Resultatet är begränsat till urvalet  skrivande  för att återställa  Visa alla

Vi har en vinnande retoriker på kontoret

Det är inte utan stolthet som vi numera kan presentera kontorets Klara Härgestam som en vinnare i retorik. Häromveckan kammade hon nämligen hem förstapriset i en av Sveriges största retoriktävlingar.

Klara är som bekant något av en kommunikationsexpert och kan konsten att formulera sig väl i både tal och skrift. Nyligen inbjöds hon att vara med i retoriktävlingen “Rhetoric Slam” i Stockholm där bland andra riksdagsledamoten Maria Abrahamsson sitter i juryn. Resultatet? Stående ovationer och full poängpott för Klara som knep förstaplatsen. 

Vi är naturligtvis väldigt glada över att få ta del av Klaras förmågor här på kontoret. Bra webbretorik är oerhört effektivt och med rätt ord kan ditt budskap få fler läsare, nå längre och stärka ert varumärke.

Vill du också dra nytta av hennes kunskaper? Tveka inte att kontakta oss, eller varför inte  börja med att läsa hennes skrivskola för webben –  Premium webbtexter.

Taggar  skrivande webb webbtext

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Kämpar du med idétorka för att fylla den förgrymmade aktuelltytan på er webbplats? Med fyra tips och ny inspiration för nyhetsflödet kan du ta er webbplats från pinsamt efter till perfekt uppdaterad.

Innan du får tipsen vill vi bara påminna om vad ett aktivt nyhetsflöde kan betyda för er försäljning. Vem får du förtroende för om webbplatsen är ditt första möte med ett företag? Troligen de som är aktiva och delar med sig av intressant innehåll. Se till att du i den hårda konkurrensen och jämförelsen med andra har ett nyhetsflöde som bidrar till ökad affärsnytta. Nu till tipsen.

1. Bevaka branschens bloggare

Läs ett antal väl valda bloggar för er bransch. När det är dags att publicera något kan du återanvända det andra skriver om; antingen genom att skriva en kort sammanfattning av nyheten och länka till originalartikeln eller genom att skriva om samma ämne men med ditt perspektiv, en replik eller en fortsättning.

2. Involvera fler medarbetare

Oavsett om du är ensam redaktör eller har en hel avdelning som håller webbplatsen uppdaterad finns det säkert fler i er organisation som har intressanta nyheter. De läser andra bloggar, har andra arbetsuppgifter och ser på kundnyttan från ett annat perspektiv än du. Fråga dem om branschnyheter eller vilken kundnytta de ser med era produkter och skriv om det.

3. Lyssna på kunderna

I det vardagliga mötet med kunderna finns många uppslag till nyheter om du börjar lyssna med andra öron. Vad fascinerar dem med era produkter? Vad är de nöjda över? Vad frågar de er? Om era svar i de fysiska mötena knyter en kund närmre ert varumärke så kan svaren göra detsamma med de som möter er på webben. Skriv om det.

4. Gör mer av bolagsnyheterna

Brukar ni berätta om nya uppdrag, nya kunder och produktnyheter? Du kan göra mer av de nyheterna än du tror. Fundera på om det passar att släppa förhandsinformation om en ny produkt eller om du kan skriva en uppföljning om resultatet och intervjua en kund.

Lycka till med nyhetsrapporteringen! Behöver du hjälp med löpande publiceringar eller någon punkinsats så vet du var vi finns.

Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skrivande

Strålande Facebookinlägg som väcker engagemang

Skillnaden på Facebookinlägg som varken gör till eller från för din marknadsföring och inlägg som ger effekt är stor. Hur ska jag skriva? Vad ska jag ha med i ett inlägg? Vad gör jag med responsen? Vi guidar dig till en strålande närvaro på Facebook.

Skriv kort och med en personlig ton

Max 90 tecken är en bra riktlinje för ett Facebookinlägg. Ställ gärna en fråga till dina fans och låt det vara en ja/nej-fråga. Då är dina fans mer benägna att svara vilket ger ökad spridning och ökat engagemang. 

Använd tilltalande bilder

En bild säger allt det du inte får plats med på 90 tecken. Bilder med röda och orangea inslag drar lättare blickarna till sig och människor är alltid mer tilltalande än logotyper. 

Länka till mer

En länk i ditt inlägg ökar chanserna att skapa engagemang och du får mer tid med dina följare genom att de t.ex. tas vidare till er webbplats. 

Tagga orten

Om det du skriver främst gäller några på en viss ort kan du tagga din post med en plats. Då blir du mer relevant för dina följare. 

Tänk mobilt

Med enkla bilder och korta meddelanden ökar chanserna till interaktion med följarna som ser ditt inlägg i mobilen. Med tanke på att mobilsurf ständigt ökat är det klokt att satsa på att fängsla följarna i mobilen.

Kommentera mera

Det är när du väl postat ditt inlägg som den verkliga effekten kan ta fart. Var noga med att svara på kommentarer du får. Ställ gärna någon mer fråga till dina följare i kommentarsfältet så lever ditt inlägg längre och kan skapa mer engagemang. 

Lär av statistik och uppföljning

Prova dessa tips och följ sedan förändringarna i Facebooks statistikverktyg. Se vad som fungerat och inte och lär er de bästa sätten för just er.

Ta hjälp av oss

Det perfekta inlägget handlar om att bjuda in till dialog, posta sådant som är enkelt att ta till sig och fortsätta vara aktiv i dialogen. Har du inte tid att underhålla er Facebooksida med perfekta inlägg? Eller funderar du på om Facebook kan hjälpa dig till stärkta kundrelationer? Kontakta oss så får du hjälp med sociala mediestrategier och redaktörsinsatser i de bästa sociala medierna för dig. 

Blueprint for the perfect Facebook post

Källa: Pinterest.

Taggar  facebook skrivande socialamedier

Så bloggar du för ökad ROI

Det finns några gemensamma drag hos blogginlägg som blir delade och leder till nya kunder. Lär du dig dem kan du driva en blogg som ger ROI.

Bloggens titel ska fängsla

De blogginlägg som delas mest har en titel som fängslar genom att göra något av följande:

  1. Hänvisar till något hett och aktuellt ämne i branschen. "Googles Author Rank kan stärka er webbnärvaro".
  2. Lånar liknelser från populärkulturen. "Svenskar röstar Google+ vidare till andra chansen".
  3. Spelar på humor och absurditet. "Snart facebookar vi mer än vi sover"
  4. Påstår något vågat. "Papper tillhör stenåldern"
  5. Flirtar med folks ego. "Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut"
  6. Kommer med en nyhet. "Ledande ansökningssystem släpps i ny version".
  7. Bidrar med tips. "Så gör/får/lyckas du...".
  8. Bidrar med topp tio-listor (eller annan siffra).
  9. Använder hakparentes för att berätta om typ av innehåll. "Fredagstipset: bota bildtorkan [bildspel/slides]".
  10. Tar expertrollen. "Effekter av ökad tillgänglighet med framtidens ansökningssystem och e-tjänster".

Enkel struktur ger fler blogginlägg

Med en enkel struktur går det snabbare att skriva blogginlägg och fler på företaget kan bidra med innehåll. Ett intro, en huvuddel, en slutsats och en uppmaning; det är den vinnande strukturen enligt Slingshot SEO*.

Bloggoptimering på tre nivåer - SEO, SMO och CRO

Ett blogginlägg bör optimeras på tre sätt: för sökmotorer så läsare hittar dem (SEO, sökmotoroptimering), för sociala medier så de delas (SMO, social medie-optimering) och för konvertering så att läsare blir kunder (CRO, conversion rate optimization). Be gärna oss om hjälp med optimering av enskilda blogginlägg eller hela er webbplats.

  1. För sökmotorerna bör du välja ett nyckelord eller nyckelfras som används konsekvent i texten och i rubrikerna. Håll din titel kortare än 70 tecken med nyckelorden så tidigt som möjligt. Glöm inte att använda Alt-taggen för bilder.
  2. För Sociala medier bör du göra det enkelt att dela med tydliga dela-knappar och enkelt att prenumerera via RSS och e-post. Länka till företagets eller skribentens profiler i olika sociala medier.
  3. För att konvertera läsare till kunder bör du ha en grafiskt illustrerad uppmaning om att köpa, ladda ner, boka, kontakta etc. Inkludera också uppmaningen länkad i din text.

Retorikmanual och ansvarsfördelning avgörande

Det som till sist avgör hur lyckad en företagsblogg blir är innehållsstyrning, alltså styrning av stilnivå och retorik i bloggen samt riktlinjer för publicering och ansvarsfördelning för skrivandet. Med en retorikmanual och tydlig publiceringsordning stärks ert varumärke på webben och ni minskar riskerna med okontrollerade blogginlägg som inte rimmar med och i värsta fall skadar varumärket. 

ROI i slutändan

Fängslande titel, enkel struktur, komplett optimering och god innehållsstyrning. Det är receptet för ett lyckat blogginlägg med god eftersmak (läs ROI).

Låt någon annan göra jobbet

Vi skriver gärna dina blogginlägg eller tar fram en retorikmanual till er, kontakta Alexander Törnqvist idag.

*Slingshot SEO har inspirerat till detta blogginlägg. I deras guide hittar du fler tips och fördjupning om optimering av blogginlägg.

Taggar  blogg innehallsmarknadsforing redaktorskap retorik skrivande

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

När du ska publicera ett blogginlägg, en nyhet, en artikel eller skicka ett nyhetsbrev kan du utforma texten på flera sätt. De som designade er webbplats bestämde säkert utseendet för olika textdelar; radavstånd, typsnitt, textstorlek, länkars utseende m.m. Har de gjort sitt jobb så blir både de och framförallt dina läsare glada om du inte ändrar sådant. Ett samstämmigt helhetsintryck är viktigt för att stärka ert varumärke. Med det finns några textbitar som du som skribent bör tänka på för att få en professionell och lättläst text.

Feta betoningar

Vill du betona ett ord eller urskilja ett citat finns flera sätt. I tryck är kursivering vanligt men på webben är fetstil bättre eftersom det är lättare att läsa på en skärm. Använd inte understruken text eftersom läsaren kan tolka det som länkar. Är citatet ett längre stycke är det bättre att låta det stå för sig själv som eget stycke till exempel med indrag. 

Starka skiljetecken  

Använd inte starka skiljetecken i alltför stor utsträckning ... Det ger ett oseriöst intryck och har snarare en försvagande effekt på ditt budskap! Ett utropstecken räcker. Fråga dig: är det här en mening som läsaren bör uppleva som om den skriks ut?!? Kändes det besvärande att läsa föregående meningar? Då har poängen nått fram.

Snygga punktlistor

Punktlistor är ett tacksamt avbrott i en text som drar blickarna till sig. Gör punkterna kortfattade, med de viktigaste orden för mottagaren och konsekventa i ordföljd och riktning.

Dåligt exempel

  • Låt inte punkterna ha för många ord
  • De ord som mottagaren tycker är viktigast ska du ta med i punkten
  • Ordföljden bör inte varieras för mycket utan låt alla punkter vara liknande i sin ordföljd och riktning.

Gott exempel

  • Skriv kortfattade punkter
  • Skriv de viktigaste orden i punkten
  • Skriv ordföljden i ett mönster
  • Skriv med samma riktning i alla punkter

Vassa rubriker

Var aktiv. En rubrik med aktiva verb är tilltalande och lätt att förstå. Jämför ”Socialt intranät för Länstrafiken byggs av digiPlant” och ”digiPlant bygger socialt intranät åt Länstrafiken”. Passiva verb hör till en formell och opersonlig stil och är ofta onödigt svårläst. Den formen bör därför undvikas. Undvik därför den formen.

Ha riktning. Rubriken ska säga något till läsaren. Ett sätt är genom direkt tilltal: ”För dig som undrar om sociala intranät”. Ett annat sätt är med ord som du vet intresserar målgruppen, till exempel: ”Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd”. 

Var kortfattad. Rubriken bör vara så kort som möjligt utifrån vad som passar målgruppen. Kontrollera längden på din rubrik en extra gång, ofta går det att ändra ordföljd eller ta bort ord för att få den kortare.

Beskriv. Ibland väljer man rubriken med den fina formuleringen eller finurliga ordvitsen men glömmer att den ska beskriva vad texten handlar om. Läsaren ska få veta vad texten handlar om och känna att det rubriken säger rimmar med textens innehåll. 

Taggar  blogg redaktorskap skrivande tillganglighet webbadministration webbtext

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Nu förutspår branschexperter att Google snart kommer ta hänsyn till vem som skrivit en text när sökmotorn avgör vilket innehåll som ska toppa sökresultaten. Det görs med Author Rank. Här förklarar vi vad Author Rank är och hur ni kan dra nytta av det för att stärka er webbnärvaro.

Author Rank är ytterligare en variabel för att Google ska kunna avgöra vad som är högkvalitativt innehåll för den som söker information. Den bygger på att Google ser vem som skrivit en text och rankar författaren beroende på hur texten har fått spridning och gott rykte i sociala medier. För att Google ska kunna se författarinformationen krävs ett konto i Google+. 

Hur högt rankad en författare blir hänger på följande:

  • Generellt genomslag på PR-satsningar
  • Hur många som spridit innehållet genom Googles +1
  • Författarens generella förtroende på andra sociala nätverk
  • Antalet kommentarer per post
  • Generellt förtroende för den publicerande webbplatsen
  • Hur ofta författaren postar
  • Hur många Google+-kontakter författaren har
  • Andra utomstående indikatorer på författarens goda rykte
  • Författarens nivå på engagemang i Google+

Listan är fritt översatt från en längre artikel om Author Rank hos Forbes

Få det att funka

Varje person som bidrar med texter till er webbplats, framförallt i återkommande uppdateringar som nyhetssidor, bloggar och liknande, behöver skapa en profil på Google+. Mer om hur du gör det kan du läsa hos Jajja

Få det att funka riktigt bra

  • Låt era skribenter vara aktiva i Google+
  • Låt era skribenter samla många människor i sina kontaktcirklar på Google+
  • Lägg till en +1-knapp på er webbplats för innehåll som ska kunna spridas av andra

Det viktigaste är att få en generell aktivitet och engagemang kring era skribenters texter på webben. Det bästa tipset för att åstadkomma det är att skriva relevant för din målgrupp. Då kommer engagemanget av sig självt. Vi hjälper dig gärna med det och andra sociala medie-strategier

Varför lägga tid på det här?

Om, eller när, Google tar hänsyn till författaren för att servera högkvalitativt innehåll till användaren är det bra att vara förberedd. Då kan ert innehåll få genomslag när det väl gäller. Även om ni har bra sökmotoroptimering överlag så kommer ni inte hamna högst om ni inte också använder den senaste variablen Author Rank. 

Att visa författarinformation med Author Rank gör troligtvis sökträffen mer lockande att klicka på. Det ökar era chanser att användare söker upp och hittar just er.

Satsningar i andra sociala medier kanske inte blir lika betydelsefulla om ni inte också har en aktivitet på Google+. De som är aktiva där kommer alltid lyckas bättre i sökresultatet oavsett hur starkt engagemang ni har på Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vad blir nästa steg för er sociala medie-strategi?

Taggar  authorrank google seo skrivande socialamedier socialt sökmotoroptimering

Premium webbtexter:
En sammanfattning

Premium webbtexter:
En sammanfattning

I vår serie om Premium webbtexter har vi levererat tips för alla typer av webbtexter från analys till korrektur. I varje del finns också sökmotoroptimering med som en naturlig del att ta hänsyn till när man skriver för webben.

  • Börja med att teckna en bild av målgrupp och kontext så att ditt budskap når rätt personer på rätt sätt.
  • Ställ alltid frågan ”varför?” så att ditt budskap är koncist och uppskattas av läsaren.
  • Skriv utan att ta hänsyn till ordval, i vilken ordning saker kommer eller styckeindelning och mellanrubriker. Då får du ett råmaterial som sedan enkelt kan putsas och bli den text du vill nå fram med.
  • Anpassa textens längd efter kontext och målgrupp så vet du att läsaren kan ta till sig det korta budskapet eller upplever er generositet som positiv.   
  • Gör det enkelt att läsa genom att använda ett stycke per tanke. Bra mellanrubriker gillas av sökmotorerna och kan ge läsaren bättre översikt som dessutom lockar till läsning så att de snabbt ser ert budskap.
  • Variera meningslängden. Det är ett generellt skrivråd som ger läsaren en känsla av kvalitet vilket stärker förtroendet för er.
  • Kontrollera enkelheten i din text. Använd din språkkänsla och komplettera med räkneverktyg för läsbarhet. En enkel text blir läst, förstådd och uppskattad.
  • Om din text måste förkortas finns flera sätt att göra det. Efter en förkortning blir budskapet tydligare, enklare att ta till sig och bilden av er blir positiv. 
  • Skriv länkar som väcker nyfikenhet, är lagom långa och tar med det viktigaste av målsidans innehåll. Och skriv dem så att sökmotorerna gillar dem. 
  • Glöm inte korrekturen. Det är en fördel om någon annan kan läsa din text innan publicering eftersom ingen är en god korrekturläsare för sin egen text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Länkar är för internet vad solen är för sommaren. Men en länk är inte automatiskt besökarvänlig eller omtyckt av Google, den skapar inte automatiskt nyfikenhet eller ger luft i en text. 

  • Låt länktexten beskriva vart länken leder så läsaren vet vad som väntar efter klick.
  • Länktexten ska säga det viktigaste. Om målsidan har en bra text hittar du det i rubriken och ingressen.
  • Väck intresse. Sätt dig på stolen mitt emot och fundera på vad som triggar din nyfikenhet som läsare. En tydligt definierad målgrupp behövs för att göra detta effektivt.
  • Länka inte ”här”. Det är en vanlig men ointressant länktext. En besökare ögnar igenom en webbsida och fastnar för det som avviker eller verkar intressant. Ändra ordföljden för att fånga det intresset och locka till klick. 

Mer om hur du gör klickvänliga länkar hittar du här.
Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Skriv korta länktexter. Om länktexten är lång kan besökaren inte uppfatta den. Exemplet ovan skulle kunna bli kortare och bättre.

Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Välj hur länken ska öppnas så det blir logiskt för besökaren. En intern länk på er webbplats bör öppnas i samma fönster/flik. Om du länkar till en annan webbplats bör den länken öppnas i ett nytt fönster. 
  • Syns i Google. Ni rankas högre av sökmotorerna om länktext, länkadress, målsidans titel och rubrik har gemensamma ord.  

Lek med orden istället för att se det som en svårighet. Sökmotoroptimering är en extra dimension att trilskas med och glädjas åt när man skriver för webben. När du lyckas skapa en länktext som sökmotorerna gillar, besökarna upptäcker och målgruppen klickar på; då är lyckan gjord!

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 6:
Ta fram röjsågen

Premium webbtexter del 6:
Ta fram röjsågen

Textens längd kan göra skillnad mellan att ge för lite information som skadar förtroendet och att överinformera så att budskapet inte går att ta till sig. Ibland får man höra att en text ska skrivas så att den kan kapas från slutet men det är inte att rekommendera. Målet för din text bör alltid vara att bli läst från början till slut. Då har du möjligheter och ett ansvar att se till att texten håller hela vägen.

Korta ner utan att kompromissa med kärnan

  1. Läs varje stycke och fråga dig om det behövs för att uppfylla syftet. Om inte tar du bort det hur välformulerat och fyndigt det än är. 
  2. Läs texten och ta bort onödiga småord här och var. I förra meningen skulle ”här och var” kunna tas bort. När många sådana onödigheter försvinner flyter texten bättre.
  3. Känns texten tung fast du inte vill ta bort någon del kan du dela upp i fler stycken med mellanrubriker så blir det lättare att få överblick. 
  4. Våga gå ifrån din ursprungliga tanke. Fråga dig om hela texten ska publiceras samtidigt och på den plats du tänkt? Kanske lämpar sig din text att delas upp i en serie. Eller finns det en annan sida där texten passar så att du kan länka till den från en kortare ingress.
  5. Behöver du förkorta för att passa en design? Man kommer långt med att förändra ordföljd och böjningar eftersom varje bokstav räknas. Säg att du skrivit ”Nu välkomnar vi er till nya lokaler”. Med slipning kan man få ut flera kortare varianter. ”Nya lokaler - välkomna!”, ”Vi välkomnar till nya lokaler”, ”Nya lokaler - nu välkomnar vi er”. 

Det går alltid att förkorta

Det går alltid att förkorta, även när det tycks omöjligt. Att förkorta tillhör korrigeringsfasen som upptar ungefär 40 % av den totala skrivtiden. Nästa del i Premium webbtexter handlar om hur du skriver effektiva länkar som läsaren vill klicka på.

Taggar  kommunikation skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 5: 
Det svåraste och mest självklara

Premium webbtexter del 5:
Det svåraste och mest självklara

Att skriva enkelt är lika svårt som självklart. I grund och botten handlar det om hålla rätt nivå utifrån ramarna och riktningen i kontext- och målgruppsanalysen. Du vet vad du har för relation till läsaren och kan därför använda lämpligt tilltal. Du vet vilka kunskaper mottagaren har och kan undvika snäva fackuttryck eller att dumförklara. I och med det kan du också använda rätt nyckelord som läsaren söker på för att sökmotoroptimera din text.  

Mät textens läsbarhet

Vana, kunskap och erfarenhet ger naturligtvis en känsla för vilken stilnivå som är lämplig men det finns också verktyg som beräknar läsbarheten i en text; ett av dem heter Lix

Lix mäter textens läsbarhet på en femgradig skala från mycket lättläst (motsvarande barnböcker) till mycket svårläst (motsvarande byråkratsvenska). Du får siffror på antalet långa ord och långa meningar som ofta är ett tecken på att texten kan bli mer lättläst. Ordvariation mäts också vilket kan hjälpa dig att kontrollera din användning av viktiga nyckelord för sökmotoroptimeringen.

Kommunikativ tanke viktigare än uträkningar

Oavsett vad resultatet blir är det du som bestämmer var på skalan du vill vara. Låt aldrig en uträkning köra över din kommunikativa tanke. Om du har gjort medvetna val ska du lita mer på det än en läsbarhetsuträkning som trots allt aldrig kan uppleva en text som den verkliga målgruppen. 

Nästa del i Premium webbtexter kommer handla om det sorgliga arbetet för varje skribent - att förkorta sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 4: 
Långa trådar och korta stumpar

Premium webbtexter del 4:
Långa trådar och korta stumpar

Långa eller korta stycken

Använder du styckeindelning och mellanrubriker rätt kommer besökaren bli nyfiken, läsa ditt budskap och du får chans att stärka en viktig relation. 

Korta stycken gör texten lättillgänglig och mellanrubriker kan fånga läsaren och behövs för att stärka er position i sökmotorernas träfflistor.  

Tre tips för lyckad styckeindelning 

  1. Använd blankrad för nytt stycke. Språkligt går det att använda indrag men blankrader skapar en luftighet som gör texten lättare att läsa.
  2. En tanke per stycke. När du kommer in på en ny tanke, nytt ämne eller ett annat perspektiv är det dags för nytt stycke. 
  3. Använd rubriker för varje stycke. På webben är mellanrubriker bra på flera sätt; du fångar läsaren snabbare och välformulerade mellanrubriker är viktiga för sökmotoroptimeringen.    

Långa eller korta meningar 

Det generella rådet är att skriva korta meningar men text med bara korta meningar blir heller inte bra. En sådan text blir svårläst. Punkter avbryter. Din läsupplevelse blir sönderhackad hela tiden. Det blir svårt att se den röda tråden.

Skriver du däremot med långa, snirkliga meningar, om inte hela tiden, så åtminstone nästan, kan även det vara mycket svårt att hänga med i som läsare vilket har både med formateringen av texten, spaltbredder och liknande, men också med att du - läsaren - aldrig får uppleva en tempoväxling som talar om vad som är betonat och inte att göra och i värsta fall försvinner hela poängen i ett långt meningslöst flöde av ord. 

Om du förstod det du läste ovan gjorde du ett bra jobb men fick förmodligen anstränga dig. Det visade hur fel det blir om man hamnar i diket med bara korta eller långa meningar. Variation är det bästa. 

Tre tips för att kontrollera meningslängden

  • Lita på din känsla. Ofta har du ett naturligt flöde i det du vill berätta.
  • Om du inte tror dig själv om att ha den känslan, granska din text matematiskt och se till att du varierar meningslängden. 
  • Läs din text högt. Då märker du var man fastnar och var det låter konstigt med en paus eller behövs en punkt. 

Att bli riktigt duktig på att avgöra när en mening bör vara lång eller kort kommer med övning och erfarenhet men tips ger ändå en knuff i rätt riktning. Mer tips kommer i nästa del av Premium webbtexter. Då handlar det om att kontrollera enkelheten i sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 3:
Man kan visst vara långrandig på webben

Premium webbtexter del 3:
Man kan visst vara långrandig på webben

Vi slår hål på myten om förbjudna långa texter och lär dig att själv se vad som är lagom långt för din målgrupp, i din kontext. Med rätt längd på texten slipper du ge knapp information som kan skada förtroendet likväl som att överinformera så att läsaren inte orkar ta till sig budskapet. En text bör aldrig vara längre än nödvändigt men vad som är nödvändigt varierar.

Stirra dig inte blind på att skriva kort

En blogg med en trogen läsekrets kan få långa inlägg lästa, liksom en bra tidningsartikel inte störs av att man behöver scrolla. Berättar ni något spännande som intresserar läsaren så var generösa. En fängslad läsare prioriterar att ta till sig budskapet och du vinner tid att bygga relationer. Dessutom servererar ni mer innehåll till sökmotorerna vilket ökar chansen att bli hittad av nya läsare i sökmotorerna.

Målgrupp och kontext avgör

Svaren på frågorna om målgrupp och kontext visar hur lång texten kan vara. Använd de svaren innan du börjar skriva för att få ett hum om det är en A4, ett kort stycke eller bara tre meningar som ska skrivas. Du kan också använda svaren i efterhand för att få veta om texten bör förkortas eller broderas ut.  

  • Vad vill läsaren veta och vilka ord söker den på? Det finns kanske stycken som saknar svar, som svarar på irrelevanta frågor eller använder "fel" nyckelord. Ta bort, ändra eller brodera ut text utifrån det.
  • När läses texten? Om texten aktivt söks upp har man råd att vara generös. Om texten är en mer eller mindre påtvingad information är det viktigt att vara kortfattad för att inte uppta tid.
  • Vem är läsaren? Är det en grupp med intresse för det du skrivit kan du vara generös och dela med dig av kunskap och detaljer. Är det en spretig målgrupp med ett ytligt intresse för ämnet är det viktigt att inte tråka ut; välj de viktigaste poängerna och var kortfattad. 

Viktiga detaljer i nästa del

Nästa del i Premium webbtexter handlar om långa stycken, mellanrubriker och meningslängd. Alla är viktiga detaljer för att visa upp er med kvalitet och kommunicera rätt med er målgrupp. 

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 2: 
Ta treåringen till föredöme

Premium webbtexter del 2:
Ta treåringen till föredöme

Vi har tidigare skrivit om hur du analyserar målgrupp och kontext. Nu är det dags att börja skriva. Vi ska ge ett tips som hjälper i alla lägen. Använder du det får du förutsättningar att skriva en tydlig text som visar era bästa sidor, ökar förtroendet och stärker ert varumärke.

En vetgirig treårings texter skulle nog hålla förvånansvärt hög kvalitet. En person som frågar varför när han eller hon skriver producerar nämligen texter som säger det de ska på ett sätt som mottagaren uppskattar. 

När du ställer frågan "varför?" innan du skriver, under tiden du skriver och när du skrivit klart kommer du snabbt få uppslag att skriva om, du kommer hålla dig till det som är relevant, använda rätt ord för sökmotoroptimeringen och du blir konkret.  

Inget urval utan varför - ett exempel

Du skriver en text om er som ska ligga på sidan ”Om oss”. Fråga varför ni ska skriva det. Och även om svaren ibland tycks självklara är det värt att formulera dem. Svaren på den här frågan blir kanske: ”För att de som går in på vår webbplats ska lära känna oss, få veta vad vi gör och hur vi tänker om vårt arbete”. Där har du uppslag som påverkar din text i rätt riktning och du vet vad du ska skriva. 

Jämför med om du aldrig ställt frågan och inte fått svaret. Då hade du inte fått samma riktning i ditt resonemang. Om du skriver för att någon ska få veta vad ni gör idag är det ointressant att räkna upp varje årtal då någon organisatorisk förändring skett. Det urvalet har du kunnat göra för att du ställt frågan "varför?". 

Ignorera stil och grammatik - ett tag

Efter att ha fått en bild av din kontext och målgrupp och frågat dina första "varför?" är det ofta enkelt att börja skriva. Ignorera detaljer som ordval (men försök tänka på nyckelorden för SEO:n redan här), meningsbyggnad och disposition. Skriv allt du kommer på som svarar på dina "varför?" och som är relevant utifrån din målgrupps- och kontextanalys.

Vi skriver inte mer utan ger dig tid att skriva istället. Nästa inlägg i serien Premium webbtexter handlar om myten om långa texter.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Med artikelserien Premium webbtexter kan du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Serien tar upp flera delar i skrivandet och inkluderar alltid SEO-aspekten.

  • Få koll på målgrupp och kontext
  • Hur långa och korta meningar/stycken blir bra kommunikation
  • Lyft fram det viktiga och enkla
  • Förkorta en text
  • Skriv länkar som läsaren klickar på 

Målgruppen

Gör alltid en analys. Då går skrivandet fortare, är roligt och ger önskat resultat eftersom texten får ramar (om vad) och riktning (till vem).  Skriv för den du vill ska läsa, inte den som har möjlighet läsa.  

  • Vem? Ju fler egenskaper du tillskriver läsaren desto tydligare blir målgruppen. Ålder, yrkesroll, geografisk plats, bransch, kunskapsnivå o.s.v. är egenskaper som påverkar din text. Beskriv också läsarens relation till er; Vem är ni för läsaren?
  • Vad? Tänk igenom vad läsaren behöver veta för att förstå budskapet, vad de redan vet om er och vad de har för frågor och vilka sökord de använder i sökmotorerna.

Svaret på de här frågorna blir stommen för ett relevant innehåll.

Kontext

Kontexten är allting runt din text som kan påverka den; din kommunikationskanal (i det här fallet webben), tid, plats, aktuella händelser, bilder, konkurrens om sökorden etc. Kontexten är körförutsättningarna för ditt budskap på väg till läsaren och du måste veta hur du bäst förhåller dig till dem för att nå fram.  

  • Var blir din text läst? Läsaren tänker inte på samma saker på jobbet som hemma. Se till att ditt budskap talar till det som finns i tankarna där texten blir läst.  
  • När blir texten läst? Beroende på om det är sommar, fredagseftermiddag, bokslutstider, nära jul eller i en stark ekonomisk period kan du använda en ton som är relevant för tidpunkten. 
  • Vilka aktuella händelser berör målgruppen? Vilken koppling har händelsen till ditt budskap och vilka ord söker folk på för att läsa om händelsen? Ta ställning till om budskapet tjänar på att nämna händelsen och från vilket perspektiv i så fall.

När svaret är ”jag vet inte”

När svaret är ”jag vet inte” ska du inte misströsta. Det svaret ger också ledtrådar för hur du bör skriva. Om du till exempel inte vet om läsaren är inne i en stark ekonomisk period eller ej så vet du att budskapet bör balanseras så att både ”Spara” och ”Satsa” kan ta det till sig.

Ibland blir alla svar ”jag vet inte”. Svara då på frågorna utifrån en önskad kontext. Var och när vill du att din text ska läsas? Genom att gissa ramarna har din text större chans att träffa rätt.

Nästa del i Premium webbtexter

När du gjort analysen är en stor del av jobbet klart. En uppskattning är att skrivandet tar 20 % av tiden medan förarbete och korrigeringar delar ungefär lika på resterande 80 %. Nästa del i Premium webbtexter handlar om den viktiga frågan "varför?" och hur du håller din text relevant.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Sigillet är utfärdat av Syna AB