Resultatet är begränsat till urvalet  kommunikation  för att återställa  Visa alla

Digital webbtidning stärker kundrelationer

Digital webbtidning stärker kundrelationer

Bättre upp är truckföretaget Linde Material Handlings kundtidning som getts ut sedan 1988. Nu har vi tagit konceptet till en digital kanal och lanserat battreupp.se, ett nyhetsforum på webben.

Långsiktig affärsutveckling

Vi har under många år jobbat med Linde som konsulter inom affärsutveckling, webbutveckling och digital marknadsföring. Vi jobbar bland annat löpande med deras kundportal Mina truckar. I projektet med webbplatsen för Bättre upp har vi utöver vår rådgivande konsultroll, levererat tekniken för webblösningen med vårt webbpubliceringssystem Alter Server®, stått för design och gränssnittsutveckling.

Automatiska utskick och mobilanpassning

För att maximera webbtidningens potential och kontinuerligt driva trafik har tjänsten begåvats med helautomatiserade e-postutskick som baseras på det redaktionella innehållet. Då en majoritet av målgruppen läser sin e-post i mobilen är webbtidningen fullständigt mobilanpassad för en optimal användarupplevelse.

Digitalt tar Lindes kundrelationer längre

Kundtidningen har under många år varit viktig för att bygga starka och långsiktiga relationer till kunderna för Linde. I och med att tidningen nu fått en digital motsvarighet kan samma relationsbyggande komma fler till del. Den nya webbplatsen är en del i strategin att göra Linde till ett företag som ligger i framkant när det gäller webbkommunikation och sociala medier. Webbplatsen för Bättre upp har designats för att vara en bärare av Lindes grundvärderingar om hur viktig en nära kundrelation är.

– Precis som våra produkter ska vår kommunikation vara modern. Vi ska inte bara hänga på det tåget, utan helst ligga i frontlinjen, säger Karl-Johan Lindahl, marknadschef på Linde till Bättre upp.

Du hittar Lindes nyhetsforum på battreupp.se

Taggar  granssnittsutveckling kommunikation lindematerialhandling strategi webb webbdesign webbplats

Tack för ett gott 2014!

Tack för ett gott 2014!

År 2014 bjöd på många intressanta uppdrag och utmaningar. Med facit i hand har vi haft ett lyckat år. Nu vill vi säga tack för ett gott 2014!

Något av det som väntar under 2015

Många spännande uppdrag har redan landat på vårt bord inför nästa år. Nya uppdragsgivare har gett oss förtroendet att digitalisera deras verksamheter med vårt ansökningssystem
SBS Manager™. 

Det kommande året startar också med flera nya kommunikationsuppdrag. Vi kommer bl.a. leverera designkoncept och kundportal för en mjukvaruutvecklare, driva onlinemarknadsföring, bygga appar och förädla en e-bokstjänst.

Med de goda nyheterna önskar vi dig en god jul och ett gott nytt år!

Taggar  digitalisering intranat kommunikation kundservice sbsmanager webbdesign

Har du något att berätta?

Med Megafon™ som e-postverktyg är det enkelt. Hög kvalitet och unika möjligheter till analys och uppföljning optimerar dina möjligheter att skapa bra nyhetsbrev. Har du något att berätta?

E-postverktyget Megafon™ är baserat på en av världens främsta plattformar för e-postmarknadsföring. Med tydliga översikter för all statistik blir det enkelt att analysera och förbättra varje utskick. Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå och visar hur en enskild mottagare interagerat med ett nyhetsbrev. 
    Megafon™ finns tillgängligt för såväl smarta telefoner som läsplattor och du kan se utvecklingen av ditt utskick i realtid var du än är.
    Naturligtvis finns alla önskvärda funktioner för att hantera prenumerantlistor. Nyhetsbreven skapas och redigeras med direkt förhandsvisning och är lätthanterliga för alla.

Kampanjerbjudande!

Under augusti och september erbjuder vi alla nya kunder 20% rabatt på första årsfakturan vid vid tecknande av minst 12 månader.

Hör av dig till oss eller läs mer om e-postmarknadsföring med Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing kommunikation megafon nyhetsbrev

Är du synlig och sökbar på webben?

75 % av svenskarna söker efter information om varor och tjänster på nätet. Faktum är att majoriteten av alla köp börjar just där.

Allt fler gör prisjämförelser och undersöker utbudet med hjälp av sökmotorer före man ger sig ut och handlar. Det har lett till att icke sökbara företag nobbas av kunderna - dels för att de inte är synliga för kundens radar men också för att kunderna är tveksamma till att handla av företag som inte går att hitta i sökmotorerna.

Vårda er webbplats

För att vara synlig och sökbar är en förutsättning att ha en aktuell och uppdaterad webbplats. Innehållet är en färskvara som kan vara värt att se över då och då. Använder ni till exempel uttryck som era potentiella kunder använder när de söker efter er? Förmedlar ni rätt och uppdaterad information om er? Skulle kunderna efter att ha besökt er sida beskriva er på samma sätt som ni själva? Om svaren är ja, så arbetar ni förmodligen aktivt och regelbundet med innehållet vilket är optimalt.

Skriv för kund och sökmotor

Om inte, så är det aldrig för sent att börja. Om du inte redan gjort det så vill vi passa på att tipsa om att ta en titt på vår skrivskola Premium webbtexter, en artikelserie om hur du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Taggar  kommunikation seo sokmotor webbadministration webbplats

Premium webbtexter:
En sammanfattning

Premium webbtexter:
En sammanfattning

I vår serie om Premium webbtexter har vi levererat tips för alla typer av webbtexter från analys till korrektur. I varje del finns också sökmotoroptimering med som en naturlig del att ta hänsyn till när man skriver för webben.

  • Börja med att teckna en bild av målgrupp och kontext så att ditt budskap når rätt personer på rätt sätt.
  • Ställ alltid frågan ”varför?” så att ditt budskap är koncist och uppskattas av läsaren.
  • Skriv utan att ta hänsyn till ordval, i vilken ordning saker kommer eller styckeindelning och mellanrubriker. Då får du ett råmaterial som sedan enkelt kan putsas och bli den text du vill nå fram med.
  • Anpassa textens längd efter kontext och målgrupp så vet du att läsaren kan ta till sig det korta budskapet eller upplever er generositet som positiv.   
  • Gör det enkelt att läsa genom att använda ett stycke per tanke. Bra mellanrubriker gillas av sökmotorerna och kan ge läsaren bättre översikt som dessutom lockar till läsning så att de snabbt ser ert budskap.
  • Variera meningslängden. Det är ett generellt skrivråd som ger läsaren en känsla av kvalitet vilket stärker förtroendet för er.
  • Kontrollera enkelheten i din text. Använd din språkkänsla och komplettera med räkneverktyg för läsbarhet. En enkel text blir läst, förstådd och uppskattad.
  • Om din text måste förkortas finns flera sätt att göra det. Efter en förkortning blir budskapet tydligare, enklare att ta till sig och bilden av er blir positiv. 
  • Skriv länkar som väcker nyfikenhet, är lagom långa och tar med det viktigaste av målsidans innehåll. Och skriv dem så att sökmotorerna gillar dem. 
  • Glöm inte korrekturen. Det är en fördel om någon annan kan läsa din text innan publicering eftersom ingen är en god korrekturläsare för sin egen text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Premium webbtexter del 7: Möjligheter med rätt länktexter

Länkar är för internet vad solen är för sommaren. Men en länk är inte automatiskt besökarvänlig eller omtyckt av Google, den skapar inte automatiskt nyfikenhet eller ger luft i en text. 

  • Låt länktexten beskriva vart länken leder så läsaren vet vad som väntar efter klick.
  • Länktexten ska säga det viktigaste. Om målsidan har en bra text hittar du det i rubriken och ingressen.
  • Väck intresse. Sätt dig på stolen mitt emot och fundera på vad som triggar din nyfikenhet som läsare. En tydligt definierad målgrupp behövs för att göra detta effektivt.
  • Länka inte ”här”. Det är en vanlig men ointressant länktext. En besökare ögnar igenom en webbsida och fastnar för det som avviker eller verkar intressant. Ändra ordföljden för att fånga det intresset och locka till klick. 

Mer om hur du gör klickvänliga länkar hittar du här.
Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Skriv korta länktexter. Om länktexten är lång kan besökaren inte uppfatta den. Exemplet ovan skulle kunna bli kortare och bättre.

Se mer i vår artikel om hur du gör klickvänliga länkar.

  • Välj hur länken ska öppnas så det blir logiskt för besökaren. En intern länk på er webbplats bör öppnas i samma fönster/flik. Om du länkar till en annan webbplats bör den länken öppnas i ett nytt fönster. 
  • Syns i Google. Ni rankas högre av sökmotorerna om länktext, länkadress, målsidans titel och rubrik har gemensamma ord.  

Lek med orden istället för att se det som en svårighet. Sökmotoroptimering är en extra dimension att trilskas med och glädjas åt när man skriver för webben. När du lyckas skapa en länktext som sökmotorerna gillar, besökarna upptäcker och målgruppen klickar på; då är lyckan gjord!

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 6:
Ta fram röjsågen

Premium webbtexter del 6:
Ta fram röjsågen

Textens längd kan göra skillnad mellan att ge för lite information som skadar förtroendet och att överinformera så att budskapet inte går att ta till sig. Ibland får man höra att en text ska skrivas så att den kan kapas från slutet men det är inte att rekommendera. Målet för din text bör alltid vara att bli läst från början till slut. Då har du möjligheter och ett ansvar att se till att texten håller hela vägen.

Korta ner utan att kompromissa med kärnan

  1. Läs varje stycke och fråga dig om det behövs för att uppfylla syftet. Om inte tar du bort det hur välformulerat och fyndigt det än är. 
  2. Läs texten och ta bort onödiga småord här och var. I förra meningen skulle ”här och var” kunna tas bort. När många sådana onödigheter försvinner flyter texten bättre.
  3. Känns texten tung fast du inte vill ta bort någon del kan du dela upp i fler stycken med mellanrubriker så blir det lättare att få överblick. 
  4. Våga gå ifrån din ursprungliga tanke. Fråga dig om hela texten ska publiceras samtidigt och på den plats du tänkt? Kanske lämpar sig din text att delas upp i en serie. Eller finns det en annan sida där texten passar så att du kan länka till den från en kortare ingress.
  5. Behöver du förkorta för att passa en design? Man kommer långt med att förändra ordföljd och böjningar eftersom varje bokstav räknas. Säg att du skrivit ”Nu välkomnar vi er till nya lokaler”. Med slipning kan man få ut flera kortare varianter. ”Nya lokaler - välkomna!”, ”Vi välkomnar till nya lokaler”, ”Nya lokaler - nu välkomnar vi er”. 

Det går alltid att förkorta

Det går alltid att förkorta, även när det tycks omöjligt. Att förkorta tillhör korrigeringsfasen som upptar ungefär 40 % av den totala skrivtiden. Nästa del i Premium webbtexter handlar om hur du skriver effektiva länkar som läsaren vill klicka på.

Taggar  kommunikation skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 5: 
Det svåraste och mest självklara

Premium webbtexter del 5:
Det svåraste och mest självklara

Att skriva enkelt är lika svårt som självklart. I grund och botten handlar det om hålla rätt nivå utifrån ramarna och riktningen i kontext- och målgruppsanalysen. Du vet vad du har för relation till läsaren och kan därför använda lämpligt tilltal. Du vet vilka kunskaper mottagaren har och kan undvika snäva fackuttryck eller att dumförklara. I och med det kan du också använda rätt nyckelord som läsaren söker på för att sökmotoroptimera din text.  

Mät textens läsbarhet

Vana, kunskap och erfarenhet ger naturligtvis en känsla för vilken stilnivå som är lämplig men det finns också verktyg som beräknar läsbarheten i en text; ett av dem heter Lix

Lix mäter textens läsbarhet på en femgradig skala från mycket lättläst (motsvarande barnböcker) till mycket svårläst (motsvarande byråkratsvenska). Du får siffror på antalet långa ord och långa meningar som ofta är ett tecken på att texten kan bli mer lättläst. Ordvariation mäts också vilket kan hjälpa dig att kontrollera din användning av viktiga nyckelord för sökmotoroptimeringen.

Kommunikativ tanke viktigare än uträkningar

Oavsett vad resultatet blir är det du som bestämmer var på skalan du vill vara. Låt aldrig en uträkning köra över din kommunikativa tanke. Om du har gjort medvetna val ska du lita mer på det än en läsbarhetsuträkning som trots allt aldrig kan uppleva en text som den verkliga målgruppen. 

Nästa del i Premium webbtexter kommer handla om det sorgliga arbetet för varje skribent - att förkorta sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 4: 
Långa trådar och korta stumpar

Premium webbtexter del 4:
Långa trådar och korta stumpar

Långa eller korta stycken

Använder du styckeindelning och mellanrubriker rätt kommer besökaren bli nyfiken, läsa ditt budskap och du får chans att stärka en viktig relation. 

Korta stycken gör texten lättillgänglig och mellanrubriker kan fånga läsaren och behövs för att stärka er position i sökmotorernas träfflistor.  

Tre tips för lyckad styckeindelning 

  1. Använd blankrad för nytt stycke. Språkligt går det att använda indrag men blankrader skapar en luftighet som gör texten lättare att läsa.
  2. En tanke per stycke. När du kommer in på en ny tanke, nytt ämne eller ett annat perspektiv är det dags för nytt stycke. 
  3. Använd rubriker för varje stycke. På webben är mellanrubriker bra på flera sätt; du fångar läsaren snabbare och välformulerade mellanrubriker är viktiga för sökmotoroptimeringen.    

Långa eller korta meningar 

Det generella rådet är att skriva korta meningar men text med bara korta meningar blir heller inte bra. En sådan text blir svårläst. Punkter avbryter. Din läsupplevelse blir sönderhackad hela tiden. Det blir svårt att se den röda tråden.

Skriver du däremot med långa, snirkliga meningar, om inte hela tiden, så åtminstone nästan, kan även det vara mycket svårt att hänga med i som läsare vilket har både med formateringen av texten, spaltbredder och liknande, men också med att du - läsaren - aldrig får uppleva en tempoväxling som talar om vad som är betonat och inte att göra och i värsta fall försvinner hela poängen i ett långt meningslöst flöde av ord. 

Om du förstod det du läste ovan gjorde du ett bra jobb men fick förmodligen anstränga dig. Det visade hur fel det blir om man hamnar i diket med bara korta eller långa meningar. Variation är det bästa. 

Tre tips för att kontrollera meningslängden

  • Lita på din känsla. Ofta har du ett naturligt flöde i det du vill berätta.
  • Om du inte tror dig själv om att ha den känslan, granska din text matematiskt och se till att du varierar meningslängden. 
  • Läs din text högt. Då märker du var man fastnar och var det låter konstigt med en paus eller behövs en punkt. 

Att bli riktigt duktig på att avgöra när en mening bör vara lång eller kort kommer med övning och erfarenhet men tips ger ändå en knuff i rätt riktning. Mer tips kommer i nästa del av Premium webbtexter. Då handlar det om att kontrollera enkelheten i sin text.

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 3:
Man kan visst vara långrandig på webben

Premium webbtexter del 3:
Man kan visst vara långrandig på webben

Vi slår hål på myten om förbjudna långa texter och lär dig att själv se vad som är lagom långt för din målgrupp, i din kontext. Med rätt längd på texten slipper du ge knapp information som kan skada förtroendet likväl som att överinformera så att läsaren inte orkar ta till sig budskapet. En text bör aldrig vara längre än nödvändigt men vad som är nödvändigt varierar.

Stirra dig inte blind på att skriva kort

En blogg med en trogen läsekrets kan få långa inlägg lästa, liksom en bra tidningsartikel inte störs av att man behöver scrolla. Berättar ni något spännande som intresserar läsaren så var generösa. En fängslad läsare prioriterar att ta till sig budskapet och du vinner tid att bygga relationer. Dessutom servererar ni mer innehåll till sökmotorerna vilket ökar chansen att bli hittad av nya läsare i sökmotorerna.

Målgrupp och kontext avgör

Svaren på frågorna om målgrupp och kontext visar hur lång texten kan vara. Använd de svaren innan du börjar skriva för att få ett hum om det är en A4, ett kort stycke eller bara tre meningar som ska skrivas. Du kan också använda svaren i efterhand för att få veta om texten bör förkortas eller broderas ut.  

  • Vad vill läsaren veta och vilka ord söker den på? Det finns kanske stycken som saknar svar, som svarar på irrelevanta frågor eller använder "fel" nyckelord. Ta bort, ändra eller brodera ut text utifrån det.
  • När läses texten? Om texten aktivt söks upp har man råd att vara generös. Om texten är en mer eller mindre påtvingad information är det viktigt att vara kortfattad för att inte uppta tid.
  • Vem är läsaren? Är det en grupp med intresse för det du skrivit kan du vara generös och dela med dig av kunskap och detaljer. Är det en spretig målgrupp med ett ytligt intresse för ämnet är det viktigt att inte tråka ut; välj de viktigaste poängerna och var kortfattad. 

Viktiga detaljer i nästa del

Nästa del i Premium webbtexter handlar om långa stycken, mellanrubriker och meningslängd. Alla är viktiga detaljer för att visa upp er med kvalitet och kommunicera rätt med er målgrupp. 

Taggar  kommunikation seo skrivande webbadministration

Premium webbtexter del 2: 
Ta treåringen till föredöme

Premium webbtexter del 2:
Ta treåringen till föredöme

Vi har tidigare skrivit om hur du analyserar målgrupp och kontext. Nu är det dags att börja skriva. Vi ska ge ett tips som hjälper i alla lägen. Använder du det får du förutsättningar att skriva en tydlig text som visar era bästa sidor, ökar förtroendet och stärker ert varumärke.

En vetgirig treårings texter skulle nog hålla förvånansvärt hög kvalitet. En person som frågar varför när han eller hon skriver producerar nämligen texter som säger det de ska på ett sätt som mottagaren uppskattar. 

När du ställer frågan "varför?" innan du skriver, under tiden du skriver och när du skrivit klart kommer du snabbt få uppslag att skriva om, du kommer hålla dig till det som är relevant, använda rätt ord för sökmotoroptimeringen och du blir konkret.  

Inget urval utan varför - ett exempel

Du skriver en text om er som ska ligga på sidan ”Om oss”. Fråga varför ni ska skriva det. Och även om svaren ibland tycks självklara är det värt att formulera dem. Svaren på den här frågan blir kanske: ”För att de som går in på vår webbplats ska lära känna oss, få veta vad vi gör och hur vi tänker om vårt arbete”. Där har du uppslag som påverkar din text i rätt riktning och du vet vad du ska skriva. 

Jämför med om du aldrig ställt frågan och inte fått svaret. Då hade du inte fått samma riktning i ditt resonemang. Om du skriver för att någon ska få veta vad ni gör idag är det ointressant att räkna upp varje årtal då någon organisatorisk förändring skett. Det urvalet har du kunnat göra för att du ställt frågan "varför?". 

Ignorera stil och grammatik - ett tag

Efter att ha fått en bild av din kontext och målgrupp och frågat dina första "varför?" är det ofta enkelt att börja skriva. Ignorera detaljer som ordval (men försök tänka på nyckelorden för SEO:n redan här), meningsbyggnad och disposition. Skriv allt du kommer på som svarar på dina "varför?" och som är relevant utifrån din målgrupps- och kontextanalys.

Vi skriver inte mer utan ger dig tid att skriva istället. Nästa inlägg i serien Premium webbtexter handlar om myten om långa texter.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Premium webbtexter del 1:
Tjäna tid och kvalitet på förarbetet

Med artikelserien Premium webbtexter kan du snabbare få fram text som mottagaren och sökmotorerna gillar och förstår. Serien är både för dig som inte tycker att skriva för webben är det roligaste och för dig som är van och gillar det. 

Serien tar upp flera delar i skrivandet och inkluderar alltid SEO-aspekten.

  • Få koll på målgrupp och kontext
  • Hur långa och korta meningar/stycken blir bra kommunikation
  • Lyft fram det viktiga och enkla
  • Förkorta en text
  • Skriv länkar som läsaren klickar på 

Målgruppen

Gör alltid en analys. Då går skrivandet fortare, är roligt och ger önskat resultat eftersom texten får ramar (om vad) och riktning (till vem).  Skriv för den du vill ska läsa, inte den som har möjlighet läsa.  

  • Vem? Ju fler egenskaper du tillskriver läsaren desto tydligare blir målgruppen. Ålder, yrkesroll, geografisk plats, bransch, kunskapsnivå o.s.v. är egenskaper som påverkar din text. Beskriv också läsarens relation till er; Vem är ni för läsaren?
  • Vad? Tänk igenom vad läsaren behöver veta för att förstå budskapet, vad de redan vet om er och vad de har för frågor och vilka sökord de använder i sökmotorerna.

Svaret på de här frågorna blir stommen för ett relevant innehåll.

Kontext

Kontexten är allting runt din text som kan påverka den; din kommunikationskanal (i det här fallet webben), tid, plats, aktuella händelser, bilder, konkurrens om sökorden etc. Kontexten är körförutsättningarna för ditt budskap på väg till läsaren och du måste veta hur du bäst förhåller dig till dem för att nå fram.  

  • Var blir din text läst? Läsaren tänker inte på samma saker på jobbet som hemma. Se till att ditt budskap talar till det som finns i tankarna där texten blir läst.  
  • När blir texten läst? Beroende på om det är sommar, fredagseftermiddag, bokslutstider, nära jul eller i en stark ekonomisk period kan du använda en ton som är relevant för tidpunkten. 
  • Vilka aktuella händelser berör målgruppen? Vilken koppling har händelsen till ditt budskap och vilka ord söker folk på för att läsa om händelsen? Ta ställning till om budskapet tjänar på att nämna händelsen och från vilket perspektiv i så fall.

När svaret är ”jag vet inte”

När svaret är ”jag vet inte” ska du inte misströsta. Det svaret ger också ledtrådar för hur du bör skriva. Om du till exempel inte vet om läsaren är inne i en stark ekonomisk period eller ej så vet du att budskapet bör balanseras så att både ”Spara” och ”Satsa” kan ta det till sig.

Ibland blir alla svar ”jag vet inte”. Svara då på frågorna utifrån en önskad kontext. Var och när vill du att din text ska läsas? Genom att gissa ramarna har din text större chans att träffa rätt.

Nästa del i Premium webbtexter

När du gjort analysen är en stor del av jobbet klart. En uppskattning är att skrivandet tar 20 % av tiden medan förarbete och korrigeringar delar ungefär lika på resterande 80 %. Nästa del i Premium webbtexter handlar om den viktiga frågan "varför?" och hur du håller din text relevant.

Taggar  kommunikation seo skrivande sökmotoroptimering webbadministration

Finns det utrymme för effektivare kommunikation?

Hur bör man tänka för att få till effektiv kommunikation i ett digitalt verksamhetsstöd? Vi delar med oss av en grundläggande insikt som behövs för att lyckas. Exemplen kommer från vårt ansökningssystem SBS Manager™  och några kunders egna siffror på tidsbesparingen. 

Att inte måla in sig i ett hörn

Alla organisationer; stiftelser eller tillverkningsföretag, är olika. Alla bitar; att hantera ansökningar, bygga bolagskultur eller informera anställda, fungerar på olika sätt. Alla som hanterar dessa bitar jobbar olika. Den insikten bör vara utgångspunkt när man vill skapa effektiv kommunikation i ansökningssystem, sociala intranät eller extranät. Med inbyggd flexibilitet undviker man att måla in sig i ett hörn. Utgå därför från valfrihet och snabbhet som viktiga ledord.

Exempel från ansökningssystemet SBS Manager™

Valfrihet som ledord resulterar ofta i flera vägar till samma funktion. När användaren kan välja sätt att kommunicera på sänks inlärningströskeln och arbetet känns naturligt vilket ger en positiv användarupplevelse. I SBS Manager™ väljer man t.ex. att skriva och läsa kommentarer för ett ärende i taget eller med överblick över flera samtidigt. Alternativen för kommunikationen med sökande är flera; skicka buntvis eller enskilt, digitalt eller postalt.

Snabbhet som ledord innebär att varje moment ska kännas smidigt att utföra och att tekniken bakom ska vara snabbast möjliga. I SBS Manager™ finns flera funktioner för att kommunicera buntvis, snabbare än med vanlig post och oberoende av geografisk plats. Användaren gör urval på ärenden och skickar sedan t.ex. återrapporteringskrav eller beviljningsbrev med ett klick. Alla inblandade kommenterar ärendena från där de befinner sig med sin internetuppkoppling och kommentarerna samlas på ett ställe.

Uppmuntrande sökningar, sorteringar och klick

När vi frågade våra kunder med ansökningshantering om hur kommunikationen fungerar digitalt fick vi tydliga exempel på vilket utrymme det finns att effektivisera kommunikationen. 

En kund berättade att deras arbete med att buntvis skicka 60-300 ansökningar för extern bedömning tidigare tog flera dagar. Nu går det på en timme. Det som krävs är några sökningar, sorteringar och klick. 

En annan stiftelsekund hanterar sina ansökningar mer enskilt. De uppskattar en tidsbesparing på 70 % när det gäller att skicka en ansökan för extern bedömning - från femton minuter per ansökan till fem.

Detta är uppmuntrande för alla som vill utveckla sina digitala verksamhetsstöd eller bygga något helt nytt. Det finns ofta utrymme för enorm effektivisering, det gäller bara att arbeta utifrån rätt grundtanke.

Taggar  ansokningssystem ecm effektivitet kommunikation sbsmanager verksamhetsstod

OpenART ett av Örebros tio starkaste varumärken

Vi presenterade stolt siffrorna från OpenART:s sociala mediestrategi tidigare i höst. Nu listar NA Örebros tio starkaste varumärken med OpenART på plats åtta. En fin julklapp till oss även om vi inser att OpenART:s PR-framgångar också har en viss kanin att tacka.

Undersökningen visar också att 50 % av de tillfrågade med stor sannolikhet kommer köpa in marknadsföringstjänster inom sociala medier år 2012. Välkomna hit till oss, säger vi.  

På NA:s webbplats hittar du hela listan och mer om undersökningen.

Taggar  kampanj kommunikation koncept marknadsundersokning openart orebro socialamedier strategi

Kostnadssammanställning på Linde Material Handlings extranät Kostnadssammanställning på Linde Material Handlings extranät

Konkurrensfördelar, kontroll och effektivitet med extranät

Många företag vill ha effektivare support och kommunikation med kunder och partners, mer kontroll, enklare informationsflöden och säkrare tillgång på information för rätt personer. För många framstår extranät som lösningen.1 Ett extranät som kan hantera en stor mängd information, många användare och en komplex organisation.

Upplevda vinster med ett extranät 

Allt fler upptäcker vinsterna med extranät. Statistiska centralbyråns statistik visar att antalet extranät i företag med fler än tio anställda ökar och låg i slutet av 2010 på 31 procent. Den ökande trenden gäller alla branscher. De inom tillverkningsindustrin (28%) som använder extranät upplever följande fördelar.

  • Effektivare informationsspridning
  • Mervärde för kunderna och starkare kundrelationer
  • Ökad försäljning

Effektivare informationsspridning

När flera system - logistik, bokföring och ekonomi - är integrerade underlättar ett extranät informationsspridningen mot kunder och samarbetspartners.2 Ett extranät är också en samlad kommunikationsyta till kunden som skapar ordning och gör det enkelt att hitta och administrera information.  

Mervärde och starkare kundrelationer 

Med ett extranät ger ni kunder service dygnet runt utan större insats från er. Det är en viktig konkurrensfördel. När inte pris, kvalitet eller produkt avgör kan valet av leverantör avgöras av vem som möter kundens behov effektivt, flexibelt, personligt och tillgängligt. Ett sådant bemötande knyter kunderna närmre er och leder till långsiktigt lönsamma kundrelationer.3

Ökad försäljning 

Extranät med beställningsfunktion kan öka försäljningen. Innehåll kan individanpassas och erbjuda varje användare relaterade varor och anpassade erbjudanden. Serveras detta rätt uppfattar användaren det som relevant information, inte som reklam, och upplever ett positivt mervärde hos er.

Råd för ett lyckat extranät

Ta in rätt kompetens

Införandet av ett extranät förenklas om det redan finns en god IT-infrastruktur och erfarenhet av IT är viktig för en lyckad investering. Är man i en bransch utanför IT-sektorn är det alltså en god idé att ta in kompetens. Fråga leverantören om deras kunskap och möjligheter inom följande områden.

  • Kommunikativ kompetens för användarvänlighet och verklig affärsnytta.
  • Flexibilitet för att kunna växa i extranätet.
  • Integration mot befintliga system. 
  • Säkerhet och snabbhet för god tillgänglighet.

Vaka över användarupplevelse och relevans

För att extranätet ska bli det effektiva verksamhetsstöd ni hoppas krävs att användarna engagerar sig. Då behöver extranätet vara en naturlig plattform för kommunikation och ge en positiv användarupplevelse och mervärde. Därför är den kommunikativa kompetensen hos leverantören särskilt viktig för en lyckad investering.

Undersök de största vinsterna för er

Ta reda på inom vilka områden ni kan tjäna mest på ett extranät. Kartlägg era behov innan ni börjar bygga. Ta gärna in någon som kan se er organisation utifrån och peka på hur ni kan bli effektivare, få viktiga konkurrensfördelar, kontroll och lättillgänglig information. Frågor som de nedan kan vara till hjälp.

  • Hur många supporttimmar kan vi flytta till ett extranät och vad innebär det frigörandet av tid? 
  • Hur många timmar går åt till att hantera felaktiga eller bristfälliga ordrar? Vad innebär det om de timmarna försvinner tack vare extranätet? 
  • Var finns informationen idag och hur når den kunden?
  • Hur många timmar letar vi material i olika digitala arkiv eller pappersarkiv? Vad skulle de timmarna kunna användas till om ett extranät samlar allt och gör det enkelt att hitta?
  • Hur ser relationen ut till våra samarbetspartners och kunder idag? Var finns det behov av mer kontroll?

Bland våra referensprojekt hittar du ett gott exempel på extranät för Linde Material Handling.

Taggar  effektivitet extranat kommunikation

Sigillet är utfärdat av Syna AB