationsstod lessmore nykund

Fredagstipset:
Lyft företaget med nya Linkedin

Linkedin logotypeRelevant information till rätt följare, förbättrat nyhetsflöde och större möjligheter att profilera sig visuellt. Det är några av de nyheter som Linkedin nyligen presenterade för dig med företagssida.

För företag kan Linkedin vara en riktigt bra kanal för att se och synas. För någon vecka sedan lanserades en rad förändringar som ska ge företagssidorna ökade möjligheter att nå ut med riktad information till rätt mottagare och möjliggöra en personligare utformning av sidan. Bland annat finns nu utrymme för en bild på sidan, vilket kan säga nog så mycket om en profil. Det ska också vara möjligt att lyfta fram utvalda delar av sidans innehåll och navigeringens ska generellt bli enklare och mer användarvänlig. Ett plus både för dig som sidoinnehavare och för den som besöker dig.  

Har du inte bekantat dig med Linkedin än?

Här är våra tre starkaste anledningar till att ditt företag ska finnas där:

  1. Du ökar din synlighet och förbättrar din position på nätet. 
  2. Du kan skapa grupper och diskussioner inom intressanta och aktuella områden. Där kan du dela med dig av information och visa på företagets specialiteter. 
  3. Du når ut med marknadsföring till samarbetspartners och potentiella kunder. Steget från ditt företags Linkedinsida till beslutsfattaren i din nästa affär kan vara väldigt kort!

Läs mer om Linkedins förändringar för företagssidor eller besök digiPlant på Linkedin.

Taggar  fredagstipset linkedin seo socialamedia socialamedier

Andel internetanvändare i olika åldrar som läser någon blogg en genomsnittlig dag, 2010 och 2011. Bild från internetstatistik.se. Andel internetanvändare i olika åldrar som läser någon blogg en genomsnittlig dag, 2010 och 2011. Bild från internetstatistik.se.

Var femte läser bloggar varje dag

Bloggar har blivit ett hett fenomen och antalet nya bloggar växer lavinartat. Enligt en undersökning som presenteras på .se läser var femte internetanvändare bloggar dagligdags. 

De som mest frekvent läser bloggar är mellan 15-24 år, men det är i åldersgruppen 25-44 år som bloggläsningen ökar mest. Något som också kunnat urskiljas i statistiken är skillnaden mellan kvinnors och mäns bloggläsande; bland kvinnliga internetanvändare är det 28 procent som läser bloggar dagligdags jämfört med 12 procent bland männen. 

Läs mer statistik om bloggläsandet

Taggar  blogg statistik

Fredagstipset:
Rikta annonserna rätt med Adwords

Google AdWords logotypeNu har det blivit enklare att geografiskt matcha din annons mot rätt målgrupp. Google Adwords har förfinat sina avgränsningsverktyg så att du  kan rikta din annons ner till kommunnivå eller rentav till en specificerad radie från en viss punkt. 

Med nätannonser har man sedan tidigare kunnat pricka rätt på kundernas läge på länsnivå, men nu är det alltså möjligt att bli betydligt mer detaljerad än så. För företagare med en lokal målgrupp kan det innebära en väsentlig skillnad att få en kampanj riktad mot de som faktiskt befinner sig inom rimligt avstånd till verksamheten jämfört med annonsering i blindo. Effektivare för annonsören - mer intressant för mottagaren.

Läs mer om Google Adwords lokala satsning 

Taggar  adwords annonsering fredagstipset google

3D-visualisering från Wec360 3D-visualisering från Wec360

Skräddarsytt verksamhetsstöd till Wec360

Just nu pågår ett väldigt spännande utvecklingsarbete på digiPlant. Wec360 har gett oss uppdraget att skräddarsy ett nytt verksamhetsstöd för att optimera sin processkontroll och kommunikation med kunder och produktionsledare.

Wec360 arbetar med att skapa 3D-visualiseringar i olika former och med kunder som HSB, NCC och Peab är det viktigt att projekten löper smidigt och att det finns ett starkt verksamhetsstöd som kan förenkla projektstyrningen och effektivisera uppdragsförloppet. 

Smidig kommunikation med språkstöd

Standardiseringar i beställningsfasen och tydliga kravspecifikationer skapar tydlighet för såväl producent, projektledare och kund. Alla modelleringar och produktioner som konstrueras i systemet kan korrigeras och kommenteras av kunderna, vilket ger en öppen kreationsprocess. Med många internationella relationer är även språkfrågan viktig. Vi löser det med automatiserade översättningar av all kommunikation som sker i systemet. Enkelt och användarvänligt tack vare avancerad teknik. 

Vi tackar Wec360 för det spännande uppdraget!

Läs mer om Wec360 eller se fler exempel på våra verksamhetsstöd.

Taggar  ecm flersprakighet play verksamhetsstod wec360

Fredagstipset:
Click a taxi

Fredagstipset:
Click a taxi

Click a taxi är en ny app som hjälper dig att beställa en taxi med bara ett par knapptryck. Appen använder sig av den inbyggda gps-funktionen i din mobil, så det enda du behöver uppge är när du vill bli hämtad.

Tjänsten innebär att du ska kunna beställa en taxi även om du befinner dig på okänd plats och inte har telefonnumren till taxibolagen i området. Vid beställning får kunden information om vilket taxibolag som är på väg och kontinuerliga uppdateringar om när taxin förväntas vara framme. Det finns också funktioner för att ringa taxibolaget direkt eller för att avboka resan. 

Appen har lanserats i Skandinavien och ska fundera i de flesta större städer i Sverige. Appen och funktionerna är gratis och passar Iphone och Android. 

Läs mer om Click a taxi

Taggar  applikationer clickataxi fredagstipset

Nylansering och blixtkampanj av
Det nya köket

Konferens och restaurang SvalanDen här veckan lanserar Restaurang Svalan sitt nya koncept Det nya köket. En omfattande blixtkampanj och utskickav nyhetsbrev via Megafon™ har spridit det nyheten och resultatet har inte låtit inte vänta på sig - antalet besök till Svalans webbplats och prenumeranter på Facebook ökade markant redan inom några timmar.

Inför lanseringen i tisdags pågick ett intensivt arbete med att via flera olika kanaler sprida budskapet om Konferens och Restaurang Svalans nya koncept. digiPlant har arbetat fram en ny sober profil, annonser, affischer och en kampanj med give aways.

Många kanaler och snabb respons

Nytt, fräscht och naturligt är några av ingredienserna i Det nya köket och med nya kockar och uppdaterade menyer vill Svalan lyfta sina omtyckta bufféer ytterligare ett snäpp.

Kampanjen har spridits via radio, TV, sociala medier och naturligtvis e-postutskick med Megafon™. Effekten av Facebookkampanjen via utskicket gav omedelbar respons; en avsevärd ökning av följare på Facebook och en rejäl trafikökning till Svalans webbplats.

digiPlant önskar Det nya köket lycka till och tackar för förtroendet!

Läs mer om Restaurang Svalan eller om e-postvarktyget Megafon™

Taggar  e-postmarknadsforing kampanj megafon nyhetsbrev svalan

digiPlant levererar biljettsystem till Göteborg & Co

Student Göteborg logotypeJust nu pågår förberedelserna inför en stor Kick Off för Göteborgs studenter. Göteborg & Co står bakom arrangemanget – digiPlant bakom biljettsystemet. 

För tredje året i rad använder sig Göteborg & Co av ett skräddarsytt biljetthanteringssystem som tagits fram av digiPlant. Systemet som är byggt i PLAY möjliggör en enkel administration av uppgifter och tillhandahåller en smart sorteringsfunktion. 

Unik kod förenklar verifieringen

Deltagarna i eventet anmäler sig själva genom att fylla i ett digitalt formulär. Alla registrerade anmälningar tilldelas sedan en unik kod som genererar en utskrivningsbar biljett som skickas till deltagarnas e-postkonto. Koden gör det också enkelt att  stämma av biljetten mot systemet vilket gör det möjligt att verifiera att rätt person är innehavare till biljetten.

Smidigt och okomplicerat tack vare avancerad teknik.

Taggar  ecm goteborgco kommunikationsstod play student

Fredagstipset: Skippa kundkorten – samla klubbarna i telefonen

FlatwalletHur många kundkort har du i plånboken? Och hur ofta tackar du nej till medlemsskap bara för att du inte vill ha ett tilll kort i din redan trånga plånbok? Nu finns en smart lösning – Flatwallet, appen som samlar medlemsskapen som streckkoder i telefonen.

Idén bakom Flatwallet är förutom att tunna ut alltför fulla plånböcker, att göra det enklare för kunder att gå med i och ta emot erbjudanden från medlemsklubbar. Anmälningsformulär och papperskuponger ska skrotas helt och skötas med hjälp av streckkoder. 

Appen har funnits i ett år och utvecklas fortlöpande. En hel del butiker är anslutna, men man kan hoppas att ännu fler ser det geniala i att strunta i plastbrickorna och anammar denna typ av lösning.

Läs mer om Flatwallet

Taggar  applikationer flatwallet fredagstipset

Premiär för Leilas nyhetsbrev

Premiär för Leilas nyhetsbrev

Leilas General Store blev en omedelbar succé efter lanseringen i april. Nu väljer hon att använda sig av Megafon™ för utskick av nyhetsbrev. En flexibel och enkel lösning som är perfekt för stort antal mottagare och för den kreativa som själv vill utforma individuella utskick.

TV-kocken och författarinnan Leila Lindholm kommunicerar aktivt och persoligt med sina fans. Hon använder sig av flera olika kanaler och nu även nyhetsbrev. Över 7000 mottagare fick under förra veckan Leilas premiärutskick. I realtid kunde hon sedan följa hur många av mottagarna som öppnade brevet, när de öppnade det och även se hur många som också aktivt interagerade på innehållet. Ett smart och enkelt sätt att se e-postmarknadsföringens genomslagskraft.

Vill du också ha Leilas nyhetsbrev och erbjudanden så kan du anmäla dig här

Läs mer om e-postverktyget Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing leilalindholm megafon nyhetsbrev

Vi växer igen - välkommen Stefan!

Ny på jobbetDet är redan högt tempo på digiPlant. Faktiskt så högt att vi återigen får utöka vår stab med ytterligare en duktig programmerare.

Stefan Jurmu heter senaste förstärkningen som från och med idag finns hos oss.
Stefan har tidigare visat sina talanger under en praktikperiod här och vi är mycket nöjda över att numera få titulera honom som digiPlantare. 

Välkommen Stefan!

Taggar  programmerare tillvaxt

Har du något att berätta?

Med Megafon™ som e-postverktyg är det enkelt. Hög kvalitet och unika möjligheter till analys och uppföljning optimerar dina möjligheter att skapa bra nyhetsbrev. Har du något att berätta?

E-postverktyget Megafon™ är baserat på en av världens främsta plattformar för e-postmarknadsföring. Med tydliga översikter för all statistik blir det enkelt att analysera och förbättra varje utskick. Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå och visar hur en enskild mottagare interagerat med ett nyhetsbrev. 
    Megafon™ finns tillgängligt för såväl smarta telefoner som läsplattor och du kan se utvecklingen av ditt utskick i realtid var du än är.
    Naturligtvis finns alla önskvärda funktioner för att hantera prenumerantlistor. Nyhetsbreven skapas och redigeras med direkt förhandsvisning och är lätthanterliga för alla.

Kampanjerbjudande!

Under augusti och september erbjuder vi alla nya kunder 20% rabatt på första årsfakturan vid vid tecknande av minst 12 månader.

Hör av dig till oss eller läs mer om e-postmarknadsföring med Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing kommunikation megafon nyhetsbrev

SBS Manager™ vidgar vyerna och gör pedagogiska konster

En sexton sidor omfattande blankett – går det att digitalisera? Svaret är tveklöst ja. 
SBS Manager™ har återigen visat prov på sin bredd och logiska pedagogik i ett nytt ansökningssystem för interna ansökningsprocesser.

Sveriges kommuner och landsting logotypedigiPlant levererade i början av sommaren ett ärendehanteringssystem till Nationella kvalitetsregister/SKL. Uppdraget avsåg digitalisering av en omfattande ansökningsprocess för interna ansökningar. Med en genomtänkt pedagogik som genomsyrar processen har SBS Manager™ fått ge prov sin bredd och visat hur enkelt ett till synes avancerat förlopp kan göras. Tydliga instruktioner och kravställningar i ansökningsförfarandet optimerar förutsättningarna för de sökande att lämna in kompletta och riktigt ifyllda ansökningar. En stor fördel som förenklar processen både för hanterande administration och sökande. 

Läs mer om SBS Manager™

Taggar  ansokningssystem ecm nationellakvalitetsregister sbsmanager skl

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Redan tröttnat på deckare i hängmattan? Då kan dagens tips vara något för dig; Googles kurs för att bli en supersökare. 

Vid sex kurstillfällen lovar Google med sin kurs "Power Searching with Google" presentera sina bästa tips för dig som vill bli en bättre sökare på Internet. Utbildningen är gratis, sker online och ska enligt Google ge dig olika verktyg för att kunna lösa reella vardagsproblem. Föreläsningarna kompletteras med övningar för att testa de nya kunskaperna och du får också möjlighet bekanta dig med andra likasinnade som också deltar i kursen. Avslutningsvis får du dessutom ett diplom som intygar alla nya färdigheter. Första kurstillfället är den 10 juli och du bör registrera dig före dess. 

