Resultatet är begränsat till urvalet  timeline  för att återställa  Visa alla

Facebook förnyar sig

Facebook logotypeRedo för ännu några förändringar på din Facebook? En ny design för Timeline har börjat rullas ut under onsdagen och väntas nå användarna successivt inom den närmsta tiden.  

Användarna i Nya Zeeland blev först ut att få det senaste, bland annat en ny sorteringsfunktion och större valmöjlighet att dölja olika kolumner. De små bildrutorna med vänner, foton och kartor över besökta platser är också omflyttade och man får leta sig in till ”More” för att se dem. 

Den första responsen? Inte helt nödvändigt och ett steg tillbaka till tidigare versioner, enligt Mashable. 

Läs mer om Facebooks förändringar på Mashable

Taggar  facebook socialamedier timeline

Vad händer med din
facebooksida i dag?

Idag lanseras Facebook Timeline för alla företag. Du som inte redan bytt till den nya profilen kommer idag uppgraderas automatiskt. 

För privatpersoner har Timeline införts gradvis under en period men det är fortfarande frivilligt att välja mellan de två modellerna. Företag har under året också kunnat använda den nya profilen parallellt med den gamla och haft möjlighet att arbeta fram sin nya profil bakom kulisserna. Idag byter dock alla företagsprofiler skepnad till den nya layouten oavsett om man anpassat sin sida till Timeline eller ej.

Privat kommunikation

De stora skillnaderna är främst utseendemässiga, men det finns också förändringar som är funktionella. Bland annat kan företag nu ta emot och svara på privata meddelanden. Detta kan innebära en stor skillnad för företag som aktivt kommunicerar med sina kunder och för dem med inriktning mot kundtjänst. Fram till nu har all kommunikation varit förlagd till det offentliga utrymmet på sidan.

Applikationerna göms

En annan förändring är att så kallade facebookappar som många företag valt att använda på sin startsida flyttats och gjorts mer svårhittade. Med Timeline kommer alla till startsidan och måste själva aktivt leta sig fram till apparna.

Vårda det visuella

En visuell nyhet med Timeline är omslagsbilden som numera är det första som möter besökaren. Den kan därför vara värd att ägna en stund. Du bör välja en bild som är representativ för företaget och som väcker intresse. Genom att lägga till milstolpar och lyfta fram specifika händelser kan du enkelt välja vilken information du vill lyfta fram åt besökaren och på så sätt styra vilken bild av ditt företag som du vill belysa.

Vad vill ni berätta?

Som alla förändringar innebär Timeline förmodligen en del bryderier för många som kastas in i uppgiften att anpassa sin sida till uppgraderingen. Ett råd är fundera igenom vad man som företag vill kommunicera och utgå från det i sin profil. Många företag har lagt ner ett idogt arbete på sin nya profil -  se dig gärna omkring och inspireras. Du är naturligtvis också välkommen att kontakta digiPlant för en konsultation och översyn av er sida.

Taggar  applikationer facebook omslagsbild profil timeline

Sigillet är utfärdat av Syna AB