Resultatet är begränsat till urvalet  verksamhetsstod  för att återställa  Visa alla

Glad sommar med säkra lösenord!

Glad sommar med säkra lösenord!

Efter en härlig vår (nej, inte vädermässigt, men affärsmässigt) vill vi nu önska dig en glad sommar.

Fram till 3 augusti har vi sommarbemanning på kontoret med något färre på plats men supporten är alltid öppen om du behöver hjälp.

Vi önskar att du får en riktigt skön och vilsam sommar. Vill du göra något nyttigt för din webbnärvaro, privat såväl som yrkesmässigt, så rekommenderar vi den här upplysande och underhållande videon från TED Talks om säkra lösenord.


Om kreativiteten börjar flöda under sommaren och du kommer på idéer eller ser nya behov som kan få sin lösning med bättre webb så tveka inte att höra av dig. Oavsett om du kommer på en egen lösning eller om du kör fast i tankarna så ta det med oss efter semester så hjälper vi dig till en lönsam webbinvestering.

På återseende med solblekta hår, brunbrända ben och ny energi!

Taggar  sakerhet semester verksamhetsstod webb webbdesign

 Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar till senaste versionen av vårt webbpubliceringsverktyg Alter Server® och ansökningssystemet SBS Manager™.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är vår trogna kund som under flera år använt en tidig Alter Server® och första generationens SBS Manager™. Nu uppgraderar de till senaste versionen webbpubliceringsverktyg och ansökningssystem och får bland annat:

  • effektivare innehållshantering med taggar och automatiskt omskalade bilder.
  • ett webbpubliceringsverktyg med sökmotoroptimering och tillgänglighet enligt dagens standarder.
  • ett ändamålsenligt gränssnitt för ansökningshanteringen i SBS Manager™.
  • närmre till alla funktioner för ansökningshantering tack vare en flexibel sökmotor.
  • smidigare vägar för att hitta rätt bland stora mängder ansökningar.

Vi säger tack för det fortsatta förtroendet!

Taggar  alterserver effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsenfof verksamhetsstod

Sveriges Kommuner och Landsting samlar in enkäter digitalt

Vi har tidigare digitaliserat Nationella kvalitetsregister hos Sveriges Kommuner och Landsting och nu har även Psynkprojektet valt vårt ansökningssystem
SBS Manager™.

Sveriges Kommuner och Landsting logotypeSveriges Kommuner och Landsting (SKL) driver i överenskommelse med socialdepartementet ett nationellt projekt för att samordna insatser kring barn och unga med psykisk ohälsa. Med SBS Manager™ kan de samla in enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting digitalt och effektivisera sammanställningen av resultatet.

Läs om tidigare uppdrag för SKL.
Läs mer om ansökningssystemet SBS Manager™

Tack SKL för visat förtroende i digitaliseringstider!


Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager skl verksamhetsstod

Före och efter papper
– så mycket kan du effektivisera

Före och efter papper
– så mycket kan du effektivisera

Vinsterna med ett digitalt ansökningssystem går att mäta på många sätt. Tiden och arbetsinsatsen är två markanta effektivitetsfaktorer som garanterat förändras med den digitala revolutionen.

Hur en traditionellt papperstyngd ärendehantering ser ut vet de flesta av oss som någon gång varit delaktiga i processen. Allt fler har dock fått upptäcka hur en ny ansökningshantering kan se ut – den digitala. Med effektiva flöden och ett flexibelt system som anpassas efter varje verksamhet kan en avancerad process göras omvälvande enkel.

En ny dörr har öppnats

Fram till nyligen upplevdes sällan ansökningsförfarandet i pappersform som ineffektiv. Varför har den då blivit ett problem nu? Svaret är att det tidigare inte funnits några jämförbara alternativ och så länge hanteringen inte kunnat bli snabbare och enklare så har ingen heller kunnat uppleva den som långsam eller omständlig. I takt med att tekniken har utvecklats har också dörren till en effektiv, flexibel och mobil lösning öppnats. Avancerade ansökningsförlopp går idag att göra helt digitala, från blanketter till bedömningsprocesser, beslut, återrapportering och utbetalning.

Kravställningar minimerar fel

Pappersansökningar som kommer in kan till exempel vara ofärdiga och felaktigt ifyllda. Att hantera dem stjäl tid från andra arbetsuppgifter och ansökningar som håller kvaliteten. Problemet är att man i en pappersbaserad ansökningsprocess omöjligt kan styra vad en sökande skriver eller låter bli att skriva, hur tydliga instruktionerna än är. I en digital ansökan är de här problemen minimala. Flexibla och specifika kravställningar optimerar förutsättningarna för att den sökande fyller i rätt uppgifter på rätt plats. Registeruppslag i realtid säkerställer även att informationen är korrekt.

Kommunikation med några klick

Skulle det ändå uppstå behov av att komplettera erbjuder standardiserade kommunikationsvägar en kontakt och återlämning av ansökan med bara några klick. Lika enkelt är det för den sökande att återlämna ansökan till handläggningen igen. Detsamma gäller för återrapportering – med några enkla handgrepp skickas ett meddelande med begäran till en eller flera sökande som de sedan besvarar på samma sätt.

Enkel uppföljning och statistik

Att följa upp vad som sker med beviljade ansökningar är viktigt för de flesta men har varit tidskrävande och inom många verksamheter prioriterats bort. I förlängningen blir det svårt att se om beviljade ansökningars mottagare hållit sig inom ramarna för villkoren. Få kontrollmöjligheter kan leda till att beredningsgrupper saknar fakta om tidigare beviljningar och därför hamnar i onödiga diskussioner om ett ärende. Utan kontroll på beviljningar i olika kategorier eller till olika mottagare finns risken att ansökningar beviljas med fel fördelning. Med ett digitalt arkiv som erbjuder en lätthanterad och överskådlig statistik genom bara några klick finns inte längre några anledningar till att inte använda sig av de fördelar som uppföljningen medför.

Det digitala mötesummet

I konceptet ”Det digitala kansliet” finns naturligtvis möjligheten att inte bara digitalisera det som tidigare inneburit tidsåtgång för den praktiska handläggningen. Utöver beredning, granskning och beslut finns idag alla möjligheter att göra möten och sammanträden mobila. Mindre krav på fysisk närvaro, kortare mötestid och lättillgängligt underlag utan att tumma på det som är kärnan i mötet – den effektiva kommunikationen.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager verksamhetsstod

Fredagstipset: Uppgradera till IE 10 och surfa säkert

Ett steg till mot att fasa ut Internet Explorer 6 och 7 har tagits. Vi berättar hur du uppgraderar. Och för dig som inte kan få senaste IE tipsar vi om Google Chrome.

Har du Windows 7 eller 8 kan du uppgradera till Internet Explorer 10. IDG berättar mer om vad som gäller för uppgraderingen. Den nya versionen kommer sedan uppdateras automatiskt. Detta är ett steg i riktning mot säkrare surf med betydligt mindre problem eftersom webbaserade system (intranät, ansökningssystem, kundportaler, e-postverktyg m.m.) slipper anpassas till gamla webbläsare. Webbutvecklare kan koncentrera sig på att optimera systemen för moderna, säkra webbläsare med fler möjligheter.

Till dig som sitter fast med Windows XP eller Vista utan någon uppdatering av operativsystemet inom synhåll kan vi ge rekommendationen att använda Googles webbläsare Chrome.

Trevlig uppgraderingshelg!

Taggar  utvecklare verksamhetsstod webbadministration webblasare

Veckans glädjeämne - Per Mossebys 
32 initiativ

Veckans glädjeämne - Per Mossebys
32 initiativ

Per Mosseby, SKL, tar initiativ för att göra Sverige bäst i världen på offentliga digitala e-tjänster. Välkommet och helt nödvändigt anser vi.

Häromdagen kunde vi läsa i Computer Sweden vad chefen för SKL:s Center för E-samhället har att säga om digitaliseringen av det offentliga Sverige. Långsamt, ineffektivt och ostrukturerat, skulle man lite tillspetsat kunna sammanfatta hans omdöme.

Det låter kanske inte så optimistiskt men det som Per Mosseby presenterar är desto mer glädjande: 32 initiativ för att snabba på digitaliseringen av det offentliga Sverige.

Målet är att Sverige ska bli bäst i världen. Vi står redo att gripa in.

Läs hela handlingsplanen för e-samhället.

Taggar  administration digitalisering digitize effektivitet sbsmanager verksamhetsstod

Semlans likheter med digitala ansökningssystem

Semlans likheter med digitala ansökningssystem

Vår Key Account Henrik gillar att digitalisera men frågan är om han inte gillar semlor ännu mer. I dessa tider är semlor och digitalisering det enda han tänker på. Har de båda mer gemensamt än vi tror? Vi undersökte det digitala ansökningssystemet SBS Managers™ likheter med semlan.

Flexibilitet i kärnan

Ansökningssystemets hjärta är sökmotorn. Semlans hjärta är, med risk för att uppröra många semmelkonservativas känslor, inte alltid mandelmassa; i Norge och Danmark är sylt eller vaniljkräm vanligt, mandelmassan kan blandas med mjölk och chokladfyllning är ytterligare en variant. På samma sätt är flexibilitet sökmotorns främsta egenskap. 

Anpassningsbar standard

Runt mandelmassan finns på ena sidan bullen - en slät standardvetebulle. Runt sökmotorn i
SBS Manager™ finns en tydlig standardprocess för ansökningshantering. Vill man ha kardemumma i bullen eller specialbenämningar i ansökningsprocessen så går det.

Mycket fluff

På andra sidan finns grädden - det extra fluffet: betygsättningar, masshantering, statistik, uppföljning, kommunikation med sökande, återrapportering, vidareutveckling, driftsansvar, systemuppdateringar, mobilanpassningar, brevmallar, rättighetsstyrning, bedömningsvyer, integrationer med banksystem m.m.

Stabil grund och kvaliativ inramning

Sedan har vi ett lock med mer bulle, den stabila grunden som håller allt fluff på plats. I ansökningssystemet håller vi fluffet på plats med kvalitativ support och kommande certifieringsutbildningar.

Lite socker på toppen

Sist men inte minst strör vi över florsocker. Garneringen, som för SBS Manager™-kunder består av ansökningssupport, skräddarsydda utbildningar, kundbrevet Digitize som snart lanseras och kundaktiviteter.

En skillnad

Henrik Björkk

Likheterna är slående. Det finns kanske bara en viktig skillnad mellan semlan och SBS Manager™ - vårt digitala ansökningssystem går att få tag i året runt. Ring Henrik och boka möte om er digitalisering innan sista mars så bjuder han på en semla.

Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet henrikbjorkk sbsmanager verksamhetsstod

3D-visualisering från Wec360 3D-visualisering från Wec360

Skräddarsytt verksamhetsstöd till Wec360

Just nu pågår ett väldigt spännande utvecklingsarbete på digiPlant. Wec360 har gett oss uppdraget att skräddarsy ett nytt verksamhetsstöd för att optimera sin processkontroll och kommunikation med kunder och produktionsledare.

Wec360 arbetar med att skapa 3D-visualiseringar i olika former och med kunder som HSB, NCC och Peab är det viktigt att projekten löper smidigt och att det finns ett starkt verksamhetsstöd som kan förenkla projektstyrningen och effektivisera uppdragsförloppet. 

Smidig kommunikation med språkstöd

Standardiseringar i beställningsfasen och tydliga kravspecifikationer skapar tydlighet för såväl producent, projektledare och kund. Alla modelleringar och produktioner som konstrueras i systemet kan korrigeras och kommenteras av kunderna, vilket ger en öppen kreationsprocess. Med många internationella relationer är även språkfrågan viktig. Vi löser det med automatiserade översättningar av all kommunikation som sker i systemet. Enkelt och användarvänligt tack vare avancerad teknik. 

Vi tackar Wec360 för det spännande uppdraget!

Läs mer om Wec360 eller se fler exempel på våra verksamhetsstöd.

Taggar  ecm flersprakighet play verksamhetsstod wec360

Digitaliseringen fortsätter - 
Adolf Lindgrens stiftelser näst ut

Digitaliseringen fortsätter -
Adolf Lindgrens stiftelser näst ut

Adolf Lindgrens stiftelser digitaliserar sitt ansökningssystem och valet av leverantör har fallit på vårt kompletta verksamhetsstöd SBS Manager™.

Adolf Lindgrens Stiftelser delar årligen ut mellan sju och åtta miljoner kronor i bidrag och handlägger omkring 1 300 ansökningar - fram till nu i pappersform. Med SBS Manager™ kommer inom kort de första stegen mot en digital stiftelse att vara tagna. Kommunikationen med de sökande kommer att skötas digitalt och lösningen erbjuder också ett intranät med digitala kommunikationsytor för verksamheten.

Ett hedrande uppdrag och extra roligt med nya kunder på hemmaplan. 

Vi tackar för förtroendet och hälsar Adolf Lindgrens stiftelser välkomna till digiPlant!

Taggar  adolflindgrens ansokningssystem ecm intranat orebro sbsmanager verksamhetsstod

Finns det utrymme för effektivare kommunikation?

Hur bör man tänka för att få till effektiv kommunikation i ett digitalt verksamhetsstöd? Vi delar med oss av en grundläggande insikt som behövs för att lyckas. Exemplen kommer från vårt ansökningssystem SBS Manager™  och några kunders egna siffror på tidsbesparingen. 

Att inte måla in sig i ett hörn

Alla organisationer; stiftelser eller tillverkningsföretag, är olika. Alla bitar; att hantera ansökningar, bygga bolagskultur eller informera anställda, fungerar på olika sätt. Alla som hanterar dessa bitar jobbar olika. Den insikten bör vara utgångspunkt när man vill skapa effektiv kommunikation i ansökningssystem, sociala intranät eller extranät. Med inbyggd flexibilitet undviker man att måla in sig i ett hörn. Utgå därför från valfrihet och snabbhet som viktiga ledord.

Exempel från ansökningssystemet SBS Manager™

Valfrihet som ledord resulterar ofta i flera vägar till samma funktion. När användaren kan välja sätt att kommunicera på sänks inlärningströskeln och arbetet känns naturligt vilket ger en positiv användarupplevelse. I SBS Manager™ väljer man t.ex. att skriva och läsa kommentarer för ett ärende i taget eller med överblick över flera samtidigt. Alternativen för kommunikationen med sökande är flera; skicka buntvis eller enskilt, digitalt eller postalt.

Snabbhet som ledord innebär att varje moment ska kännas smidigt att utföra och att tekniken bakom ska vara snabbast möjliga. I SBS Manager™ finns flera funktioner för att kommunicera buntvis, snabbare än med vanlig post och oberoende av geografisk plats. Användaren gör urval på ärenden och skickar sedan t.ex. återrapporteringskrav eller beviljningsbrev med ett klick. Alla inblandade kommenterar ärendena från där de befinner sig med sin internetuppkoppling och kommentarerna samlas på ett ställe.

Uppmuntrande sökningar, sorteringar och klick

När vi frågade våra kunder med ansökningshantering om hur kommunikationen fungerar digitalt fick vi tydliga exempel på vilket utrymme det finns att effektivisera kommunikationen. 

En kund berättade att deras arbete med att buntvis skicka 60-300 ansökningar för extern bedömning tidigare tog flera dagar. Nu går det på en timme. Det som krävs är några sökningar, sorteringar och klick. 

En annan stiftelsekund hanterar sina ansökningar mer enskilt. De uppskattar en tidsbesparing på 70 % när det gäller att skicka en ansökan för extern bedömning - från femton minuter per ansökan till fem.

Detta är uppmuntrande för alla som vill utveckla sina digitala verksamhetsstöd eller bygga något helt nytt. Det finns ofta utrymme för enorm effektivisering, det gäller bara att arbeta utifrån rätt grundtanke.

Taggar  ansokningssystem ecm effektivitet kommunikation sbsmanager verksamhetsstod

Per Erikssons stiftelse väljer digitalt ansökningssystem

Per Erikssons stiftelse delade ut ca 4,5 miljoner i studieunderstöd för läsåret 2011/12. Totalt administrerade de 758 ansökningar - alla i pappersformat. Nu går de över till ett digitalt ansökningssystem och väljer vårt kompletta verksamhetsstöd SBS Manager™.

Med SBS Manager™ blir deras administration betydligt mer effektiv - från ansökan till uppföljning. 

Mer om ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™.

Andra SBS Manager™-kunder pratar digitalisering

Intervju med Ragnar Söderbergs stiftelse
Intervju med Sparbanksstiftelsen Öresund

Taggar  ansokningssystem ecm pereriksson sbsmanager verksamhetsstod

Stiftelsen Telefondirektören
H.T. Cedergrens Uppfostringsfond väljer SBS Manager™

Ännu en stiftelse ansluter sig till skaran av de som digitaliserar sin verksamhet. Valet av plattform föll på ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™ från digiPlant.

Stiftelsen Telefondirektören H.T. Cedergrens Uppfostringsfond förvaltas av den stockholmsbaserade Advokatfirman Nova och delar i första hand ut stipendier för finansiering av studier.

Varje år hanterar stiftelsen hundratals analoga stipendieansökningar vilket medfört ett betungande administrativt arbete. I och med övergången till en digital plattform lättar bördan betydligt.  

Vi hälsar dem välkomna in i den digitala värmen!

Läs mer om ansökningssystemet och verksamhetsstödet SBS Manager™

Taggar  ansokningssystem ecm nova sbsmanager uppfostringsfonderna verksamhetsstod

Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd

Var femte företag har byggt sociala intranät enligt en undersökning från Global Intranet Trends. Vad är ett socialt intranät? Finns det fördelar? Hur ska man tänka om man vill bygga ett? Vi kommer att utveckla Länstrafiken Mälardalens intranät till ett socialt intranät. Med dem som exempel ger vi några svar och goda råd. 

Upplevda fördelar

Ett välfungerande socialt intranät är en konkurrensfördel i och med att det tar till vara och utvecklar en organisations intellektuella kapital. De som byggt sociala intranät upplever, enligt 2011 års undersökning från Global Intranet Trends, flera fördelar. 

  • Effektivare kunskapsdelning. Integration med program som redan används av Länstrafiken skapar en effektiv delning för till exempel viktiga dokument. Med forum och vd-blogg där personalen kan kommentera kommunicerar de mer effektivt, får större transparens och ledningen har ändå kontroll. 
  • Bättre informerade anställda. Ett White paper från Circuit visar att 71 % av anställda upplever det lättare att hitta kunskap på webben än i de egna intranätet. Bland de som byggt sociala intranät däremot ökar tillgängligheten på kunskap med 35 %. Hos Länstrafiken kommer startsidan anpassas med relevant information för varje användare och central information får en given plats.  
  • Mer engagerade anställda. Forum, bildgalleri och individanpassning gör det enkelt för Länstrafikens intranätanvändare att engagera sig. I forumen har varje användare bara tillgång till relevanta ämnen vilket också kan leda till ett större engagemang. 

Det här är ett socialt intranät

För att förstå sociala intranät behöver man förstå sociala medier. Socialt intranät är nämligen ett socialt nätverk för en viss organisation, dess medarbetare och arbetsuppgifter. 

Dela på ett ögonblick i sociala medier

Sociala medier är webbplatser där människor för konversationer, öppna för alla, och bidrar med innehåll; bloggar, Facebook, Linkedin, Twitter, forum. I dessa nätverk kan man snabbt dela information. Detta sätt att socialisera och den enorma spridning ett budskap kan få på bara ett ögonblick har förändrat allt. 

Efterlängtad dialog möjlig

En stor förändring är att kommunikationen mellan företag och kund som tidigare låg i företagets händer nu sker på kundens villkor. Företagen har därför börjat använda sociala nätverk och ser värdet i att lyssna och ge respons. På samma sätt vill Länstrafikens ledning skapa nära och effektiv dialog mellan sig och personalen.

Sprider bolagskultur

Ett socialt intranät är kraftfullt för att sprida den bolagskultur som ledningen eftersträvar. Genom att personal och ledning använder en gemensam informationsyta där budskap får stor spridning får bolagskulturen snabbt genomslag i hela organisationen.

Intranät präglat av öppenhet

Det som kännetecknar sociala medier har sällan kännetecknat intranäten. Genom att hämta funktioner från sociala medier, och låta användarna nyttja intranätet som de nyttjar webben i övrigt, kan intranätet börja präglas av öppenhet, snabbhet, kunskapsspridning och engagemang. 

Verktyg från EPI Server

För att ge Länstrafiken ett socialt intranät implementerar vi EPI Servers insticksprogram Relate+. Relate+ har många funktioner och vi kommer använda de som Länstrafiken har mest nytta av. 

Råd för att bygga socialt intranät 

Ägna det gamla intranätet en tanke

Ska delar av det gamla vara kvar bör det ha en genomtänkt plats utifrån det sociala perspektivet. Hos Länstrafiken river vi upp det gamla för att göra ett grundligt arbete. Vi återanvänder sedan en hel del och anpassar det till det nya sociala intranätet. 

Individanpassa

Se varje användare för att tillgodose olika informationsbehov. Hos Länstrafiken kommer användarna till viss del själv välja startsidans innehåll. Forum rättighetsanpassas så att varje medarbetare bara följer relevanta ämnen. Sökträffarna anpassas så att användaren får minimalt med klick till rätt material.

Lär av organisationen utanför datorn

I förarbetet med Länstrafiken har vi tittat på hur olika kommunikationsvägar fungerar utanför datorn. De upptäckterna följer med in i intranätutvecklingen. Då blir intranätet ett hjälpmedel för de kommunikationsvägar medarbetarna känner igen istället för ett nytt nödvändigt ont.

Integrera med befintliga system

Inlärningströsklar kan byggas bort om man integrerar med system som redan används. Hos Länstrafiken kommer information i kalendrar och andra verktyg återanvändas så att informationsflödet blir smidigt.

Få engagerade användare

Det är lätt att tro att många funktioner skapar engagemang; förslagslådor, lunchtips, taggade bilder m.m, men risken finns att man kliver ifrån utgångspunkten - varje användares behov. Länstrafikens behov var en effektivare kommunikation mellan ledning och personal, därför får de vd-blogg och forum. Om behovsanalysen är väl genomförd blir intranätet den viktigaste ytan för användarna. Då kommer de också vara engagerade.

Socialt intranät i korthet

Ett socialt intranät tar funktioner från sociala medier för att få öppenhet, snabbhet, engagemang och kunskapsspridning. 

De som byggt sociala intranät uppger effektivare kunskapsdelning, bättre informerade och mer engagerade anställda som fördelar.

Det viktigaste rådet för de som vill bygga ett socialt intranät är att utgå ifrån användarna och individanpassa. Gör man det blir intranätet platsen där användarna engagerar sig och informationen når fram. 

Inspirerad av sociala intranät?

Prata med oss.

Taggar  episerver intranat lanstrafiken relateplus socialt verksamhetsstod

Intervju: Sparbanksstiftelsen Öresund om att digitalisera

Lars-Olof Svensson, vd Sparbanksstiftelsen Öresund

Bidragsgivande verksamheter ser både problem och möjligheter med att digitalisera. Vd Lars-Olof Svensson, berättar om Sparbanksstiftelsen Öresunds erfarenheter av ett digitalt ansökningssystem som SBS Manager™.

Bakgrund 

Sparbanksstiftelsen Öresund är majoritetsägare i Sparbanken Öresund och Skånes mest förmögna stiftelse med tillgångar på cirka två miljarder kronor. Våren 2011 var det premiär för stiftelsens ansökningsflöde och de körde digitalt från början. Just nu är de mitt uppe i sin andra ansökningsomgång med SBS Manager™. 

Om valet att digitalisera, möjligheter och problem, berättar vd Lars-Olof Svensson. Lars-Olof svarar i telefon på väg från en kundträff. Det passar bra med en pratstund. 

- Jag har följt det här på nära håll under tiden det har byggts upp. Det var inga tveksamheter egentligen. Jag visste att det här fungerade och hade fungerat länge hos andra stiftelser. 

Så berättar Lars-Olof om hur han sett SBS Manager™ i andra verksamheter och hur de hittat digiPlants ansökningssystem med hjälp av viktiga referenser. Men vi backar bandet - till början av digitaliseringsprocessen.

1. Stiftelsen är relativt nybildad och ni har tidigare inte haft någon bidragsverksamhet. Berätta om era tankar kring att välja ett digitalt ansökningssystem från början?

- Det var främst strukturella skäl. Jag ville ha struktur redan från början. Ytterligare en ambition var förstås att slippa pappershanteringen i styrelsen. Lars-Olof pratar sakligt och lugnt vidare med smålandsaktig dialekt. 
- Inte minst är det en stor fördel att alla ansökningar följer ett visst mönster. Sen är det det här med att ha tillgång till statistik redan från början - det kändes viktigt. Att få det rationellt redan från början var den stora drivkraften.  

