Resultatet är begränsat till urvalet  seo  för att återställa  Visa alla

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Att ha en mobilanpassad webbplats är från och med nu en avgörande faktor för att placeras högt i Googles sökresultat. Vi förklarar vad som gäller och vad du behöver göra.

Dagen 21 april har kallats Mobilegeddon på grund av de dramatiska konsekvenser Googles förändringar kan komma att få för många företag med icke mobilanpassade webbplatser.

Testa mobilanpassningen på din webbplats

Att många kommer drabbas är lätt att förstå när siffror från Forrester research visar att 38 % av 177 miljoner webbplatser inte uppfyller Googles nya kriterier. Men frågan du bör ställa dig som webbplatsansvarig är förstås: Vad behöver vi göra för att säkerställa att vår webbplats är mobilanpassad? Du kan börja med att enkelt testa webbplatsen i Googles verktyg för mobilanpassning.

Vi löser mobilanpassningen åt dig

Om du anar att er webbplats mobilanpassning behöver ses över för att inte tappa er position i Googles sökträffslista så kan vi lösa det. Vilken insats som krävs kan variera men vi hjälper dig att kartlägga behoven, lägga upp en strategi och genomföra de förändringar som krävs för att få en fullt mobilanpassad webbplats som står sig i konkurrensen i Google.

Hur ny din webbplats är spelar roll

Att mobilanpassa webbplatser med reaktiv design är relativt nytt. Sedan det blev allmänt hållbart att designa webbplatser på det sättet har många webbplatser byggts med mobilkompatibilitet. Dock finns det många aktiva webbplatser som byggdes innan detta blev möjligt. De webbplatserna kommer högst troligt behöva byggas om för fortsätta ha god placering i Google och inte tappa viktig SEO.

Hör av dig till Alexander nu för att inte gå miste om er synlighet i Google.

alexander.tornqvist@digiplant.se
019-18 96 95


Taggar  google mobil mobilanpassning seo webb webbdesign

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

I slutet av förra året presenterade Google sin senaste uppdatering Hummingbird. Förväntningar och farhågor diskuterades flitigt i SEO-sammanhang, men vad har förändringarna med några månader i backspegeln resulterat i?

Kortfattat kan syftet med Hummingbird beskrivas som en åtgärd för att öka kvaliteten på innehållet på webben. Oseriösa metoder för att få trafik till sina sidor ska elimineras och det som är av hög kvalitet ska premieras. Förändringarna och åtgärderna är relativt komplexa rent tekniskt men kort beskrivet handlar det om det om följande:

  • En betydligt större vikt har lagts vid sökfrågor formulerade mer som vanligt tal och språk. Google ska bli bättre på att läsa av vad användaren egentligen letar efter, inte bara gå på de specifika sökorden. Din sökterm ska få Google att tänka ett snäpp längre och ge dig information som du sannolikt kan tänkas söka på som nästa steg.
  • Taggar är inte lika viktiga. De har under en period rankats som viktiga av Google och man rekommenderasdes att se över dem. Med Hummingbirds införande betrakatas de dock inte som lika viktigt längre, Google menar att de klarar av att hantera innehållet bra ändå.
  • Riktlinjerna för länkning har ändrats. Att köpa länkningar ska kosta mer än det smakar och länkningar som Google inte betraktar som “naturliga” ska försämra sökmotorplaceringen. På samma sätt ska Google belöna länkningar som görs manuellt och som är ett resultat av att folk faktiskt gillar det de länkar.

Kvalitet i fokus

För dig som arbetar med webbinnehåll är rådet alltså att fokusera på kvalitet. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka frågor de ställer i sökmotorerna. Ett bra innehåll ökar chanserna att hittas av sökmotorerna (och alltså dina besökare) och ett riktigt bra innehåll har definitivt bättre chanser att spridas och få naturliga länkar.

Innehållet allt viktigare

Med dessa förändringar som ett faktum är det inte direkt förvånande att innehållsmarknadsföringen ökar i popularitet och att redaktionellt innehåll tagit ett rejält kliv upp på listan över viktiga insatser. Idag används det av 74 procent av svenska annonsörer men enligt en undersökning som gjorts av Novus planerar ytterligare 18 procent att börja arbeta aktivt med det under 2014.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta strategiskt med ditt webbinnehåll eller hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  google hummingbird innehallsmarknadsforing seo webb

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

SEO och webbplats med resultat över förväntan

SEO och webbplats med resultat över förväntan

Mellby Garages marknadschef, Fredrik Sahlberg, om dubblering i antal offertförfrågningar och varför de valt digiPlant som webbplatsleverantör och SEO-konsult.

Vad ville ni få ut av att gå till digiPlant?

— Vårt val av digiPlant handlade framförallt om att vi ville ha en hemsida som var trovärdig, snyggt upplagd och väl uppbyggd tillsammans med den andra kunskapen som digiPlant besitter. Ni är en helhetsleverantör för SEO, funktioner på hemsidan, utformning av hemsida, design, webbshop, ja, allt som har med webben att göra. Satsningar på SEO var inte vårt huvudsakliga behov. Vi låg bra till och behövde fortsätta behålla den positionen men framförallt behövde vi en ny hemsida. Vi hade tittat på lösningar som ni gjort för banker och andra som kändes trovärdiga. Det och att få helhetskonceptet var viktigt, berättar Fredrik.

Vilka förväntningar hade ni på resultatet av SEO-arbetet efter digiPlant?

— Vi hade höga förväntningar, eller rättare sagt, höga krav. Vi skulle behålla de toppnoteringar vi hade plus att vi ville förbättra andra sökord och kategorier där vi ville äga uttryck. Det är så viktigt i vår bransch att vi ligger topplistade. Och det har gått bra…

Fredrik låter hemlighetsfull, det låter som att det finns mer att berätta om det positiva resultatet.

Kan du ge något exempel på ett lyckat resultat? Vilken plats ligger ni på och äger ni något uttryck?

— Vi låg högt upp redan. Vi ligger (i skrivande stund red. anm.) överst med “garage”. Där har vi tidigare hoppat en del men senaste året har vi legat etta i stort sett hela tiden, ja, vi ligger konstant etta vad jag kan se. Även med kombinationer av flera sökord ligger vi konstant etta. Om du söker på alla varianter och kombinationer med våra sökuttryck och tittar var vi hamnar i sökresultatet så slår vi våra konkurrenter med hästlängder sammantaget. Dessutom äger vi ett mycket viktigt uttryck för oss i Norge helt och hållet, säger Fredrik nöjt.

Vad trodde ni att det skulle betyda för er som bolag?

— Vi trodde att det skulle betyda att vi kunde behålla det besökarantalet vi hade. Vår tanke var att bli mycket bättre på att förvalta det höga besökarantalet. Men det blev så att vi ökade enormt mycket.

Så är vi framme vid den kritiska frågan: Vad har förbättringarna betytt för er försäljning?

— Vi dubblade vårt besökarantal vilket har gjort att vår förfrågningsstatistik sköt i höjden. Vi har hittills i år offererat nästan dubbelt så många som vi offererade hela förra året. Det blev lite chockartat nästan. Eller inte bara nästan, vi har jobbat som f-n för att hinna med!

Vårt ego får en boost men i nästa andetag drar Fredrik ner oss på jorden igen.

— Nu får jag det att låta som att allt detta är er förtjänst va? Det är väl bra, skojar Fredrik.

Så blir han allvarlig igen och säger:

— Nä, det ni har gjort med hemsidan och SEO:n är förstås en stor bidragande orsak till detta. Vi har kunnat kapa marknadsföringskostnader väldigt mycket i och med resultatet med hemsidan och SEO:n, och ändå får vi många fler förfrågningar än tidigare. Vi har på vår sida vässat vårt erbjudande mot kund och ändrat hela vår försäljningsprocess, ökat vår kundkontakt och hela kontaktytan mot våra kunder. Vi har dessutom lanserat en del helt nya produkter på marknaden. Hela denna förändring har gett ett mycket gott resultat och vår välfungerande och välbesökta hemsida har hjälpt oss enormt att sprida denna information och nyheter.

Hur har du upplevt digiPlant som leverantör?

— Det har fungerat väldigt bra. Jag tycker att det har funnits en bra lyhördhet; att ni faktiskt förstår er på och sätter er in i kundens bransch. Ni har förstått oss väldigt bra; vad vi vill åstadkomma, vilken attityd vi vill ha gentemot våra kunder och vilken typ av marknadsplats vi vill vara. Jag tycker vi har fått bra hjälp av er kunskap också. Man stöter på många som ringer och vill sälja tjänster inom SEO och hemsida och allt runt den digitala världen; där har digiPlant fungerat bra som bollplank.

Har det dykt upp problem under projektets gång? Hur har det gått att lösa dem?

— Vi blev straffade av Google i Norge vilket kostade oss lång tid där vi inte låg i topp. Vi låg på 16:e sidan och kunde inte fatta vad som hänt. Vår norska domänleverantör hade kastat om adresserna för många gånger*. Det var olyckligt att Alex (som kontaktperson red. anm.) inte var i Sverige när det gjordes. Jag kunde känna frustration över att det inte gick att lösa direkt. Men sen fick vi förstå hur komplext Google är och av er fick jag hela tiden rapporter och återkopplingar. Det kändes som att ni gjorde allt ni kunde.

Skulle du rekommendera digiPlants som konsulter inom SEO och webbstrategi till andra?

— Definitivt. Det gör jag redan, säger Fredrik övertygat och lägger till: Så ofta jag kan. Det är bara att titta på det resultat vi har haft och berätta om det så är det respektingivande. Samarbetsmässigt brukar jag också alltid rekommendera er och berätta att det har varit lätt att förstå sig på varandra. Ni är ingen stor Stockholmsbyrå, säger han och skrattar. Nä, men jag tror att ni har en fördel i att inte vara så “stora” i attityden men tittar man på det ni gjort så är det stora uppdrag. Er attityd är väldigt härlig och ert bemötande är enkelt.

Behöver du nytt garage? Kolla in mellbygarage.se
Behöver du en ny, lönsam webbplats eller hjälp med SEO-strategier? Maila Alexander Törnqvist.

*Mellby Garage introducerade ett helt nytt domännamn i Norge. Det är mycket viktigt att ompekningar i sådana lägen sker på rätt sätt för SEO:ns skull. Det tar tid att arbeta sig upp till en förstaplats med en helt ny domän och det jobbade vi hårt med tills det lyckades.


Taggar  google intervju mellby seo webbplats

SEO svårare efter Googles uppdatering

Google har drastiskt försvårat användandet av webbanalysverktyg för att kartlägga sökorden som leder till din webbplats.

Redan 2011 införde Google krypterad sökordsdata för inloggade användare för att värna om integriteten. Nu har de stängt dörren helt och det är inte längre möjligt att med vanliga webbanalysverktyg se vilka sökord dina besökare använt för att komma till din webbplats. Hela 95 procent av sökorden anges nu som “Not provided” och de resterande fem procenten som fortfarande syns kommer från andra sökkällor än Google.

Nya metoder för tillförlitliga analyser

Vad innebär då detta för din SEO? Det blir naturligtvis betydligt mer avancerat och krävande att göra en bra analys och få fram ett tillförlitligt resultat. Man kommer inte enbart att kunna använda sig av enstaka källor som exempelvis Google Analytics utan måste söka djupare, bredare och koppla ihop resultaten från flera källor.

Landningssidor och sökordsranking viktigt

Istället för att fokusera på sökorden kommer landningssidorna som dina besökare hamnar på att vara viktigare i analysen. De kan berätta en del om vad besökarna söker på och är intresserade av. Likaså blir sökordsrankingen för dina nyckelord en viktig pusselbit för helheltsbilden.

Bättre verktyg och hög kunskap

Blir SEO nu ett omöjligt uppdrag för gemene man? Vi skulle inte säga omöjligt, men det kräver goda kunskaper om sökbeteenden och bättre verktyg för att kunna läsa av och dra slutsatser av den statistik som finns.

Vill du veta med om du hur du kan anpassa din SEO till de nya förutsättningarna eller få hjälp med att göra en webbanalys? Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.


Taggar  google seo sokmotor webb

SEO har förändrats - har du hängt med?

SEO har förändrats - har du hängt med?

Hösten är här och vi vill påminna om det viktigaste för en lönsam webbnärvaro - se över SEO:n. I februari skrev vi hur SEO förändrats inför 2013. Har du hängt med?

Fyra områden är särskilt viktiga för att sökmotoroptimera med det senaste och få en bra placering i Google år 2013.

1. Sökordsportföljen - din skatt

Har du gjort analysen och tagit fram en sökordsportfölj med fler än ett uttryck? Människor söker sällan på ett ord, de använder fraser. Till exempel söker väldigt få på “bil” när de vill köpa en begagnad familjebil. De söker snarare på “köp begagnad kombi”. Du behöver utöka din sökordsportfölj med flera tänkbara fraser som din målgrupp söker på. Men skjut inte för brett. Det kan skada din trovärdighet om din webbplats pratar för mycket om flera olika ämnen.

2. Lös problem med innehållsmarknadsföring

Hur många blogginlägg, hur-guider, white papers, infografik, onlinepresentationer och filmer har ni spridit hittills i år? Allt innehåll ni kan producera som löser era kunders problem är guld värt i er sökmotoroptimering. Varje företag sitter på mycket samlad kunskap och erfarenhet inom sitt ämne men det är bara de som omvandlar det till webbinnehåll som lyckas väl med SEO:n. Se till att ni tar er tid med rätt person hos er, eller anlitar extern kompetens, för att producera det innehåll som etablerar er effektivast på webben.

3. Sprid och dela med kvalitet

Det spelar roll var ert innehåll syns. Att vara bjuden på rätt fest kan öppna dörrar till värdefulla kontakter. Att få sitt innehåll publicerat på rätt webbplats öppnar digitala dörrar till värdefulla kontakter. Försök nå ut med innehåll till betrodda forum, nättidningar eller andra auktoriteter för er bransch.

4. Distribuera och marknadsför i rätt sociala medier

Det är enkelt att gå med i ett gäng sociala nätverk men det kräver kunskap och engagemang för att skapa fler affärer med sociala medier. Välj det eller de nätverk där flest av era potentiella kunder finns och där de är mottagliga för ert budskap.

Taggar  google innehallsmarknadsforing seo socialamedier sökmotoroptimering

Mobilanpassade webbplatser belönas av Google

Mobilanpassade webbplatser är inte bara användarvänliga. De kommer inom kort också att premieras av Google i sökmotorsammanhang.

iPhone med digiPlant.se i mobilversionFram till nu har det främsta motivet till en bra mobilanpassning varit användarnyttan. Nu kommer dock många få ytterligare en tung anledning att se över sina mobila versioner. Google kommer nämligen inom kort att börja väga in mobilanpassningen i sin ranking och prioritera väl anpassade sajter i sina sökresultat.

Dirigera rätt

Ett vanligt problem som Google nämner är bland annat felaktiga omdirigeringar från vanliga webbplatser till mobilsajter. Ett typexempel skulle kunna vara att www.webbplats.se/blogg länkar till m.webbplats.se. Du landar alltså inte rätt, utan får leta dig fram från en startsida. Googles råd är att försöka skapa så korrekta mobilanpassningar som möjligt för att kunna använda undersidorna och i andra hand hellre länka till den vanliga webbplatsen än till en felaktig mobilversion.

Undvik felmeddelanden

Ett annat problem som tas upp är de 404-sidor som ofta möter besökare som kommer till en icke-mobilanpassad sida. Likaså är det inte ovanligt att inbäddade videos bara går att spela upp från vanliga datorer. Genom att se över dessa punkter och några fler som Google listat ökar du chansen att gynnas av sökmotorerna.

Läs mer om Googles nya justeringar på deras egen blogg eller kontakta oss för att prata mer om mobilanpassningar av webbplatser.


Taggar  google mobil mobilanpassning seo sokmotor webbplats

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka värdet på er webbnärvaro på samma sätt som en renovering kan öka värdet på ett hus. En utebliven eller slarvig renovering däremot ökar risken för dåligt resultat. Men var ska man börja?

SEO innefattar många olika insatser. Ett helhetsgrepp är naturligtvis det som ger störst effekt men om du inte kan eller vill ta det stora greppet på en gång får du här vägledning i vad just ni kan börja med.

1. SEO-kunskap hos webbredaktören

Saknar ni en redaktionell avdelning eller egen webbredaktör? Köp in redaktörstjänster från någon som är specialiserad på webbtexter och ser SEO som en självklar del av texten. God textkvalitet är avgörande både för sökmotoroptimeringen och för att nå besökaren.

2. Utbilda i skrivande för webben

Har ni en egen redaktionell avdelning men behöver förnyad kunskap om sökmotoroptimerade texter och bilder? Utbilda era redaktörer i skrivande för webben och se till att de får den senaste kunskapen i SEO:ns föränderliga värld.

3. SEO-analys och tekniska åtgärder

Har er webbplats några år på nacken? Har den inte uppdaterats i samma takt som tekniska möjligheter för sökmotoroptimering förändrats? Få en utförlig genomgång av tekniska förutsättningar för er webbplats och gör rätt åtgärder utifrån en god analys.

4. Hastighetsoptimering för tung webbtrafik

Pressas er webbplats av mycket trafik? Få hjälp med en hastighetsoptimering, ofta går det förbättra markant. Utöver att det ger en angenämare surfupplevelse är det också viktigt för SEO:n.

5. Sociala medier och SMO

Vill ni använda sociala medier mer i er marknadsföring? Ta hjälp av någon som kan ge er både en strategi för kommunikationen i sociala medier och som vet hur de sökmotoroptimerar er närvaro på bästa sätt, så kallad Social Media Optimization (SMO).

Prata med Alex om det här så börjar vi hjälpa er i rätt ände. 


Taggar  inboundmarketing redaktorskap seo socialamedier tillganglighet utbildning webbtext webbutvecklare

SEO förändras återigen under 2013

SEO förändras återigen under 2013

Mäter du din SEO-framgång i sökmotorerna genom ditt favoritsökords ranking? Då är du tyvärr ute på hal is.

Användarnas angreppssätt och Googles sökalgoritmer är i ständig och snabb förändring vilket ideligen förändrar spelreglerna. Sökmotoroptimering är en allt mer komplicerad uppgift och tillvägagångssätten för optimering allt annat än långsiktiga. Här följer några stalltips för din optimering under 2013.

1. Fokusera på din sökordsportfölj och inte din ranking

Sökmotorernas användare blir smartare och mer specifika. Idag innehåller mer än 70% av alla sökningar tre eller flera ord i sin fråga. Google har dessutom rapporterat att över 20% av sökfrågorna är helt nya och aldrig använts i en sökning förut. Av den anledningen är det i de mer utvecklade sökfrågorna tillväxten sker. Din strategi kanske därför behöver anpassas för att ta del av denna tillväxt?

Fokus på stora och enskilda sökord är således en ineffektiv strategi med avtagande avkastning. Webbplatsägare behöver fokusera på att öka antalet sökord som skapar söktrafik snarare än att förbättra ett specifikt sökord eller ett uttrycks position. Det är detta som kallas för din sökordsportfölj.

2. Skapa problemlösande innehåll

Att skapa bra innehåll är inte raketforsking. Har du problem med att komma på idéer, eller tror att din bransch är för ointressant för den allmänna målgruppen? Fokusera då istället på att lösa kundens problem. Detta kan göras enkelt genom att använda din organisations immateriella kapital och skapa hur-guider, white papers, eller annat som kan hjälpa din användare i vardagen.

3. Publicera innehåll på kvalitativa platser

Googles uppdatering Penguin, som rullades ut under förra året, sänkte värdet för mycket av det innehåll som publiceras på opålitliga och lågkvalitativa webbplatser samt farmar av olika slag. Att synas i Googles resultat är på många sätt som att få ett jobb – det är dina referenser som gör skillnaden. Koncentrera dig på att samla referenser från pålitliga och högkvalitativa webbplatser. Framför allt bör du fokusera på att regelbundet etablera ditt innehåll via branschorganisationer och ämnesrelaterade webbforum.

4. Distribuera och marknadsför ditt innehåll genom sociala medier

Sociala medier är en extremt effektiv kanal för distribution och marknadsföring av ditt innehåll. Detta gäller även innehåll som du publicerar på din webbplats, liksom innehåll som du publicerar på betrodda webbplatser från tredje part. Sociala medier gör att du kan nå miljontals mottagare omedelbart, liksom stanna på radarn hos sökmotoralgoritmer gällande ämnen relaterade till ditt innehåll. Google och Bing har båda erkänt att de använder sociala signaler i sina rankningalgoritmer. Engagemang i sociala media är med andra ord ett måste för digitala marknadsförare.

Aldrig tidigare har SEO och Inbound marketing (IM) haft så stor potential att göra så mycket skillnad. Tillämpas detta på rätt sätt kommer dessa strategier att skapa leads, locka kunder och öka ditt varumärkesengagemang.

För att sammanfatta detta med en kort metafor; när du ska köpa en ny bil så skriver du inte enbart “bil” i sökfältet, eller hur? Det gör ingen annan heller.

Taggar  google inboundmarketing seo socialamedia sokmotor

Google+ på frammarsch

Social Platform Active Usage

Google+ har under lång tid betraktats som något av en spökstad. Nu visar dock mätningar en markant ökning av aktiva användare och Google+ har klivit in som tvåa på den sociala mediatoppen. 

Efter Facebook, men före både Youtube och Twitter. Google+ placering som tvåa på den sociala mediatoppen är överraskande för många, men faktum är vi redan i höstas kunde läsa rapporter om ökande medlemsantal och en högre aktivitetsgrad bland användarna. Antalet registrerade användare uppmättes i december 2012 till 343 miljoner, enligt Global Web Index. Enligt undersökningar är användarna också allt mer aktiva och antalet grupper som skapas ökar stadigt.

Säkrar SEO

En viktig anledning till Google+ stora uppsving är sannolikt den sammanlänkande effekt som ett medlemskap har för resten av Googles produkter. Marknaden tror också att Google+ kommer att vara viktigt för den som aktivt jobbar med SEO. Högre krav ställt på kvaliteten på innehåll och skribenter, vilket genom en användares historik kan säkerställas. 

Hur funkar Google+?

Med en registrerad profil kan du hantera din onlineidentitet i alla Google Drive-produkter. Profilen kan innehålla namn, biografisk information, kontaktuppgifter med mera, allt beroende på vilka uppgifter du själv vill lämna. Cirklar används för att organisera dina sociala kontakter. Du kan skapa cirklar för  till exempel kollegor, familj, vänner eller vilken kategori som är aktuell för dig. Med deltagarna i cirklarna kan du sedan dela relevant innehåll och hitta det innehåll du själv är intresserad av. 

Delning och +1

Att trycka +1 kan lite förenklat jämföras med att ”gilla” på Facebook. Men det finns två sorters +1. Dels kan du klicka +1 på ett inlägg inom det sociala nätverket, men du kan också klicka +1 på material på andra delar av webben, exempelvis på en nyhetsartikel. Då erbjuds du dela inlägget i ditt flöde på Google+. Allt du markerat med +1 utanför plattformen Google+ sparas automatiskt till en avdelning på din profil, antingen privat eller offentligt.

Nyfiken men utan ett eget konto? Läs mer om Google+ här.

Taggar  authorrank google seo socialamedia

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Nu förutspår branschexperter att Google snart kommer ta hänsyn till vem som skrivit en text när sökmotorn avgör vilket innehåll som ska toppa sökresultaten. Det görs med Author Rank. Här förklarar vi vad Author Rank är och hur ni kan dra nytta av det för att stärka er webbnärvaro.

Author Rank är ytterligare en variabel för att Google ska kunna avgöra vad som är högkvalitativt innehåll för den som söker information. Den bygger på att Google ser vem som skrivit en text och rankar författaren beroende på hur texten har fått spridning och gott rykte i sociala medier. För att Google ska kunna se författarinformationen krävs ett konto i Google+. 

Hur högt rankad en författare blir hänger på följande:

  • Generellt genomslag på PR-satsningar
  • Hur många som spridit innehållet genom Googles +1
  • Författarens generella förtroende på andra sociala nätverk
  • Antalet kommentarer per post
  • Generellt förtroende för den publicerande webbplatsen
  • Hur ofta författaren postar
  • Hur många Google+-kontakter författaren har
  • Andra utomstående indikatorer på författarens goda rykte
  • Författarens nivå på engagemang i Google+

Listan är fritt översatt från en längre artikel om Author Rank hos Forbes

Få det att funka

Varje person som bidrar med texter till er webbplats, framförallt i återkommande uppdateringar som nyhetssidor, bloggar och liknande, behöver skapa en profil på Google+. Mer om hur du gör det kan du läsa hos Jajja

Få det att funka riktigt bra

  • Låt era skribenter vara aktiva i Google+
  • Låt era skribenter samla många människor i sina kontaktcirklar på Google+
  • Lägg till en +1-knapp på er webbplats för innehåll som ska kunna spridas av andra

Det viktigaste är att få en generell aktivitet och engagemang kring era skribenters texter på webben. Det bästa tipset för att åstadkomma det är att skriva relevant för din målgrupp. Då kommer engagemanget av sig självt. Vi hjälper dig gärna med det och andra sociala medie-strategier

Varför lägga tid på det här?

Om, eller när, Google tar hänsyn till författaren för att servera högkvalitativt innehåll till användaren är det bra att vara förberedd. Då kan ert innehåll få genomslag när det väl gäller. Även om ni har bra sökmotoroptimering överlag så kommer ni inte hamna högst om ni inte också använder den senaste variablen Author Rank. 

Att visa författarinformation med Author Rank gör troligtvis sökträffen mer lockande att klicka på. Det ökar era chanser att användare söker upp och hittar just er.

Satsningar i andra sociala medier kanske inte blir lika betydelsefulla om ni inte också har en aktivitet på Google+. De som är aktiva där kommer alltid lyckas bättre i sökresultatet oavsett hur starkt engagemang ni har på Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vad blir nästa steg för er sociala medie-strategi?

Taggar  authorrank google seo skrivande socialamedier socialt sökmotoroptimering

Majoriteten klickar på första träffen

Majoriteten klickar på första träffen

Vikten av att hamna högt i sökmotorernas resultatlista har vi känt till länge, men nu tycks definitionen av topplacering bli allt snävare. De första tre träffarna kammar nämligen hem 78 procent av alla klick och hela 53 procent väljer direkt den översta länken på listan.

Att få användare bläddrar längre än första sidan i sökmotorsresultaten är ingen nyhet. Men platserna i klicktoppen tycks bli färre och i dagsläget bör den som vill slåss om besökarna sikta på att hamna topp tre. En av anleldningarna till att fokus riktas längre upp kan vara att allt fler webbläsare kombinerar adressfält med sökfält. Istället för att skriva in en url, det vill säga adress, söker vi istället på webbplatsen vi vill besöka. Det faller sig då naturligt att rätt resultat koncentreras högst upp och med den vanan lägger också användarna fokus där.

Även toppannonserna vinner

Undersökningen som sammanställts av Compete visar att andra resultatlänken i listan klickas på av 15 procent, tredje länken av nio procent, fjärde av sex procent och femte av fyra procent. 

   Samma undersökning visar att tendensen att rikta blicken uppåt gäller även annonser. Resultaten för Google Adwords som hamnar i toppen har en markant högre klickfrekvens än de vid sidan av sökresultaten; trots att endast 24 procent av annonserna placeras i toppen står de för 85 procent av klicken. Placeringen är med andra ord avgörande för dig som vill synas, oavsett om du gör det via betalda länkar eller organiskt sök.

Läs mer om sökmotoroptimering och hur du skriver för webben i vår skrivskola

Taggar  annonsering seo sokmotor statistik

Fredagstipset:
Lyft företaget med nya Linkedin

Linkedin logotypeRelevant information till rätt följare, förbättrat nyhetsflöde och större möjligheter att profilera sig visuellt. Det är några av de nyheter som Linkedin nyligen presenterade för dig med företagssida.

För företag kan Linkedin vara en riktigt bra kanal för att se och synas. För någon vecka sedan lanserades en rad förändringar som ska ge företagssidorna ökade möjligheter att nå ut med riktad information till rätt mottagare och möjliggöra en personligare utformning av sidan. Bland annat finns nu utrymme för en bild på sidan, vilket kan säga nog så mycket om en profil. Det ska också vara möjligt att lyfta fram utvalda delar av sidans innehåll och navigeringens ska generellt bli enklare och mer användarvänlig. Ett plus både för dig som sidoinnehavare och för den som besöker dig.  

Har du inte bekantat dig med Linkedin än?

Här är våra tre starkaste anledningar till att ditt företag ska finnas där:

  1. Du ökar din synlighet och förbättrar din position på nätet. 
  2. Du kan skapa grupper och diskussioner inom intressanta och aktuella områden. Där kan du dela med dig av information och visa på företagets specialiteter. 
  3. Du når ut med marknadsföring till samarbetspartners och potentiella kunder. Steget från ditt företags Linkedinsida till beslutsfattaren i din nästa affär kan vara väldigt kort!

Läs mer om Linkedins förändringar för företagssidor eller besök digiPlant på Linkedin.

Taggar  fredagstipset linkedin seo socialamedia socialamedier

Uppåt för annonsering och 
handel på nätet

Uppåt för annonsering och
handel på nätet

Både annonseringen och handeln på Internet ökar. Sverige ligger tillsammans med Storbritannien nu i topp när det kommer till e-handel.

Under 2011 ökade annonseringen på Internet med drygt 13 procent jämfört med föregående år, enligt siffror från Institutet för reklam och mediestatistik. Handeln har också gått bra, siffrorna visar på en ökning på drygt tio procent. I jämförelse med detaljhandeln vars uppgång inte ens når en procent är tendensen tydlig - Internet har etablerat sig som en seriös annonsmarknad och handelsplats.

Omskyltning lönar sig

Det kan därför vara viktigt att se över sin etablering i sökmotorerna och underhålla sin webbplats på samma sätt som man skulle se över sitt skyltfönster. Värt att tänka på är att alla webbplatser, inte bara e-handlar, bör ha som mål att sälja och ge return of investment, det vill säga vara en lönsam investering. 

Taggar  annonsering ehandel seo webbplats

Är du synlig och sökbar på webben?

75 % av svenskarna söker efter information om varor och tjänster på nätet. Faktum är att majoriteten av alla köp börjar just där.

Allt fler gör prisjämförelser och undersöker utbudet med hjälp av sökmotorer före man ger sig ut och handlar. Det har lett till att icke sökbara företag nobbas av kunderna - dels för att de inte är synliga för kundens radar men också för att kunderna är tveksamma till att handla av företag som inte går att hitta i sökmotorerna.

Vårda er webbplats

För att vara synlig och sökbar är en förutsättning att ha en aktuell och uppdaterad webbplats. Innehållet är en färskvara som kan vara värt att se över då och då. Använder ni till exempel uttryck som era potentiella kunder använder när de söker efter er? Förmedlar ni rätt och uppdaterad information om er? Skulle kunderna efter att ha besökt er sida beskriva er på samma sätt som ni själva? Om svaren är ja, så arbetar ni förmodligen aktivt och regelbundet med innehållet vilket är optimalt.

