Resultatet är begränsat till urvalet  tips  för att återställa  Visa alla

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

Smartphones 
kan lösa inloggningsproblem

Smartphones
kan lösa inloggningsproblem

Problem med knäckta lösenord och ökad supporttid som följd av komplicerade och bortglömda lösenord ser ut att kunna lösas av smarta mobiler.

Vi har tidigare skrivit om lösenord och hur du bäst säkrar dina konton. Ett av våra tips var att använda sig av en tvåstegsprocess med hjälp av mobilen. Nu tycks den lösningen bli allt vanligare och utvecklingstakten av säkerhetssystem för smarttelefoner har ökat rejält, enligt Computer Sweden.

Flera steg möter motstånd

Det vanligaste förfarandet för tvåstegsautentisering är i dagsläget att en person loggar in med ett lösenord och får unika pinkoder skickade till sin telefon. När pinkoden sedan skrivs in sker inloggningen. En bra lösning säkerhetsmässigt som dock tagits emot med tveksamhet av konsumenter som tycker att det verkar krångligt.

Utprovning pågår

Snabbare och smidigare metoder står därför högt på listan över efterfrågade utvecklingar och det finns flera aktörer som experimenterar och provar prototyper. Bland annat har företaget Authy lanserat en app som ansluter Andriod- och IPhonetelefoner till Appledatorer via Bluetooth och därigenom möjliggör automatisk inloggning på flertalet sidor. Då det fortfarande pågår febril aktivitet i utvecklingsverkstaden kan man nog anta att den ultimata lösningen ännu inte är framtagen, men vi gissar och hoppas att det inom kort kommer en enkel, snabb och säker lösning för våra inloggningsuppgifter.

Taggar  losenord sakerhet tips

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

Det har länge rått oenighet kring mailto-länkar. Nu tycks skeptikerna ha fått rätt. Länkarna har börjat klassas som säkerhetsrisker och vissa e-postklienter har spärrat funktionen helt.

Att lägga med en mailto-länk, det vill säga en länk innehållande en e-postadress, är ett vanligt sätt att erbjuda mottagare av nyhetsbrev en svarsmöjlighet. Låter smidigt och enkelt men har visat sig ha flera baksidor. Vissa e-postklienter såsom Outlook (tidigare Hotmail) har nämligen spärrat funktionen med hänvisning till säkerhetsrisker. Adresser som inte syns drar igång varningsklockorna i systemet och mätningar har också visat att folk i allmänhet tenderar att misstro dolda adresser i länkar.

Kontaktformulär är att föredra

Att kringgå problemet genom att skriva ut e-postadressen i länkningen har visat sig vara lönslöst rent tekniskt. För även om mottagaren ser din adress slår systemet på spärren ändå. Lösningen? Helt enkelt att lägga ner lite mer tid på ett kontaktformulär eller en hänvisning till en kontaktsida. Lite extra jobb för både dig och din mottagare, men bättre än ett varningsmeddelande och ett garanterat uteblivet svar. Dessutom med möjlighet till mätbarhet, till skillnad från e-postlänken. 

Taggar  e-post e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

10 tips för en smidig övergång till digital verksamhet

10 tips för en smidig övergång till digital verksamhet

Inom många verksamheter är digitaliseringen något som man både bävar för och längtar efter. Hur landar man mjukt i den digitala världen och hur gör man resan dit till en trevlig tur?

Ofta finns det några som driver digitaliseringen framåt medan andra känner ett större motstånd och upplever att förändringen är något av ett tvång. Vi har mött både entusiaster och skeptiker och kan kosta på oss att dra slutsatsen att i princip alla digitaliseringar blir bra i slutändan. Efter att ha deltagit i många övergångar från pappershantering till digitala system vill vi dela med oss av de tips vi samlat på oss om hur du som står i startgroparna i den digitala resan kan göra för att få den så smidig som möjligt.

  1. Involvera hela organisationen inför digitaliseringen. Diskutera för- och nackdelar, problematisera och framför kommentarer och tankar till leverantören. En bra leverantör kan möta era frågor och dessutom använda dem konstruktivt som vägledning för hur ni vill att ert system ska utvecklas och anpassas.
  2. Tänk framtidssäkring och ett steg längre. Det kan kännas tryggt att börja utvecklingen småskaligt men se till att din leverantör har kompetensen för större lösningar. Framtiden innebär sannolikt mer omfattande digitaliseringar så att våga visionera om kommande steg för er organisation är ett smart drag.
  3. Välj en leverantör som har erfarenhet av tidigare liknande lösningar. Att leverantören förstår er verksamhet och kan prata samma språk gör det lättare för er att få precis det ni vill ha.
  4. Gör matteläxan - ta fram en ekonomisk beräkning som tydliggör vad din investering faktiskt tillför. Det gör det enklare att motivera en uppstartskostnad i organisationen när man enkelt kan se hur snabbt den betalar sig själv.
  5. Hitta standarder och fundera över minsta gemensamma nämnare. En digitaliserad lösning är distinkt och för att optimera ansökningsflöden och blanketter är det bra om kravställningarna är genomtänka. Det förenklar både för er och era användare.
  6. Avdramatisera digitaliseringen och översätt den i praktiska termer. För den som är van att arbeta med pappersansökningar kan det bli logiskt att gå igenom ett nytt system med tydliga kopplingar till hur arbetssättet sett ut innan. Det fysiska skrivbordet hamnar på en skärm, de olika korgarna läggs i en meny och ansökningsfaserna i en rullist. Vad är egentligen lättast – att leta igenom flera hundra pappersansökningar eller göra en snabb sökning?
  7. Planera in tid för övergången. Sätt gärna av en period för att testa och gå igenom det nya systemet innan det är skarpt läge. Stress gör det mesta svårare och har man provat och känner sig hemma i systemet är det mycket enklare att känna sig bekväm även när det är högt tempo.
  8. Fundera på vad en digitalisering innebär för era kunder och användare. Är målgruppen datorvan och teknisk eller behöver man vara extra tydlig i instruktionerna och börja informera om ändringarna i god tid? Kommer det att behövas support och vem kan i så fall sköta den? Lite planering hjälper alla att hitta rätt i den nya tillvaron.
  9. Välj en leverantör som kan ta ansvar för driften. Någon som tar ansvar för att systemet hålls igång är en trygghet och kräver större kunskap och insats än man kan tro.
  10. Glöm inte utbildningarna – och utbilda på rätt nivå. Se till att din leverantör erbjuder utbildningar både för nybörjaren och för den avancerade användaren. Köp hellre tre utbildningstillfällen med olika fokus så att alla inom organisationen lär sig systemet på rätt sätt. Det kommer garanterat att löna sig.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager tips

Schhh... Lyssna på statistiken

Schhh... Lyssna på statistiken

Tanken på procentsatser och diagram får få att hoppa jämfota av glädje. Men säg den e-postmarknadsförare som inte jublar över en riktigt bra öppningsfrekvens.

Vi har tidigare tipsat om hur du skaffar prenumeranter till ditt nyhetsbrev och hur du skriver ett effektivt innehåll. Idag vill vi påminna om vikten att följa upp och förbättra med hjälp av statistiken. 

Ta ett steg till

För många tar arbetet med utskicket slut när de tryckt på sändknappen. När det är dags för nästa brev gör de ungefär samma sak och håller tummarna för att det blir läst. Men varför hålla tummarna och hoppas på turen när du aktivt kan påverka hur ditt nyhetsbrev tas emot? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärderlig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa utskick. 

Våga testa

Ett effektivt sätt för att se skillnader i olika utskick är att göra A/B-tester. Vilken rubrik vinner? Vilken avsändare skapar mest intresse? Verkar dina mottagare vara mer läsbenägna vid vissa tidpunkter eller dagar? Det är lättsamlad fakta som ger dig enorma fördelar i förbättringsarbetet. För dig som ser nyhetsbrevet som en potentiell säljkanal är några minuters statistikkoll väl investerad tid.

Läs mer om uppföljningsmöjligheterna i vårt e-postverktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips uppfoljning utskick

Fredagstipset: Smidig bildbehandling och utbildningserbjudande

Fredagstipset: Smidig bildbehandling och utbildningserbjudande

Ibland räcker lite för att få stor effekt av ditt webbinnehåll - rätt verktyg och en grundutbildning till exempel. Här kommer tips på gratis bildverktyg och ett bra erbjudande om redaktörsutbildning.

Snabb redigering i tre varianter

Vill du inte investera i Photoshop för att göra enkla bildjusteringar som att beskära, justera färger och ändra bildstorlek? Prova Pixlr. Med Pixlr går det snabbt att göra de nödvändiga justeringarna direkt i webbläsaren. På pixlr.com väljer du att öppa en bildredigerare i tre varianter: avancerad (advanced), snabb (express) eller lekfull (Pixlr-o-matic).

  1. 1.Den avancerade påminner mycket om Photoshop och är ett fullgott verktyg för de vanligaste justeringarna en webbredaktör jobbar med.
  2. 2. Den snabba varianten räcker långt men har lite enklare vägar till de vanligaste handgreppen.
  3. 3. Den lekfulla bildredigeraren ger dig tillgång till en mängd färdiga filter och effekter.

Lär dig använda bilden för att stärka ert varumärke

Pixlr:s lekfulla variant kan locka fram kreativiteten men lek inte för mycket med bilderna till er webbplats. Kom ihåg att bilder kommunicerar kraftfullt. Bilden är inte bara en trevlig illustration, den blir en del av er identitet och bidrar till läsarens uppfattning om ert varumärke. Färger, ljus och motiv säger något om er.

Mer om det och mycket mer får du lära dig i vår utbildning i redaktörskap för webben. Anmäl dig senast 22 april så får du 15 % rabatt (Ord. pris 3950 kr/person).



Taggar  administration bildsattning redaktorskap tips utbildning webbadministration

5 tips för fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev

5 tips för fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en effektiv kommunikationskanal, men kräver att du har någon att skicka till. Här kommer fem tips för att förlänga mottagarlistan.

1. Våga fråga - du erbjuder något bra!

Vilka borde vara mest intresserade av din nyhetsbrev? Sannolikt dina kunder eller potentiella kunder. Ett bra nyhetsbrev med relevant innehåll är att betrakta som en service till mottagarna och det är därför du inte får missa chansen att bjuda in dina viktigaste läsare. När du träffar nya kunder eller deltar i möten och event, lämna ett visitkort och fråga om du får lägga till dem på listan.

2. Håll ingången synlig

Det kan låta självklart, men om du ser dig omkring på webben så är det inte helt ovanligt att även de bästa webbplatserna har gömt sina anmälningsrutor lite för väl. Att de placeras synligt och strategiskt är en förutsättning för att besökare spontant ska anmäla sig. Högt upp är alla eniga om, men höger eller vänster sida råder det olika uppfattningar om. Varför inte testa dig fram?

3. Använd potentialen i sociala medier

Ofta möter företag kunderna i fler kanaler än på webbplatsen. Att integrera nyhetsbrev med sociala medier är enkelt och att länka och locka via Facebook och Twitter kan vara ett effektivt sätt att öka läsarna. Sociala medier är dessutom ett bra forum för diskussioner om utskickets innehåll, vilket ytterligare ökar synligheten och intresset. 

4. Fråga inte för mycket

Även om det är intressant för dig att veta så mycket som möjligt om dina läsare så är ett enkelt anmälningsfält att föredra. Många frågor och omfattande formulär kan få även den mest intresserade läsaren att vända innan frågorna är genomlästa. Gör det enkelt för prenumeranterna, börja med att samla in endast e-postadresserna. 

5. En bra landningssida ger tyngd

Bra landningssidor för de som anmäler sig är rätt sällsynta men när man väl möts av en är det svårt att inte imponeras. Att bjuda på en kort information om nyhetsbrevets innehåll och vad man kan förvänta sig som prenumerant känns genomarbetat och seriöst.

Har du ännu inget nyhetsbrev men är nyfiken på att testa? Läs mer om vårt verktyg Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Med lite omsorg kan bilderna på din webbplats bli mer än en dekor. Rätt bild kan göra en stor del av jobbet; fånga läsaren och stärka ditt budskap.

Det finns mycket forskning om hur vi människor uppfattar bilder och hur vi reagerar på olika motiv. Vi vet att olika färger signalerar olika känslor och vi vet också att tre av fyra människor tänker i bilder. Ett bra bildval förstärker ett budskap och skapar nyfikenhet och engagemang. Ett ogenomtänkt och dåligt bildval kan i bästa fall bli meningslös, men riskerar även att bli rent missvisande eller skapa ointresse att gå vidare till den tillhörande texten. 

Vad finns det då för råd kring bildvalet? Här har vi har sammaställt några av de viktigaste och mest grundläggande tipsen som hjälper dig att bildsätta bättre:

Ansikten attraherar

Generellt visar studier att ögat stannar upp vid bilder på ansikten. Ögon attraherar ögon och om vi tittar på en person som tittar på något så tenderar vi också att rikta blicken mot samma föremål. Människor är överlag intressantare än föremål och ger ett mer organiskt och levande intryck. Likaså är avslappnade människor mer behagliga att titta på än stela.

Håll koll på kompositionen

Närbilder är generellt bättre än motiv på långt avstånd. Panoramabilder på miljöer kan vara ett undantag, men överlag gäller regeln ju närmre desto bättre. Beskärningen är också viktig; undvik till exempel att beskära människor vid leder, det ger en ostadig känsla. Se också till att personer är vända med ansiktet inåt texten, det skapar en balans. Ögat stannar ofta 3/4 uppåt i en bild, varför bildens fokus bör hamna där. 

Välj det enkla och välbekanta

Gemene man har visat sig föredra det som är välbekant och inte alltför komplext informationsmässigt. Försök inte förmedla textens hela innehåll i en enda bild utan låt den fungera som en sammanfattning av eller känsla för innehållet. Genom en blick på bilden ska besökaren lockas att vilja veta mer och gå vidare till texten. 

Undvik det uppenbara

Välj gärna ett motiv som har en koppling till innehållet men försök att inte vara övertydlig på ett tråkigt vis. Rubriken och bilden behöver inte säga exakt samma sak utan kan med fördel innehålla ett visst mått av eftertänksamhet och kanske humor.

Placera strategiskt

En bra bild har som sagt en exceptionell förmåga att locka läsare så välj placering med omsorg. Oftast är toppen det bästa stället och det blir en naturlig ingång för besökaren in i din text.

SEO-anpassa 

För att Google och andra sökmotorer ska kunna kategorisera din bild är det viktigt att ge den ett namn. Om inte sökmotorn kan förstå vad bilden föreställer sållas du bort direkt. Så se till att beskriva den med nyckelord som alternativ beskrivning, undvik intetsägande varianter som "En bild" och liknande. 

Taggar  bildsattning fredagstipset redaktorskap tips webb

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Idag bjuder vi på fem snabba men viktiga råd för dig som använder dig av e-postmarknadsföring. Digitala nyhetsbrev är ett effektivt sätt att enkelt nå ut med ett budskap till många mottagare. Rätt formulerat kan ett utskicks genomslagskraft vara enorm. Här följer fem grundläggande tips:

1. Sätt ett mål

För att skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du sätta ett tydligt mål som utgångspunkt för innehållet. Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill du att utskicket ska resultera i och vad ska du i så fall berätta i nyhetsbrevet?

2. Sikta rätt

Vem skriver du till? Om du har en bred och varierad målgrupp kan det vara läge att skapa olika versioner av nyhetsbrevet. Utan läsvärde för adressaten spelar det ingen roll hur mycket arbete du lägger ner i nyhetsbrevet - innehållet måste matcha mottagaren.

3. Slarva inte med ämnesraden

Få ord, men kanske de viktigaste. Ämnesraden är det första som möter läsaren och kan vara avgörande för om nyhetsbrevet öppnas eller inte. Se till att den är relevant och väcker nyfikenhet. Vilket innehåll som fungerar beror till stor del på målgruppen, så hoppa inte över de två första punkterna.

4. Var selektiv och koncis

Välj ut några få intressanta nyheter som du vill ha med. Även om du har många spännande nyheter är det bättre att vänta med några till nästa utskick än att låta brevet bli för långt. Läsbeteendet på webben är inte detsamma som när du får ett vanligt brev i handen; vi ögnar igenom innehållet snabbare och det är enklare att klicka sig vidare. Hur intressant nyheten än är bör du formulera dig kort och kärnfullt. Om du har en webbplats med mer information är ett tips att fånga intresset i brevet och länka vidare till en längre version för den som vill läsa mer.

5. Följ upp och förbättra

Många pustar ut efter att ha tryckt på skickaknappen. Gör inte det, använd de resurser och analysverktyg som finns för att följa upp ditt utskick. Vilka nyheter genererar mest klick och vilka ämnen verkar hamna i skräpkorgen? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärdelig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa gång.

I vissa e-postverktyg är det också möjligt att se exakt hur mottagaren har klickat och agerat på utskickets design – en av många funktioner som finns i vårt eget verktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips

Sigillet är utfärdat av Syna AB