2. Såg ni några problem med att använda ett digitalt ansökningssystem? Har de problemen visat sig vara verkliga? Har de kunnat lösas?

- Det finns ju alltid problem. Datamognaden hos användarna är ojämn. Lars-Olof berättar hur de valt att inte göra hela hanteringen med hela styrelsen från första ansökningsomgången utan lära några i organisationen i taget. 
- Själv har jag en viss försiktighet att köra ut ett sådant här system till hela styrelsen på en gång. Systemet skulle anpassas färdigt till oss först. Visst, det hade säkert inte blivit några stora problem. Men det räcker med små grejor för att ställa till det. Nu är ju SBS Manager™ pedagogiskt men det är ändå många moment i en sådan här process som ska tas in. Men som sagt, det hade säkert inte varit några stora grejor.  

Resonemanget fortsätter om huruvida tröskeln ser annorlunda ut för organisationer som har färdiga rutiner för ansökningshanteringen men jobbat med papper under en tid.

- Nja, det är klart att med en färdig struktur för beredning och ansökningsblanketter som man vet hur de ser ut så kanske det är enklare att hoppa in i det digitala. Å andra sidan kan man vara låst om man har ramar sedan tidigare. Vi har kunnat lösa problemen på en gång så jag tycker att det har fungerat hyggligt. Nej, det har inte varit något problem att gå direkt in i SBS Manager™ och då har vi ändå bytt administratör mitt i processen. Jag har själv fått hoppa in mycket och jobba i systemet. Men det är bara bra att jag har lärt mig det först.

3. När ni valde att börja med ett digitalt ansökningsförfarande - hur hittade ni en leverantör? 

Lars-Olof berättar att han har bekanta i stiftelsesfären som sedan länge haft digiPlant som partner för webbuppdrag och använt SBS Mananger™. Han fortsätter:
- Så jag har följt det här på nära håll under tiden det har byggts upp. Det var inga inga tveksamheter egentligen. Jag visste att det här fungerade. Vår process (med bildandet av stiftelsen red. anm.) drog ut lite på tiden men det gjorde också att jag hade gott om beslutstid och efter att ha träffat er ännu en gång var jag väl förberedd. Jag fick förtroende för er från första början. Ni kan ju det här utan och innan. 

4. Vad var viktigt för er att leverantören och ansökningssystemet kunde leva upp till?

- Det viktigaste var egentligen referensen jag hade. Våra krav var inte så stora. Jag tycker att enkelheten är A och O i ett sådant här system så - det kan jag ju säga, avbryter sig Lars-Olof för att ge oss ett råd. 
- Klä inte på systemet för mycket till alla kunder. Jag minns att ni visade hur det kunde se ut hos en stiftelse med mycket mer avancerat ansökningsförfarande och hantering och det var för komplext för oss. Vi hade enklare behov. 

Varför backade ni inte då?

- Nej, jag visste att det här fungerar och har fungerat länge. Ni visade att ni förstod att vi hade behov av en enklare version och det var inga problem att anpassa det.

5. Kan ni själva mycket om teknik, säkerhet och användarvänlighet i sådana här verksamhetsstöd eller har ni varit beroende av tillit till leverantören?  

- Ja, vi är beroende av att lita på er. Vi har själva en stor och komplex IT-organisation men de är inte anpassade för våra behov. Den support ni har mot sökande och oss - ni svarar alltid - den är guld värd. När jag ringer och har en fråga så man kan prata med nästan vem som helst hos er och få det löst. Det är en styrka hos er att ni är så nära ert system.

Samtalet fortsätter om vad det är som gjort att de kunnat känna den tillit som behövts.

- Det kändes viktigt att leverantören inte var någon form av dagslända. Jag minns att jag såg diplom på att ni var trippel-A (högsta betyg i kreditvärdighet red anm.). Det är rätt så viktigt med en ekonomi som gör att bolaget finns kvar. 

6. Ni såg förstås också möjligheter med att använda ett digitalt ansökningssystem? Vilka?

- Vi ville kunna hantera en större mängd ansökningar. Det kan svälla så att man sitter med högar av ansökningar. Så att långsiktigt kunna köra en sådan här verksamhet mer kostnadseffektivt var den stora möjligheten.

Med det svaret är det kanske svårt att säga om de möjligheterna förverkligats redan efter en och en halv ansökningsomgång?

- Ja, det kan jag ju inte svara på men jag känner att det här är rätt väg, säger Lars-Olof med ett leende som hörs genom telefonluren. - Det finns arbete kvar att göra med totalintegreringen men vi är inte färdiga från vårt håll med hur vi vill ha det än och det är ju sådant som man tar efter hand. Jag har förstått att det är sådant vi kan lösa med er.  

Medan Lars-Olofs svar antecknas febrilt får han utrymme att nämna en annan del av digiPlants insats. 

- Sen vill jag nämna vår nya webbplats också. Den hjälpte ni till bra med. 

Efter en givande pratstund om digitaliseringens möjligheter och vilka tankar en bidragsgivande verksamhet lever med ställs allting på sin spets i sista frågan.  

7. Skulle du rekommendera SBS Manager™ till andra bidragsgivande verksamheter?

- Ja, det skulle jag göra. Vi håller på att titta på det här till banken och deras stiftelsehantering. Vi får se vad det blir av det, säger Lars-Olof och avslutar därmed intervjun med riktig spänning.  

Dags för digitalisering hos er?

Läs mer om SBS Manager™ eller kontakta Henrik Björkk: 019 18 96 95, henrik.bjorkk@digiplant.se

Taggar  ansokningssystem ecm larsolofsvensson sbsmanager sparbanksstiftelsenoresund uppfoljning verksamhetsstod

Ny kund
– Torsten Söderbergs Stiftelse

Under våren sprider sig digitaliseringsrevolutionen vidare till Torsten Söderbergs Stiftelse. Vi levererar digital ansöknings- och ärendehantering med SBS Manager™. En ny webbplats blir det också.

Om Torsten Söderbergs Stiftelse

Torsten Söderbergs Stiftelse grundades 1960 och är en av de största forskningsfinansiärerna bland svenska stiftelser. 2010 delade de ut 122 miljoner till främst ekonomisk, rättsvetenskaplig och medicinsk forskning. Utöver forskningsanslag delar de årligen ut priser inom dessa områden samt ett designpris.

Upplevd digitalisering och mer info

Vill du veta mer om hur en digitalisering upplevs? Läs intervjun med en av våra SBS Manager™-kunder, eller läs mer om SBS Manager™.

Taggar  alterserver ansokningssystem sbsmanager torstensoderbergsstiftelse verksamhetsstod webbplats

Ny kund
– Sparbanksstiftelsen Öresund

Ägarstiftelsen till nya skånska storbanken är kund hos oss. Sparbanksstiftelsen Öresund har valt SBS Manager™ för digital ärende- och ansökningshantering. Webbplatsen har vi byggt på vår plattform Alter Server®.

Upplev digital hantering

Sparbanksstiftelsen Öresund är mitt i sin första ansökningsperiod. Vi kommer berätta hur den digitala hanteringen upplevts så snart styrelsearbetet tar vid. I väntan på det kan du läsa hur en tidigare kund upplevt SBS Manager™ eller ta reda på mer om digital ansöknings- och ärendehantering i SBS Manager™.

Om Sparbanksstiftelsen Öresund

I och med nybildningen av Sparbanken Öresund blir Sparbanksstiftelsen Öresund den största sparbanksstiftelsen i Sverige. De delar ut bidrag till fysiska och juridiska personer i syfte att främja näringsliv, barn och ungdom, infrastruktur, forskning, utbildning, idrott och kultur företrädesvis i sydvästra och mellersta Skåne.

Se webbplatsen: http://www.sparbanksstiftelsenoresund.se/.

Taggar  alterserver ansokningssystem sbsmanager sparbanksstiftelsenoresund verksamhetsstod webbplats

Sparbanksstiftelsen Upland väljer Alter Server®

digiPlant AB har fått i uppdrag att leverera ett ansökningsverktyg för Sparbanksstiftelsen Upland baserat på Alter Server® och den nya specialutvecklade modulen SBS Manager™.

Vill du veta mer om detta uppdrag och/eller om Alter Server®/SBS Manager™; ta då kontakt med Henrik Kugelberg på e-post henrik@digiPlant.se, eller på telefon: 019-18 96 95.

Taggar  alterserver ansokningssystem cms ecm sbsmanager sparbanksstiftelsenupland verksamhetsstod webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB