Resultatet är begränsat till urvalet  internet  för att återställa  Visa alla

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Innehållsmarknadsföringen går framåt och internetreklamen står för de positiva siffrorna för mediemarknaden, visar undersökningar för det första kvartalet 2014.

En enkätundersökning bland medlemmar i Sveriges Annonsörer visar att innehållsmarknadsföringen ser ut att öka under detta året. Mer fokus kommer ligga på varumärkesbyggande och vårdande av kundrelationer. Facebook är den mest använda kanalen, men även nyhetsbrev och egna event är populära former. En annan kategori som blivit allt mer populär är redaktionellt innehåll på webben. Idag används det av 74 procent av deltagarna i undersökningen, men hela 18 procent uppger att de planerar att börja arbeta med redaktionellt innehåll.

Internetreklamen står för tillväxten

Inom mediemarknaden har de negativa siffrorna också vänt och även här står internetdelen för den största tillväxten, visar en undersökning gjord av IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Medan mediemarknaden som helhet rapporterar en uppgång på 2,3 procent är ökningen för kategorin internetreklam 12 procent jämfört med föregående år.

Vill du veta mer om hur du kan jobba på webben med innehållsmarknadsföring och nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  innehallsmarknadsforing internet nyhetsbrev redaktorskap webb

Digital delaktighet från ett nytt perspektiv

Digital delaktighet från ett nytt perspektiv

Det är intressant att lyfta blicken och se hur andra löser problem i sin omgivning. Vi såg en inspirerande film om en man som ökar den digitala delaktigheten på ett effektivt och hållbart sätt.

“Internet ska vara en rättighet”

— Digitalt utanförskap är den nya analfabetismen. Internet ska inte vara en lyx det ska vara en rättighet eftersom det är grundläggande för social delaktighet i vår tid. Så säger Aleph Molinari, ekonom som arbetar med att öka den digitala delaktigheten i Mexico. Utifrån en noggrann analys av ett områdes behov sätter han upp utbildningscentra där alla i området, treåringar och pensionärer, lär sig hantera en dator och använda internet och vanliga officeprogram.

“What moves technology is human energy”

Aleph Molinaris drivkraft är att förändra världen. Han säger att teknik i sig själv inte kommer rädda världen, det behövs människor till det. Han träffar oss med orden: What moves technology is human energy. Vi har, efter 15 års erfarenhet i internetbranschen, hela tiden sett hur mänsklig energi, vår och branschkollegornas, drivit tekniken framåt. Vår egen fabrik drivs fortfarande av samma energi till att ständigt revolutionera med bättre lösningarna än vad många tror är möjligt.

Här kan du se hela Aleph Molinaris presentation (10 minuter) om digital delaktighet från TED Talks.


Taggar  digitalisering internet

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

Intervju med digital agenda: "Vi kan inte välja bort IT"

Intervju med digital agenda: "Vi kan inte välja bort IT"

Bäst i världen på att vara digitala - det är målet för regeringens digitala agenda som sedan ett och ett halvt år tillbaka drivs med Örebro i täten. I november förra året arrangerade Länsstyrelsen i Örebro en nationell konferens för att diskutera hur målet ska nås.

Örebro var först i landet med att skriva under den digitala agendan och utsågs av regeringen att ta ledningen för projektet. Vi har pratat med Laine Västrik, projektets koordinator, för att få veta mer om konferensen och det digitala läget i länet.

Vad kan du berätta om konferensen?

–  Syftet var att sprida kunskap om digital agenda och visa på goda exempel. Konferensen hade en bred målgrupp; offentlig verksamhet, länsstyrelser, kommuner, företag, organisationer och enskilda personer från hela landet. Sammanfattningsvis kan man säga att det var en väldigt lyckad tillställning. Vi gjorde en enkät efter den där vi frågade vad deltagarna tyckte. Responsen var genomgående bra, 94 procent sade sig ha fått nytta av konferensen och 93 procent vill komma tillbaka. Det är jätteroligt!

Örebro gick ut starkt i digital agenda och har haft en ledande position för digitaliseringen i Sverige. Hur har det gått efter ett års delaktighet i projektet?

– Vi var först ut med att säga att vi har en digital agenda och fick ett regeringsuppdrag att främja andras digitala agendor. Vi ligger i framkant, i första hand när det kommer till bredbandsutvecklingen, där är vi bäst i Sverige. Men vi vill ju att fler ska komma med, och i år är det sex län till som skrivit under agendan och fler som sagt att de vill göra det.

Hur har den digitala agendan tagits emot av medborgarna?

– Begreppet är lite konstigt för många, folk vet ofta inte vad man menar. Men när man pratar om det som ligger bakom så tycker många att det är bra. Sedan finns det alltid människor som står utanför och som tycker att det är skrämmande. Men överlag är reaktionerna positiva. Vi träffar mest folk i kommunerna som brinner för det här.

– Jag har jobbat med IT sedan 1987 och ser en stor skillnad och en ökad positivism från början då alla var negativa och kritiska till där vi är idag. Och nu spelar det ingen roll vad man tycker - vi kan inte välja bort IT. Vi måste gilla läget och det finns nog alltid de som kommer vara kritiska. Många är oroliga för att informationen inte hamnar där den ska, att den försvinner. Och visst finns det risker som man ska vara medveten om, tänka på till exempel personlig integritet, så det är bra med viss försiktighet. Det har ju inte heller alltid varit så jättebra, jag har varit med om att saker skickats men inte kommit fram, eller hamnat i någon brevlåda som ingen kollar.

Vilka problem löser digitaliseringen?

Det finns massor av exempel från offentlig verksamhet, så som e-tjänster för att söka bygglov eller barnomsorg via internet. Det blir ett enklare liv för medborgaren som kan lösa många kontakter från sin dator när som helst på dygnet. Företagens kontakt med myndigheter förenklas också. Man ska kunna sköta kontakterna med näringslivet via internet, till exempel kunna starta företag och få en enkel hantering med tydliga blanketter.

Finns det någon prioritering i vilka man vill få med i digitaliseringen?

Vi vill inte snäva in oss, men en viktig målgrupp är till exempel äldre, de över 70-75 år och invandrare som vi tidigare sett står för ett digitalt utanförskap. Vi har ett medborgarperspektiv och vill att IT ska bli naturligt att få med sig redan tidigt.

Försäljningssiffrorna för mobila enheter har ökat medan de traditionella datorerna tycks minska och vi själva har sett ett ökat intresse av till exempel surfplattor hos våra kunder. Har ni sett någon förändringstendens inom de fysiska enheterna och digital tillgänglighet?

– Jag håller med, det är krav på att kunna vara mobil i dag, en tydlig trend att vilja ha internet med sig. Sedan har inte alla råd med en dator, men många har ändå en smartphone. Då har man tillgång till internet. Det är en jättetydlig trend.

Framtiden, hur ser ett digitalt Örebro ut om 3-5 år?

– För det första så finns det ett bra bredband var man än bor, det ska finnas ett snabbt och robust internet. Den offentliga verksamheten har bra e-tjänster i alla kommuner. Det är lätt att söka bidrag etcetera via internet. Det är ett minskat utanförskap.

Sedan är miljösidan viktig, vi har som mål att försöka minska resandet och ha fler möten via internet. Vi alla vet att det används mer papper än någonsin, men det vore bra att komma bort i från.

Slutligen, vad har den privata sektorn och företag som digiPlant för roll för digitaliseringen?

– En jätteviktig roll. Det här är ett viktigt samarbete och länsstyrelsen kan inte lösa de här frågorna själva utan det är många aktörer så som skolor, företag och organisationer som jobbar med det.

Taggar  digitalagenda digitalisering internet

IT-investeringarna ökar i vär(l)den

IT-investeringarna ökar i vär(l)den

Totalt beräknas 25 biljoner kronor investeras i IT under 2013, enligt analyshuset Gartner. Det är en ökning med 4,2 procent jämfört med föregående år.

Ny hårdvara och i synnerhet mobila enheter och verktyg för säkerhet och lagring är de områden som starkast driver de ökande investeringarna, skriver Computer Sweden

Amerikanska Gartner som nyligen presenterade en färsk rapport delar in IT-området i fem delar; hårdvara, företagsmjukvara , data center-system, it- och telekomtjänster. Alla delar förväntas öka, men det är de två första områdena som kommer att stå för den största ökningen. 

Surfplattor ersätter datorer

Gartners beräknade ökning inom hårdvara har dock minskat i den senaste rapporten. Anledningen är den stora omställningen från traditionella persondatorer till surfplattor som gått snabbare än man trott - låga priser på surfplattor har fått många konsumenter att välja bort den traditionella utrusningen och nöja sig med en mobil enhet.

Taggar  digitalisering digitize internet mobil statistik

Kraftig ökning av mobilt internet

Kraftig ökning av mobilt InternetAnvändandet av mobila enheter har ökat markant de senaste åren. Idag använder 54 procent av internetanvändarna över 12 år mobilt internet när de surfar, enligt en ny rapport från punkt se. 

2011 fick mobilt internet ett genombrott tack vare ökningen av smarta telefoner och surfplattor. Idag är de flesta mobiltelefoner som säljs av det smarta slaget och var femte svensk använder sig regelbundet av surfplatta. Från 2009 till slutet av 2011 har det mobila internetanvändandet ökat med 32 procent och idag beräknas över hälften av svenskarna surfa mobilt. Enligt nätverksföretaget Cisco spås mobiltrafiken öka med ytterligare 78 procent fram till år 2016 och flera anaylsföretag hävdar att telefonen inom ett år kommer att vara den dominerande plattformen för att surfa på nätet.

Nyheter och navigation vanligast

Tiden som vi är uppkopplade hemma är densamma som för två år sedan; 11-12 timmar i veckan, men den totala uppkopplade tiden har ändå ökat i takt med att vi bär med oss uppkopplingen. De vanligaste aktiviteterna är att läsa om nyheter och väder (84%), kolla adresser och kartor (81%), sköta e-posten (74%), besöka sociala nätverk (68%) och se på videoklipp (60%).

Högre krav på mobilanpassning

En följd av mobilanvändandet är att allt större krav ställs på webbutvecklingen. Apparna har till viss del spelat ut sin roll som informationsbärare och uppvisar en del brister när det kommer till det dagliga "vardagssurfandet". Efterfrågan har därför höjts på mobilanpassade webbplatser med responsiv design som levererar samma innehåll som en vanlig webbläsare fast i annat format. 

Läs mer om hur vi på digiPlant jobbar med mobilanpassning av webbplatser eller kontakta oss så berättar vi mer.

Taggar  design internet mobil mobilanpassning responsiv statistik

Sigillet är utfärdat av Syna AB