Resultatet är begränsat till urvalet  sbsmanager  för att återställa  Visa alla

Support – en långsiktig kvalitetshöjare

Support – en långsiktig kvalitetshöjare

För oss är teknisk support mer än den snabba hjälpen via telefon. Det är också en långsiktig väg till en en ännu mer användarvänlig process.

De kunder som anlitat SBS Managers support för de tekniska frågorna får dels hjälp till slutanvändarna i direkt form såsom telefonkontakt eller mejl. Det är en mix av bortglömda lösenord, guidning till att skicka med bilagor och många som gärna vill få en bekräftelse på att man verkligen fått in sin ansökan. Helt enkelt de bitarna som man vanligen tänker på när man föreställer sig vad en teknisk support tillhandahåller. 

Efterarbete som förädlar

De delar av den tekniska supporten som är mer långsiktiga och inte så synliga för slutanvändaren är de vinster som alla inkomna frågor ger i förädlingspotential. Eftersom alla våra inkomna ärenden loggas av supporten kan vi i efterhand också gå igenom dem för att se om det finns någon speciell del i ansökan som verkar väcka många frågor. Det hjälper oss att se vad som kan utvecklas och förädlas till nästa blankett eller version av SBS Manager™.

Målet – minimalt med support

Ibland är det enkla saker som hjälptexter som behöver justeras – ibland en mer teknisk insats för att kanske ändra sättet man bilägger filer på eller ställer upp en budget. Vårt mål är att antalet ärenden till supporten ska minska – det är ett kvitto på att de digitala ansökningarna är precis så enkla och användarvänliga som vi vill att de ska vara. 

Vill du veta mer om vår support och hur vi kan hjälpa er verksamhet på både lång och kort sikt? Välkommen att kontakta vår Sales Manager Jonas Karlberg så berättar han mer.

Taggar  sbsmanager support utbildning

Ett år med GDPR - fem frågor du bör ha koll på

Ett år med GDPR - fem frågor du bör ha koll på

Sedan snart ett år tillbaka är det GDPR som slår fast reglerna för all form av behandling av information som direkt eller indirekt kan knytas till en person. För alla verksamheter som samlar in personuppgifter har detta inneburit en hel del förändringar.

Det finns dock stora skillnader i hur berörda verksamheter hanterat anpassningen till GDPR – General data protection regulation. En del har knappt vidtagit några åtgärder alls, medan andra i god tid tog fram strikta rutiner för alla eventualiteter. I fall där man inte ännu anpassat verksamheten efter de nya reglerna är det ofta okunskap om kraven som är orsaken. Lagen är komplex och inte helt enkel att tillämpa – det ser vi inte minst efter att ha tagit del av flera verksamheters nya rutiner som tagits fram av jurister och experter. Där finns ett brett spann av hur strikt man tolkar lagtexten och råden och hur man applicerar dem på just sitt område. Utifrån de verksamheter som merparten av våra kunder bedriver har vi sammanställt några av de viktigaste punkterna som är viktiga att tänka på och som bör ha klara svar vid det här laget. 

Fem viktiga frågor gällande GDPR i din verksamhet

  1. Vilket är ändamålet med insamlingen av uppgifterna?

    Behandling av personuppgifter får endast ske med definierat ändamål, och detta får i princip inte ändras eller utökas i efterhand. Ändamålen måste vara specifika och konkreta och ha ett klart syfte. Det räcker alltså inte med att ange "förbättring av användarupplevelse", "it-säkerhet" eller "framtida forskning". Det är alltför brett uttryckt och de registrerade kan inte bedöma vad sådan personuppgiftsbehandling kan innebära.

  2. Är uppgifterna nödvändiga? 

    En central princip i GDPR är uppgiftsminimeringen som handlar om att man inte får samla in fler personuppgifter än vad som är nödvändigt för ändamålet.

  3. Finns det samtycke?

    En förutsättning för inhämtning av uppgifter är samtycke från personen vars uppgifter inhämtas och lagras.  Samtyckesbegreppet har i GDPR utökats i förhållande till samtyckesbegreppet i personuppgiftslagen. Den som tidigare har inhämtat samtycke i enlighet med personuppgiftslagen har inte nödvändigtvis längre ett giltigt samtycke efter att GDPR trädde i kraft.

  4. Hur länge sparas uppgifterna?

    Personuppgifter skall enbart sparas så länge det är nödvändigt för att uppfylla det ändamål för vilka de registrerades. Med andra ord, man får inte spara uppgifter bara för att de är ”bra att ha”. När uppgifterna inte längre behövs för att uppfylla de ursprungliga ändamålen skall de raderas. Om det finns andra bestämmelser om bevarande av personuppgifter i en annan lag eller förordning, till exempel i registerlagstiftning, är det de bestämmelserna som gäller. Dessutom får personuppgifter bevaras för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål under längre tid än som anges ovan. Uppgifterna får dock inte bevaras längre än vad som behövs för dessa ändamål.

  5. Hur raderas uppgifterna?

    Det finns två sätt att ta bort personuppgifter – att avidentifiera eller radera dem. Uppgifter som inte behöver sparas alls kan raderas, men annan information kan behöva finnas kvar för statistik och analys. Den datan kan istället avidentifieras genom att uppgifter som namn och personnummer tas bort. Hanteringen av avdentifiering och radering kan vara både manuell och automatiserad, huvudsaken är att det finns en säkerställd rutin för gallringen.

Har du frågor om GDPR och er verksamhet eller vill du veta mer om hur SBS Manager är anpassat efter de nya lagarna? Välkommen att kontakta vår Sales Manager Jonas Karlberg så berättar han mer. 

Taggar  GDPR sakerhet sbsmanager

Digitala kontrakt nyhet i SBS Manager Digitala kontrakt nyhet i SBS Manager

Digitala kontrakt – efterlängtad nyhet inom kort

Digitala kontrakt blir äntligen verklighet i den kommande versionen av SBS Manager™. Enkel och säker hantering av signering med flera parter tack vare BankID.

Med SBS Manager™ 3.14 kommer en ny efterlängtad funktion för digitala kontrakt och avtal. Med digitala kontrakt behöver du inte längre skriva ut, skriva under och skicka runt ett dokument för att få in samtliga signaturer. Originalet upprättas i digital form och tack vare BankID kan flera signerande parter komma åt att underteckna dokumentet med digital signering. Du kan också vara säker på att alltid ha rätt version aktuell hos samtliga användare.

Formatet på avtalet eller kontraktet byggs upp av data som tillhandahålls av SBS Manager™. Det kan innehålla uppgifter om utbetalningsplaner, projektutförande, diverse villkor med mera.

Pseudoanvändare utan kontokrav

En förenklande funktion är möjligheten till så kallade pseuedoanvändare. Externa signerande parter bjuds in via e-post, loggar in med BankID och kommer direkt till kontraktet utan att behöva skapa ett användarkonto i plattformen. De behöver inga förkunskaper om systemet och åtkomsten till kontraket gäller så länge det är aktivt eller giltigt.

Ytterligare en funktion är möjligheten att söka efter olika digitala kontrakt i systemet och bevaka deras aktivitet och status. Du får information vid till exempel ändringar, signeringar och förfallna datum.

Enklare och säkrare blir det inte.

Välkommen att kontakta oss för att veta mer om SBS Manager™ eller vad som är på gång i kommande version!

Taggar  digitalisering sbsmanager

Vår nya projektledare på plats

Vår nya projektledare på plats

Med en intensiv höst och många nya projekt på gång känns det fantastiskt bra att fylla på staben med en ny projektledare.

Åsa Ahlinder är namnet på vår nya projektledare som med säker hand ska vara med och styra våra uppdrag och processer som rör SBS Manager™. 

Åsa har tidigare jobbat som säljare och koordinator och som ett naturligt steg också kommit att ta klivet mot projektledningen. Roligare än både sälj och siffror, tyckte Åsa och bestämde sig för att helhjärtat ägna sig åt projektledandet.

Förutom projektledningen är Åsas stora passion i livet att träna. Hon lyfter tungt, boxas hårt och varvar ner med Yoga. Vi är superglada över att få hälsa henne välkommen till digiPlant och hoppas att ni snart får tillfälle att lära känna varandra.

Vill du komma i kontakt med henne hittar du hennes uppgifter här.

Taggar  projektledare rekrytering sbsmanager tillvaxt

Möt SBS Managers nya säljteam

Möt SBS Managers nya säljteam

Sedan ett par månader tillbaka har vi ett nytt säljteam på plats hos oss. Viktor Svensson och Jonas Karlberg utgör den nya duon på kontoret som kommer att hjälpa både nya och befintliga kunder fram i den digitala världen.

Vi avslutade 2017 med att utöka vår styrka med två nya medarbetare. Viktor Svensson är vår nya Account manager som började hos oss i oktober. Han har tidigare arbetat som säljare för bland annat Telenor och har studier i digital kommunikation med sig.

Vår nya Sales Manager heter Jonas Karlberg finns på plats hos oss sedan början av december. Han kommer senast från Mercuri Urval där han arbetade med försäljning och verksamhetsutveckling gentemot såväl privat näringsliv och offentliga verksamheter. Jonas är utbildad ekonom har som gemensam nämnare i sina tidigare positioner jobbat för att effektivisera processer och verksamheter.

Tillsammans kommer vårt nya team att ha ansvar för våra affärer och vara den första kontaktytan för dig som kund när det gäller både nya och befintliga lösningar som ska utformas eller utvecklas.

Utöver sina grymma kunskaper inom digitalisering och organisationsutveckling har de dessutom ett brinnande sportintresse gemensamt – både som utövare och publik. Ett hett tips är att kolla in kalendern för ÖSK:s hemmamatcher och boka in ditt möte med Jonas eller Viktor efter det. De avslutar mer än gärna dagens möte på Behrn arena med dig som kund eller samarbetspartner.

Vi hälsar dem varmt välkomna till SBS Manager!

Du hittar mer information och kontaktuppgifter till Jonas och Viktor på SBS Managers webbplats.

Taggar  sbsmanager tillvaxt

SBS Manager™ får en egen webbplats

SBS Manager™ får en egen webbplats

SBS Manager™ har fått en egen webbplats. Vi smyglanserade webbplatsen redan under sommaren i en betaversion. Nu är betastämpeln borta och verksamheten har flyttat in.

SBS Manager™ är vår produkt som används av hundratals verksamheter för att bedriva bidrags-, ansöknings-, sponsrings- och e-tjänsteprocesser. Verksamheten runt SBS Manager™ har sedan länge stått på egna ben och nu var det dags för den egna webbplatsen.

Välkommen till sbsmanager.net

Taggar  sbsmanager

Ännu en forskningsstiftelse till SBS Manager™

Ännu en forskningsstiftelse till SBS Manager™

Under våren har vi fått äran att digitalisera flera nya verksamheter. Södra Skogsägarnas forskningsstiftelse är en av våra nya kunder som numera får titulera sig heldigitala med SBS Manager™.

Södra Skogsägarna är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern där verksamheten baseras på förädling av medlemmarnas skogsråvara. Dessutom finns en stiftelse som har till uppgift att främja forskning, utveckling och utbildning som har betydelse för skoglig och skogsindustriell verksamhet i södra Sverige.

Sedan några månader tillbaka har hela ansökningsprocessen hanterats i SBS Manager™ vilket minimerat pappershantering för både sökande och administratörer.

Vi tackar för förtroendet och hälsar Södra skogsägarna varmt välkomna till digiPlant!  

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Heja Norge! Nu finns SBS Manager även på norsk

Heja Norge! Nu finns SBS Manager även på norsk

SBS Manager tar nya kliv västerut och lanseras nu på norska. Ett nytt språk läggs till listan och vi hälsar våra nya kunder i Norge varmt välkomna.

Ansökningssystemet SBS Manager™ finns sedan tidigare på både svenska och engelska men vi är nu väldigt glada över att få lansera även en norsk variant. Plattformen har sedan det utvecklades haft stöd för flerspråkighet och det är därför extra kul att få bryta nya språkbarriärer och använda kapaciteten fullt ut.

Vill du veta mer om hur vilka möjligheter SBS Manager™ har för språkstöd? Vår Key account Henrik Björkk berättar gärna mer – ring på 019-18 96 34 eller mejla henrik.bjorkk@digiplant.se.

Taggar  ansokningssystem digitalisering norsk sbsmanager

Digitaliseringen fortsätter hos SKL

Digitaliseringen fortsätter hos SKL

SKL har tidigare valt att digitalisera flera verksamhetsområden med SBS Manager™. Nästa projekt heter ÖK 16 och SBS Manager™ fortsätter som plattform även där.

För fjärde året i rad har vi glädjen att få leverera SBS Manager™ till SKL. Det är Sveriges kommuner och Landsting som tillsammans med Socialdepartementet driver satsningen om stöd till riktade insatser för att förbättra vården och omsorgen för barn och unga med psykisk ohälsa och personer med omfattande eller komplicerad psykiatrisk problematik.

Med SBS Manager™ samlas enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting in digitalt. Sammanställningen och bearbetningen av resultatet kan naturligtvis också skötas i systemet –  enkelt, effektivt och säkert.

Vi tackar SKL för det fortsatta förtroendet!

Taggar  digitalisering sbsmanager skl

Webbutbildningar i SBS Manager™

Webbutbildningar i SBS Manager™

Tillgänglighet är ett av ledorden för vårt ansökningssystem SBS Manager™. Nu tar vi det hela vägen till vårt utbildningsutbud.

I slutet av 2015 lanserade vi de allra första webbutbildningarna i SBS Manager™ – en utbildning för granskare samt en utbildning för administratörer.

Webbutbildningarna är korta, väl avgränsade och fokuserade på en specifik del av ansökningsprocessen. På så vis kan du få rätt utbildning i rätt ämne vid det tillfälle som passar dig bäst. På vår utbildningswebb hittar du mer information om respektive utbildning.

Har du frågor gällande våra utbildningar är du varm välkommen att höra av dig till vår utbildningsansvarige, Jenny Engström.

jenny.engstrom@digiplant.se
019-18 96 01

Taggar  digitalisering kundservice sbsmanager utbildning webbutbildning

Möt oss på Kvalitetsmässan i Göteborg!

Möt oss på Kvalitetsmässan i Göteborg!

Kvalitetsmässan den 3-5 november hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Vi är på plats i dagarna tre för att visa möjligheterna inom digitalisering av ansökningsprocesser och vi träffar gärna dig i vår monter.

Kvalitetsmässan är Europas största konferens- och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling och har i år ett rekordstort program. Tanken är att mässan ska vara den självklara mötesplatsen för alla som jobbar med att leda och utveckla offentliga verksamheter.

Bland utställarna ska mässdeltagarna få möta goda exempel, erfarenhet och nytänkande. Det vill vi bjuda på genom att visa upp vårt ansökningssystem SBS Manager™ och den breda potential det har att effektivisera alla typer av ansökningsflöden som finns inom offentlig förvaltning - från e-tjänster och stiftelseadministration till att vara det digitala sponsringssystemet.

Är du på plats så kom förbi vår monter G03:03 på plan 2.

Om du inte har möjlighet att vara där men skulle vilja prata med oss om digitala ansökningsprocesser och effektivare verksamheter med smart IT så hör av dig till Henrik Björkk på henrik.bjorkk@digiplant.se eller 019 18 96 34. 

Taggar  ansokningssystem digitalisering kvalitetsmässan sbsmanager sponsringssystem

Digitalt hos fler Sparbanksstiftelser

Digitalt hos fler Sparbanksstiftelser

Vi har i vinter fått förtroendet att digitalisera ansökningsflödet hos ytterligare två Sparbanksstiftelser.

Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen 1826 hanterar nu ansökningarna digitalt. Med SBS Manager™ kan de digitalisera hela flödet från ansökan, genom effektiv beredning, till uppföljning och återrapportering.

Sparbanksstiftelsen Skåne har sitt verksamhetsområde i Skåne län och Sparbanksstiftelsen 1826 är verksamma i nordöstra Skåne. Båda stiftelserna delar ut bidrag till projekt som utvecklar deras respektive regioner.

Utöver det digitala ansökningssystemet SBS Manager™ har vi även levererat ny webbplats till Sparbanksstiftelsen 1826.

Läs mer om SBS Manager™.


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsen1826 sparbanksstiftelsenskane sparbanksstiftelserna

Semlor på Henriks vis. Semlor på Henriks vis.

Digitalisera med semla

Vår Key Account Henrik gillar att digitalisera men frågan är om han inte gillar semlor ännu mer. I dessa tider är semlor och digitalisering det enda han tänker på. Har de båda mer gemensamt än vi tror?

Vi undersökte det digitala ansökningssystemet SBS Managers™ likheter med semlan redan 2013 men anser att det är dags att uppdatera studien och se om jämförelsen håller än idag.

Flexibilitet i kärnan

Ansökningssystemets hjärta är sökmotorn. Semlans hjärta är, med risk för att uppröra många semmelkonservativas känslor, inte alltid mandelmassa; i Norge och Danmark är sylt eller vaniljkräm vanligt, mandelmassan kan blandas med mjölk och chokladfyllning är ytterligare en variant. På samma sätt är flexibilitet sökmotorns främsta egenskap. 

Anpassningsbar standard

Runt mandelmassan finns på ena sidan bullen - en slät standardvetebulle. Runt sökmotorn i
SBS Manager™ finns en tydlig standardprocess för ansökningshantering. Vill man ha kardemumma i bullen eller specialbenämningar i ansökningsprocessen så går det.

Mycket fluff

På andra sidan finns grädden - det extra fluffet: betygsättningar, masshantering, statistik, uppföljning, kommunikation med sökande, återrapportering, vidareutveckling, driftsansvar, systemuppdateringar, mobilanpassningar, brevmallar, rättighetsstyrning, bedömningsvyer, integrationer med banksystem m.m.

Stabil grund och kvaliativ inramning

Sedan har vi ett lock med mer bulle, den stabila grunden som håller allt fluff på plats. I ansökningssystemet håller vi fluffet på plats med kvalitativ support och flera utbildningar på rätt nivå och möjlighet till certifiering.

Lite socker på toppen

Sist men inte minst strör vi över florsocker. Garneringen, som för SBS Manager™-kunder består av ansökningssupport, skräddarsydda utbildningar och kundaktiviteter.

En skillnad

Henrik Björkk

Likheterna är slående. Det finns kanske bara en viktig skillnad mellan semlan och SBS Manager™ - vårt digitala ansökningssystem går att få tag i året runt. Men det är bara om du ringer Henrik och bokar möte om er digitalisering innan sista mars som han bjuder på en semla.

Taggar  digitalisering henrikbjorkk sbsmanager

Tack för ett gott 2014!

Tack för ett gott 2014!

År 2014 bjöd på många intressanta uppdrag och utmaningar. Med facit i hand har vi haft ett lyckat år. Nu vill vi säga tack för ett gott 2014!

Något av det som väntar under 2015

Många spännande uppdrag har redan landat på vårt bord inför nästa år. Nya uppdragsgivare har gett oss förtroendet att digitalisera deras verksamheter med vårt ansökningssystem
SBS Manager™. 

Det kommande året startar också med flera nya kommunikationsuppdrag. Vi kommer bl.a. leverera designkoncept och kundportal för en mjukvaruutvecklare, driva onlinemarknadsföring, bygga appar och förädla en e-bokstjänst.

Med de goda nyheterna önskar vi dig en god jul och ett gott nytt år!

Taggar  digitalisering intranat kommunikation kundservice sbsmanager webbdesign

Kundservice med mer tillgänglighet

Kundservice med mer tillgänglighet

Eftersom vår kundkrets och våra kunder växer behöver vi en effektiv och trygg kundservice och det står högt på vår prioriteringslista.

Nu utvecklar vi vår nya supportplattform med hjälpcenter där du kan hitta hjälp dygnet runt. Vår nya supportplattform har blivit succé för vår kundservice i tillgänglighet och snabbhet. Sedan vi införde den har vår kundservice:

  • 98% nöjda kunder

  • 75% som får svar inom 8 timmar

Just nu byggs ett hjälpcenter för dig som administratör i SBS Manager™ som en naturlig utveckling av vår strävan att ha en tillgänglig support. Vi håller dig uppdaterad inför lanseringen.

Taggar  kundservice kundtjanst sbsmanager support

Diabetesfonden digitaliserar med oss

Diabetesfonden är en av våra nyaste kunder som häromveckan öppnade sitt digitala ansökningsflöde med SBS Manager™.

Sedan den 1 augusti hanterar Stiftelsen Svenska Diabetesförbundets Forskningsfond sina ansökningar via ansökningssystemet SBS Manager™. Stiftelsens fokus ligger på att stödja forskning kring diabetes för att hitta orsaker till och ett botemedel mot sjukdomen.

Stiftelsen började sin utdelning redan 1958 och delar nu årligen ut mellan 13 och 17 miljoner kronor.

Vi hälsar Diabetesfonden varmt välkomna till digiPlant och SBS Manager™!


Taggar  ansokningssystem diabetesfonden digitalisering sbsmanager

Nya uppdrag från SKL

Nya uppdrag från SKL

SKL har tidigare valt att digitalisera flera verksamhetsområden med SBS Manager™. Nästa projekt heter ÖK 14 och SBS Manager™ fortsätter som plattform även där.

Nya kunder är självklart glädjande, men minst lika glada blir vi över sådana här återkommande förfrågningar från befintliga uppdragsgivare. 

Föregångaren till detta projekt, ÖK13, pågick under 2013 och nu står det klart att det blir en fortsättning.  Det är Sveriges kommuner och Landsting som tillsammans med Socialdepartementet driver satsningen om stöd till riktade insatser för att förbättra vården och omsorgen för barn och unga med psykisk ohälsa och personer med omfattande eller komplicerad psykiatrisk problematik.

Med SBS Manager™ samlas enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting in digitalt. Sammanställningen och bearbetningen av resultatet kan naturligtvis också skötas i systemet –  enkelt, effektivt och säkert.

Vi tackar SKL för det fortsatta förtroendet!

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager skl

Vi digitaliserar vidare
– välkommen Allmänna Barnhuset!

Digitaliseringen av stiftelser fortsätter och idag hälsar vi Allmänna Barnhuset välkomna till digiPlant och SBS Manager™.

Vi behöver nog inte nämna att det är högt tempo på kontoret just nu. Redan den 9 juni öppnar Stiftelsen Allmänna Barnhuset nästa ansökningsperiod och till dess ska en installation av den senaste versionen av ansökningssystemet SBS Manager™ vara på plats.

Stiftelsen grundades så tidigt som 1633 och var då Sveriges första barnhus. Från att ha varit barnhem övergick stiftelsen senare till att bygga upp den första fosterbarnsverksamheten i Sverige och i dagsläget ligger verksamhetens tyngdpunkt vid att genom forskning och kunskapsspridning stärka barn i utsatta livssituationer.  Varje år delar Allmänna Barnhuset ut cirka 3,8 miljoner kronor till socialt inriktad barn- och ungdomsforskning.

Vi hälsar Allmänna Barnhuset välkomna till digiPlant och tackar för förtroendet!


Taggar  allmannabarnhuset ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Stiftelsen Lantbruksforskning väljer SBS Manager™

Nu har vi glädjen att presentera ännu en ny kund – Stiftelsen Lantbruksforskning. Nästa utlysning sker i sommar och då med ansökningsystemet SBS Manager™ som plattform.

Stiftelsen Lantbruksforskning grundades 1986 och är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse. Dess mål är att stödja en hållbar utveckling av det svenska lantbruket genom att låta lantbrukarna ta ansvar för finansieringen av svensk lantbruksforskning.

I juli öppnar stiftelsen sin nästa utlysning och då med ansökningssystemet SBS Manager™ som grund.

digiPlant tackar för förtroendet och hälsar Stiftelsen Lantbruksforskning välkomna till SBS Manager™!

Taggar  ansokningssystem digitalisering lantbruksforskning sbsmanager

SEB väljer ansökningssystemet 
SBS Manager™

SEB väljer ansökningssystemet
SBS Manager™

digiPlant har under slutet av 2013 ingått ett treårigt ramavtal med SEB, Sveriges största stiftelseförvaltare.

Enterpriseinstallationen omfattar merparten av de bidragsgivande stiftelser som administreras av SEB och avtalet löper till en början under kommande treårsperiod. SBS Manager™ har under en period av två månader vid årsskiftet satts upp och konfigurerats för ett stort antal organisationer. Ett tidspressat uppdrag och en intensiv period på kontoret men med ett mycket lyckat utfall inom tid och budget.

– Affären är ett strategiskt viktigt steg för digiPlant i etablerandet av produkten SBS Manager™ som Sveriges främsta ansökningssystem. Vi har nu på allvar fått sätta vår kapacitet på prov och med ett väldigt gott resultat än en gång fått våra styrkor bekräftade, säger digiPlants VD Alexander Törnqvist.

Vi hälsar SEB välkomna till digiPlant och tackar för förtroendet!

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager seb

digiPlant förvärvar delar av inkromet i IT-bolaget Zapote

Ansökningssytemet Orbelon AMS kommer att avvecklas och upptas i digiPlant AB under varumärket SBS Manager™. Detta efter att Zapote Consulting AB valt att upphöra med verksamheten som rör digital ansökningshantering.

Förvärvet omfattar verksamhet som syftar till digital ansökningshantering under varumärket Orbelon. Verksamheten som bedrivits under varumärket Orbelon kommer i och med detta att upphöra. Varumärket kommer att upptas i digiPlant AB och omvandlas till varumärket SBS Manager™.

Avvecklingen sker i samarbete mellan Zapote Consulting AB och digiPlant AB på initiativ av Zapote Consulting. Anledningen är att Zapote Consulting har fattat beslut om att fullt ut fokusera på sin kärnverksamhet inom IT-konsultation.

De kunder som idag nyttjar Orbelon AMS som teknisk plattform kommer att bli erbjudna att flytta och konvertera sin ackumulerade data till SBS Manager™, digiPlant AB:s plattform för ansökningshantering.

SBS Manager™ är idag ett marknadsledande standardsystem för digital ansökningshantering inom offentlig förvaltning, bankväsendet och stiftelsesfären.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Vårdalstiftelsen väljer 
SBS Manager™

Vårdalstiftelsen väljer
SBS Manager™

Digitaliseringen av stiftelser fortsätter och idag har vi glädjen att presentera en av våra senaste användare av SBS Manager™ – Vårdalstiftelsen.

Vårdalstiftelsen har även tidigare använt sig av digitala flöden men nu valt ansökningssystemet SBS Manager™ för sin sista utlysning.

Sedan stiftelsen grundades 1994 har cirka 870 miljoner kronor delats ut till forskning med syftet att förbättra människors hälsa och livsvillkor. Stiftelsens styrelse fattade hösten 2013 beslut om att stiftelsen ska vara avvecklad år 2015 och delar nu ut de sista kvarvarande medlen under den pågående utlysningen.

Några veckor in i den aktuella ansökningsperioden passar vi på att ställa några frågor till styrelsens programkoordinator Dag Hervieu gällande övergången till SBS Manager™.

1. Hur upplever du att konverteringen till SBS Manager har gått?

Mycket smidigt och bra. Vi hamnade i en stor tidspress men förståelsen och samarbetsvilligheten från digiPlant var oerhört proffsig. Vi har fått ett system som tillfredsställer samtliga krav och behov som ställdes.

2. Ni har den senaste versionen av SBS Manager 3.5 – hur skulle du beskriva första intrycket av systemet?

Överskådlig och tydlig med en enkel manövrering i systemet. Bra och lättförståeliga manualer.

3. Har du upptäckt någon funktion som är speciellt värd att nämna och som du tror kommer att vara er till extra stor hjälp i ansökningshanteringen?

Det är A och O att man pratar samma språk och digiPlant har visat en stor förståelse för att alla inte riktigt hänger med när det pratas om plattformar och tekniska detaljer. digiPlant utgår från användarens synvinkel vilket gör att systemet utvecklats användarvänligt – det är helt avgörande för att få ett bra samarbete. Det är för tidigt att skapa en helhetsbild av SBS Manager men bemötandet från digiPlant och den proffsiga inställningen gör att vi är trygga och ser fram emot samarbetet och att använda SBS Manager med stor tillförsikt.

Vi på digiPlant tackar för förtroendet och hälsar Vårdalstiftelsen varmt välkomna till SBS Manager™!

Taggar  digitalisering sbsmanager vardalsstiftelsen

Full pott för digital agenda

Full pott för digital agenda

Målet att få alla samtliga län i Sverige att ansluta sig till den digitala agendan har nåtts. Alla 21 regioner är nu med på tåget mot att bli världsbäst på att använda digitaliseringens möjligheter.

Vi har tidigare skrivit om digital agenda och hur Örebro av regeringen utsågs att ta ledningen för projektet. Att få med så många delar av Sverige som möjligt var projektledaren Laine Västriks målsättning och nu kan vi äntligen gratulera till ett lyckat resultat. Samtliga 21 regioner har signerat agendan och ställer sig således bakom det IT-politiska mål som regeringen och riksdagen slagit fast.

Ökad delaktighet och digital service

Men vad innebär det egentligen att bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter?
Enkelt sammanfattat handlar det om att öka delaktigheten så att fler vill och vågar använda digitala tjänster. Tillgång till Internet är naturligtvis en förutsättning för detta vilket gör att bredbandet lyfts fram som en essentiell fråga. En lika central del är också att öka och förbättra den digitala servicen i samhället. Det ska vara säkert, enkelt och lättillgängligt att använda de digitala tjänsterna.

Digitalisering en ambivalent process

digiPlant har som en del i digital agendas arbete för att öka kunskapen och kännedomen bland offentliga verksamheter bjudits in att föreläsa om möjligheterna med digitala tjänster. För många verksamheter är det en ambivalent process; några driver digitaliseringen framåt medan andra känner ett större motstånd och upplever att förändringen är något av ett tvång.

Kan man digitalisera allt?

Frågor som ofta väcks är om man verkligen kan överföra all pappersbaserad administration till digitala blanketter och vad det innebär det för verksamheter och användare? Hur gör man en övergång till digitala tjänster så smidig som möjligt och vad vinner man egentligen på det?

Våra erfarenheter och svar på dessa frågor har vi utvecklat i vår serie Det digitala kansliet. Har du inte redan läst den så hittar du första delen här.


Taggar  detdigitalakansliet digitalagenda digitalisering sbsmanager

Ledande ansökningssystem snart i ny version

Ledande ansökningssystem snart i ny version

Ny tillgänglighet och kvalitet i vårt digitala ansökningssystemet SBS Manager™. Följ utvecklingen av nya versionen, SBS Manager™ 3.5, full av förbättringar.

Utvecklingen av SBS Manager™ 3.5 kommer dels från våra kunders önskemål, dels från vår ambition att ständigt förbättra och ta vara på nya tekniska möjligheter. Förbättringarna är många, här är några av de största:

  • Smartare gränssnitt anpassat för surfplattor och smartmobiler
  • Bredare stöd för externa bedömare
  • Effektivare sökmotor med bland annat tydligare urval och högre hastighet
  • Tydligare Min sida med inbyggda supportytor för sökande
  • Utökat språkstöd i administrationen
  • Stora prestandaförbättringar
  • Effektivare funktionalitet
  • Utökat stöd för händelsespårning och notifieringar
  • Bredare stöd för nya webbläsare

Ansökningshantering på resande fot

Du kan arbeta med ansökningar var du än är. I gränssnittet för surfplattor (som iPad) och smartmobiler har du alla relevanta funktioner tillgängliga på ett tydligt sätt.

Bedöm ansökningar ännu effektivare

Anpassade vyer för externa bedömare gör det enkelt för dem att jämföra ansökningar. I och med det krävs ingen djupare förståelse för ansökningssystemet och inga långa vägar för att hitta rätt ansökningar. Det finns också möjlighet att ange huvud- och bigranskare på ansökningar och direkt se när en bedömning är klar. För er del blir inhämtningen av extern kunskap betydligt smidigare och effektivare.

Sök fram ansökningar mer flexibelt

Sök fram ansökningar snabbare, stabilare och med tydligare val. Sökmotorn, hjärtat i SBS Manager™, har förfinats. Fler områden i ansökningarna har gjorts sökbara och gör ansökningshanteringen än mer flexibel.

Rätt hjälp för sökande

Helt nytt supportformulär för sökande på Min sida. Det smarta supportformuläret skickar med flera aspekter som kan spela roll för svaret till supporten utan att den sökande behöver besvara några tekniska frågor.

Ansökningssystem med flerspråksstöd

Systemet erbjuder språkanpassning på individnivå. Nu finns hela administrationen på engelska och svenska. Systemet är redo att översättas till ytterligare språk när det önskas.

Stora prestandaförbättringar

Hela ansökningssystemet har setts över och gjorts ännu snabbare. Flera designförändringar bidrar också till snabbare åtkomst till ansökningar och rätt information.

Matchande nyckelord och effektivare administration

En mängd små åtgärder har gjorts som på det stora hela gör administrationen ännu effektivare. En förbättring värd att nämna är möjligheten till nyckelordsmatchning för att hitta lämplig bedömare.

Smart kommunikation med händelsspårning och notifieringar

I nya versionen finns möjlighet att spåra olika händelser och utifrån dem skapa skräddarsydda notifieringar och automatiska åtgärder. Ett exempel är att automatiskt anpassa rättigheter till ett ärende då det delegeras till en annan person. Ett annat exempel är att kunna skicka ut e-post när en period stängs, när en ansökan tilldelats dig eller när det finns nya dokument och uppgifter på skrivbordet.

Fler webbläsare med hög säkerhet

Många verksamhetskritiska uppgifter och funktioner hanteras i SBS Manager™. Säkerhetskraven i alla led i systemet är därför höga. I och med version 3.5 utökas kompabiliteten för ännu fler webbläsare. Vi testar och anpassar systemet kontinuerligt för att fungera enligt rådande standard och med nya webbläsare.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

digiPlant föreläser på Swedbanks stiftelseträff

digiPlant föreläser på Swedbanks stiftelseträff

Som en av tre föreläsare har digiPlant fått äran att delta på Swedbanks stiftelseträff som går av stapeln i Malmö den 21 november.

Under en eftermiddag med fokus på stiftelser har vi fått äran att stå för en av programpunkterna. Under temat Digital stiftelserevolution ser vi med spänning fram emot att få berätta om hur vi ser att traditionellt papperstyngda verksamheter kan effektiviseras med en digitalisering så till den grad att vi vågar kalla det revolutionerande.

– Det ska bli väldigt roligt att få föreläsa i ett sådant här sammanhang med en större åhörarskara än vad vi vanligen möter. Det är ett nischat ämne, men målgruppen är sammansatt på ett bra sätt och jag tror det kan intressera de flesta, säger Alexander Törnqvist.

Du som inte deltar på Stiftelseträffen men ändå vill veta hur en digitalisering kan revolutionera din verksamhet är naturligtvis välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.

Taggar  ansokningssystem digitalisering forelasning sbsmanager swedbank

Höj kvaliteten med digitalt ansökningssystem

Höj kvaliteten med digitalt ansökningssystem

Nära 100 procent kompletta ansökningar med relevant innehåll – det är mer än vad många trodde var möjligt. Kvalitetssäkringen som följer en digital ansökningsprocess är en av de stora fördelarna som värderas högst av de som gjort resan.

Ett av de tidskrävande momenten i manuell ansökningshantering är att behandla ofullständiga eller felaktiga ansökningar. Att gå igenom ansökningarna, skicka tillbaka de som behöver kompletteras och invänta returen för en ny genomgång kräver både tid och extraarbete. För många har denna punkt varit en av de viktigaste att lösa och kommit att bli en av de största vinsterna med digitaliseringen.

Registeruppslag i realtid

Genom tydliga och specifika kravställningar kan varje verksamhet själv styra vilken information som ska samlas in och på vilket sätt svaren ska redovisas. Ett förarbete som väl gjort lönar sig både i tid och arbetsinsats. En första sortering av sökande kan till exempel finnas vid ansökans start med hjälp av registeruppslag i realtid. Ofta finns krav på exempelvis boendeort eller åldersspann och med en enkel koppling till folkbokföringen möjliggörs en direkt koll som låter den sökande veta om han eller hon är berättigad att söka. Adressuppgifter kan på detta sätt också hämtas in per automatik, liksom att personuppgifterna kan säkerställas.

Tydliga instruktioner och automatisk guidning

Tydliga instruktioner och ett system som automatiskt guidar den sökande rätt och därtill ett erfaret supportteam gör det enkelt att ansöka digitalt. En kunnig support kan, utöver att hjälpa de sökande till korrekta ansökningar, också kartlägga var det eventuellt finns behov av en förädling i ansökningsprocessen. Det leder till en cirkulär process som hela tiden gör ansökningsförfarandet smidigare och effektivare, både för den sökande och den som hanterar ansökningarna.  


Är din verksamhet redo för att prata digitala möjligheter? Kontakta oss så berättar vi mer om hur SBS Manager™ kan effektivisera er ärendehantering.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond digitaliseras

Det är med glädje vi får hälsa ytterligare två stiftelser välkomna till den digitala världen. Näst ut att använda SBS Manager™ är Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond.

Under augusti respektive september månad öppnar Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond sina digitala ansökningsflöden för första gången. Vi på digiPlant är naturligtvis glada över uppdraget att få digitalisera processen med vårt ansökningssystem SBS Manager™ och vågar utlova en effektiv och trygg ärendehantering.

Barnfrämjande bidrag via digitala vägar

Kronprinsessparets stiftelse bildades till Kronprinsessparets bröllop 2010 och ska främja barn och ungdomar i Sverige med syfte att motverka utanförskap och främja god hälsa. Stiftelsen Drottning Silvias Jubileumsfond bildades i samband med H.M. Drottningens 50-årsdag och ger bidrag till forskning om barn och funktionshinder.

Vi tackar för de hedersamma uppdragen och hälsar varmt välkommen till digiPlant. 

Läs mer om ansökningssystemet SBS Manager

Taggar  ansokningssystem digitalisering drottningsilviasjubileumsfond kronprinsessparetsstiftelse sbsmanager

 Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar till senaste versionen av vårt webbpubliceringsverktyg Alter Server® och ansökningssystemet SBS Manager™.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är vår trogna kund som under flera år använt en tidig Alter Server® och första generationens SBS Manager™. Nu uppgraderar de till senaste versionen webbpubliceringsverktyg och ansökningssystem och får bland annat:

  • effektivare innehållshantering med taggar och automatiskt omskalade bilder.
  • ett webbpubliceringsverktyg med sökmotoroptimering och tillgänglighet enligt dagens standarder.
  • ett ändamålsenligt gränssnitt för ansökningshanteringen i SBS Manager™.
  • närmre till alla funktioner för ansökningshantering tack vare en flexibel sökmotor.
  • smidigare vägar för att hitta rätt bland stora mängder ansökningar.

Vi säger tack för det fortsatta förtroendet!

Taggar  alterserver effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsenfof verksamhetsstod

 Digitalisering – en konkurrens- och servicefaktor

Digitalisering – en konkurrens- och servicefaktor

Utvecklingen av digitala system går snabbt. Lika snabbt ökar användningsområdena och antalet verksamheter som går från papper till modern teknik. Vi har låtit vår VD Alexander Törnqvist visionera om framtiden och det digitala läget om fem år.

Hur digitala kommer vi att vara inom fem år?

– Om fem år kommer sannolikt en majoritet av stiftelserna vara digitala. De administrativa processerna kommer generellt att ha digitaliserats i mycket större omfattning och vi kommer se mer av integrerade kommunikationsytor. Flexibiliteten växer och man kan själv välja vilken plattform man vill kommunicera genom såsom olika sociala kanaler eller liknande. Mycket av kommunikationen kommer att skötas digitalt. Likaså kommer säkerheten att ha förbättrats och förenklats. Vi kommer nog se betydligt enklare lösningar för personidentifiering, vilket underlättar för bland annat ansökningsbedömningar och ett 100-procentigt säkerställande av identiteten utan komplicerade installationer. Säkerheten är hög redan i dag, men de system som hänger med i utvecklingen är på gång att bli betydligt smidigare och smartare.

Hur tror du att användarna kommer att se på ökad digitalisering?

– Det pågår en ganska tydlig förändring i hur användarna tar emot nya arbetsmetoder. Traditionen som håller utvecklingen tillbaka minskar hela tiden motståndet och tröskeln för digitalisering kommer definitivt att vara lägre om några år. Generellt kommer vi att ha högre förtroende för digital säkerhet och våga lita på att det är både tryggt och användarvänligt. Den upplevda innovationstakten kommer att minska, även om innovationen fortsätter i samma tempo. Detta tack vare att kompetensen höjs och användarna blir mer mogna.

Att användandet av mobila enheter ökat ser vi redan nu och jag tror att det kommer att öka markant även framåt. Det upplever många som en stor fördel. Jag tror inte att vi kommer att vara lika platsbundna till en dator, utan kan använda olika enheter för att göra olika saker. Många fler moment kan mer naturligt göras via exempelvis en mobiltelefon.

Hur kommer digitaliseringen påverka verksamheterna?

Många kansliverksamheter kommer att ta ny form. Viss administration måste fortfarande göras men den kommer att skötas på andra sätt än de traditionella manuella. Den kommer helt säkert vara effektivare och tiden kommer att läggas på mer relevanta uppgifter. Datorvanan kommer att vara högre och systemen utvecklas hela tiden till att bli mer pedagogiska. Integrationen mellan system kommer att vara bättre och vi kan koppla ihop oss på effektiva sätt. Vi är redan nu på god väg åt det hållet.

Vad kan man förvänta sig av systemen om fem år? Och hur ska man planera för framtidens digitalisering?

Det kommer att krävas mindre bakåtkompabilitet, det vill säga att stödet för pappersbaserade flöden kan minskas naturligt. Idag finns ofta digitala och analoga flöden parallellt vilket gör att de digitala lösningarna anpassas lite efter befintliga arbetsmetoder. Detta är i mångt och mycket en förtroendefråga. Effektivare och mer anpassade lösningar utvecklas i takt med att man övergår mer till de digitala flödena, men många har tidigare velat se en stegvis övergång. Även om man idag vill starta digitaliseringen i mindre skala och prova sig fram är det bra att förbereda sig för en mer omfattande lösning framåt. Då är det viktigt att man väljer en leverantör som inte bara jobbar småskaligt, utan också kan visa på större lösningar och som också håller sig à jour med den snabba utvecklingstakten.

Kommer man klara sig utan digitala lösningar om fem år?

Nej. Det är en konkurrens- och servicefaktor, man kommer sannolikt få problem om man inte tar ett steg in i den digitala världen. Logiken som tillförs med den här tekniken är omöjlig att få med mänsklig hand och pappersflöden. Samhället kräver det, kort och gott.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager

Sigillet är utfärdat av Syna AB