Resultatet är begränsat till urvalet  redaktorskap  för att återställa  Visa alla

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Innehållsmarknadsföringen går framåt och internetreklamen står för de positiva siffrorna för mediemarknaden, visar undersökningar för det första kvartalet 2014.

En enkätundersökning bland medlemmar i Sveriges Annonsörer visar att innehållsmarknadsföringen ser ut att öka under detta året. Mer fokus kommer ligga på varumärkesbyggande och vårdande av kundrelationer. Facebook är den mest använda kanalen, men även nyhetsbrev och egna event är populära former. En annan kategori som blivit allt mer populär är redaktionellt innehåll på webben. Idag används det av 74 procent av deltagarna i undersökningen, men hela 18 procent uppger att de planerar att börja arbeta med redaktionellt innehåll.

Internetreklamen står för tillväxten

Inom mediemarknaden har de negativa siffrorna också vänt och även här står internetdelen för den största tillväxten, visar en undersökning gjord av IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Medan mediemarknaden som helhet rapporterar en uppgång på 2,3 procent är ökningen för kategorin internetreklam 12 procent jämfört med föregående år.

Vill du veta mer om hur du kan jobba på webben med innehållsmarknadsföring och nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  innehallsmarknadsforing internet nyhetsbrev redaktorskap webb

Så läser vi nyhetsbrev

Så läser vi nyhetsbrev

Rubriker och vänsterspalter lockar till sig våra blickar och vi är inte alls rädda för långa texter och att behöva scrolla. Det visar en eye-trackingstudie som mätt hur vi läser nyhetsbrev.

Det är Apsis och Smarteye som tillsammans låtit ett system som mäter blickriktning och ögonrörelser studera hur människor läser nyhetsbrev. Testpersonerna som deltog i studien bestod av lika många kvinnor som män, alla i 35-årsåldern. Instruktionerna som gavs bestod endast av uppmaningen att öppna breven och därefter skötte kameran resten. Tolv olika nyhetsbrev användes och analyserades.

Rubriker intresserar

Det nyhetsbrev som fick längst lästid var förhållandevis långt och med många tydliga rubriker. Rubrikerna visade sig vara det som lockade ögonen mest och tillägnades hela 71 procent av tiden. Längden var heller inget problem, 64 procent av tiden lades på material som låg i delar som man behövde scrolla till. Det aktuella nyhetsbrevet hade bildsatt texten med ansikten vilket visade sig väcka ögats uppmärksamhet, något vi även skrivit om tidigare.

Vänsterspalten vinner 

Generellt konstaterades att motståndet mot att scrolla var mindre än väntat men det är ändå viktigt att skapa ett intressant innehåll som lockar till läsning och som håller intresset uppe. Tydliga rubriker är A och O för att väcka och behålla läsarens intresse. Värt att nämna är också att vänsterspalten fick betydligt mer uppmärksamhet än högerspalten; hela 80 procent mer lästid. Kvinnor visade sig också vara benägna att lägga mer tid på breven och den sammantagna snittiden som vi lägger på ett nyhetsbrev landade på 11 sekunder.

Källa: "Vad tittar vi på egentligen?" från apsis.se

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap webbtext

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Kämpar du med idétorka för att fylla den förgrymmade aktuelltytan på er webbplats? Med fyra tips och ny inspiration för nyhetsflödet kan du ta er webbplats från pinsamt efter till perfekt uppdaterad.

Innan du får tipsen vill vi bara påminna om vad ett aktivt nyhetsflöde kan betyda för er försäljning. Vem får du förtroende för om webbplatsen är ditt första möte med ett företag? Troligen de som är aktiva och delar med sig av intressant innehåll. Se till att du i den hårda konkurrensen och jämförelsen med andra har ett nyhetsflöde som bidrar till ökad affärsnytta. Nu till tipsen.

1. Bevaka branschens bloggare

Läs ett antal väl valda bloggar för er bransch. När det är dags att publicera något kan du återanvända det andra skriver om; antingen genom att skriva en kort sammanfattning av nyheten och länka till originalartikeln eller genom att skriva om samma ämne men med ditt perspektiv, en replik eller en fortsättning.

2. Involvera fler medarbetare

Oavsett om du är ensam redaktör eller har en hel avdelning som håller webbplatsen uppdaterad finns det säkert fler i er organisation som har intressanta nyheter. De läser andra bloggar, har andra arbetsuppgifter och ser på kundnyttan från ett annat perspektiv än du. Fråga dem om branschnyheter eller vilken kundnytta de ser med era produkter och skriv om det.

3. Lyssna på kunderna

I det vardagliga mötet med kunderna finns många uppslag till nyheter om du börjar lyssna med andra öron. Vad fascinerar dem med era produkter? Vad är de nöjda över? Vad frågar de er? Om era svar i de fysiska mötena knyter en kund närmre ert varumärke så kan svaren göra detsamma med de som möter er på webben. Skriv om det.

4. Gör mer av bolagsnyheterna

Brukar ni berätta om nya uppdrag, nya kunder och produktnyheter? Du kan göra mer av de nyheterna än du tror. Fundera på om det passar att släppa förhandsinformation om en ny produkt eller om du kan skriva en uppföljning om resultatet och intervjua en kund.

Lycka till med nyhetsrapporteringen! Behöver du hjälp med löpande publiceringar eller någon punkinsats så vet du var vi finns.

Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skrivande

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

Skriv kreativt med redaktionskalender

Skriv kreativt med redaktionskalender

Vi skrev tidigare om redaktionskalenderns betydelse för innehållsmarknadsföringen. Nu berättar vi vad redaktionskalendern innehåller och hur den ökar effektivitet och kreativitet.

Mall för redaktionskalender

Du väljer vad som är relevant för er redaktionskalender men det kan vara en hjälp att börja utgå från en mall till exempel Content Marketing Institute´s. Den visar en övergripande kalender för allt material samt flera kalendrar uppdelade efter kundgrupp, typ av aktivitet med mera. Vår kalender innehåller följande information:

  • Översikt med datum, blogginlägg, nyhetsbrev, whitepaper deadlines och inlägg i sociala medier.
  • Material att göra mer av där alla redaktörer skriver in idéer för återanvändning, t.ex. hur ett blogginlägg kan bli ett white paper eller delas upp och bli flera twitter-inlägg.
  • Idéer till nytt material där alla redaktörer skriver ner lösa tankar och idéfrön.
  • Detaljerad kalender för t.ex. blogginlägg där ansvarig person för publicering står angiven samt författare, ämne, nyckelord för SEO:n, s.k. Call to Action (CTA) med mera.

Idéstruktur och effektivisering

När du har en kalender kommer du snabbt se mer nytta med den än att den ger struktur. För det första tas alla redaktörers kreativitet till vara när deras idéer enkelt dokumenteras och sedan blir nytt material. För det andra effektiviseras hela webbredaktionen när varje redaktör har mycket givet på förhand; ämnet är bestämt, nyckelorden definierade, målgruppens persona klarlagd, publiceringskanal och CTA är bestämd. Du behöver bara klä allt i dina vackra ord.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Kontakta mig om du vill prata mer om det. 


Taggar  administration effektivitet inboundmarketing innehall innehallsmarknadsforing redaktorskap

Skriv effektivt med redaktionskalender

Skriv effektivt med redaktionskalender

Hög ambition och motivationen på topp, ändå händer inget i företagsbloggen och nyhetsbreven. Med en redaktionskalender kan er innehållsmarknadsföring bli effektivare.

Börja med ansvarsfördelning

En redaktionskalender är enkelt sagt ett schema över vad som ska publiceras, var och av vem. Tydlig ansvarsfördelning är avgörande för att det ska fungera. Gör klart det innan du går vidare med att upprätta en redaktionskalender. Ni kan ha samma person med ansvar för att material planeras, skapas, korras och publiceras eller flera personer med olika ansvar. Vilket ni än väljer måste det vara tydligt för alla vem som har vilket ansvar.

Målgrupp, behov och strategi

Vi tog hjälp av tips från Content Marketing Institute för att få tydligare överblick av blogginlägg och våra olika nyhetsbrev. Utöver handfasta tips betonar de en sak för att lyckas skapa relevant innehåll kontinuerligt. Varje redaktionskalender ska ha en målgrupp, beskriva behovet av kommunikation med den målgruppen samt ha en strategi för att fylla behovet. Alltså svara på: till vem, varför och med vad. Beskriv det i tre tydliga meningar, det räcker.

Värdefull tidsbesparing

Ja, det tar tid att göra en redaktionskalender. Ja, det är värt det. Jämfört med tiden det tar att försöka klämma ur sig relevant innehåll under tidspress, eller i panik hitta en nyhet för att hålla bloggen uppdaterad är arbetet med redaktionskalendern en sund tidsprioritering. Överblicken du får hjälper er att producera relevant innehåll på ett strategiskt sätt som i slutändan bidrar till er lönsamhet på webben.

Fler fördelar med redaktionskalendrar

Förutom att planera ert redaktionella jobb och innehållsmarknadsföring är redaktionskalendern en effektiv idéproducent för nytt material och nya vinklar. Det skriver vi om i del två om redaktionskalendern.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Hör av dig till Alex: alex@digiplant.se eller 019 18 96 95.

Taggar  effektivitet inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skriva webbadministration webbtext

Fredagstipset: Smidig bildbehandling och utbildningserbjudande

Fredagstipset: Smidig bildbehandling och utbildningserbjudande

Ibland räcker lite för att få stor effekt av ditt webbinnehåll - rätt verktyg och en grundutbildning till exempel. Här kommer tips på gratis bildverktyg och ett bra erbjudande om redaktörsutbildning.

Snabb redigering i tre varianter

Vill du inte investera i Photoshop för att göra enkla bildjusteringar som att beskära, justera färger och ändra bildstorlek? Prova Pixlr. Med Pixlr går det snabbt att göra de nödvändiga justeringarna direkt i webbläsaren. På pixlr.com väljer du att öppa en bildredigerare i tre varianter: avancerad (advanced), snabb (express) eller lekfull (Pixlr-o-matic).

  1. 1.Den avancerade påminner mycket om Photoshop och är ett fullgott verktyg för de vanligaste justeringarna en webbredaktör jobbar med.
  2. 2. Den snabba varianten räcker långt men har lite enklare vägar till de vanligaste handgreppen.
  3. 3. Den lekfulla bildredigeraren ger dig tillgång till en mängd färdiga filter och effekter.

Lär dig använda bilden för att stärka ert varumärke

Pixlr:s lekfulla variant kan locka fram kreativiteten men lek inte för mycket med bilderna till er webbplats. Kom ihåg att bilder kommunicerar kraftfullt. Bilden är inte bara en trevlig illustration, den blir en del av er identitet och bidrar till läsarens uppfattning om ert varumärke. Färger, ljus och motiv säger något om er.

Mer om det och mycket mer får du lära dig i vår utbildning i redaktörskap för webben. Anmäl dig senast 22 april så får du 15 % rabatt (Ord. pris 3950 kr/person).



Taggar  administration bildsattning redaktorskap tips utbildning webbadministration

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka värdet på er webbnärvaro på samma sätt som en renovering kan öka värdet på ett hus. En utebliven eller slarvig renovering däremot ökar risken för dåligt resultat. Men var ska man börja?

SEO innefattar många olika insatser. Ett helhetsgrepp är naturligtvis det som ger störst effekt men om du inte kan eller vill ta det stora greppet på en gång får du här vägledning i vad just ni kan börja med.

1. SEO-kunskap hos webbredaktören

Saknar ni en redaktionell avdelning eller egen webbredaktör? Köp in redaktörstjänster från någon som är specialiserad på webbtexter och ser SEO som en självklar del av texten. God textkvalitet är avgörande både för sökmotoroptimeringen och för att nå besökaren.

2. Utbilda i skrivande för webben

Har ni en egen redaktionell avdelning men behöver förnyad kunskap om sökmotoroptimerade texter och bilder? Utbilda era redaktörer i skrivande för webben och se till att de får den senaste kunskapen i SEO:ns föränderliga värld.

3. SEO-analys och tekniska åtgärder

Har er webbplats några år på nacken? Har den inte uppdaterats i samma takt som tekniska möjligheter för sökmotoroptimering förändrats? Få en utförlig genomgång av tekniska förutsättningar för er webbplats och gör rätt åtgärder utifrån en god analys.

4. Hastighetsoptimering för tung webbtrafik

Pressas er webbplats av mycket trafik? Få hjälp med en hastighetsoptimering, ofta går det förbättra markant. Utöver att det ger en angenämare surfupplevelse är det också viktigt för SEO:n.

5. Sociala medier och SMO

Vill ni använda sociala medier mer i er marknadsföring? Ta hjälp av någon som kan ge er både en strategi för kommunikationen i sociala medier och som vet hur de sökmotoroptimerar er närvaro på bästa sätt, så kallad Social Media Optimization (SMO).

Prata med Alex om det här så börjar vi hjälpa er i rätt ände. 


Taggar  inboundmarketing redaktorskap seo socialamedier tillganglighet utbildning webbtext webbutvecklare

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Med lite omsorg kan bilderna på din webbplats bli mer än en dekor. Rätt bild kan göra en stor del av jobbet; fånga läsaren och stärka ditt budskap.

Det finns mycket forskning om hur vi människor uppfattar bilder och hur vi reagerar på olika motiv. Vi vet att olika färger signalerar olika känslor och vi vet också att tre av fyra människor tänker i bilder. Ett bra bildval förstärker ett budskap och skapar nyfikenhet och engagemang. Ett ogenomtänkt och dåligt bildval kan i bästa fall bli meningslös, men riskerar även att bli rent missvisande eller skapa ointresse att gå vidare till den tillhörande texten. 

Vad finns det då för råd kring bildvalet? Här har vi har sammaställt några av de viktigaste och mest grundläggande tipsen som hjälper dig att bildsätta bättre:

Ansikten attraherar

Generellt visar studier att ögat stannar upp vid bilder på ansikten. Ögon attraherar ögon och om vi tittar på en person som tittar på något så tenderar vi också att rikta blicken mot samma föremål. Människor är överlag intressantare än föremål och ger ett mer organiskt och levande intryck. Likaså är avslappnade människor mer behagliga att titta på än stela.

Håll koll på kompositionen

Närbilder är generellt bättre än motiv på långt avstånd. Panoramabilder på miljöer kan vara ett undantag, men överlag gäller regeln ju närmre desto bättre. Beskärningen är också viktig; undvik till exempel att beskära människor vid leder, det ger en ostadig känsla. Se också till att personer är vända med ansiktet inåt texten, det skapar en balans. Ögat stannar ofta 3/4 uppåt i en bild, varför bildens fokus bör hamna där. 

Välj det enkla och välbekanta

Gemene man har visat sig föredra det som är välbekant och inte alltför komplext informationsmässigt. Försök inte förmedla textens hela innehåll i en enda bild utan låt den fungera som en sammanfattning av eller känsla för innehållet. Genom en blick på bilden ska besökaren lockas att vilja veta mer och gå vidare till texten. 

Undvik det uppenbara

Välj gärna ett motiv som har en koppling till innehållet men försök att inte vara övertydlig på ett tråkigt vis. Rubriken och bilden behöver inte säga exakt samma sak utan kan med fördel innehålla ett visst mått av eftertänksamhet och kanske humor.

Placera strategiskt

En bra bild har som sagt en exceptionell förmåga att locka läsare så välj placering med omsorg. Oftast är toppen det bästa stället och det blir en naturlig ingång för besökaren in i din text.

SEO-anpassa 

För att Google och andra sökmotorer ska kunna kategorisera din bild är det viktigt att ge den ett namn. Om inte sökmotorn kan förstå vad bilden föreställer sållas du bort direkt. Så se till att beskriva den med nyckelord som alternativ beskrivning, undvik intetsägande varianter som "En bild" och liknande. 

Taggar  bildsattning fredagstipset redaktorskap tips webb

Så bloggar du för ökad ROI

Det finns några gemensamma drag hos blogginlägg som blir delade och leder till nya kunder. Lär du dig dem kan du driva en blogg som ger ROI.

Bloggens titel ska fängsla

De blogginlägg som delas mest har en titel som fängslar genom att göra något av följande:

  1. Hänvisar till något hett och aktuellt ämne i branschen. "Googles Author Rank kan stärka er webbnärvaro".
  2. Lånar liknelser från populärkulturen. "Svenskar röstar Google+ vidare till andra chansen".
  3. Spelar på humor och absurditet. "Snart facebookar vi mer än vi sover"
  4. Påstår något vågat. "Papper tillhör stenåldern"
  5. Flirtar med folks ego. "Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut"
  6. Kommer med en nyhet. "Ledande ansökningssystem släpps i ny version".
  7. Bidrar med tips. "Så gör/får/lyckas du...".
  8. Bidrar med topp tio-listor (eller annan siffra).
  9. Använder hakparentes för att berätta om typ av innehåll. "Fredagstipset: bota bildtorkan [bildspel/slides]".
  10. Tar expertrollen. "Effekter av ökad tillgänglighet med framtidens ansökningssystem och e-tjänster".

Enkel struktur ger fler blogginlägg

Med en enkel struktur går det snabbare att skriva blogginlägg och fler på företaget kan bidra med innehåll. Ett intro, en huvuddel, en slutsats och en uppmaning; det är den vinnande strukturen enligt Slingshot SEO*.

Bloggoptimering på tre nivåer - SEO, SMO och CRO

Ett blogginlägg bör optimeras på tre sätt: för sökmotorer så läsare hittar dem (SEO, sökmotoroptimering), för sociala medier så de delas (SMO, social medie-optimering) och för konvertering så att läsare blir kunder (CRO, conversion rate optimization). Be gärna oss om hjälp med optimering av enskilda blogginlägg eller hela er webbplats.

  1. För sökmotorerna bör du välja ett nyckelord eller nyckelfras som används konsekvent i texten och i rubrikerna. Håll din titel kortare än 70 tecken med nyckelorden så tidigt som möjligt. Glöm inte att använda Alt-taggen för bilder.
  2. För Sociala medier bör du göra det enkelt att dela med tydliga dela-knappar och enkelt att prenumerera via RSS och e-post. Länka till företagets eller skribentens profiler i olika sociala medier.
  3. För att konvertera läsare till kunder bör du ha en grafiskt illustrerad uppmaning om att köpa, ladda ner, boka, kontakta etc. Inkludera också uppmaningen länkad i din text.

Retorikmanual och ansvarsfördelning avgörande

Det som till sist avgör hur lyckad en företagsblogg blir är innehållsstyrning, alltså styrning av stilnivå och retorik i bloggen samt riktlinjer för publicering och ansvarsfördelning för skrivandet. Med en retorikmanual och tydlig publiceringsordning stärks ert varumärke på webben och ni minskar riskerna med okontrollerade blogginlägg som inte rimmar med och i värsta fall skadar varumärket. 

ROI i slutändan

Fängslande titel, enkel struktur, komplett optimering och god innehållsstyrning. Det är receptet för ett lyckat blogginlägg med god eftersmak (läs ROI).

Låt någon annan göra jobbet

Vi skriver gärna dina blogginlägg eller tar fram en retorikmanual till er, kontakta Alexander Törnqvist idag.

*Slingshot SEO har inspirerat till detta blogginlägg. I deras guide hittar du fler tips och fördjupning om optimering av blogginlägg.

Taggar  blogg innehallsmarknadsforing redaktorskap retorik skrivande

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut

När du ska publicera ett blogginlägg, en nyhet, en artikel eller skicka ett nyhetsbrev kan du utforma texten på flera sätt. De som designade er webbplats bestämde säkert utseendet för olika textdelar; radavstånd, typsnitt, textstorlek, länkars utseende m.m. Har de gjort sitt jobb så blir både de och framförallt dina läsare glada om du inte ändrar sådant. Ett samstämmigt helhetsintryck är viktigt för att stärka ert varumärke. Med det finns några textbitar som du som skribent bör tänka på för att få en professionell och lättläst text.

Feta betoningar

Vill du betona ett ord eller urskilja ett citat finns flera sätt. I tryck är kursivering vanligt men på webben är fetstil bättre eftersom det är lättare att läsa på en skärm. Använd inte understruken text eftersom läsaren kan tolka det som länkar. Är citatet ett längre stycke är det bättre att låta det stå för sig själv som eget stycke till exempel med indrag. 

Starka skiljetecken  

Använd inte starka skiljetecken i alltför stor utsträckning ... Det ger ett oseriöst intryck och har snarare en försvagande effekt på ditt budskap! Ett utropstecken räcker. Fråga dig: är det här en mening som läsaren bör uppleva som om den skriks ut?!? Kändes det besvärande att läsa föregående meningar? Då har poängen nått fram.

Snygga punktlistor

Punktlistor är ett tacksamt avbrott i en text som drar blickarna till sig. Gör punkterna kortfattade, med de viktigaste orden för mottagaren och konsekventa i ordföljd och riktning.

Dåligt exempel

  • Låt inte punkterna ha för många ord
  • De ord som mottagaren tycker är viktigast ska du ta med i punkten
  • Ordföljden bör inte varieras för mycket utan låt alla punkter vara liknande i sin ordföljd och riktning.

Gott exempel

  • Skriv kortfattade punkter
  • Skriv de viktigaste orden i punkten
  • Skriv ordföljden i ett mönster
  • Skriv med samma riktning i alla punkter

Vassa rubriker

Var aktiv. En rubrik med aktiva verb är tilltalande och lätt att förstå. Jämför ”Socialt intranät för Länstrafiken byggs av digiPlant” och ”digiPlant bygger socialt intranät åt Länstrafiken”. Passiva verb hör till en formell och opersonlig stil och är ofta onödigt svårläst. Den formen bör därför undvikas. Undvik därför den formen.

Ha riktning. Rubriken ska säga något till läsaren. Ett sätt är genom direkt tilltal: ”För dig som undrar om sociala intranät”. Ett annat sätt är med ord som du vet intresserar målgruppen, till exempel: ”Socialt intranät? Svaren, fördelarna och goda råd”. 

Var kortfattad. Rubriken bör vara så kort som möjligt utifrån vad som passar målgruppen. Kontrollera längden på din rubrik en extra gång, ofta går det att ändra ordföljd eller ta bort ord för att få den kortare.

Beskriv. Ibland väljer man rubriken med den fina formuleringen eller finurliga ordvitsen men glömmer att den ska beskriva vad texten handlar om. Läsaren ska få veta vad texten handlar om och känna att det rubriken säger rimmar med textens innehåll. 

Taggar  blogg redaktorskap skrivande tillganglighet webbadministration webbtext

Sigillet är utfärdat av Syna AB