Resultatet är begränsat till urvalet  megafon  för att återställa  Visa alla

Schhh... Lyssna på statistiken

Schhh... Lyssna på statistiken

Tanken på procentsatser och diagram får få att hoppa jämfota av glädje. Men säg den e-postmarknadsförare som inte jublar över en riktigt bra öppningsfrekvens.

Vi har tidigare tipsat om hur du skaffar prenumeranter till ditt nyhetsbrev och hur du skriver ett effektivt innehåll. Idag vill vi påminna om vikten att följa upp och förbättra med hjälp av statistiken. 

Ta ett steg till

För många tar arbetet med utskicket slut när de tryckt på sändknappen. När det är dags för nästa brev gör de ungefär samma sak och håller tummarna för att det blir läst. Men varför hålla tummarna och hoppas på turen när du aktivt kan påverka hur ditt nyhetsbrev tas emot? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärderlig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa utskick. 

Våga testa

Ett effektivt sätt för att se skillnader i olika utskick är att göra A/B-tester. Vilken rubrik vinner? Vilken avsändare skapar mest intresse? Verkar dina mottagare vara mer läsbenägna vid vissa tidpunkter eller dagar? Det är lättsamlad fakta som ger dig enorma fördelar i förbättringsarbetet. För dig som ser nyhetsbrevet som en potentiell säljkanal är några minuters statistikkoll väl investerad tid.

Läs mer om uppföljningsmöjligheterna i vårt e-postverktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips uppfoljning utskick

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Idag bjuder vi på fem snabba men viktiga råd för dig som använder dig av e-postmarknadsföring. Digitala nyhetsbrev är ett effektivt sätt att enkelt nå ut med ett budskap till många mottagare. Rätt formulerat kan ett utskicks genomslagskraft vara enorm. Här följer fem grundläggande tips:

1. Sätt ett mål

För att skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du sätta ett tydligt mål som utgångspunkt för innehållet. Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill du att utskicket ska resultera i och vad ska du i så fall berätta i nyhetsbrevet?

2. Sikta rätt

Vem skriver du till? Om du har en bred och varierad målgrupp kan det vara läge att skapa olika versioner av nyhetsbrevet. Utan läsvärde för adressaten spelar det ingen roll hur mycket arbete du lägger ner i nyhetsbrevet - innehållet måste matcha mottagaren.

3. Slarva inte med ämnesraden

Få ord, men kanske de viktigaste. Ämnesraden är det första som möter läsaren och kan vara avgörande för om nyhetsbrevet öppnas eller inte. Se till att den är relevant och väcker nyfikenhet. Vilket innehåll som fungerar beror till stor del på målgruppen, så hoppa inte över de två första punkterna.

4. Var selektiv och koncis

Välj ut några få intressanta nyheter som du vill ha med. Även om du har många spännande nyheter är det bättre att vänta med några till nästa utskick än att låta brevet bli för långt. Läsbeteendet på webben är inte detsamma som när du får ett vanligt brev i handen; vi ögnar igenom innehållet snabbare och det är enklare att klicka sig vidare. Hur intressant nyheten än är bör du formulera dig kort och kärnfullt. Om du har en webbplats med mer information är ett tips att fånga intresset i brevet och länka vidare till en längre version för den som vill läsa mer.

5. Följ upp och förbättra

Många pustar ut efter att ha tryckt på skickaknappen. Gör inte det, använd de resurser och analysverktyg som finns för att följa upp ditt utskick. Vilka nyheter genererar mest klick och vilka ämnen verkar hamna i skräpkorgen? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärdelig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa gång.

I vissa e-postverktyg är det också möjligt att se exakt hur mottagaren har klickat och agerat på utskickets design – en av många funktioner som finns i vårt eget verktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips

Nylansering och blixtkampanj av
Det nya köket

Konferens och restaurang SvalanDen här veckan lanserar Restaurang Svalan sitt nya koncept Det nya köket. En omfattande blixtkampanj och utskickav nyhetsbrev via Megafon™ har spridit det nyheten och resultatet har inte låtit inte vänta på sig - antalet besök till Svalans webbplats och prenumeranter på Facebook ökade markant redan inom några timmar.

Inför lanseringen i tisdags pågick ett intensivt arbete med att via flera olika kanaler sprida budskapet om Konferens och Restaurang Svalans nya koncept. digiPlant har arbetat fram en ny sober profil, annonser, affischer och en kampanj med give aways.

Många kanaler och snabb respons

Nytt, fräscht och naturligt är några av ingredienserna i Det nya köket och med nya kockar och uppdaterade menyer vill Svalan lyfta sina omtyckta bufféer ytterligare ett snäpp.

Kampanjen har spridits via radio, TV, sociala medier och naturligtvis e-postutskick med Megafon™. Effekten av Facebookkampanjen via utskicket gav omedelbar respons; en avsevärd ökning av följare på Facebook och en rejäl trafikökning till Svalans webbplats.

digiPlant önskar Det nya köket lycka till och tackar för förtroendet!

Läs mer om Restaurang Svalan eller om e-postvarktyget Megafon™

Taggar  e-postmarknadsforing kampanj megafon nyhetsbrev svalan

Premiär för Leilas nyhetsbrev

Premiär för Leilas nyhetsbrev

Leilas General Store blev en omedelbar succé efter lanseringen i april. Nu väljer hon att använda sig av Megafon™ för utskick av nyhetsbrev. En flexibel och enkel lösning som är perfekt för stort antal mottagare och för den kreativa som själv vill utforma individuella utskick.

TV-kocken och författarinnan Leila Lindholm kommunicerar aktivt och persoligt med sina fans. Hon använder sig av flera olika kanaler och nu även nyhetsbrev. Över 7000 mottagare fick under förra veckan Leilas premiärutskick. I realtid kunde hon sedan följa hur många av mottagarna som öppnade brevet, när de öppnade det och även se hur många som också aktivt interagerade på innehållet. Ett smart och enkelt sätt att se e-postmarknadsföringens genomslagskraft.

Vill du också ha Leilas nyhetsbrev och erbjudanden så kan du anmäla dig här

Läs mer om e-postverktyget Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing leilalindholm megafon nyhetsbrev

Har du något att berätta?

Med Megafon™ som e-postverktyg är det enkelt. Hög kvalitet och unika möjligheter till analys och uppföljning optimerar dina möjligheter att skapa bra nyhetsbrev. Har du något att berätta?

E-postverktyget Megafon™ är baserat på en av världens främsta plattformar för e-postmarknadsföring. Med tydliga översikter för all statistik blir det enkelt att analysera och förbättra varje utskick. Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå och visar hur en enskild mottagare interagerat med ett nyhetsbrev. 
    Megafon™ finns tillgängligt för såväl smarta telefoner som läsplattor och du kan se utvecklingen av ditt utskick i realtid var du än är.
    Naturligtvis finns alla önskvärda funktioner för att hantera prenumerantlistor. Nyhetsbreven skapas och redigeras med direkt förhandsvisning och är lätthanterliga för alla.

Kampanjerbjudande!

Under augusti och september erbjuder vi alla nya kunder 20% rabatt på första årsfakturan vid vid tecknande av minst 12 månader.

Hör av dig till oss eller läs mer om e-postmarknadsföring med Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing kommunikation megafon nyhetsbrev

Få till e-postmarknadsföringen med nya Megafon™

Nya Megafon™ har alla verktyg för att förbättra er e-postmarknadsföring tack vare rik statistik och effektiv hantering.  Vårt verktyg för e-postmarknadsföring rullas nu ut i en helt ny upplaga till kund efter kund och baseras på en av världens främsta plattformar. Här bjuder vi på tre tips om hur statistiken kan tolkas för att rikta kommunikationen och få prenumeranter som kan bli trogna kunder.

Funderar du på er strategi för e-postmarknadsföring, vill fråga något om Megafon™ eller vill prova nya kampanjidéer? Ta det med oss så hjälper vi till med design och konsultation kring strategier, retorik- och språkråd. 

1. Få mer tid med prenumeranten

Megafon™ visar vilka länkar som flest klickat på i ett utskick. Du kan jämföra utskick och se vilka länkar som är populärast. Är det erbjudanden, uppmaningar, ett visst ämne eller produktnyheter som flest klickar på? Använd de populära länkarna i kommande utskick. Då tar fler prenumeranter del av mer material från dig, spenderar mer tid med ditt varumärke och knyter starkare band till er som företag. Det kan vara avgörande vid nästa köpsbeslut eller leverantörsval.

2. Lyckas vara relevant för alla

Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå så att du kan se hur en enskild prenumerant klickat. Utifrån det kan du skapa  segment för olika intressegrupper. Effekten av en sådan anpassning blir dubbelt positiv. Du behöver inte trötta ut några av prenumeranterna med stundtals irrelevant innehåll och du får prenumeranter som upplever utskicken som givande och intressanta - varje gång.

3. Maximera öppningsfrekvensen

Hur många öppnar våra nyhetsbrev och varför låter en del bli? I Megafon™ finns informationen som behövs för att analysera och åtgärda det till nästa utskick. Verkar öppningsfrekvensen bero på tidpunkt för utskicket? Skiljer sig öppningsfrekvensen åt för utskick med olika avsändare? (Antal öppningar kan öka om mailet kommer från "Klara" istället för "no-reply"). Ämnesraden betyder mycket för om utskicket öppnas. Alla har tidsbrist och även om prenumeranten gillar er så krävs ett oemotståndligt ämne för att bli läst. Lägg tid på att hitta det oemotståndliga varje gång.

Taggar  e-post egnaprodukter megafon nyhetsbrev uppfoljning utskick

Respons, fans och besök i tusental
– så kraftfullt är sociala medier

Vi har genomfört en totaletablering på webben med webbplats och kopplingar mot sociala medier, i det här fallet Facebook och Twitter. Kunden heter Leila Lindholm och resultatet är slående.

Från att inte finnas på Facebook till 1 100 fans på en månad. Varje fan är ett frö till långsiktig kundrelation. Från att inte nå någon på Facebook till 10 500 visningar av meddelanden och bilder varje dag. Varje visning är exponering av varumärket. Från ingen webbkonversation med fans till i snitt 15 kommentarer per dag. Varje kommentar är en direktkontakt som initieras av kunden själv. Så kraftfullt är sociala medier.

Hur går det till?

Det finns många möjligheter i Alter Server® att integrera med sociala medier. För Leila passade det bäst att ha Facebook som utgångspunkt. Det hon skriver på Facebook etableras automatisk på Twitter och webbplatsen. Det fungerar också åt andra hållet; innehåll som skapas i Alter Server® kan automatiskt etableras på Facebook. Vilken kanal Leila än jobbar i får budskapet större spridning utan en större insats.

Ingen totaletablering utan SEO

Vi håller alltid ett öga på sökmotoroptimeringen (SEO) när vi bygger en webbplats. I och med interaktion med sociala medier uppnår man ännu bättre effekt. Sökmotorerna gillar nämligen:

  • Frekventa och relevanta uppdateringar av innehåll
  • Länkar mellan sociala medier och webbplatsen
  • Semantiskt korrekt HTML enligt rådande standarder

Tre tusen besökare första dagen

Leila har knappt varit aktiv på webben på ett och ett halvt år. Därför var det angeläget att berätta om den nya webbplatsen. Ett utskick gjordes till Leilas trogna kontakter som gav eko i bloggosfären. Första dagen hade webbplatsen 3 000 besökare.

Vårt jobb med webbplatsen

Mikael Engblom som tidigare formgivit Leilas böcker står för webbdesignen. Till det har vi lagt interaktionsdesign och teknik samt konsulterat kring etableringen i sociala medier.

Hungrig på sociala medier? Kontakta oss så snackar vi.
Sugen på Leilas nya webbplats? www.leila.se

Taggar  facebook leilalindholm megafon seo twitter walterandbooks webbplats

Club 254 har premiär

Club 254 är en sajt för de som köpt de 254 stolarna som finns utanför Restaurang 4e våningen på Behrn Arena i Örebro. Stolsägarna får ta del av en hel del matnyttigt bakom inloggning.

Vilka som äger stolar? Kolla den trevliga dynamiskt uppdaterade Flash-animationen som naturligtvis är enkel att göra med Alter Server®...

Klicka här för att komma till club254.se.

Taggar  alterserver club254 cms flash megafon webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB