Resultatet är begränsat till urvalet  socialamedier  för att återställa  Visa alla

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

SEO har förändrats - har du hängt med?

SEO har förändrats - har du hängt med?

Hösten är här och vi vill påminna om det viktigaste för en lönsam webbnärvaro - se över SEO:n. I februari skrev vi hur SEO förändrats inför 2013. Har du hängt med?

Fyra områden är särskilt viktiga för att sökmotoroptimera med det senaste och få en bra placering i Google år 2013.

1. Sökordsportföljen - din skatt

Har du gjort analysen och tagit fram en sökordsportfölj med fler än ett uttryck? Människor söker sällan på ett ord, de använder fraser. Till exempel söker väldigt få på “bil” när de vill köpa en begagnad familjebil. De söker snarare på “köp begagnad kombi”. Du behöver utöka din sökordsportfölj med flera tänkbara fraser som din målgrupp söker på. Men skjut inte för brett. Det kan skada din trovärdighet om din webbplats pratar för mycket om flera olika ämnen.

2. Lös problem med innehållsmarknadsföring

Hur många blogginlägg, hur-guider, white papers, infografik, onlinepresentationer och filmer har ni spridit hittills i år? Allt innehåll ni kan producera som löser era kunders problem är guld värt i er sökmotoroptimering. Varje företag sitter på mycket samlad kunskap och erfarenhet inom sitt ämne men det är bara de som omvandlar det till webbinnehåll som lyckas väl med SEO:n. Se till att ni tar er tid med rätt person hos er, eller anlitar extern kompetens, för att producera det innehåll som etablerar er effektivast på webben.

3. Sprid och dela med kvalitet

Det spelar roll var ert innehåll syns. Att vara bjuden på rätt fest kan öppna dörrar till värdefulla kontakter. Att få sitt innehåll publicerat på rätt webbplats öppnar digitala dörrar till värdefulla kontakter. Försök nå ut med innehåll till betrodda forum, nättidningar eller andra auktoriteter för er bransch.

4. Distribuera och marknadsför i rätt sociala medier

Det är enkelt att gå med i ett gäng sociala nätverk men det kräver kunskap och engagemang för att skapa fler affärer med sociala medier. Välj det eller de nätverk där flest av era potentiella kunder finns och där de är mottagliga för ert budskap.

Taggar  google innehallsmarknadsforing seo socialamedier sökmotoroptimering

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Hur många mail skickar du varje dag? Tänk om varje mail automatiskt kunde vara en chans till fler prenumeranter på er blogg och fler följare i era sociala kanaler.

Wisestamp är en app som skapar en e-postsignatur med mer än bara ditt namn. Du kan välja att med RSS alltid länka till senaste blogginlägget, ha med sociala länkar till t.ex. er produktsida på Linked in eller inkludera ert senaste Twitter-inlägg.

Appen har flera möjligheter för anpassning av designen på signaturen och fungerar med de flesta vanliga e-posttjänster. Den finns som enkel gratisvariant och ett par olika premiumvarianter.

Är du sugen på att testa är det bara att ladda ner Wisestamp här.


Taggar  e-post fredagstipset socialamedier

Glad påsk med videoappen Vine!

Glad påsk med videoappen Vine!

Pausa påskpysslet, skaffa Vine till din iPhone och lek loss. Lär dig kommunicera ditt budskap på ett attraktivt sätt med en enkel microvideoapp.

Content Marketing Institute har flera exempel på lyckad användning av den nya microvideappen. Affärsnyttan är tydlig och nöjet är stort.

Vi stänger för att fira påsk och prova Vine på skärtorsdag klockan 12 och är tillbaka tisdag 2 april. Då har vi lärt oss massor om Vine och är redo att hjälpa dig med vårens kommunikationsstrategier. 

Glad påsk!

Taggar  mobil socialamedier

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka värdet på er webbnärvaro på samma sätt som en renovering kan öka värdet på ett hus. En utebliven eller slarvig renovering däremot ökar risken för dåligt resultat. Men var ska man börja?

SEO innefattar många olika insatser. Ett helhetsgrepp är naturligtvis det som ger störst effekt men om du inte kan eller vill ta det stora greppet på en gång får du här vägledning i vad just ni kan börja med.

1. SEO-kunskap hos webbredaktören

Saknar ni en redaktionell avdelning eller egen webbredaktör? Köp in redaktörstjänster från någon som är specialiserad på webbtexter och ser SEO som en självklar del av texten. God textkvalitet är avgörande både för sökmotoroptimeringen och för att nå besökaren.

2. Utbilda i skrivande för webben

Har ni en egen redaktionell avdelning men behöver förnyad kunskap om sökmotoroptimerade texter och bilder? Utbilda era redaktörer i skrivande för webben och se till att de får den senaste kunskapen i SEO:ns föränderliga värld.

3. SEO-analys och tekniska åtgärder

Har er webbplats några år på nacken? Har den inte uppdaterats i samma takt som tekniska möjligheter för sökmotoroptimering förändrats? Få en utförlig genomgång av tekniska förutsättningar för er webbplats och gör rätt åtgärder utifrån en god analys.

4. Hastighetsoptimering för tung webbtrafik

Pressas er webbplats av mycket trafik? Få hjälp med en hastighetsoptimering, ofta går det förbättra markant. Utöver att det ger en angenämare surfupplevelse är det också viktigt för SEO:n.

5. Sociala medier och SMO

Vill ni använda sociala medier mer i er marknadsföring? Ta hjälp av någon som kan ge er både en strategi för kommunikationen i sociala medier och som vet hur de sökmotoroptimerar er närvaro på bästa sätt, så kallad Social Media Optimization (SMO).

Prata med Alex om det här så börjar vi hjälpa er i rätt ände. 


Taggar  inboundmarketing redaktorskap seo socialamedier tillganglighet utbildning webbtext webbutvecklare

Strålande Facebookinlägg som väcker engagemang

Skillnaden på Facebookinlägg som varken gör till eller från för din marknadsföring och inlägg som ger effekt är stor. Hur ska jag skriva? Vad ska jag ha med i ett inlägg? Vad gör jag med responsen? Vi guidar dig till en strålande närvaro på Facebook.

Skriv kort och med en personlig ton

Max 90 tecken är en bra riktlinje för ett Facebookinlägg. Ställ gärna en fråga till dina fans och låt det vara en ja/nej-fråga. Då är dina fans mer benägna att svara vilket ger ökad spridning och ökat engagemang. 

Använd tilltalande bilder

En bild säger allt det du inte får plats med på 90 tecken. Bilder med röda och orangea inslag drar lättare blickarna till sig och människor är alltid mer tilltalande än logotyper. 

Länka till mer

En länk i ditt inlägg ökar chanserna att skapa engagemang och du får mer tid med dina följare genom att de t.ex. tas vidare till er webbplats. 

Tagga orten

Om det du skriver främst gäller några på en viss ort kan du tagga din post med en plats. Då blir du mer relevant för dina följare. 

Tänk mobilt

Med enkla bilder och korta meddelanden ökar chanserna till interaktion med följarna som ser ditt inlägg i mobilen. Med tanke på att mobilsurf ständigt ökat är det klokt att satsa på att fängsla följarna i mobilen.

Kommentera mera

Det är när du väl postat ditt inlägg som den verkliga effekten kan ta fart. Var noga med att svara på kommentarer du får. Ställ gärna någon mer fråga till dina följare i kommentarsfältet så lever ditt inlägg längre och kan skapa mer engagemang. 

Lär av statistik och uppföljning

Prova dessa tips och följ sedan förändringarna i Facebooks statistikverktyg. Se vad som fungerat och inte och lär er de bästa sätten för just er.

Ta hjälp av oss

Det perfekta inlägget handlar om att bjuda in till dialog, posta sådant som är enkelt att ta till sig och fortsätta vara aktiv i dialogen. Har du inte tid att underhålla er Facebooksida med perfekta inlägg? Eller funderar du på om Facebook kan hjälpa dig till stärkta kundrelationer? Kontakta oss så får du hjälp med sociala mediestrategier och redaktörsinsatser i de bästa sociala medierna för dig. 

Blueprint for the perfect Facebook post

Källa: Pinterest.

Taggar  facebook skrivande socialamedier

Facebook förnyar sig

Facebook logotypeRedo för ännu några förändringar på din Facebook? En ny design för Timeline har börjat rullas ut under onsdagen och väntas nå användarna successivt inom den närmsta tiden.  

Användarna i Nya Zeeland blev först ut att få det senaste, bland annat en ny sorteringsfunktion och större valmöjlighet att dölja olika kolumner. De små bildrutorna med vänner, foton och kartor över besökta platser är också omflyttade och man får leta sig in till ”More” för att se dem. 

Den första responsen? Inte helt nödvändigt och ett steg tillbaka till tidigare versioner, enligt Mashable. 

Läs mer om Facebooks förändringar på Mashable

Taggar  facebook socialamedier timeline

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Nu förutspår branschexperter att Google snart kommer ta hänsyn till vem som skrivit en text när sökmotorn avgör vilket innehåll som ska toppa sökresultaten. Det görs med Author Rank. Här förklarar vi vad Author Rank är och hur ni kan dra nytta av det för att stärka er webbnärvaro.

Author Rank är ytterligare en variabel för att Google ska kunna avgöra vad som är högkvalitativt innehåll för den som söker information. Den bygger på att Google ser vem som skrivit en text och rankar författaren beroende på hur texten har fått spridning och gott rykte i sociala medier. För att Google ska kunna se författarinformationen krävs ett konto i Google+. 

Hur högt rankad en författare blir hänger på följande:

  • Generellt genomslag på PR-satsningar
  • Hur många som spridit innehållet genom Googles +1
  • Författarens generella förtroende på andra sociala nätverk
  • Antalet kommentarer per post
  • Generellt förtroende för den publicerande webbplatsen
  • Hur ofta författaren postar
  • Hur många Google+-kontakter författaren har
  • Andra utomstående indikatorer på författarens goda rykte
  • Författarens nivå på engagemang i Google+

Listan är fritt översatt från en längre artikel om Author Rank hos Forbes

Få det att funka

Varje person som bidrar med texter till er webbplats, framförallt i återkommande uppdateringar som nyhetssidor, bloggar och liknande, behöver skapa en profil på Google+. Mer om hur du gör det kan du läsa hos Jajja

Få det att funka riktigt bra

  • Låt era skribenter vara aktiva i Google+
  • Låt era skribenter samla många människor i sina kontaktcirklar på Google+
  • Lägg till en +1-knapp på er webbplats för innehåll som ska kunna spridas av andra

Det viktigaste är att få en generell aktivitet och engagemang kring era skribenters texter på webben. Det bästa tipset för att åstadkomma det är att skriva relevant för din målgrupp. Då kommer engagemanget av sig självt. Vi hjälper dig gärna med det och andra sociala medie-strategier

Varför lägga tid på det här?

Om, eller när, Google tar hänsyn till författaren för att servera högkvalitativt innehåll till användaren är det bra att vara förberedd. Då kan ert innehåll få genomslag när det väl gäller. Även om ni har bra sökmotoroptimering överlag så kommer ni inte hamna högst om ni inte också använder den senaste variablen Author Rank. 

Att visa författarinformation med Author Rank gör troligtvis sökträffen mer lockande att klicka på. Det ökar era chanser att användare söker upp och hittar just er.

Satsningar i andra sociala medier kanske inte blir lika betydelsefulla om ni inte också har en aktivitet på Google+. De som är aktiva där kommer alltid lyckas bättre i sökresultatet oavsett hur starkt engagemang ni har på Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vad blir nästa steg för er sociala medie-strategi?

Taggar  authorrank google seo skrivande socialamedier socialt sökmotoroptimering

Fredagstipset: Visualisera din Twitter

Twitter logotypeNu har även det verbala mediet Twitter tagit fasta på vikten av det visuella. Sedan slutet av september finns nämligen möjligheten att gör en mer personlig layout med toppbild; en funktion som förvånansvärt få upptäckt. 

Twitters nya layout liknar Facebooks timeline med en header som består av en bild med textpresentation ovanpå. Det går alltså att i stor utsträckning själv designa sin sida och göra den visuellt mer intressant för besökaren. Att en bild säger mer än ord är kanske inte helt oomtvistat, men däremot är det svårt att förneka att en talande bild som komplement till orden förhöjer vilket budskap som helst. 

Har du missat att anamma Twitters nya utseende så är vårt tips att kika in på Mashables beskrivning av hur du går tillväga för att utforma din sida. De visar också några roliga exempel på lyckade visualiseringar.

Taggar  fredagstipset socialamedier twitter

Fredagstipset:
Lyft företaget med nya Linkedin

Linkedin logotypeRelevant information till rätt följare, förbättrat nyhetsflöde och större möjligheter att profilera sig visuellt. Det är några av de nyheter som Linkedin nyligen presenterade för dig med företagssida.

För företag kan Linkedin vara en riktigt bra kanal för att se och synas. För någon vecka sedan lanserades en rad förändringar som ska ge företagssidorna ökade möjligheter att nå ut med riktad information till rätt mottagare och möjliggöra en personligare utformning av sidan. Bland annat finns nu utrymme för en bild på sidan, vilket kan säga nog så mycket om en profil. Det ska också vara möjligt att lyfta fram utvalda delar av sidans innehåll och navigeringens ska generellt bli enklare och mer användarvänlig. Ett plus både för dig som sidoinnehavare och för den som besöker dig.  

Har du inte bekantat dig med Linkedin än?

Här är våra tre starkaste anledningar till att ditt företag ska finnas där:

  1. Du ökar din synlighet och förbättrar din position på nätet. 
  2. Du kan skapa grupper och diskussioner inom intressanta och aktuella områden. Där kan du dela med dig av information och visa på företagets specialiteter. 
  3. Du når ut med marknadsföring till samarbetspartners och potentiella kunder. Steget från ditt företags Linkedinsida till beslutsfattaren i din nästa affär kan vara väldigt kort!

Läs mer om Linkedins förändringar för företagssidor eller besök digiPlant på Linkedin.

Taggar  fredagstipset linkedin seo socialamedia socialamedier

OpenART ett av Örebros tio starkaste varumärken

Vi presenterade stolt siffrorna från OpenART:s sociala mediestrategi tidigare i höst. Nu listar NA Örebros tio starkaste varumärken med OpenART på plats åtta. En fin julklapp till oss även om vi inser att OpenART:s PR-framgångar också har en viss kanin att tacka.

Undersökningen visar också att 50 % av de tillfrågade med stor sannolikhet kommer köpa in marknadsföringstjänster inom sociala medier år 2012. Välkomna hit till oss, säger vi.  

På NA:s webbplats hittar du hela listan och mer om undersökningen.

Taggar  kampanj kommunikation koncept marknadsundersokning openart orebro socialamedier strategi

Sigillet är utfärdat av Syna AB