Resultatet är begränsat till urvalet  tillganglighet  för att återställa  Visa alla

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka värdet på er webbnärvaro på samma sätt som en renovering kan öka värdet på ett hus. En utebliven eller slarvig renovering däremot ökar risken för dåligt resultat. Men var ska man börja?

SEO innefattar många olika insatser. Ett helhetsgrepp är naturligtvis det som ger störst effekt men om du inte kan eller vill ta det stora greppet på en gång får du här vägledning i vad just ni kan börja med.

1. SEO-kunskap hos webbredaktören

Saknar ni en redaktionell avdelning eller egen webbredaktör? Köp in redaktörstjänster från någon som är specialiserad på webbtexter och ser SEO som en självklar del av texten. God textkvalitet är avgörande både för sökmotoroptimeringen och för att nå besökaren.

2. Utbilda i skrivande för webben

Har ni en egen redaktionell avdelning men behöver förnyad kunskap om sökmotoroptimerade texter och bilder? Utbilda era redaktörer i skrivande för webben och se till att de får den senaste kunskapen i SEO:ns föränderliga värld.

3. SEO-analys och tekniska åtgärder

Har er webbplats några år på nacken? Har den inte uppdaterats i samma takt som tekniska möjligheter för sökmotoroptimering förändrats? Få en utförlig genomgång av tekniska förutsättningar för er webbplats och gör rätt åtgärder utifrån en god analys.

4. Hastighetsoptimering för tung webbtrafik

Pressas er webbplats av mycket trafik? Få hjälp med en hastighetsoptimering, ofta går det förbättra markant. Utöver att det ger en angenämare surfupplevelse är det också viktigt för SEO:n.

5. Sociala medier och SMO

Vill ni använda sociala medier mer i er marknadsföring? Ta hjälp av någon som kan ge er både en strategi för kommunikationen i sociala medier och som vet hur de sökmotoroptimerar er närvaro på bästa sätt, så kallad Social Media Optimization (SMO).

Prata med Alex om det här så börjar vi hjälpa er i rätt ände. 


Taggar  inboundmarketing redaktorskap seo socialamedier tillganglighet utbildning webbtext webbutvecklare

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

När du ska publicera ett blogginlägg, en nyhet, en artikel eller skicka ett nyhetsbrev kan du utforma texten på flera sätt. De som designade er webbplats bestämde säkert utseendet för olika textdelar; radavstånd, typsnitt, textstorlek, länkars utseende m.m. Har de gjort sitt jobb så blir både de och framförallt dina läsare glada om du inte ändrar sådant. Ett samstämmigt helhetsintryck är viktigt för att stärka ert varumärke. Med det finns några textbitar som du som skribent bör tänka på för att få en professionell och lättläst text.

Feta betoningar

Vill du betona ett ord eller urskilja ett citat finns flera sätt. I tryck är kursivering vanligt men på webben är fetstil bättre eftersom det är lättare att läsa på en skärm. Använd inte understruken text eftersom läsaren kan tolka det som länkar. Är citatet ett längre stycke är det bättre att låta det stå för sig själv som eget stycke till exempel med indrag. 

Starka skiljetecken  

Använd inte starka skiljetecken i alltför stor utsträckning ... Det ger ett oseriöst intryck och har snarare en försvagande effekt på ditt budskap! Ett utropstecken räcker. Fråga dig: är det här en mening som läsaren bör uppleva som om den skriks ut?!? Kändes det besvärande att läsa föregående meningar? Då har poängen nått fram.

Snygga punktlistor

Punktlistor är ett tacksamt avbrott i en text som drar blickarna till sig. Gör punkterna kortfattade, med de viktigaste orden för mottagaren och konsekventa i ordföljd och riktning.

Dåligt exempel

  • Låt inte punkterna ha för många ord
  • De ord som mottagaren tycker är viktigast ska du ta med i punkten
  • Ordföljden bör inte varieras för mycket utan låt alla punkter vara liknande i sin ordföljd och riktning.

Gott exempel

  • Skriv kortfattade punkter
  • Skriv de viktigaste orden i punkten
  • Skriv ordföljden i ett mönster
  • Skriv med samma riktning i alla punkter

Vassa rubriker

Var aktiv. En rubrik med aktiva verb är tilltalande och lätt att förstå. Jämför ”Socialt intranät för Länstrafiken byggs av digiPlant” och ”digiPlant bygger socialt intranät åt Länstrafiken”. Passiva verb hör till en formell och opersonlig stil och är ofta onödigt svårläst. Den formen bör därför undvikas. Undvik därför den formen.

Ha riktning. Rubriken ska säga något till läsaren. Ett sätt är genom direkt tilltal: ”För dig som undrar om sociala intranät”. Ett annat sätt är med ord som du vet intresserar målgruppen, till exempel: ”Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd”. 

Var kortfattad. Rubriken bör vara så kort som möjligt utifrån vad som passar målgruppen. Kontrollera längden på din rubrik en extra gång, ofta går det att ändra ordföljd eller ta bort ord för att få den kortare.

Beskriv. Ibland väljer man rubriken med den fina formuleringen eller finurliga ordvitsen men glömmer att den ska beskriva vad texten handlar om. Läsaren ska få veta vad texten handlar om och känna att det rubriken säger rimmar med textens innehåll. 

Taggar  blogg redaktorskap skrivande tillganglighet webbadministration webbtext

Nytt extranät till Nitton 93 – enkel hantering och snabb anpassning

Nytt extranät till Nitton 93 – enkel hantering och snabb anpassning

digiPlant har levererat ett nytt extranät Nitton 93 Inredningar. Skräddarsytt utifrån unika behov och med fokus på snabb och enkel rättighetsanpassning. 

Nitton 93 hade som önskemål att enkelt kunna överblicka den aktuella situationen på arbetsplatsen; vilka finns på kontoret, vilka är ute på jobb, vilka är lediga etc. Man ville också få snabba möjligheter att ändra access för användarna, lägga till och ta bort rättigheter utifrån vilka projekt som användarna deltar i och vilka som jobbar på företaget. Kommunikationsytor samt tillgång till kontorets filserver lyftes också fram som viktiga för att alla skulle få tillgång till snabb information.

En administration – enkel hantering

Med dessa punkter på önskelistan har digiPlant skapat ett unikt extranät med stark serviceinriktning. Vi har utgått från en enda administration som styr all data och alla rättigheter för bolaget vilket innebär en mycket enkel hantering. Nitton 93:s egen tekniska miljö är grundplåten över vilken vi byggt ett skal vilket gör att inga nya administrativa handgrepp behöver läras ut.

Anpassade kommunikationsytor

Användarna har möjlighet att logga in via webbläsare och kan själva anmäla frånvaro och sjukdom. På de gemensamma kommunikationsytorna kan användarna beroende på sina rättigheter skapa olika nyheter och notiser. Funktionen kan ses som en anslagstavla både för mindre interna frågor och som en viktig kanal för att sprida information till anställda oavsett var de befinner sig. 

Naturligtvis är all trafik krypterad för att upprätthålla maximal säkerhet.

Intresserad av att veta mer om våra extranät?
Kontakta Alexander Törnqvist på telefon 019-18 96 95 eller alexander.tornqvist@digiplant.se

Taggar  ecm exchange extranat integration ldap nitton93 rattigheter tillganglighet

Lite snack och mycket verkstad

Tillgänglighet och användarvänlighet är fina ord som det pratas mycket om. Det är bra. Vi föredrar att göra verklighet av dem.

digiPlant har nio års erfarenhet av att bygga tillgängliga webbplatser. Vi har under våren följt 24-timmarswebbens riktlinjer till punkt och pricka då vi byggt flera kommuners och kommunala bolags webbplatser. Vår ledstjärna har alltid varit att webben ska spegla verkligheten. Våra kunder är därför lika trevliga, snygga och lätta att ha att göra med på webben som i verkligheten.

Så om du vill ha en användarvänlig webbplats är vi, närmare bestämt våra projektledare, helt rätt personer att prata med. Kontaktuppgifterna hittar du här.

Taggar  tillganglighet webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB