Resultatet är begränsat till urvalet  webb  för att återställa  Visa alla

Glad sommar med säkra lösenord!

Glad sommar med säkra lösenord!

Efter en härlig vår (nej, inte vädermässigt, men affärsmässigt) vill vi nu önska dig en glad sommar.

Fram till 3 augusti har vi sommarbemanning på kontoret med något färre på plats men supporten är alltid öppen om du behöver hjälp.

Vi önskar att du får en riktigt skön och vilsam sommar. Vill du göra något nyttigt för din webbnärvaro, privat såväl som yrkesmässigt, så rekommenderar vi den här upplysande och underhållande videon från TED Talks om säkra lösenord.


Om kreativiteten börjar flöda under sommaren och du kommer på idéer eller ser nya behov som kan få sin lösning med bättre webb så tveka inte att höra av dig. Oavsett om du kommer på en egen lösning eller om du kör fast i tankarna så ta det med oss efter semester så hjälper vi dig till en lönsam webbinvestering.

På återseende med solblekta hår, brunbrända ben och ny energi!

Taggar  sakerhet semester verksamhetsstod webb webbdesign

Digital webbtidning stärker kundrelationer

Digital webbtidning stärker kundrelationer

Bättre upp är truckföretaget Linde Material Handlings kundtidning som getts ut sedan 1988. Nu har vi tagit konceptet till en digital kanal och lanserat battreupp.se, ett nyhetsforum på webben.

Långsiktig affärsutveckling

Vi har under många år jobbat med Linde som konsulter inom affärsutveckling, webbutveckling och digital marknadsföring. Vi jobbar bland annat löpande med deras kundportal Mina truckar. I projektet med webbplatsen för Bättre upp har vi utöver vår rådgivande konsultroll, levererat tekniken för webblösningen med vårt webbpubliceringssystem Alter Server®, stått för design och gränssnittsutveckling.

Automatiska utskick och mobilanpassning

För att maximera webbtidningens potential och kontinuerligt driva trafik har tjänsten begåvats med helautomatiserade e-postutskick som baseras på det redaktionella innehållet. Då en majoritet av målgruppen läser sin e-post i mobilen är webbtidningen fullständigt mobilanpassad för en optimal användarupplevelse.

Digitalt tar Lindes kundrelationer längre

Kundtidningen har under många år varit viktig för att bygga starka och långsiktiga relationer till kunderna för Linde. I och med att tidningen nu fått en digital motsvarighet kan samma relationsbyggande komma fler till del. Den nya webbplatsen är en del i strategin att göra Linde till ett företag som ligger i framkant när det gäller webbkommunikation och sociala medier. Webbplatsen för Bättre upp har designats för att vara en bärare av Lindes grundvärderingar om hur viktig en nära kundrelation är.

– Precis som våra produkter ska vår kommunikation vara modern. Vi ska inte bara hänga på det tåget, utan helst ligga i frontlinjen, säger Karl-Johan Lindahl, marknadschef på Linde till Bättre upp.

Du hittar Lindes nyhetsforum på battreupp.se

Taggar  granssnittsutveckling kommunikation lindematerialhandling strategi webb webbdesign webbplats

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Att ha en mobilanpassad webbplats är från och med nu en avgörande faktor för att placeras högt i Googles sökresultat. Vi förklarar vad som gäller och vad du behöver göra.

Dagen 21 april har kallats Mobilegeddon på grund av de dramatiska konsekvenser Googles förändringar kan komma att få för många företag med icke mobilanpassade webbplatser.

Testa mobilanpassningen på din webbplats

Att många kommer drabbas är lätt att förstå när siffror från Forrester research visar att 38 % av 177 miljoner webbplatser inte uppfyller Googles nya kriterier. Men frågan du bör ställa dig som webbplatsansvarig är förstås: Vad behöver vi göra för att säkerställa att vår webbplats är mobilanpassad? Du kan börja med att enkelt testa webbplatsen i Googles verktyg för mobilanpassning.

Vi löser mobilanpassningen åt dig

Om du anar att er webbplats mobilanpassning behöver ses över för att inte tappa er position i Googles sökträffslista så kan vi lösa det. Vilken insats som krävs kan variera men vi hjälper dig att kartlägga behoven, lägga upp en strategi och genomföra de förändringar som krävs för att få en fullt mobilanpassad webbplats som står sig i konkurrensen i Google.

Hur ny din webbplats är spelar roll

Att mobilanpassa webbplatser med reaktiv design är relativt nytt. Sedan det blev allmänt hållbart att designa webbplatser på det sättet har många webbplatser byggts med mobilkompatibilitet. Dock finns det många aktiva webbplatser som byggdes innan detta blev möjligt. De webbplatserna kommer högst troligt behöva byggas om för fortsätta ha god placering i Google och inte tappa viktig SEO.

Hör av dig till Alexander nu för att inte gå miste om er synlighet i Google.

alexander.tornqvist@digiplant.se
019-18 96 95


Taggar  google mobil mobilanpassning seo webb webbdesign

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Innehållsmarknadsföringen går framåt och internetreklamen står för de positiva siffrorna för mediemarknaden, visar undersökningar för det första kvartalet 2014.

En enkätundersökning bland medlemmar i Sveriges Annonsörer visar att innehållsmarknadsföringen ser ut att öka under detta året. Mer fokus kommer ligga på varumärkesbyggande och vårdande av kundrelationer. Facebook är den mest använda kanalen, men även nyhetsbrev och egna event är populära former. En annan kategori som blivit allt mer populär är redaktionellt innehåll på webben. Idag används det av 74 procent av deltagarna i undersökningen, men hela 18 procent uppger att de planerar att börja arbeta med redaktionellt innehåll.

Internetreklamen står för tillväxten

Inom mediemarknaden har de negativa siffrorna också vänt och även här står internetdelen för den största tillväxten, visar en undersökning gjord av IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Medan mediemarknaden som helhet rapporterar en uppgång på 2,3 procent är ökningen för kategorin internetreklam 12 procent jämfört med föregående år.

Vill du veta mer om hur du kan jobba på webben med innehållsmarknadsföring och nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  innehallsmarknadsforing internet nyhetsbrev redaktorskap webb

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

I slutet av förra året presenterade Google sin senaste uppdatering Hummingbird. Förväntningar och farhågor diskuterades flitigt i SEO-sammanhang, men vad har förändringarna med några månader i backspegeln resulterat i?

Kortfattat kan syftet med Hummingbird beskrivas som en åtgärd för att öka kvaliteten på innehållet på webben. Oseriösa metoder för att få trafik till sina sidor ska elimineras och det som är av hög kvalitet ska premieras. Förändringarna och åtgärderna är relativt komplexa rent tekniskt men kort beskrivet handlar det om det om följande:

  • En betydligt större vikt har lagts vid sökfrågor formulerade mer som vanligt tal och språk. Google ska bli bättre på att läsa av vad användaren egentligen letar efter, inte bara gå på de specifika sökorden. Din sökterm ska få Google att tänka ett snäpp längre och ge dig information som du sannolikt kan tänkas söka på som nästa steg.
  • Taggar är inte lika viktiga. De har under en period rankats som viktiga av Google och man rekommenderasdes att se över dem. Med Hummingbirds införande betrakatas de dock inte som lika viktigt längre, Google menar att de klarar av att hantera innehållet bra ändå.
  • Riktlinjerna för länkning har ändrats. Att köpa länkningar ska kosta mer än det smakar och länkningar som Google inte betraktar som “naturliga” ska försämra sökmotorplaceringen. På samma sätt ska Google belöna länkningar som görs manuellt och som är ett resultat av att folk faktiskt gillar det de länkar.

Kvalitet i fokus

För dig som arbetar med webbinnehåll är rådet alltså att fokusera på kvalitet. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka frågor de ställer i sökmotorerna. Ett bra innehåll ökar chanserna att hittas av sökmotorerna (och alltså dina besökare) och ett riktigt bra innehåll har definitivt bättre chanser att spridas och få naturliga länkar.

Innehållet allt viktigare

Med dessa förändringar som ett faktum är det inte direkt förvånande att innehållsmarknadsföringen ökar i popularitet och att redaktionellt innehåll tagit ett rejält kliv upp på listan över viktiga insatser. Idag används det av 74 procent av svenska annonsörer men enligt en undersökning som gjorts av Novus planerar ytterligare 18 procent att börja arbeta aktivt med det under 2014.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta strategiskt med ditt webbinnehåll eller hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  google hummingbird innehallsmarknadsforing seo webb

SEO svårare efter Googles uppdatering

Google har drastiskt försvårat användandet av webbanalysverktyg för att kartlägga sökorden som leder till din webbplats.

Redan 2011 införde Google krypterad sökordsdata för inloggade användare för att värna om integriteten. Nu har de stängt dörren helt och det är inte längre möjligt att med vanliga webbanalysverktyg se vilka sökord dina besökare använt för att komma till din webbplats. Hela 95 procent av sökorden anges nu som “Not provided” och de resterande fem procenten som fortfarande syns kommer från andra sökkällor än Google.

Nya metoder för tillförlitliga analyser

Vad innebär då detta för din SEO? Det blir naturligtvis betydligt mer avancerat och krävande att göra en bra analys och få fram ett tillförlitligt resultat. Man kommer inte enbart att kunna använda sig av enstaka källor som exempelvis Google Analytics utan måste söka djupare, bredare och koppla ihop resultaten från flera källor.

Landningssidor och sökordsranking viktigt

Istället för att fokusera på sökorden kommer landningssidorna som dina besökare hamnar på att vara viktigare i analysen. De kan berätta en del om vad besökarna söker på och är intresserade av. Likaså blir sökordsrankingen för dina nyckelord en viktig pusselbit för helheltsbilden.

Bättre verktyg och hög kunskap

Blir SEO nu ett omöjligt uppdrag för gemene man? Vi skulle inte säga omöjligt, men det kräver goda kunskaper om sökbeteenden och bättre verktyg för att kunna läsa av och dra slutsatser av den statistik som finns.

Vill du veta med om du hur du kan anpassa din SEO till de nya förutsättningarna eller få hjälp med att göra en webbanalys? Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.


Taggar  google seo sokmotor webb

Vi har en vinnande retoriker på kontoret

Det är inte utan stolthet som vi numera kan presentera kontorets Klara Härgestam som en vinnare i retorik. Häromveckan kammade hon nämligen hem förstapriset i en av Sveriges största retoriktävlingar.

Klara är som bekant något av en kommunikationsexpert och kan konsten att formulera sig väl i både tal och skrift. Nyligen inbjöds hon att vara med i retoriktävlingen “Rhetoric Slam” i Stockholm där bland andra riksdagsledamoten Maria Abrahamsson sitter i juryn. Resultatet? Stående ovationer och full poängpott för Klara som knep förstaplatsen. 

Vi är naturligtvis väldigt glada över att få ta del av Klaras förmågor här på kontoret. Bra webbretorik är oerhört effektivt och med rätt ord kan ditt budskap få fler läsare, nå längre och stärka ert varumärke.

Vill du också dra nytta av hennes kunskaper? Tveka inte att kontakta oss, eller varför inte  börja med att läsa hennes skrivskola för webben –  Premium webbtexter.

Taggar  skrivande webb webbtext

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Med lite omsorg kan bilderna på din webbplats bli mer än en dekor. Rätt bild kan göra en stor del av jobbet; fånga läsaren och stärka ditt budskap.

Det finns mycket forskning om hur vi människor uppfattar bilder och hur vi reagerar på olika motiv. Vi vet att olika färger signalerar olika känslor och vi vet också att tre av fyra människor tänker i bilder. Ett bra bildval förstärker ett budskap och skapar nyfikenhet och engagemang. Ett ogenomtänkt och dåligt bildval kan i bästa fall bli meningslös, men riskerar även att bli rent missvisande eller skapa ointresse att gå vidare till den tillhörande texten. 

Vad finns det då för råd kring bildvalet? Här har vi har sammaställt några av de viktigaste och mest grundläggande tipsen som hjälper dig att bildsätta bättre:

Ansikten attraherar

Generellt visar studier att ögat stannar upp vid bilder på ansikten. Ögon attraherar ögon och om vi tittar på en person som tittar på något så tenderar vi också att rikta blicken mot samma föremål. Människor är överlag intressantare än föremål och ger ett mer organiskt och levande intryck. Likaså är avslappnade människor mer behagliga att titta på än stela.

Håll koll på kompositionen

Närbilder är generellt bättre än motiv på långt avstånd. Panoramabilder på miljöer kan vara ett undantag, men överlag gäller regeln ju närmre desto bättre. Beskärningen är också viktig; undvik till exempel att beskära människor vid leder, det ger en ostadig känsla. Se också till att personer är vända med ansiktet inåt texten, det skapar en balans. Ögat stannar ofta 3/4 uppåt i en bild, varför bildens fokus bör hamna där. 

Välj det enkla och välbekanta

Gemene man har visat sig föredra det som är välbekant och inte alltför komplext informationsmässigt. Försök inte förmedla textens hela innehåll i en enda bild utan låt den fungera som en sammanfattning av eller känsla för innehållet. Genom en blick på bilden ska besökaren lockas att vilja veta mer och gå vidare till texten. 

Undvik det uppenbara

Välj gärna ett motiv som har en koppling till innehållet men försök att inte vara övertydlig på ett tråkigt vis. Rubriken och bilden behöver inte säga exakt samma sak utan kan med fördel innehålla ett visst mått av eftertänksamhet och kanske humor.

Placera strategiskt

En bra bild har som sagt en exceptionell förmåga att locka läsare så välj placering med omsorg. Oftast är toppen det bästa stället och det blir en naturlig ingång för besökaren in i din text.

SEO-anpassa 

För att Google och andra sökmotorer ska kunna kategorisera din bild är det viktigt att ge den ett namn. Om inte sökmotorn kan förstå vad bilden föreställer sållas du bort direkt. Så se till att beskriva den med nyckelord som alternativ beskrivning, undvik intetsägande varianter som "En bild" och liknande. 

Taggar  bildsattning fredagstipset redaktorskap tips webb

Sigillet är utfärdat av Syna AB