Resultatet är begränsat till urvalet  sokmotor  för att återställa  Visa alla

SEO svårare efter Googles uppdatering

Google har drastiskt försvårat användandet av webbanalysverktyg för att kartlägga sökorden som leder till din webbplats.

Redan 2011 införde Google krypterad sökordsdata för inloggade användare för att värna om integriteten. Nu har de stängt dörren helt och det är inte längre möjligt att med vanliga webbanalysverktyg se vilka sökord dina besökare använt för att komma till din webbplats. Hela 95 procent av sökorden anges nu som “Not provided” och de resterande fem procenten som fortfarande syns kommer från andra sökkällor än Google.

Nya metoder för tillförlitliga analyser

Vad innebär då detta för din SEO? Det blir naturligtvis betydligt mer avancerat och krävande att göra en bra analys och få fram ett tillförlitligt resultat. Man kommer inte enbart att kunna använda sig av enstaka källor som exempelvis Google Analytics utan måste söka djupare, bredare och koppla ihop resultaten från flera källor.

Landningssidor och sökordsranking viktigt

Istället för att fokusera på sökorden kommer landningssidorna som dina besökare hamnar på att vara viktigare i analysen. De kan berätta en del om vad besökarna söker på och är intresserade av. Likaså blir sökordsrankingen för dina nyckelord en viktig pusselbit för helheltsbilden.

Bättre verktyg och hög kunskap

Blir SEO nu ett omöjligt uppdrag för gemene man? Vi skulle inte säga omöjligt, men det kräver goda kunskaper om sökbeteenden och bättre verktyg för att kunna läsa av och dra slutsatser av den statistik som finns.

Vill du veta med om du hur du kan anpassa din SEO till de nya förutsättningarna eller få hjälp med att göra en webbanalys? Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.


Taggar  google seo sokmotor webb

Mobilanpassade webbplatser belönas av Google

Mobilanpassade webbplatser är inte bara användarvänliga. De kommer inom kort också att premieras av Google i sökmotorsammanhang.

iPhone med digiPlant.se i mobilversionFram till nu har det främsta motivet till en bra mobilanpassning varit användarnyttan. Nu kommer dock många få ytterligare en tung anledning att se över sina mobila versioner. Google kommer nämligen inom kort att börja väga in mobilanpassningen i sin ranking och prioritera väl anpassade sajter i sina sökresultat.

Dirigera rätt

Ett vanligt problem som Google nämner är bland annat felaktiga omdirigeringar från vanliga webbplatser till mobilsajter. Ett typexempel skulle kunna vara att www.webbplats.se/blogg länkar till m.webbplats.se. Du landar alltså inte rätt, utan får leta dig fram från en startsida. Googles råd är att försöka skapa så korrekta mobilanpassningar som möjligt för att kunna använda undersidorna och i andra hand hellre länka till den vanliga webbplatsen än till en felaktig mobilversion.

Undvik felmeddelanden

Ett annat problem som tas upp är de 404-sidor som ofta möter besökare som kommer till en icke-mobilanpassad sida. Likaså är det inte ovanligt att inbäddade videos bara går att spela upp från vanliga datorer. Genom att se över dessa punkter och några fler som Google listat ökar du chansen att gynnas av sökmotorerna.

Läs mer om Googles nya justeringar på deras egen blogg eller kontakta oss för att prata mer om mobilanpassningar av webbplatser.


Taggar  google mobil mobilanpassning seo sokmotor webbplats

SEO förändras återigen under 2013

SEO förändras återigen under 2013

Mäter du din SEO-framgång i sökmotorerna genom ditt favoritsökords ranking? Då är du tyvärr ute på hal is.

Användarnas angreppssätt och Googles sökalgoritmer är i ständig och snabb förändring vilket ideligen förändrar spelreglerna. Sökmotoroptimering är en allt mer komplicerad uppgift och tillvägagångssätten för optimering allt annat än långsiktiga. Här följer några stalltips för din optimering under 2013.

1. Fokusera på din sökordsportfölj och inte din ranking

Sökmotorernas användare blir smartare och mer specifika. Idag innehåller mer än 70% av alla sökningar tre eller flera ord i sin fråga. Google har dessutom rapporterat att över 20% av sökfrågorna är helt nya och aldrig använts i en sökning förut. Av den anledningen är det i de mer utvecklade sökfrågorna tillväxten sker. Din strategi kanske därför behöver anpassas för att ta del av denna tillväxt?

Fokus på stora och enskilda sökord är således en ineffektiv strategi med avtagande avkastning. Webbplatsägare behöver fokusera på att öka antalet sökord som skapar söktrafik snarare än att förbättra ett specifikt sökord eller ett uttrycks position. Det är detta som kallas för din sökordsportfölj.

2. Skapa problemlösande innehåll

Att skapa bra innehåll är inte raketforsking. Har du problem med att komma på idéer, eller tror att din bransch är för ointressant för den allmänna målgruppen? Fokusera då istället på att lösa kundens problem. Detta kan göras enkelt genom att använda din organisations immateriella kapital och skapa hur-guider, white papers, eller annat som kan hjälpa din användare i vardagen.

3. Publicera innehåll på kvalitativa platser

Googles uppdatering Penguin, som rullades ut under förra året, sänkte värdet för mycket av det innehåll som publiceras på opålitliga och lågkvalitativa webbplatser samt farmar av olika slag. Att synas i Googles resultat är på många sätt som att få ett jobb – det är dina referenser som gör skillnaden. Koncentrera dig på att samla referenser från pålitliga och högkvalitativa webbplatser. Framför allt bör du fokusera på att regelbundet etablera ditt innehåll via branschorganisationer och ämnesrelaterade webbforum.

4. Distribuera och marknadsför ditt innehåll genom sociala medier

Sociala medier är en extremt effektiv kanal för distribution och marknadsföring av ditt innehåll. Detta gäller även innehåll som du publicerar på din webbplats, liksom innehåll som du publicerar på betrodda webbplatser från tredje part. Sociala medier gör att du kan nå miljontals mottagare omedelbart, liksom stanna på radarn hos sökmotoralgoritmer gällande ämnen relaterade till ditt innehåll. Google och Bing har båda erkänt att de använder sociala signaler i sina rankningalgoritmer. Engagemang i sociala media är med andra ord ett måste för digitala marknadsförare.

Aldrig tidigare har SEO och Inbound marketing (IM) haft så stor potential att göra så mycket skillnad. Tillämpas detta på rätt sätt kommer dessa strategier att skapa leads, locka kunder och öka ditt varumärkesengagemang.

För att sammanfatta detta med en kort metafor; när du ska köpa en ny bil så skriver du inte enbart “bil” i sökfältet, eller hur? Det gör ingen annan heller.

Taggar  google inboundmarketing seo socialamedia sokmotor

Majoriteten klickar på första träffen

Majoriteten klickar på första träffen

Vikten av att hamna högt i sökmotorernas resultatlista har vi känt till länge, men nu tycks definitionen av topplacering bli allt snävare. De första tre träffarna kammar nämligen hem 78 procent av alla klick och hela 53 procent väljer direkt den översta länken på listan.

Att få användare bläddrar längre än första sidan i sökmotorsresultaten är ingen nyhet. Men platserna i klicktoppen tycks bli färre och i dagsläget bör den som vill slåss om besökarna sikta på att hamna topp tre. En av anleldningarna till att fokus riktas längre upp kan vara att allt fler webbläsare kombinerar adressfält med sökfält. Istället för att skriva in en url, det vill säga adress, söker vi istället på webbplatsen vi vill besöka. Det faller sig då naturligt att rätt resultat koncentreras högst upp och med den vanan lägger också användarna fokus där.

Även toppannonserna vinner

Undersökningen som sammanställts av Compete visar att andra resultatlänken i listan klickas på av 15 procent, tredje länken av nio procent, fjärde av sex procent och femte av fyra procent. 

   Samma undersökning visar att tendensen att rikta blicken uppåt gäller även annonser. Resultaten för Google Adwords som hamnar i toppen har en markant högre klickfrekvens än de vid sidan av sökresultaten; trots att endast 24 procent av annonserna placeras i toppen står de för 85 procent av klicken. Placeringen är med andra ord avgörande för dig som vill synas, oavsett om du gör det via betalda länkar eller organiskt sök.

Läs mer om sökmotoroptimering och hur du skriver för webben i vår skrivskola

Taggar  annonsering seo sokmotor statistik

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Redan tröttnat på deckare i hängmattan? Då kan dagens tips vara något för dig; Googles kurs för att bli en supersökare. 

Vid sex kurstillfällen lovar Google med sin kurs "Power Searching with Google" presentera sina bästa tips för dig som vill bli en bättre sökare på Internet. Utbildningen är gratis, sker online och ska enligt Google ge dig olika verktyg för att kunna lösa reella vardagsproblem. Föreläsningarna kompletteras med övningar för att testa de nya kunskaperna och du får också möjlighet bekanta dig med andra likasinnade som också deltar i kursen. Avslutningsvis får du dessutom ett diplom som intygar alla nya färdigheter. Första kurstillfället är den 10 juli och du bör registrera dig före dess. 

Läs mer och anmäl dig här

Taggar  fredagstipset google sokmotor utbildning

Yahoo släpper egen webbläsare

Yahoo släpper egen webbläsare

Yahoo ger sig in i browserkampen och lanserar nu sin egen webbläsare Axis. Med anpassning för mobila enheter och avancerad sökfunktion hoppas man kunna ge Google en utmaning. 

Axis har ett tydligt fokus på sökfunktionen och har, liksom Chrome, ett integrerat sök- och adressfönster. Det som skiljer Axis från flertalet andra sökmotorer är bland annat upplägget av sökresultaten. Presentationen sker i form av tumnaglar som listas i sidled i stället för uppifrån och ned, vilket innebär att skärmytan som äts upp av sökningen är mycket begränsad. 

Vidareutveckling pågår

Än så länge är Axis endast tillgänglig för Apples iOS men det pratas om om att utvecklingen för andra operativsystem redan pågår. Axis går dock att använda som plugin till Safari, Firefox, Chrome och Internet Explorer. Den karaktäristiska sökfunktionen blir på så sätt en del av den vanliga webbläsaren, som även kan synkas med mobila enheter som med Axis. 

Här kan du se en demo av Axis

Taggar  axis sokmotor webblasare yahoo

Är du synlig och sökbar på webben?

75 % av svenskarna söker efter information om varor och tjänster på nätet. Faktum är att majoriteten av alla köp börjar just där.

Allt fler gör prisjämförelser och undersöker utbudet med hjälp av sökmotorer före man ger sig ut och handlar. Det har lett till att icke sökbara företag nobbas av kunderna - dels för att de inte är synliga för kundens radar men också för att kunderna är tveksamma till att handla av företag som inte går att hitta i sökmotorerna.

Vårda er webbplats

För att vara synlig och sökbar är en förutsättning att ha en aktuell och uppdaterad webbplats. Innehållet är en färskvara som kan vara värt att se över då och då. Använder ni till exempel uttryck som era potentiella kunder använder när de söker efter er? Förmedlar ni rätt och uppdaterad information om er? Skulle kunderna efter att ha besökt er sida beskriva er på samma sätt som ni själva? Om svaren är ja, så arbetar ni förmodligen aktivt och regelbundet med innehållet vilket är optimalt.

Skriv för kund och sökmotor

Om inte, så är det aldrig för sent att börja. Om du inte redan gjort det så vill vi passa på att tipsa om att ta en titt på vår skrivskola Premium webbtexter, en artikelserie om hur du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Taggar  kommunikation seo sokmotor webbadministration webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB