Resultatet är begränsat till urvalet  socialamedia  för att återställa  Visa alla

Fredagstipset: Linkedin för den hemliga

Har du också fått frågor om dina uppdateringar på Linkedin? Undrar chefen om dina nya kontakter eller tycker kollegan att du följer en konkurrent?

Linkedin för den hemligaOfta är syftet med nyhetsflöden i sociala medier gott, men ibland vill man av olika anledningar inte basunera ut varje förändring och uppdatering som görs. Utan att fördjupa oss i de eventuella skälen vill vi därför tipsa om hur du utan att berätta det för hela världen kan förnya din profil på Linkedin.

Stäng av nyhetetssändningen

Ett alternativ är att du på din profilsida på Linkedin går till ”Settings”, genom att hålla muspekaren över ditt namn överst på högra sidan. Under "Settings", det vill säga inställningarna, kan du som alternativ under ”Turn on/off you activity broadcast” välja att kryssa ur rutan som tillåter andra att se dina ändringar, rekommendationer och nya kontakter. Ett annat alternativ är att du skriver din profil i till exempel word och laddar upp allt i ett slag. Om ditt format matchar med Linkedins uppdaterar du din profil utan att behöva göra det aktivt via inställningarna.

Någon som dock inte är hemligt är vår sida – har du inte hittat oss ännu så gör du det här.

Taggar  fredagstipset linkedin socialamedia

SEO förändras återigen under 2013

SEO förändras återigen under 2013

Mäter du din SEO-framgång i sökmotorerna genom ditt favoritsökords ranking? Då är du tyvärr ute på hal is.

Användarnas angreppssätt och Googles sökalgoritmer är i ständig och snabb förändring vilket ideligen förändrar spelreglerna. Sökmotoroptimering är en allt mer komplicerad uppgift och tillvägagångssätten för optimering allt annat än långsiktiga. Här följer några stalltips för din optimering under 2013.

1. Fokusera på din sökordsportfölj och inte din ranking

Sökmotorernas användare blir smartare och mer specifika. Idag innehåller mer än 70% av alla sökningar tre eller flera ord i sin fråga. Google har dessutom rapporterat att över 20% av sökfrågorna är helt nya och aldrig använts i en sökning förut. Av den anledningen är det i de mer utvecklade sökfrågorna tillväxten sker. Din strategi kanske därför behöver anpassas för att ta del av denna tillväxt?

Fokus på stora och enskilda sökord är således en ineffektiv strategi med avtagande avkastning. Webbplatsägare behöver fokusera på att öka antalet sökord som skapar söktrafik snarare än att förbättra ett specifikt sökord eller ett uttrycks position. Det är detta som kallas för din sökordsportfölj.

2. Skapa problemlösande innehåll

Att skapa bra innehåll är inte raketforsking. Har du problem med att komma på idéer, eller tror att din bransch är för ointressant för den allmänna målgruppen? Fokusera då istället på att lösa kundens problem. Detta kan göras enkelt genom att använda din organisations immateriella kapital och skapa hur-guider, white papers, eller annat som kan hjälpa din användare i vardagen.

3. Publicera innehåll på kvalitativa platser

Googles uppdatering Penguin, som rullades ut under förra året, sänkte värdet för mycket av det innehåll som publiceras på opålitliga och lågkvalitativa webbplatser samt farmar av olika slag. Att synas i Googles resultat är på många sätt som att få ett jobb – det är dina referenser som gör skillnaden. Koncentrera dig på att samla referenser från pålitliga och högkvalitativa webbplatser. Framför allt bör du fokusera på att regelbundet etablera ditt innehåll via branschorganisationer och ämnesrelaterade webbforum.

4. Distribuera och marknadsför ditt innehåll genom sociala medier

Sociala medier är en extremt effektiv kanal för distribution och marknadsföring av ditt innehåll. Detta gäller även innehåll som du publicerar på din webbplats, liksom innehåll som du publicerar på betrodda webbplatser från tredje part. Sociala medier gör att du kan nå miljontals mottagare omedelbart, liksom stanna på radarn hos sökmotoralgoritmer gällande ämnen relaterade till ditt innehåll. Google och Bing har båda erkänt att de använder sociala signaler i sina rankningalgoritmer. Engagemang i sociala media är med andra ord ett måste för digitala marknadsförare.

Aldrig tidigare har SEO och Inbound marketing (IM) haft så stor potential att göra så mycket skillnad. Tillämpas detta på rätt sätt kommer dessa strategier att skapa leads, locka kunder och öka ditt varumärkesengagemang.

För att sammanfatta detta med en kort metafor; när du ska köpa en ny bil så skriver du inte enbart “bil” i sökfältet, eller hur? Det gör ingen annan heller.

Taggar  google inboundmarketing seo socialamedia sokmotor

Google+ på frammarsch

Social Platform Active Usage

Google+ har under lång tid betraktats som något av en spökstad. Nu visar dock mätningar en markant ökning av aktiva användare och Google+ har klivit in som tvåa på den sociala mediatoppen. 

Efter Facebook, men före både Youtube och Twitter. Google+ placering som tvåa på den sociala mediatoppen är överraskande för många, men faktum är vi redan i höstas kunde läsa rapporter om ökande medlemsantal och en högre aktivitetsgrad bland användarna. Antalet registrerade användare uppmättes i december 2012 till 343 miljoner, enligt Global Web Index. Enligt undersökningar är användarna också allt mer aktiva och antalet grupper som skapas ökar stadigt.

Säkrar SEO

En viktig anledning till Google+ stora uppsving är sannolikt den sammanlänkande effekt som ett medlemskap har för resten av Googles produkter. Marknaden tror också att Google+ kommer att vara viktigt för den som aktivt jobbar med SEO. Högre krav ställt på kvaliteten på innehåll och skribenter, vilket genom en användares historik kan säkerställas. 

Hur funkar Google+?

Med en registrerad profil kan du hantera din onlineidentitet i alla Google Drive-produkter. Profilen kan innehålla namn, biografisk information, kontaktuppgifter med mera, allt beroende på vilka uppgifter du själv vill lämna. Cirklar används för att organisera dina sociala kontakter. Du kan skapa cirklar för  till exempel kollegor, familj, vänner eller vilken kategori som är aktuell för dig. Med deltagarna i cirklarna kan du sedan dela relevant innehåll och hitta det innehåll du själv är intresserad av. 

Delning och +1

Att trycka +1 kan lite förenklat jämföras med att ”gilla” på Facebook. Men det finns två sorters +1. Dels kan du klicka +1 på ett inlägg inom det sociala nätverket, men du kan också klicka +1 på material på andra delar av webben, exempelvis på en nyhetsartikel. Då erbjuds du dela inlägget i ditt flöde på Google+. Allt du markerat med +1 utanför plattformen Google+ sparas automatiskt till en avdelning på din profil, antingen privat eller offentligt.

Nyfiken men utan ett eget konto? Läs mer om Google+ här.

Taggar  authorrank google seo socialamedia

Facebook lanserar sökmotor – dags att se över sekretessen

Igår presenterade Facebook under en omspekulerad presskonferens en helt ny funktion för interna sökningar: Graph Search. 

Under stort hemlighetsmakeri har Facebook skapat en ny sökmotor för det interna innehållet. Graph Search, eller Innehållssökning som sökmotorn kallas på svenska, söker bland texter, bilder och platser. Funktionen ska vara semantisk, det vill säga klara av att förstå frågeformuleringar så som de skulle ställas i tal. Frågor som ”Vilka av mina vänner har varit i Paris”, ”Vilka tycker om att löpträna” eller ”Vilka vänner äter pasta idag” ska direkt presentera ett visuellt resultat, utan att det är nödvändigt att klicka sig vidare via länkar. 

Läge att se över sekretessen

Sökbarheten och de avancerade filtren har också väckt frågor om användarnas integritet och sekretess. Mark Zuckerberg betonade under presskonferensen hur svårt det varit att bygga sökmotorn, inte minst för att alla användare har sina egna inställningar för offentlig och privat. Om du inte redan sett över dina inställningar för vad du vill visa och inte visa så kan det alltså vara läge att göra det nu. Enligt Facebook ska endast bilder som du markerat som synliga för dina vänner eller alla inkluderas i sökresultaten. Bilder eller händelser som du vill hålla privata, bör därför särskilt märkas som osynliga. 


Se Facebooks egen presentation av Graph Search:

Och deras instruktioner för hur du redigerar dina sekretessinställningar:

Taggar  facebook graphsearch socialamedia

Fredagstipset:
Lyft företaget med nya Linkedin

Linkedin logotypeRelevant information till rätt följare, förbättrat nyhetsflöde och större möjligheter att profilera sig visuellt. Det är några av de nyheter som Linkedin nyligen presenterade för dig med företagssida.

För företag kan Linkedin vara en riktigt bra kanal för att se och synas. För någon vecka sedan lanserades en rad förändringar som ska ge företagssidorna ökade möjligheter att nå ut med riktad information till rätt mottagare och möjliggöra en personligare utformning av sidan. Bland annat finns nu utrymme för en bild på sidan, vilket kan säga nog så mycket om en profil. Det ska också vara möjligt att lyfta fram utvalda delar av sidans innehåll och navigeringens ska generellt bli enklare och mer användarvänlig. Ett plus både för dig som sidoinnehavare och för den som besöker dig.  

Har du inte bekantat dig med Linkedin än?

Här är våra tre starkaste anledningar till att ditt företag ska finnas där:

  1. Du ökar din synlighet och förbättrar din position på nätet. 
  2. Du kan skapa grupper och diskussioner inom intressanta och aktuella områden. Där kan du dela med dig av information och visa på företagets specialiteter. 
  3. Du når ut med marknadsföring till samarbetspartners och potentiella kunder. Steget från ditt företags Linkedinsida till beslutsfattaren i din nästa affär kan vara väldigt kort!

Läs mer om Linkedins förändringar för företagssidor eller besök digiPlant på Linkedin.

Taggar  fredagstipset linkedin seo socialamedia socialamedier

Facebook introducerar ny knapp; Prenumerera

Facebookikon - Facebook introducerar ny knapp; PrenumereraFacebook erbjuder webbplatsägare ytterligare ett sätt att hjälpa sina läsare att upptäcka och dela innehåll. Med Facebooks senaste funktion "Prenumerera", kan användare prenumerera på sina favoritkällor direkt från respektive webbplats.

Facebook har haft ett tydligt fokus på ömsesidiga förbindelser där båda parter måste vara vänner för att ta del av respektive innehåll. I och med en tydlig trend i de sociala nätverken mot ensidiga prenumerationer hoppar även Facebook på tåget.

Twitter och Google+ erbjuder sedan tidigare möjligheten att prenumerera utan att uppge källan som vän. Samtidigt behöver prenumeranten inte vänta på den andra parten att godkänna en vänförfrågan.

Taggar  facebook google prenumerera socialamedia twitter

Börja i rätt ände
– Social mediestrategi för OpenART

Social mediestrategi för OpenART - OpenART logotypeVill ni bygga och sprida ert varumärke i sociala medier? Finns ni i sociala kanaler men saknar en övergripande strategi med riktning? Vill ni ha en socialt integrerad webbplats? Vi börjar alltid i rätt ände - ert behov av kommunikationsstöd. Sen fortsätter vi på rätt väg, i kanalerna där era kunder finns med kommunikationen de efterfrågar. Här berättar vi hur vi gjorde för Örebros unika utomhusutställning OpenART.

Regional spridning och engagemang – check

digiPlant har tagit fram kommunikationsstöd för att OpenART ska spridas och på lång sikt nå internationellt genomslag som konstevent. Delmålet för 2011 var att sprida OpenART i Örebro med omnejd. Engagemang som spirat på Facebook, människors reaktioner på stan, deltagandet i guidade turer och åtgången på kartor pekar på att målet är nått. Som bonus har OpenART 2011 fått uppmärksamhet i riksmedier och omtalats i kanaler även utanför Sverige.

OpenART:s sociala marknadsföring i siffror

  • 892 fans på facebook.com/openartsweden.*
  • 86 000 visningar av inlägg på Facebook-sidan under OpenART.
  • I snitt 111 visningar per film på youtube.com/openartsweden.*
  • I snitt 218 besök/dag på openart.se under OpenART.

Strategi och utbildning för OpenART:s redaktion

OpenART hade en redaktion för webbplatsen och de sociala kanalerna och digiPlant agerade konsulter. Vi tog fram en sociala mediestrategi baserad på analys av syfte, målgrupper och kartläggning av ett antal väl valda sociala kanaler (Facebook, Twitter, StumbleUpon, Youtube, Wikipedia, Flickr). OpenART:s redaktion utbildades i hanteringen av de olika kanalerna. De fick ett praktiskt idéverktyg för att själva kunna arbeta kreativt med marknadsföringen och behålla fokus. 

Webbplatsen byggde vi med webbpubliceringsverktyget (CMS:et) Alter Server® och skapade integration med Google maps, Facebook och Twitter. Vi utbildade OpenART:s redaktion att hantera innehåll och struktur i Alter Server®.  

Vill du ta nya sociala kliv?

Börja i rätt ände - ta kontakt med oss så pratar vi kommunikationsstöd och sociala medier för er.  

Taggar  alterserver cms facebook flickr openart orebro socialamedia strategi stumbleupon twitter utbildning webbplats wikipedia youtube

Sigillet är utfärdat av Syna AB