Skriv för kund och sökmotor

Om inte, så är det aldrig för sent att börja. Om du inte redan gjort det så vill vi passa på att tipsa om att ta en titt på vår skrivskola Premium webbtexter, en artikelserie om hur du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Taggar  kommunikation seo sokmotor webbadministration webbplats

Premium webbtexter:
En sammanfattning

Premium webbtexter:
En sammanfattning

I vår serie om Premium webbtexter har vi levererat tips för alla typer av webbtexter från analys till korrektur. I varje del finns också sökmotoroptimering med som en naturlig del att ta hänsyn till när man skriver för webben.

  • Börja med att teckna en bild av målgrupp och kontext så att ditt budskap når rätt personer på rätt sätt.
  • Ställ alltid frågan ”varför?” så att ditt budskap är koncist och uppskattas av läsaren.
  • Skriv utan att ta hänsyn till ordval, i vilken ordning saker kommer eller styckeindelning och mellanrubriker. Då får du ett råmaterial som sedan enkelt kan putsas och bli den text du vill nå fram med.
  • Anpassa textens längd efter kontext och målgrupp så vet du att läsaren kan ta till sig det korta budskapet eller upplever er generositet som positiv.   
  • Gör det enkelt att läsa genom att använda ett stycke per tanke. Bra mellanrubriker gillas av sökmotorerna och kan ge läsaren bättre översikt som dessutom lockar till läsning så att de snabbt ser ert budskap.
  • Variera meningslängden. Det är ett generellt skrivråd som ger läsaren en känsla av kvalitet vilket stärker förtroendet för er.
  • Kontrollera enkelheten i din text. Använd din språkkänsla och komplettera med räkneverktyg för läsbarhet. En enkel text blir läst, förstådd och uppskattad.
  • Om din text måste förkortas finns flera sätt att göra det. Efter en förkortning blir budskapet tydligare, enklare att ta till sig och bilden av er blir positiv. 
  • Skriv länkar som väcker nyfikenhet, är lagom långa och tar med det viktigaste av målsidans innehåll. Och skriv dem så att sökmotorerna gillar dem. 
  • Glöm inte korrekturen. Det är en fördel om någon annan kan läsa din text innan publicering eftersom ingen är en god korrekturläsare för sin egen text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Länkar är för internet vad solen är för sommaren. Men en länk är inte automatiskt besökarvänlig eller omtyckt av Google, den skapar inte automatiskt nyfikenhet eller ger luft i en text. 

  • Låt länktexten beskriva vart länken leder så läsaren vet vad som väntar efter klick.
  • Länktexten ska säga det viktigaste. Om målsidan har en bra text hittar du det i rubriken och ingressen.
  • Väck intresse. Sätt dig på stolen mitt emot och fundera på vad som triggar din nyfikenhet som läsare. En tydligt definierad målgrupp behövs för att göra detta effektivt.
  • Länka inte ”här”. Det är en vanlig men ointressant länktext. En besökare ögnar igenom en webbsida och fastnar för det som avviker eller verkar intressant. Ändra ordföljden för att fånga det intresset och locka till klick. 

Mer om hur du gör klickvänliga länkar hittar du här.
Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Skriv korta länktexter. Om länktexten är lång kan besökaren inte uppfatta den. Exemplet ovan skulle kunna bli kortare och bättre.

Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Välj hur länken ska öppnas så det blir logiskt för besökaren. En intern länk på er webbplats bör öppnas i samma fönster/flik. Om du länkar till en annan webbplats bör den länken öppnas i ett nytt fönster. 
  • Syns i Google. Ni rankas högre av sökmotorerna om länktext, länkadress, målsidans titel och rubrik har gemensamma ord.  

Lek med orden istället för att se det som en svårighet. Sökmotoroptimering är en extra dimension att trilskas med och glädjas åt när man skriver för webben. När du lyckas skapa en länktext som sökmotorerna gillar, besökarna upptäcker och målgruppen klickar på; då är lyckan gjord!

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 5: 
Det svåraste och mest självklara

Premium webbtexter del 5:
Det svåraste och mest självklara

Att skriva enkelt är lika svårt som självklart. I grund och botten handlar det om hålla rätt nivå utifrån ramarna och riktningen i kontext- och målgruppsanalysen. Du vet vad du har för relation till läsaren och kan därför använda lämpligt tilltal. Du vet vilka kunskaper mottagaren har och kan undvika snäva fackuttryck eller att dumförklara. I och med det kan du också använda rätt nyckelord som läsaren söker på för att sökmotoroptimera din text.  

Mät textens läsbarhet

Vana, kunskap och erfarenhet ger naturligtvis en känsla för vilken stilnivå som är lämplig men det finns också verktyg som beräknar läsbarheten i en text; ett av dem heter Lix

Lix mäter textens läsbarhet på en femgradig skala från mycket lättläst (motsvarande barnböcker) till mycket svårläst (motsvarande byråkratsvenska). Du får siffror på antalet långa ord och långa meningar som ofta är ett tecken på att texten kan bli mer lättläst. Ordvariation mäts också vilket kan hjälpa dig att kontrollera din användning av viktiga nyckelord för sökmotoroptimeringen.

Kommunikativ tanke viktigare än uträkningar

Oavsett vad resultatet blir är det du som bestämmer var på skalan du vill vara. Låt aldrig en uträkning köra över din kommunikativa tanke. Om du har gjort medvetna val ska du lita mer på det än en läsbarhetsuträkning som trots allt aldrig kan uppleva en text som den verkliga målgruppen. 

Nästa del i Premium webbtexter kommer handla om det sorgliga arbetet för varje skribent - att förkorta sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 4: 
Långa trådar och korta stumpar

Premium webbtexter del 4:
Långa trådar och korta stumpar

Långa eller korta stycken

Använder du styckeindelning och mellanrubriker rätt kommer besökaren bli nyfiken, läsa ditt budskap och du får chans att stärka en viktig relation. 

Korta stycken gör texten lättillgänglig och mellanrubriker kan fånga läsaren och behövs för att stärka er position i sökmotorernas träfflistor.  

Tre tips för lyckad styckeindelning 

  1. Använd blankrad för nytt stycke. Språkligt går det att använda indrag men blankrader skapar en luftighet som gör texten lättare att läsa.
  2. En tanke per stycke. När du kommer in på en ny tanke, nytt ämne eller ett annat perspektiv är det dags för nytt stycke. 
  3. Använd rubriker för varje stycke. På webben är mellanrubriker bra på flera sätt; du fångar läsaren snabbare och välformulerade mellanrubriker är viktiga för sökmotoroptimeringen.    

Långa eller korta meningar 

Det generella rådet är att skriva korta meningar men text med bara korta meningar blir heller inte bra. En sådan text blir svårläst. Punkter avbryter. Din läsupplevelse blir sönderhackad hela tiden. Det blir svårt att se den röda tråden.

Skriver du däremot med långa, snirkliga meningar, om inte hela tiden, så åtminstone nästan, kan även det vara mycket svårt att hänga med i som läsare vilket har både med formateringen av texten, spaltbredder och liknande, men också med att du - läsaren - aldrig får uppleva en tempoväxling som talar om vad som är betonat och inte att göra och i värsta fall försvinner hela poängen i ett långt meningslöst flöde av ord. 

Om du förstod det du läste ovan gjorde du ett bra jobb men fick förmodligen anstränga dig. Det visade hur fel det blir om man hamnar i diket med bara korta eller långa meningar. Variation är det bästa. 

Tre tips för att kontrollera meningslängden

  • Lita på din känsla. Ofta har du ett naturligt flöde i det du vill berätta.
  • Om du inte tror dig själv om att ha den känslan, granska din text matematiskt och se till att du varierar meningslängden. 
  • Läs din text högt. Då märker du var man fastnar och var det låter konstigt med en paus eller behövs en punkt. 

Att bli riktigt duktig på att avgöra när en mening bör vara lång eller kort kommer med övning och erfarenhet men tips ger ändå en knuff i rätt riktning. Mer tips kommer i nästa del av Premium webbtexter. Då handlar det om att kontrollera enkelheten i sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 3:
Man kan visst vara långrandig på webben

Premium webbtexter del 3:
Man kan visst vara långrandig på webben

Vi slår hål på myten om förbjudna långa texter och lär dig att själv se vad som är lagom långt för din målgrupp, i din kontext. Med rätt längd på texten slipper du ge knapp information som kan skada förtroendet likväl som att överinformera så att läsaren inte orkar ta till sig budskapet. En text bör aldrig vara längre än nödvändigt men vad som är nödvändigt varierar.

Stirra dig inte blind på att skriva kort

En blogg med en trogen läsekrets kan få långa inlägg lästa, liksom en bra tidningsartikel inte störs av att man behöver scrolla. Berättar ni något spännande som intresserar läsaren så var generösa. En fängslad läsare prioriterar att ta till sig budskapet och du vinner tid att bygga relationer. Dessutom servererar ni mer innehåll till sökmotorerna vilket ökar chansen att bli hittad av nya läsare i sökmotorerna.

Målgrupp och kontext avgör

Svaren på frågorna om målgrupp och kontext visar hur lång texten kan vara. Använd de svaren innan du börjar skriva för att få ett hum om det är en A4, ett kort stycke eller bara tre meningar som ska skrivas. Du kan också använda svaren i efterhand för att få veta om texten bör förkortas eller broderas ut.  

  • Vad vill läsaren veta och vilka ord söker den på? Det finns kanske stycken som saknar svar, som svarar på irrelevanta frågor eller använder "fel" nyckelord. Ta bort, ändra eller brodera ut text utifrån det.
  • När läses texten? Om texten aktivt söks upp har man råd att vara generös. Om texten är en mer eller mindre påtvingad information är det viktigt att vara kortfattad för att inte uppta tid.
  • Vem är läsaren? Är det en grupp med intresse för det du skrivit kan du vara generös och dela med dig av kunskap och detaljer. Är det en spretig målgrupp med ett ytligt intresse för ämnet är det viktigt att inte tråka ut; välj de viktigaste poängerna och var kortfattad. 

Viktiga detaljer i nästa del

Nästa del i Premium webbtexter handlar om långa stycken, mellanrubriker och meningslängd. Alla är viktiga detaljer för att visa upp er med kvalitet och kommunicera rätt med er målgrupp. 

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 2: 
Ta treåringen till föredöme

Premium webbtexter del 2:
Ta treåringen till föredöme

Vi har tidigare skrivit om hur du analyserar målgrupp och kontext. Nu är det dags att börja skriva. Vi ska ge ett tips som hjälper i alla lägen. Använder du det får du förutsättningar att skriva en tydlig text som visar era bästa sidor, ökar förtroendet och stärker ert varumärke.

En vetgirig treårings texter skulle nog hålla förvånansvärt hög kvalitet. En person som frågar varför när han eller hon skriver producerar nämligen texter som säger det de ska på ett sätt som mottagaren uppskattar. 

När du ställer frågan "varför?" innan du skriver, under tiden du skriver och när du skrivit klart kommer du snabbt få uppslag att skriva om, du kommer hålla dig till det som är relevant, använda rätt ord för sökmotoroptimeringen och du blir konkret.  

Inget urval utan varför - ett exempel

Du skriver en text om er som ska ligga på sidan ”Om oss”. Fråga varför ni ska skriva det. Och även om svaren ibland tycks självklara är det värt att formulera dem. Svaren på den här frågan blir kanske: ”För att de som går in på vår webbplats ska lära känna oss, få veta vad vi gör och hur vi tänker om vårt arbete”. Där har du uppslag som påverkar din text i rätt riktning och du vet vad du ska skriva. 

Jämför med om du aldrig ställt frågan och inte fått svaret. Då hade du inte fått samma riktning i ditt resonemang. Om du skriver för att någon ska få veta vad ni gör idag är det ointressant att räkna upp varje årtal då någon organisatorisk förändring skett. Det urvalet har du kunnat göra för att du ställt frågan "varför?". 

Ignorera stil och grammatik - ett tag

Efter att ha fått en bild av din kontext och målgrupp och frågat dina första "varför?" är det ofta enkelt att börja skriva. Ignorera detaljer som ordval (men försök tänka på nyckelorden för SEO:n redan här), meningsbyggnad och disposition. Skriv allt du kommer på som svarar på dina "varför?" och som är relevant utifrån din målgrupps- och kontextanalys.

Vi skriver inte mer utan ger dig tid att skriva istället. Nästa inlägg i serien Premium webbtexter handlar om myten om långa texter.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Med artikelserien Premium webbtexter kan du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Serien tar upp flera delar i skrivandet och inkluderar alltid SEO-aspekten.

  • Få koll på målgrupp och kontext
  • Hur långa och korta meningar/stycken blir bra kommunikation
  • Lyft fram det viktiga och enkla
  • Förkorta en text
  • Skriv länkar som läsaren klickar på 

Målgruppen

Gör alltid en analys. Då går skrivandet fortare, är roligt och ger önskat resultat eftersom texten får ramar (om vad) och riktning (till vem).  Skriv för den du vill ska läsa, inte den som har möjlighet läsa.  

  • Vem? Ju fler egenskaper du tillskriver läsaren desto tydligare blir målgruppen. Ålder, yrkesroll, geografisk plats, bransch, kunskapsnivå o.s.v. är egenskaper som påverkar din text. Beskriv också läsarens relation till er; Vem är ni för läsaren?
  • Vad? Tänk igenom vad läsaren behöver veta för att förstå budskapet, vad de redan vet om er och vad de har för frågor och vilka sökord de använder i sökmotorerna.

Svaret på de här frågorna blir stommen för ett relevant innehåll.

Kontext

Kontexten är allting runt din text som kan påverka den; din kommunikationskanal (i det här fallet webben), tid, plats, aktuella händelser, bilder, konkurrens om sökorden etc. Kontexten är körförutsättningarna för ditt budskap på väg till läsaren och du måste veta hur du bäst förhåller dig till dem för att nå fram.  

  • Var blir din text läst? Läsaren tänker inte på samma saker på jobbet som hemma. Se till att ditt budskap talar till det som finns i tankarna där texten blir läst.  
  • När blir texten läst? Beroende på om det är sommar, fredagseftermiddag, bokslutstider, nära jul eller i en stark ekonomisk period kan du använda en ton som är relevant för tidpunkten. 
  • Vilka aktuella händelser berör målgruppen? Vilken koppling har händelsen till ditt budskap och vilka ord söker folk på för att läsa om händelsen? Ta ställning till om budskapet tjänar på att nämna händelsen och från vilket perspektiv i så fall.

När svaret är ”jag vet inte”

När svaret är ”jag vet inte” ska du inte misströsta. Det svaret ger också ledtrådar för hur du bör skriva. Om du till exempel inte vet om läsaren är inne i en stark ekonomisk period eller ej så vet du att budskapet bör balanseras så att både ”Spara” och ”Satsa” kan ta det till sig.

Ibland blir alla svar ”jag vet inte”. Svara då på frågorna utifrån en önskad kontext. Var och när vill du att din text ska läsas? Genom att gissa ramarna har din text större chans att träffa rätt.

Nästa del i Premium webbtexter

När du gjort analysen är en stor del av jobbet klart. En uppskattning är att skrivandet tar 20 % av tiden medan förarbete och korrigeringar delar ungefär lika på resterande 80 %. Nästa del i Premium webbtexter handlar om den viktiga frågan "varför?" och hur du håller din text relevant.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Respons, fans och besök i tusental
– så kraftfullt är sociala medier

Vi har genomfört en totaletablering på webben med webbplats och kopplingar mot sociala medier, i det här fallet Facebook och Twitter. Kunden heter Leila Lindholm och resultatet är slående.

Från att inte finnas på Facebook till 1 100 fans på en månad. Varje fan är ett frö till långsiktig kundrelation. Från att inte nå någon på Facebook till 10 500 visningar av meddelanden och bilder varje dag. Varje visning är exponering av varumärket. Från ingen webbkonversation med fans till i snitt 15 kommentarer per dag. Varje kommentar är en direktkontakt som initieras av kunden själv. Så kraftfullt är sociala medier.

Hur går det till?

Det finns många möjligheter i Alter Server® att integrera med sociala medier. För Leila passade det bäst att ha Facebook som utgångspunkt. Det hon skriver på Facebook etableras automatisk på Twitter och webbplatsen. Det fungerar också åt andra hållet; innehåll som skapas i Alter Server® kan automatiskt etableras på Facebook. Vilken kanal Leila än jobbar i får budskapet större spridning utan en större insats.

Ingen totaletablering utan SEO

Vi håller alltid ett öga på sökmotoroptimeringen (SEO) när vi bygger en webbplats. I och med interaktion med sociala medier uppnår man ännu bättre effekt. Sökmotorerna gillar nämligen:

  • Frekventa och relevanta uppdateringar av innehåll
  • Länkar mellan sociala medier och webbplatsen
  • Semantiskt korrekt HTML enligt rådande standarder

Tre tusen besökare första dagen

Leila har knappt varit aktiv på webben på ett och ett halvt år. Därför var det angeläget att berätta om den nya webbplatsen. Ett utskick gjordes till Leilas trogna kontakter som gav eko i bloggosfären. Första dagen hade webbplatsen 3 000 besökare.

Vårt jobb med webbplatsen

Mikael Engblom som tidigare formgivit Leilas böcker står för webbdesignen. Till det har vi lagt interaktionsdesign och teknik samt konsulterat kring etableringen i sociala medier.

Hungrig på sociala medier? Kontakta oss så snackar vi.
Sugen på Leilas nya webbplats? www.leila.se

Taggar  facebook leilalindholm megafon seo twitter walterandbooks webbplats

Smultron syns med lyckad SEO

Ett exempel på lyckade SEO-insatser från oss är Smultron Marknadskommunikations nya webbplats, självklart byggd påAlter Server®. Den lanserades nyligen och etablerade sig trots hård konkurrens högt i Googles sökresultat.

Besökarvänligt och administratörssnällt

Ett enkelt upplägg baserat på portfolio och nyheter var den optimala lösningen för att visa upp Smultron på bästa sätt. Webbplatsen består av en välfylld startsida vars innehåll kan tändas och släckas utifrån vad besökare vill se.

Mycket bilder - lite jobb

Varierande bilder tillsammans med en stilren design ger webbplatsen liv utan att bli rörig. Varje uppdragsbeskrivning eller nyhet kan visas upp i ett bildspel och alla bilder hanteras enkelt medAlter Servers® automatiska bildskalningsfunktion. På så vis kan administratören lita på att formen håller och allt ser ut som det ska med minsta möjliga ansträngning. 

Ta en titt: www.smultron.se

Taggar  alterserver seo smultron webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB