Resultatet är begränsat till urvalet  webbtext  för att återställa  Visa alla

Vi har en vinnande retoriker på kontoret

Det är inte utan stolthet som vi numera kan presentera kontorets Klara Härgestam som en vinnare i retorik. Häromveckan kammade hon nämligen hem förstapriset i en av Sveriges största retoriktävlingar.

Klara är som bekant något av en kommunikationsexpert och kan konsten att formulera sig väl i både tal och skrift. Nyligen inbjöds hon att vara med i retoriktävlingen “Rhetoric Slam” i Stockholm där bland andra riksdagsledamoten Maria Abrahamsson sitter i juryn. Resultatet? Stående ovationer och full poängpott för Klara som knep förstaplatsen. 

Vi är naturligtvis väldigt glada över att få ta del av Klaras förmågor här på kontoret. Bra webbretorik är oerhört effektivt och med rätt ord kan ditt budskap få fler läsare, nå längre och stärka ert varumärke.

Vill du också dra nytta av hennes kunskaper? Tveka inte att kontakta oss, eller varför inte  börja med att läsa hennes skrivskola för webben –  Premium webbtexter.

Taggar  skrivande webb webbtext

Så läser vi nyhetsbrev

Så läser vi nyhetsbrev

Rubriker och vänsterspalter lockar till sig våra blickar och vi är inte alls rädda för långa texter och att behöva scrolla. Det visar en eye-trackingstudie som mätt hur vi läser nyhetsbrev.

Det är Apsis och Smarteye som tillsammans låtit ett system som mäter blickriktning och ögonrörelser studera hur människor läser nyhetsbrev. Testpersonerna som deltog i studien bestod av lika många kvinnor som män, alla i 35-årsåldern. Instruktionerna som gavs bestod endast av uppmaningen att öppna breven och därefter skötte kameran resten. Tolv olika nyhetsbrev användes och analyserades.

Rubriker intresserar

Det nyhetsbrev som fick längst lästid var förhållandevis långt och med många tydliga rubriker. Rubrikerna visade sig vara det som lockade ögonen mest och tillägnades hela 71 procent av tiden. Längden var heller inget problem, 64 procent av tiden lades på material som låg i delar som man behövde scrolla till. Det aktuella nyhetsbrevet hade bildsatt texten med ansikten vilket visade sig väcka ögats uppmärksamhet, något vi även skrivit om tidigare.

Vänsterspalten vinner 

Generellt konstaterades att motståndet mot att scrolla var mindre än väntat men det är ändå viktigt att skapa ett intressant innehåll som lockar till läsning och som håller intresset uppe. Tydliga rubriker är A och O för att väcka och behålla läsarens intresse. Värt att nämna är också att vänsterspalten fick betydligt mer uppmärksamhet än högerspalten; hela 80 procent mer lästid. Kvinnor visade sig också vara benägna att lägga mer tid på breven och den sammantagna snittiden som vi lägger på ett nyhetsbrev landade på 11 sekunder.

Källa: "Vad tittar vi på egentligen?" från apsis.se

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap webbtext

Skriv effektivt med redaktionskalender

Skriv effektivt med redaktionskalender

Hög ambition och motivationen på topp, ändå händer inget i företagsbloggen och nyhetsbreven. Med en redaktionskalender kan er innehållsmarknadsföring bli effektivare.

Börja med ansvarsfördelning

En redaktionskalender är enkelt sagt ett schema över vad som ska publiceras, var och av vem. Tydlig ansvarsfördelning är avgörande för att det ska fungera. Gör klart det innan du går vidare med att upprätta en redaktionskalender. Ni kan ha samma person med ansvar för att material planeras, skapas, korras och publiceras eller flera personer med olika ansvar. Vilket ni än väljer måste det vara tydligt för alla vem som har vilket ansvar.

Målgrupp, behov och strategi

Vi tog hjälp av tips från Content Marketing Institute för att få tydligare överblick av blogginlägg och våra olika nyhetsbrev. Utöver handfasta tips betonar de en sak för att lyckas skapa relevant innehåll kontinuerligt. Varje redaktionskalender ska ha en målgrupp, beskriva behovet av kommunikation med den målgruppen samt ha en strategi för att fylla behovet. Alltså svara på: till vem, varför och med vad. Beskriv det i tre tydliga meningar, det räcker.

Värdefull tidsbesparing

Ja, det tar tid att göra en redaktionskalender. Ja, det är värt det. Jämfört med tiden det tar att försöka klämma ur sig relevant innehåll under tidspress, eller i panik hitta en nyhet för att hålla bloggen uppdaterad är arbetet med redaktionskalendern en sund tidsprioritering. Överblicken du får hjälper er att producera relevant innehåll på ett strategiskt sätt som i slutändan bidrar till er lönsamhet på webben.

Fler fördelar med redaktionskalendrar

Förutom att planera ert redaktionella jobb och innehållsmarknadsföring är redaktionskalendern en effektiv idéproducent för nytt material och nya vinklar. Det skriver vi om i del två om redaktionskalendern.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Hör av dig till Alex: alex@digiplant.se eller 019 18 96 95.

Taggar  effektivitet inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skriva webbadministration webbtext

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka värdet på er webbnärvaro på samma sätt som en renovering kan öka värdet på ett hus. En utebliven eller slarvig renovering däremot ökar risken för dåligt resultat. Men var ska man börja?

SEO innefattar många olika insatser. Ett helhetsgrepp är naturligtvis det som ger störst effekt men om du inte kan eller vill ta det stora greppet på en gång får du här vägledning i vad just ni kan börja med.

1. SEO-kunskap hos webbredaktören

Saknar ni en redaktionell avdelning eller egen webbredaktör? Köp in redaktörstjänster från någon som är specialiserad på webbtexter och ser SEO som en självklar del av texten. God textkvalitet är avgörande både för sökmotoroptimeringen och för att nå besökaren.

2. Utbilda i skrivande för webben

Har ni en egen redaktionell avdelning men behöver förnyad kunskap om sökmotoroptimerade texter och bilder? Utbilda era redaktörer i skrivande för webben och se till att de får den senaste kunskapen i SEO:ns föränderliga värld.

3. SEO-analys och tekniska åtgärder

Har er webbplats några år på nacken? Har den inte uppdaterats i samma takt som tekniska möjligheter för sökmotoroptimering förändrats? Få en utförlig genomgång av tekniska förutsättningar för er webbplats och gör rätt åtgärder utifrån en god analys.

4. Hastighetsoptimering för tung webbtrafik

Pressas er webbplats av mycket trafik? Få hjälp med en hastighetsoptimering, ofta går det förbättra markant. Utöver att det ger en angenämare surfupplevelse är det också viktigt för SEO:n.

5. Sociala medier och SMO

Vill ni använda sociala medier mer i er marknadsföring? Ta hjälp av någon som kan ge er både en strategi för kommunikationen i sociala medier och som vet hur de sökmotoroptimerar er närvaro på bästa sätt, så kallad Social Media Optimization (SMO).

Prata med Alex om det här så börjar vi hjälpa er i rätt ände. 


Taggar  inboundmarketing redaktorskap seo socialamedier tillganglighet utbildning webbtext webbutvecklare

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

När du ska publicera ett blogginlägg, en nyhet, en artikel eller skicka ett nyhetsbrev kan du utforma texten på flera sätt. De som designade er webbplats bestämde säkert utseendet för olika textdelar; radavstånd, typsnitt, textstorlek, länkars utseende m.m. Har de gjort sitt jobb så blir både de och framförallt dina läsare glada om du inte ändrar sådant. Ett samstämmigt helhetsintryck är viktigt för att stärka ert varumärke. Med det finns några textbitar som du som skribent bör tänka på för att få en professionell och lättläst text.

Feta betoningar

Vill du betona ett ord eller urskilja ett citat finns flera sätt. I tryck är kursivering vanligt men på webben är fetstil bättre eftersom det är lättare att läsa på en skärm. Använd inte understruken text eftersom läsaren kan tolka det som länkar. Är citatet ett längre stycke är det bättre att låta det stå för sig själv som eget stycke till exempel med indrag. 

Starka skiljetecken  

Använd inte starka skiljetecken i alltför stor utsträckning ... Det ger ett oseriöst intryck och har snarare en försvagande effekt på ditt budskap! Ett utropstecken räcker. Fråga dig: är det här en mening som läsaren bör uppleva som om den skriks ut?!? Kändes det besvärande att läsa föregående meningar? Då har poängen nått fram.

Snygga punktlistor

Punktlistor är ett tacksamt avbrott i en text som drar blickarna till sig. Gör punkterna kortfattade, med de viktigaste orden för mottagaren och konsekventa i ordföljd och riktning.

Dåligt exempel

  • Låt inte punkterna ha för många ord
  • De ord som mottagaren tycker är viktigast ska du ta med i punkten
  • Ordföljden bör inte varieras för mycket utan låt alla punkter vara liknande i sin ordföljd och riktning.

Gott exempel

  • Skriv kortfattade punkter
  • Skriv de viktigaste orden i punkten
  • Skriv ordföljden i ett mönster
  • Skriv med samma riktning i alla punkter

Vassa rubriker

Var aktiv. En rubrik med aktiva verb är tilltalande och lätt att förstå. Jämför ”Socialt intranät för Länstrafiken byggs av digiPlant” och ”digiPlant bygger socialt intranät åt Länstrafiken”. Passiva verb hör till en formell och opersonlig stil och är ofta onödigt svårläst. Den formen bör därför undvikas. Undvik därför den formen.

Ha riktning. Rubriken ska säga något till läsaren. Ett sätt är genom direkt tilltal: ”För dig som undrar om sociala intranät”. Ett annat sätt är med ord som du vet intresserar målgruppen, till exempel: ”Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd”. 

Var kortfattad. Rubriken bör vara så kort som möjligt utifrån vad som passar målgruppen. Kontrollera längden på din rubrik en extra gång, ofta går det att ändra ordföljd eller ta bort ord för att få den kortare.

Beskriv. Ibland väljer man rubriken med den fina formuleringen eller finurliga ordvitsen men glömmer att den ska beskriva vad texten handlar om. Läsaren ska få veta vad texten handlar om och känna att det rubriken säger rimmar med textens innehåll. 

Taggar  blogg redaktorskap skrivande tillganglighet webbadministration webbtext

Sigillet är utfärdat av Syna AB