Läs mer och anmäl dig här

Taggar  fredagstipset google sokmotor utbildning

Nytt extranät till Nitton 93 – enkel hantering och snabb anpassning

Nytt extranät till Nitton 93 – enkel hantering och snabb anpassning

digiPlant har levererat ett nytt extranät Nitton 93 Inredningar. Skräddarsytt utifrån unika behov och med fokus på snabb och enkel rättighetsanpassning. 

Nitton 93 hade som önskemål att enkelt kunna överblicka den aktuella situationen på arbetsplatsen; vilka finns på kontoret, vilka är ute på jobb, vilka är lediga etc. Man ville också få snabba möjligheter att ändra access för användarna, lägga till och ta bort rättigheter utifrån vilka projekt som användarna deltar i och vilka som jobbar på företaget. Kommunikationsytor samt tillgång till kontorets filserver lyftes också fram som viktiga för att alla skulle få tillgång till snabb information.

En administration – enkel hantering

Med dessa punkter på önskelistan har digiPlant skapat ett unikt extranät med stark serviceinriktning. Vi har utgått från en enda administration som styr all data och alla rättigheter för bolaget vilket innebär en mycket enkel hantering. Nitton 93:s egen tekniska miljö är grundplåten över vilken vi byggt ett skal vilket gör att inga nya administrativa handgrepp behöver läras ut.

Anpassade kommunikationsytor

Användarna har möjlighet att logga in via webbläsare och kan själva anmäla frånvaro och sjukdom. På de gemensamma kommunikationsytorna kan användarna beroende på sina rättigheter skapa olika nyheter och notiser. Funktionen kan ses som en anslagstavla både för mindre interna frågor och som en viktig kanal för att sprida information till anställda oavsett var de befinner sig. 

Naturligtvis är all trafik krypterad för att upprätthålla maximal säkerhet.

Intresserad av att veta mer om våra extranät?
Kontakta Alexander Törnqvist på telefon 019-18 96 95 eller alexander.tornqvist@digiplant.se

Taggar  ecm exchange extranat integration ldap nitton93 rattigheter tillganglighet

Facebook byter ut e-postadresser under tystnad

Gjort några förändringar på din Facebooksida nyligen? Facebook logotype
Inte? Kolla din e-postadress igen.

Du kanske inte visste om det, men om du har ett konto på Facebook har du nu också en mejladress med ändelsen @facebook.com. Utan förvarning eller några notiser har Facebook nämligen bytt ut alla användares e-postadresser till sina egna och gjort dem till primär kontaktuppgift. Mejlen går visserligen att använda från externa e-postlösningar men posten hamnar i Facebooks inkorg. 

Återställ ordningen

Förändringen har fått ett minst sagt ljummet mottagande och många ställer sig skeptiska både till att ändringen gjorts i tysthet och att man kan missa viktig post om man inte uppmärksammat att det är Facebooks inkorg som är ny mottagare. 

Som tur är är ordningen enkel att återställa:

  1. 1. Gå in på din personliga profil och klicka på ”Om” alternativt "Information", beroende på om du har tidslinjen eller ej.
  2. 2. Under kontaktuppgifter ser du e-postadressen. Klicka på ”Redigera” och markera Facebooks egen adress som dold från tidslinjen.
  3. 3. Gör sedan motsatt med din tidigare adress; markera den som synlig på tidslinjen. 
  4. 4. Spara ändringarna. 

Klart - du har nu fått tillbaka din vanliga e-post på sidan. 

Taggar  e-post facebook

Socialt fokus på Länstrafikens 
nya intranät

Socialt fokus på Länstrafikens
nya intranät

I mars lanserade digiPlant Länstrafikens nya intranät. Utöver en ny uppdaterad design lades stor tyngd på att förbättra de sociala kommunikationsytorna. 

Länstrafiken ville inför ombygget av sitt intranät satsa på att öka och förenkla kommunikationen inom organisationen. Delaktighet och möjlighet till snabb och enkel kommunikation var målet. Ett intranät med forum innehållande diskussionsytor, blogg och möjlighet till nyhetsutskick blev resultatet. 

Anpassning för rätt flöde

Länstrafikens organisation är stor och intranätet har därför delats upp i undersektioner och rättighetsanpassats utifrån användarnas arbetsområde. Alla användare har tilldelats en optimerad access för att få det nyhetsflöde som rör just dem. 

Tydliga sökfunktioner har även installerats för att ge användarna snabb överblick. 

Intranätet är byggt med webbpubliceringsverktyget (CMS) EPI-server.

Ett spännande uppdrag - vi tackar Länstrafiken för förtroendet!
 

Taggar  cms episerver intranat lanstrafiken webbpubliceringsverktyg

Sigillet är utfärdat av Syna AB