Resultatet är begränsat till urvalet  intervju  för att återställa  Visa alla

SEO och webbplats med resultat över förväntan

SEO och webbplats med resultat över förväntan

Mellby Garages marknadschef, Fredrik Sahlberg, om dubblering i antal offertförfrågningar och varför de valt digiPlant som webbplatsleverantör och SEO-konsult.

Vad ville ni få ut av att gå till digiPlant?

— Vårt val av digiPlant handlade framförallt om att vi ville ha en hemsida som var trovärdig, snyggt upplagd och väl uppbyggd tillsammans med den andra kunskapen som digiPlant besitter. Ni är en helhetsleverantör för SEO, funktioner på hemsidan, utformning av hemsida, design, webbshop, ja, allt som har med webben att göra. Satsningar på SEO var inte vårt huvudsakliga behov. Vi låg bra till och behövde fortsätta behålla den positionen men framförallt behövde vi en ny hemsida. Vi hade tittat på lösningar som ni gjort för banker och andra som kändes trovärdiga. Det och att få helhetskonceptet var viktigt, berättar Fredrik.

Vilka förväntningar hade ni på resultatet av SEO-arbetet efter digiPlant?

— Vi hade höga förväntningar, eller rättare sagt, höga krav. Vi skulle behålla de toppnoteringar vi hade plus att vi ville förbättra andra sökord och kategorier där vi ville äga uttryck. Det är så viktigt i vår bransch att vi ligger topplistade. Och det har gått bra…

Fredrik låter hemlighetsfull, det låter som att det finns mer att berätta om det positiva resultatet.

Kan du ge något exempel på ett lyckat resultat? Vilken plats ligger ni på och äger ni något uttryck?

— Vi låg högt upp redan. Vi ligger (i skrivande stund red. anm.) överst med “garage”. Där har vi tidigare hoppat en del men senaste året har vi legat etta i stort sett hela tiden, ja, vi ligger konstant etta vad jag kan se. Även med kombinationer av flera sökord ligger vi konstant etta. Om du söker på alla varianter och kombinationer med våra sökuttryck och tittar var vi hamnar i sökresultatet så slår vi våra konkurrenter med hästlängder sammantaget. Dessutom äger vi ett mycket viktigt uttryck för oss i Norge helt och hållet, säger Fredrik nöjt.

Vad trodde ni att det skulle betyda för er som bolag?

— Vi trodde att det skulle betyda att vi kunde behålla det besökarantalet vi hade. Vår tanke var att bli mycket bättre på att förvalta det höga besökarantalet. Men det blev så att vi ökade enormt mycket.

Så är vi framme vid den kritiska frågan: Vad har förbättringarna betytt för er försäljning?

— Vi dubblade vårt besökarantal vilket har gjort att vår förfrågningsstatistik sköt i höjden. Vi har hittills i år offererat nästan dubbelt så många som vi offererade hela förra året. Det blev lite chockartat nästan. Eller inte bara nästan, vi har jobbat som f-n för att hinna med!

Vårt ego får en boost men i nästa andetag drar Fredrik ner oss på jorden igen.

— Nu får jag det att låta som att allt detta är er förtjänst va? Det är väl bra, skojar Fredrik.

Så blir han allvarlig igen och säger:

— Nä, det ni har gjort med hemsidan och SEO:n är förstås en stor bidragande orsak till detta. Vi har kunnat kapa marknadsföringskostnader väldigt mycket i och med resultatet med hemsidan och SEO:n, och ändå får vi många fler förfrågningar än tidigare. Vi har på vår sida vässat vårt erbjudande mot kund och ändrat hela vår försäljningsprocess, ökat vår kundkontakt och hela kontaktytan mot våra kunder. Vi har dessutom lanserat en del helt nya produkter på marknaden. Hela denna förändring har gett ett mycket gott resultat och vår välfungerande och välbesökta hemsida har hjälpt oss enormt att sprida denna information och nyheter.

Hur har du upplevt digiPlant som leverantör?

— Det har fungerat väldigt bra. Jag tycker att det har funnits en bra lyhördhet; att ni faktiskt förstår er på och sätter er in i kundens bransch. Ni har förstått oss väldigt bra; vad vi vill åstadkomma, vilken attityd vi vill ha gentemot våra kunder och vilken typ av marknadsplats vi vill vara. Jag tycker vi har fått bra hjälp av er kunskap också. Man stöter på många som ringer och vill sälja tjänster inom SEO och hemsida och allt runt den digitala världen; där har digiPlant fungerat bra som bollplank.

Har det dykt upp problem under projektets gång? Hur har det gått att lösa dem?

— Vi blev straffade av Google i Norge vilket kostade oss lång tid där vi inte låg i topp. Vi låg på 16:e sidan och kunde inte fatta vad som hänt. Vår norska domänleverantör hade kastat om adresserna för många gånger*. Det var olyckligt att Alex (som kontaktperson red. anm.) inte var i Sverige när det gjordes. Jag kunde känna frustration över att det inte gick att lösa direkt. Men sen fick vi förstå hur komplext Google är och av er fick jag hela tiden rapporter och återkopplingar. Det kändes som att ni gjorde allt ni kunde.

Skulle du rekommendera digiPlants som konsulter inom SEO och webbstrategi till andra?

— Definitivt. Det gör jag redan, säger Fredrik övertygat och lägger till: Så ofta jag kan. Det är bara att titta på det resultat vi har haft och berätta om det så är det respektingivande. Samarbetsmässigt brukar jag också alltid rekommendera er och berätta att det har varit lätt att förstå sig på varandra. Ni är ingen stor Stockholmsbyrå, säger han och skrattar. Nä, men jag tror att ni har en fördel i att inte vara så “stora” i attityden men tittar man på det ni gjort så är det stora uppdrag. Er attityd är väldigt härlig och ert bemötande är enkelt.

Behöver du nytt garage? Kolla in mellbygarage.se
Behöver du en ny, lönsam webbplats eller hjälp med SEO-strategier? Maila Alexander Törnqvist.

*Mellby Garage introducerade ett helt nytt domännamn i Norge. Det är mycket viktigt att ompekningar i sådana lägen sker på rätt sätt för SEO:ns skull. Det tar tid att arbeta sig upp till en förstaplats med en helt ny domän och det jobbade vi hårt med tills det lyckades.


Taggar  google intervju mellby seo webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB