Resultatet är begränsat till urvalet  2011  för att återställa  Visa alla

Levande webbplats med liten redaktionell insats

Sparbanksstiftelsen Nya har förnyat sig med en levande webbplats som kräver minimal redaktionell insats. Vi konstruerade tre lösningar för det redaktionella arbetet som vi delar med oss av här. Webbpubliceringssystemet (CMS:et) i det här fallet var vårt Alter Server®.

Lösningarna är att återanvända innehåll, dra nytta av nyhetsbevakning och använda smarta textgenrer - i Sparbanksstiftelsen Nyas fall en blogg. 

Effektiv nyhetsbevakning

Nyhetsbevakning är ett effektivt sätt att få innehåll till sin webbplats utan någon redaktionell insats. Det finns flera olika tjänster för nyhetsbevakning och i förlängningen kommer Sparbanksstiftelsen Nya använda en integrerad nyhetsbevakning direkt i webbpubliceringssystemet Alter Server®. Redaktören får på så vis regelbundna rapporter med nyheter från de ämnen som bevakas och kan med ett klick välja att publicera det på webbplatsen. 

Kreativ återanvändning

Med kreativ återanvändning av innehåll kan en nyhet från nyhetsbevakningen också sammanfattas till en egen nyhet, kommenteras och bli en krönika eller broderas ut och bli en matnyttig kunskapsartikel. 

Smarta textgenrer - bloggen

Med smarta textgenrer som tillåter en bredd öppnar man för många fler möjligheter till effektivt redaktionellt jobb. En sådan möjlighet är att bjuda in gästbloggare. Bloggformatet i sig är tillåtande för den spretighet som kan uppstå när olika skribenter publiceras och läsaren upplever det som naturligt i en blogg. Ett blogginlägg är inte heller beroende av att vara en viss längd. Ett kort, snabbt skrivet inlägg tas positivt emot av läsaren likväl som ett längre mer matigt inlägg (så länge texten är relevant och kvalitativ).

Sugen på att se webbplatsen live? sparbanksstiftelsennya.se

Follow my blog with Bloglovin

Taggar  alterserver cms effektivitet sparbanksstiftelsennya webbadministration webbplats webbpubliceringsverktyg

OpenART ett av Örebros tio starkaste varumärken

Vi presenterade stolt siffrorna från OpenART:s sociala mediestrategi tidigare i höst. Nu listar NA Örebros tio starkaste varumärken med OpenART på plats åtta. En fin julklapp till oss även om vi inser att OpenART:s PR-framgångar också har en viss kanin att tacka.

Undersökningen visar också att 50 % av de tillfrågade med stor sannolikhet kommer köpa in marknadsföringstjänster inom sociala medier år 2012. Välkomna hit till oss, säger vi.  

På NA:s webbplats hittar du hela listan och mer om undersökningen.

Taggar  kampanj kommunikation koncept marknadsundersokning openart orebro socialamedier strategi

Kommer Internet Explorer 6 äntligen att försvinna?

Microsoft Internet Explorer logotypeMicrosoft tar äntligen steget! Långt efter både Google Chrome och Mozilla Firefox tar Microsoft äntligen steget och ger Internet Explorer (IE) automatiska uppdateringar, uppdateringar som utvecklare världen över längtat efter i flera år.

De automatiska uppdateringarna kommer bidra till att:

  • Windows XP får Internet Explorer 8.
  • Windows Vista får Internet Explorer 9.
  • Windows 7 får Internet Explorer 9.

Vad innebär det här för dig som användare?

I stort så kommer det innebära att du får en trevligare och säkrare webbläsarupplevelse. För vissa som har legacy-system, d.v.s. gamla system som saknar nya uppdateringar, kan det innebära problem. Om dessa system kräver IE6 eller IE7 kan uppdateringarna kräva en omfattande insats för att få till moderna och hållbara system, (dock kan jag tycka att de borde uppdaterat för länge sedan.) 

Vad innebär det för oss utvecklare?

I och med att IE6 försvinner så kommer många gamla buggar som har hemsökt oss de senaste tio åren också försvinna. För att kort nämna några:

IE6 lägger automatiskt på dubbla marginaler när man använder float

.exempel { float: left; margin: 0 10px; /* Kommer bli 20px i IE6 */ }

IE6 har ej stöd för display: inline-block

För att kunna positionera saker bredvid varandra i t.ex. en meny så krävs att man antingen sätter float eller display: inline-block på alla element som ska ingå i menyn.

float kommer dock med en hel massa problem som att man t.ex. måste sätta width och overflow: hidden på det kapslande elementet annars får det kapslande elementet ingen höjd, vilket gör att efterkommande element ser ut att ligga under menyn. Det är också svårt att centrera menyn horizontellt om man använder float.

IE6 har ej stöd för css-attribut-selektorer

En av de vanligaste är när man vill formge formulärfält.

input[type=”text”] { border: 0; background: #f2f2f2; }

Summering

Alla borde sträva efter att hålla sina enheter (dator, mobil, TV, o.s.v.) uppdaterade då det främjar utvecklingen när vi som utvecklar slipper sitta och jobba runt buggar och i stället kan fokusera på att göra produkterna ännu bättre.

Taggar  webblasare

Facebook introducerar ny knapp; Prenumerera

Facebookikon - Facebook introducerar ny knapp; PrenumereraFacebook erbjuder webbplatsägare ytterligare ett sätt att hjälpa sina läsare att upptäcka och dela innehåll. Med Facebooks senaste funktion "Prenumerera", kan användare prenumerera på sina favoritkällor direkt från respektive webbplats.

Facebook har haft ett tydligt fokus på ömsesidiga förbindelser där båda parter måste vara vänner för att ta del av respektive innehåll. I och med en tydlig trend i de sociala nätverken mot ensidiga prenumerationer hoppar även Facebook på tåget.

Twitter och Google+ erbjuder sedan tidigare möjligheten att prenumerera utan att uppge källan som vän. Samtidigt behöver prenumeranten inte vänta på den andra parten att godkänna en vänförfrågan.

Taggar  facebook google prenumerera socialamedia twitter

Per Erikssons stiftelse väljer digitalt ansökningssystem

Per Erikssons stiftelse delade ut ca 4,5 miljoner i studieunderstöd för läsåret 2011/12. Totalt administrerade de 758 ansökningar - alla i pappersformat. Nu går de över till ett digitalt ansökningssystem och väljer vårt kompletta verksamhetsstöd SBS Manager™.

Med SBS Manager™ blir deras administration betydligt mer effektiv - från ansökan till uppföljning. 

Mer om ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™.

Andra SBS Manager™-kunder pratar digitalisering

Intervju med Ragnar Söderbergs stiftelse
Intervju med Sparbanksstiftelsen Öresund

Taggar  ansokningssystem ecm pereriksson sbsmanager verksamhetsstod

Kostnadssammanställning på Linde Material Handlings extranät Kostnadssammanställning på Linde Material Handlings extranät

Konkurrensfördelar, kontroll och effektivitet med extranät

Många företag vill ha effektivare support och kommunikation med kunder och partners, mer kontroll, enklare informationsflöden och säkrare tillgång på information för rätt personer. För många framstår extranät som lösningen.1 Ett extranät som kan hantera en stor mängd information, många användare och en komplex organisation.

Upplevda vinster med ett extranät 

Allt fler upptäcker vinsterna med extranät. Statistiska centralbyråns statistik visar att antalet extranät i företag med fler än tio anställda ökar och låg i slutet av 2010 på 31 procent. Den ökande trenden gäller alla branscher. De inom tillverkningsindustrin (28%) som använder extranät upplever följande fördelar.

  • Effektivare informationsspridning
  • Mervärde för kunderna och starkare kundrelationer
  • Ökad försäljning

Effektivare informationsspridning

När flera system - logistik, bokföring och ekonomi - är integrerade underlättar ett extranät informationsspridningen mot kunder och samarbetspartners.2 Ett extranät är också en samlad kommunikationsyta till kunden som skapar ordning och gör det enkelt att hitta och administrera information.  

Mervärde och starkare kundrelationer 

Med ett extranät ger ni kunder service dygnet runt utan större insats från er. Det är en viktig konkurrensfördel. När inte pris, kvalitet eller produkt avgör kan valet av leverantör avgöras av vem som möter kundens behov effektivt, flexibelt, personligt och tillgängligt. Ett sådant bemötande knyter kunderna närmre er och leder till långsiktigt lönsamma kundrelationer.3

Ökad försäljning 

Extranät med beställningsfunktion kan öka försäljningen. Innehåll kan individanpassas och erbjuda varje användare relaterade varor och anpassade erbjudanden. Serveras detta rätt uppfattar användaren det som relevant information, inte som reklam, och upplever ett positivt mervärde hos er.

Råd för ett lyckat extranät

Ta in rätt kompetens

Införandet av ett extranät förenklas om det redan finns en god IT-infrastruktur och erfarenhet av IT är viktig för en lyckad investering. Är man i en bransch utanför IT-sektorn är det alltså en god idé att ta in kompetens. Fråga leverantören om deras kunskap och möjligheter inom följande områden.

  • Kommunikativ kompetens för användarvänlighet och verklig affärsnytta.
  • Flexibilitet för att kunna växa i extranätet.
  • Integration mot befintliga system. 
  • Säkerhet och snabbhet för god tillgänglighet.

Vaka över användarupplevelse och relevans

För att extranätet ska bli det effektiva verksamhetsstöd ni hoppas krävs att användarna engagerar sig. Då behöver extranätet vara en naturlig plattform för kommunikation och ge en positiv användarupplevelse och mervärde. Därför är den kommunikativa kompetensen hos leverantören särskilt viktig för en lyckad investering.

Undersök de största vinsterna för er

Ta reda på inom vilka områden ni kan tjäna mest på ett extranät. Kartlägg era behov innan ni börjar bygga. Ta gärna in någon som kan se er organisation utifrån och peka på hur ni kan bli effektivare, få viktiga konkurrensfördelar, kontroll och lättillgänglig information. Frågor som de nedan kan vara till hjälp.

  • Hur många supporttimmar kan vi flytta till ett extranät och vad innebär det frigörandet av tid? 
  • Hur många timmar går åt till att hantera felaktiga eller bristfälliga ordrar? Vad innebär det om de timmarna försvinner tack vare extranätet? 
  • Var finns informationen idag och hur når den kunden?
  • Hur många timmar letar vi material i olika digitala arkiv eller pappersarkiv? Vad skulle de timmarna kunna användas till om ett extranät samlar allt och gör det enkelt att hitta?
  • Hur ser relationen ut till våra samarbetspartners och kunder idag? Var finns det behov av mer kontroll?

Bland våra referensprojekt hittar du ett gott exempel på extranät för Linde Material Handling.

Taggar  effektivitet extranat kommunikation

Tvåårigt ramavtal avseende ansökningssystem för STINT

Vi har tecknat ett tvåårigt ramavtal med Stiftelsen för internationalisering av svensk högre utbildning och forskning (STINT), avtalet gäller verksamhetsstödet SBS Manager™.

Vi vann upphandlingen med högsta poäng inom bedömningskategorierna användarvänlighet, funktionalitet, flexibilitet och anpassningsmöjlighet. STINT vinner effektivitet och kontroll med vårt ansökningssystem SBS Manager™. I och med ramavtalet tar vi ansvar för helheten i uppdragets alla delar - ett sant nöje!

Mer om ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™

Taggar  ansokningssystem ecm ramavtal sbsmanager stint

QR-kod - Smart återkoppling från papper till webben

StreckkodDen första streckkoden fanns på ett paket tuggummi 1974 och sedan dess finns de på alla våra produkter för att kunna identifiera exakt vilken produkt det är.

Problemet med streckkoder är att de inte kan innehålla så mycket information. Därför tog Toyota fram QR-koderna 1994 för att kunna följa en bil genom produktionsledet. OR-koderna kan nämligen innehålla betydligt mer information eftersom de jobbar tvådimensionellt och inte bara endimensionellt som vanliga streckkoder.

QR-läsare

För att kunna läsa av QR-koder krävs programvara, prova att ladda ner någon av följande:

Red Laser för iPhone/iPad2

QR Droid för Android

När du laddat ner och installerat läsaren, prova att skanna av koden nedan.

Hur kan vi använda QR-koder?

Genom att använda Alter Servers® PDF-generingsteknik kan vi bädda in en QR-kod i pdf:en. När materialet sedan ges ut kan mottagaren skanna av QR-koden för att få informationen som kopplats till koden; länkar och texter kopplat till er kampanj, er produkt, ett informationsbudskap m.m, m.m.

Använd Google charts för att generera QR-koder

Google har ett öppet API för att skapa grafer och man kan såklart skapa QR-koder genom det.

http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=150x150&choe=UTF-8&chld=H&chl=http://www.digiplant.se

www.digiplant.se QRkod

Taggar  alterserver qrcode utvecklare

Stiftelsen Telefondirektören
H.T. Cedergrens Uppfostringsfond väljer SBS Manager™

Ännu en stiftelse ansluter sig till skaran av de som digitaliserar sin verksamhet. Valet av plattform föll på ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™ från digiPlant.

Stiftelsen Telefondirektören H.T. Cedergrens Uppfostringsfond förvaltas av den stockholmsbaserade Advokatfirman Nova och delar i första hand ut stipendier för finansiering av studier.

Varje år hanterar stiftelsen hundratals analoga stipendieansökningar vilket medfört ett betungande administrativt arbete. I och med övergången till en digital plattform lättar bördan betydligt.  

Vi hälsar dem välkomna in i den digitala värmen!

Läs mer om ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™

Taggar  ansokningssystem ecm nova sbsmanager uppfostringsfonderna verksamhetsstod

Få till e-postmarknadsföringen med nya Megafon™

Nya Megafon™ har alla verktyg för att förbättra er e-postmarknadsföring tack vare rik statistik och effektiv hantering.  Vårt verktyg för e-postmarknadsföring rullas nu ut i en helt ny upplaga till kund efter kund och baseras på en av världens främsta plattformar. Här bjuder vi på tre tips om hur statistiken kan tolkas för att rikta kommunikationen och få prenumeranter som kan bli trogna kunder.

Funderar du på er strategi för e-postmarknadsföring, vill fråga något om Megafon™ eller vill prova nya kampanjidéer? Ta det med oss så hjälper vi till med design och konsultation kring strategier, retorik- och språkråd. 

1. Få mer tid med prenumeranten

Megafon™ visar vilka länkar som flest klickat på i ett utskick. Du kan jämföra utskick och se vilka länkar som är populärast. Är det erbjudanden, uppmaningar, ett visst ämne eller produktnyheter som flest klickar på? Använd de populära länkarna i kommande utskick. Då tar fler prenumeranter del av mer material från dig, spenderar mer tid med ditt varumärke och knyter starkare band till er som företag. Det kan vara avgörande vid nästa köpsbeslut eller leverantörsval.

2. Lyckas vara relevant för alla

Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå så att du kan se hur en enskild prenumerant klickat. Utifrån det kan du skapa  segment för olika intressegrupper. Effekten av en sådan anpassning blir dubbelt positiv. Du behöver inte trötta ut några av prenumeranterna med stundtals irrelevant innehåll och du får prenumeranter som upplever utskicken som givande och intressanta - varje gång.

3. Maximera öppningsfrekvensen

Hur många öppnar våra nyhetsbrev och varför låter en del bli? I Megafon™ finns informationen som behövs för att analysera och åtgärda det till nästa utskick. Verkar öppningsfrekvensen bero på tidpunkt för utskicket? Skiljer sig öppningsfrekvensen åt för utskick med olika avsändare? (Antal öppningar kan öka om mailet kommer från "Klara" istället för "no-reply"). Ämnesraden betyder mycket för om utskicket öppnas. Alla har tidsbrist och även om prenumeranten gillar er så krävs ett oemotståndligt ämne för att bli läst. Lägg tid på att hitta det oemotståndliga varje gång.

Taggar  e-post egnaprodukter megafon nyhetsbrev uppfoljning utskick

Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd

Var femte företag har byggt sociala intranät enligt en undersökning från Global Intranet Trends. Vad är ett socialt intranät? Finns det fördelar? Hur ska man tänka om man vill bygga ett? Vi kommer att utveckla Länstrafiken Mälardalens intranät till ett socialt intranät. Med dem som exempel ger vi några svar och goda råd. 

Upplevda fördelar

Ett välfungerande socialt intranät är en konkurrensfördel i och med att det tar till vara och utvecklar en organisations intellektuella kapital. De som byggt sociala intranät upplever, enligt 2011 års undersökning från Global Intranet Trends, flera fördelar. 

  • Effektivare kunskapsdelning. Integration med program som redan används av Länstrafiken skapar en effektiv delning för till exempel viktiga dokument. Med forum och vd-blogg där personalen kan kommentera kommunicerar de mer effektivt, får större transparens och ledningen har ändå kontroll. 
  • Bättre informerade anställda. Ett White paper från Circuit visar att 71 % av anställda upplever det lättare att hitta kunskap på webben än i de egna intranätet. Bland de som byggt sociala intranät däremot ökar tillgängligheten på kunskap med 35 %. Hos Länstrafiken kommer startsidan anpassas med relevant information för varje användare och central information får en given plats.  
  • Mer engagerade anställda. Forum, bildgalleri och individanpassning gör det enkelt för Länstrafikens intranätanvändare att engagera sig. I forumen har varje användare bara tillgång till relevanta ämnen vilket också kan leda till ett större engagemang. 

Det här är ett socialt intranät

För att förstå sociala intranät behöver man förstå sociala medier. Socialt intranät är nämligen ett socialt nätverk för en viss organisation, dess medarbetare och arbetsuppgifter. 

Dela på ett ögonblick i sociala medier

Sociala medier är webbplatser där människor för konversationer, öppna för alla, och bidrar med innehåll; bloggar, Facebook, Linkedin, Twitter, forum. I dessa nätverk kan man snabbt dela information. Detta sätt att socialisera och den enorma spridning ett budskap kan få på bara ett ögonblick har förändrat allt. 

Efterlängtad dialog möjlig

En stor förändring är att kommunikationen mellan företag och kund som tidigare låg i företagets händer nu sker på kundens villkor. Företagen har därför börjat använda sociala nätverk och ser värdet i att lyssna och ge respons. På samma sätt vill Länstrafikens ledning skapa nära och effektiv dialog mellan sig och personalen.

Sprider bolagskultur

Ett socialt intranät är kraftfullt för att sprida den bolagskultur som ledningen eftersträvar. Genom att personal och ledning använder en gemensam informationsyta där budskap får stor spridning får bolagskulturen snabbt genomslag i hela organisationen.

Intranät präglat av öppenhet

Det som kännetecknar sociala medier har sällan kännetecknat intranäten. Genom att hämta funktioner från sociala medier, och låta användarna nyttja intranätet som de nyttjar webben i övrigt, kan intranätet börja präglas av öppenhet, snabbhet, kunskapsspridning och engagemang. 

Verktyg från EPI Server

För att ge Länstrafiken ett socialt intranät implementerar vi EPI Servers insticksprogram Relate+. Relate+ har många funktioner och vi kommer använda de som Länstrafiken har mest nytta av. 

Råd för att bygga socialt intranät 

Ägna det gamla intranätet en tanke

Ska delar av det gamla vara kvar bör det ha en genomtänkt plats utifrån det sociala perspektivet. Hos Länstrafiken river vi upp det gamla för att göra ett grundligt arbete. Vi återanvänder sedan en hel del och anpassar det till det nya sociala intranätet. 

Individanpassa

Se varje användare för att tillgodose olika informationsbehov. Hos Länstrafiken kommer användarna till viss del själv välja startsidans innehåll. Forum rättighetsanpassas så att varje medarbetare bara följer relevanta ämnen. Sökträffarna anpassas så att användaren får minimalt med klick till rätt material.

Lär av organisationen utanför datorn

I förarbetet med Länstrafiken har vi tittat på hur olika kommunikationsvägar fungerar utanför datorn. De upptäckterna följer med in i intranätutvecklingen. Då blir intranätet ett hjälpmedel för de kommunikationsvägar medarbetarna känner igen istället för ett nytt nödvändigt ont.

Integrera med befintliga system

Inlärningströsklar kan byggas bort om man integrerar med system som redan används. Hos Länstrafiken kommer information i kalendrar och andra verktyg återanvändas så att informationsflödet blir smidigt.

Få engagerade användare

Det är lätt att tro att många funktioner skapar engagemang; förslagslådor, lunchtips, taggade bilder m.m, men risken finns att man kliver ifrån utgångspunkten - varje användares behov. Länstrafikens behov var en effektivare kommunikation mellan ledning och personal, därför får de vd-blogg och forum. Om behovsanalysen är väl genomförd blir intranätet den viktigaste ytan för användarna. Då kommer de också vara engagerade.

Socialt intranät i korthet

Ett socialt intranät tar funktioner från sociala medier för att få öppenhet, snabbhet, engagemang och kunskapsspridning. 

De som byggt sociala intranät uppger effektivare kunskapsdelning, bättre informerade och mer engagerade anställda som fördelar.

Det viktigaste rådet för de som vill bygga ett socialt intranät är att utgå ifrån användarna och individanpassa. Gör man det blir intranätet platsen där användarna engagerar sig och informationen når fram. 

Inspirerad av sociala intranät?

Prata med oss.

Taggar  episerver intranat lanstrafiken relateplus socialt verksamhetsstod

Alter Server® får stöd för Gravatar

Webbpubliceringsverktyget Alter Server® får stöd för Gravatar, Gravatar logotypeGravatars är globalt erkända avatarer. En avatar, eller som i detta fallet en gravatar, är en ikon, en representation av en användare i en publik eller avgränsad mötesplats (ett forum, chatt, webbplats eller någon annan form av community). En avatar är något som visuellt skiljer en användare från andra.

Gravatars gör det möjligt för en person att ha en avatar på hela Internet. Avatarer är oftast en 80 x 80 pixlar stor bild som användaren själv skapar och publicerar.

En Gravatar är i grunden samma sak, den stora skillnaden är att de serveras från en enda server och hämtas genom att kryptera användarnas e-postadress via MD5-algoritmen. Istället för att ha en avatar på ett forum du besöker, en annan på en blogg, kan du ha samma avatar på båda.

Gravatars kan enkelt användas i Alter Server® genom standardsiserade funktioner.

Taggar  alterserver cms funktionalitet

Intervju: Sparbanksstiftelsen Öresund om att digitalisera

Lars-Olof Svensson, vd Sparbanksstiftelsen Öresund

Bidragsgivande verksamheter ser både problem och möjligheter med att digitalisera. Vd Lars-Olof Svensson, berättar om Sparbanksstiftelsen Öresunds erfarenheter av ett digitalt ansökningssystem som SBS Manager™.

Bakgrund 

Sparbanksstiftelsen Öresund är majoritetsägare i Sparbanken Öresund och Skånes mest förmögna stiftelse med tillgångar på cirka två miljarder kronor. Våren 2011 var det premiär för stiftelsens ansökningsflöde och de körde digitalt från början. Just nu är de mitt uppe i sin andra ansökningsomgång med SBS Manager™. 

Om valet att digitalisera, möjligheter och problem, berättar vd Lars-Olof Svensson. Lars-Olof svarar i telefon på väg från en kundträff. Det passar bra med en pratstund. 

- Jag har följt det här på nära håll under tiden det har byggts upp. Det var inga tveksamheter egentligen. Jag visste att det här fungerade och hade fungerat länge hos andra stiftelser. 

Så berättar Lars-Olof om hur han sett SBS Manager™ i andra verksamheter och hur de hittat digiPlants ansökningssystem med hjälp av viktiga referenser. Men vi backar bandet - till början av digitaliseringsprocessen.

1. Stiftelsen är relativt nybildad och ni har tidigare inte haft någon bidragsverksamhet. Berätta om era tankar kring att välja ett digitalt ansökningssystem från början?

- Det var främst strukturella skäl. Jag ville ha struktur redan från början. Ytterligare en ambition var förstås att slippa pappershanteringen i styrelsen. Lars-Olof pratar sakligt och lugnt vidare med smålandsaktig dialekt. 
- Inte minst är det en stor fördel att alla ansökningar följer ett visst mönster. Sen är det det här med att ha tillgång till statistik redan från början - det kändes viktigt. Att få det rationellt redan från början var den stora drivkraften.  

2. Såg ni några problem med att använda ett digitalt ansökningssystem? Har de problemen visat sig vara verkliga? Har de kunnat lösas?

- Det finns ju alltid problem. Datamognaden hos användarna är ojämn. Lars-Olof berättar hur de valt att inte göra hela hanteringen med hela styrelsen från första ansökningsomgången utan lära några i organisationen i taget. 
- Själv har jag en viss försiktighet att köra ut ett sådant här system till hela styrelsen på en gång. Systemet skulle anpassas färdigt till oss först. Visst, det hade säkert inte blivit några stora problem. Men det räcker med små grejor för att ställa till det. Nu är ju SBS Manager™ pedagogiskt men det är ändå många moment i en sådan här process som ska tas in. Men som sagt, det hade säkert inte varit några stora grejor.  

Resonemanget fortsätter om huruvida tröskeln ser annorlunda ut för organisationer som har färdiga rutiner för ansökningshanteringen men jobbat med papper under en tid.

- Nja, det är klart att med en färdig struktur för beredning och ansökningsblanketter som man vet hur de ser ut så kanske det är enklare att hoppa in i det digitala. Å andra sidan kan man vara låst om man har ramar sedan tidigare. Vi har kunnat lösa problemen på en gång så jag tycker att det har fungerat hyggligt. Nej, det har inte varit något problem att gå direkt in i SBS Manager™ och då har vi ändå bytt administratör mitt i processen. Jag har själv fått hoppa in mycket och jobba i systemet. Men det är bara bra att jag har lärt mig det först.

3. När ni valde att börja med ett digitalt ansökningsförfarande - hur hittade ni en leverantör? 

Lars-Olof berättar att han har bekanta i stiftelsesfären som sedan länge haft digiPlant som partner för webbuppdrag och använt SBS Mananger™. Han fortsätter:
- Så jag har följt det här på nära håll under tiden det har byggts upp. Det var inga inga tveksamheter egentligen. Jag visste att det här fungerade. Vår process (med bildandet av stiftelsen red. anm.) drog ut lite på tiden men det gjorde också att jag hade gott om beslutstid och efter att ha träffat er ännu en gång var jag väl förberedd. Jag fick förtroende för er från första början. Ni kan ju det här utan och innan. 

4. Vad var viktigt för er att leverantören och ansökningssystemet kunde leva upp till?

- Det viktigaste var egentligen referensen jag hade. Våra krav var inte så stora. Jag tycker att enkelheten är A och O i ett sådant här system så - det kan jag ju säga, avbryter sig Lars-Olof för att ge oss ett råd. 
- Klä inte på systemet för mycket till alla kunder. Jag minns att ni visade hur det kunde se ut hos en stiftelse med mycket mer avancerat ansökningsförfarande och hantering och det var för komplext för oss. Vi hade enklare behov. 

Varför backade ni inte då?

- Nej, jag visste att det här fungerar och har fungerat länge. Ni visade att ni förstod att vi hade behov av en enklare version och det var inga problem att anpassa det.

5. Kan ni själva mycket om teknik, säkerhet och användarvänlighet i sådana här verksamhetsstöd eller har ni varit beroende av tillit till leverantören?  

- Ja, vi är beroende av att lita på er. Vi har själva en stor och komplex IT-organisation men de är inte anpassade för våra behov. Den support ni har mot sökande och oss - ni svarar alltid - den är guld värd. När jag ringer och har en fråga så man kan prata med nästan vem som helst hos er och få det löst. Det är en styrka hos er att ni är så nära ert system.

Samtalet fortsätter om vad det är som gjort att de kunnat känna den tillit som behövts.

- Det kändes viktigt att leverantören inte var någon form av dagslända. Jag minns att jag såg diplom på att ni var trippel-A (högsta betyg i kreditvärdighet red anm.). Det är rätt så viktigt med en ekonomi som gör att bolaget finns kvar. 

6. Ni såg förstås också möjligheter med att använda ett digitalt ansökningssystem? Vilka?

- Vi ville kunna hantera en större mängd ansökningar. Det kan svälla så att man sitter med högar av ansökningar. Så att långsiktigt kunna köra en sådan här verksamhet mer kostnadseffektivt var den stora möjligheten.

Med det svaret är det kanske svårt att säga om de möjligheterna förverkligats redan efter en och en halv ansökningsomgång?

- Ja, det kan jag ju inte svara på men jag känner att det här är rätt väg, säger Lars-Olof med ett leende som hörs genom telefonluren. - Det finns arbete kvar att göra med totalintegreringen men vi är inte färdiga från vårt håll med hur vi vill ha det än och det är ju sådant som man tar efter hand. Jag har förstått att det är sådant vi kan lösa med er.  

Medan Lars-Olofs svar antecknas febrilt får han utrymme att nämna en annan del av digiPlants insats. 

- Sen vill jag nämna vår nya webbplats också. Den hjälpte ni till bra med. 

Efter en givande pratstund om digitaliseringens möjligheter och vilka tankar en bidragsgivande verksamhet lever med ställs allting på sin spets i sista frågan.  

7. Skulle du rekommendera SBS Manager™ till andra bidragsgivande verksamheter?

- Ja, det skulle jag göra. Vi håller på att titta på det här till banken och deras stiftelsehantering. Vi får se vad det blir av det, säger Lars-Olof och avslutar därmed intervjun med riktig spänning.  

Dags för digitalisering hos er?

Läs mer om SBS Manager™ eller kontakta Henrik Björkk: 019 18 96 95, henrik.bjorkk@digiplant.se

Taggar  ansokningssystem ecm larsolofsvensson sbsmanager sparbanksstiftelsenoresund uppfoljning verksamhetsstod

Börja i rätt ände
– Social mediestrategi för OpenART

Social mediestrategi för OpenART - OpenART logotypeVill ni bygga och sprida ert varumärke i sociala medier? Finns ni i sociala kanaler men saknar en övergripande strategi med riktning? Vill ni ha en socialt integrerad webbplats? Vi börjar alltid i rätt ände - ert behov av kommunikationsstöd. Sen fortsätter vi på rätt väg, i kanalerna där era kunder finns med kommunikationen de efterfrågar. Här berättar vi hur vi gjorde för Örebros unika utomhusutställning OpenART.

Regional spridning och engagemang – check

digiPlant har tagit fram kommunikationsstöd för att OpenART ska spridas och på lång sikt nå internationellt genomslag som konstevent. Delmålet för 2011 var att sprida OpenART i Örebro med omnejd. Engagemang som spirat på Facebook, människors reaktioner på stan, deltagandet i guidade turer och åtgången på kartor pekar på att målet är nått. Som bonus har OpenART 2011 fått uppmärksamhet i riksmedier och omtalats i kanaler även utanför Sverige.

OpenART:s sociala marknadsföring i siffror

  • 892 fans på facebook.com/openartsweden.*
  • 86 000 visningar av inlägg på Facebook-sidan under OpenART.
  • I snitt 111 visningar per film på youtube.com/openartsweden.*
  • I snitt 218 besök/dag på openart.se under OpenART.

Strategi och utbildning för OpenART:s redaktion

OpenART hade en redaktion för webbplatsen och de sociala kanalerna och digiPlant agerade konsulter. Vi tog fram en sociala mediestrategi baserad på analys av syfte, målgrupper och kartläggning av ett antal väl valda sociala kanaler (Facebook, Twitter, StumbleUpon, Youtube, Wikipedia, Flickr). OpenART:s redaktion utbildades i hanteringen av de olika kanalerna. De fick ett praktiskt idéverktyg för att själva kunna arbeta kreativt med marknadsföringen och behålla fokus. 

Webbplatsen byggde vi med webbpubliceringsverktyget (CMS:et) Alter Server® och skapade integration med Google maps, Facebook och Twitter. Vi utbildade OpenART:s redaktion att hantera innehåll och struktur i Alter Server®.  

Vill du ta nya sociala kliv?

Börja i rätt ände - ta kontakt med oss så pratar vi kommunikationsstöd och sociala medier för er.  

Taggar  alterserver cms facebook flickr openart orebro socialamedia strategi stumbleupon twitter utbildning webbplats wikipedia youtube

Hurra! Vi har hittat en AD-assistent

Från 1 augusti finns Jessica Collin hos oss som AD-assistent. Hon kommer bidra med ny kreativitet till våra kommunikationsuppdrag.

Jessica kommer senast från jobb på Örebro universitet som amanuens där hon lett fotoundervisning och varit handledare i kurserna Digital mediedesign och Planerad kommunikation. Hon har tidigare jobbat på SOUL Design.

I grunden har Jessica en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap. Hennes främsta styrkor är bildhantering och layout.

Välkommen Jessica Collin!

Taggar  adassistent jessicacollin tillvaxt

Ny webbplats till
CIP Professional Services

CIP Professional Services får en ny webbplats. Designen står S&Ø för och vi tar hand om gränssnittsutveckling och teknisk implementering i Wordpress.

Om CIP Professional Services

CIP Professional Services är ett utvecklings- och konsultbolag som hjälper teknikintensiva företag och organisationer att kartlägga och hantera intellektuella tillgångar i affärsverksamheten. All konsultverksamhet vilar på relaterad forskning. CIP Professional Services är ett dotterbolag till Chalmers industriteknik och GU Holding.

Se resultatet här: www.cip-ps.com

Taggar  cipps soreklambyra webbplats wordpress

Ny kund
– Torsten Söderbergs Stiftelse

Under våren sprider sig digitaliseringsrevolutionen vidare till Torsten Söderbergs Stiftelse. Vi levererar digital ansöknings- och ärendehantering med SBS Manager™. En ny webbplats blir det också.

Om Torsten Söderbergs Stiftelse

Torsten Söderbergs Stiftelse grundades 1960 och är en av de största forskningsfinansiärerna bland svenska stiftelser. 2010 delade de ut 122 miljoner till främst ekonomisk, rättsvetenskaplig och medicinsk forskning. Utöver forskningsanslag delar de årligen ut priser inom dessa områden samt ett designpris.

Upplevd digitalisering och mer info

Vill du veta mer om hur en digitalisering upplevs? Läs intervjun med en av våra SBS Manager™-kunder, eller läs mer om SBS Manager™.

Taggar  alterserver ansokningssystem sbsmanager torstensoderbergsstiftelse verksamhetsstod webbplats

digiPlantproduktionen Örebro airport har nominerats till årets bästa SiteVision-webbplats

Örebro airports webbplats (orebroairport.se) har nominerats till priset Guldhanden på CMS-företaget SiteVisions årliga konferensen SiteVisiondagarna.
     Övriga nominerade är Pensionsmyndigheten, SBAB och Destination Jönköpings webbplatser.

Vi tackar för nomineringen och håller tummarna!

Taggar  nominering orebroairport sitevision webbplats

Uppgraderat ansökningssystem till vår trogna kund
- Sparbanksstiftelsen Nya

Jan Dahlberg, verkställande tjänsteman, Sparbanksstiftelsen NyaSparbanksstiftelsen Nya har en lång relation till digiPlant och var bland de första att digitalisera sitt ansökningsflöde med SBS Manager™. Nu tar de steget till SBS Manager™ 3.0. Vi ställde tre frågor till Jan Dahlberg, verkställande tjänsteman på Sparbanksstiftelsen Nya, om den nya generationen av vårt ansökningssystem och verksamhetsstöd. 

1. Varför väljer ni att uppgradera ert ansökningssystem till SBS Manager™ 3.0?

Det var hög tid att uppgradera. Vi var först ut på plan i början av 2006 och har sedan dess inte gjort några större justeringar. 

2. Vad är ditt intryck av SBS Manager™ 3.0 utifrån det du hittills sett?

Jag är överraskad av att det skett en sådan utveckling av det system som vi var med och lade grunden till. I takt med att digiPlant fått nya kunder och därmed också nya kravställare har SBS Manager™ utvecklats i en omfattning som jag inte hade förväntat mig. 

3. Vilka skillnader tror du det blir för er hantering av ansökningar jämfört med i nuvarande version?

Flexibiliteten som systemet ger till att kunna anpassa efter egna krav och önskemål.

Läs mer om SBS Manager™

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager sparbanksstiftelsennya

Ny kund
– Sparbanksstiftelsen Öresund

Ägarstiftelsen till nya skånska storbanken är kund hos oss. Sparbanksstiftelsen Öresund har valt SBS Manager™ för digital ärende- och ansökningshantering. Webbplatsen har vi byggt på vår plattform Alter Server®.

Upplev digital hantering

Sparbanksstiftelsen Öresund är mitt i sin första ansökningsperiod. Vi kommer berätta hur den digitala hanteringen upplevts så snart styrelsearbetet tar vid. I väntan på det kan du läsa hur en tidigare kund upplevt SBS Manager™ eller ta reda på mer om digital ansöknings- och ärendehantering i SBS Manager™.

Om Sparbanksstiftelsen Öresund

I och med nybildningen av Sparbanken Öresund blir Sparbanksstiftelsen Öresund den största sparbanksstiftelsen i Sverige. De delar ut bidrag till fysiska och juridiska personer i syfte att främja näringsliv, barn och ungdom, infrastruktur, forskning, utbildning, idrott och kultur företrädesvis i sydvästra och mellersta Skåne.

Se webbplatsen: http://www.sparbanksstiftelsenoresund.se/.

Taggar  alterserver ansokningssystem sbsmanager sparbanksstiftelsenoresund verksamhetsstod webbplats

Webbplats till CIP FORUM
– för näringsliv och forskning

CIP FORUM arrangeras av Göteborgs främsta aktörer för näringsliv, forskning och utbildning, bland annat Chalmers där vi haft tidigare uppdrag. Vi har tagit S&Ø:s design till webben och byggt en användbar informationswebb på Wordpress.

Informationswebb av rätta virket

CIP FORUM firar 10-årsjubileum och digiPlant och S&Ø:s present är Premium web. Den här gången ville kunden använda Wordpress som plattform och det ordnade vi. Wordpress känner många som bloggverktyget nummer ett. Det har också utvecklats till ett av de största öppna webbpubliceringsverktygen (CMS) i världen. Upplägget på CIP FORUMS webbplats är enkelt och tydligt och har precis det som krävs av en informativ webbplats.

Internationell knutpunkt

CIP FORUM är ett återkommande evenemang där representanter från näringsliv och högre utbildningar från hela världen samlas i Göteborg för diskussioner, föredrag, paneldebatter m.m. Temat för 2011 är ”The new wealth of nations”.

Se en färsk bit Premium web: www.cipforum.org.

Taggar  cipforum soreklambyra webbplats wordpress

Högsta kreditbetyg till digiPlant

Vi firar tio stabila år med att få högsta kreditbetyg AAA från Soliditet. Ett fint bevis på hur värdefullt det är att ligga i framkant och skapa långsiktigt hållbar webbkommunikation i en bransch som snabbt förändras.

Soliditet är Nordens ledande leverantör av kredit- och affärsinformation. De har betygsatt företags kreditvärdighet sedan 1989. Deras mätningar är omfattande och noggranna och visar både företagens vilja och förmåga att betala.

Enligt deras mätningar är digiPlant AB ett tryggt, pålitligt och stabilt företag med högsta kreditvärdighet.

En fin födelsedagspresent.

Taggar  kreditvardighet soliditet trippela

Sigillet är utfärdat av Syna AB