Resultatet är begränsat till urvalet  innehallsmarknadsforing  för att återställa  Visa alla

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Innehållsmarknadsföringen går framåt och internetreklamen står för de positiva siffrorna för mediemarknaden, visar undersökningar för det första kvartalet 2014.

En enkätundersökning bland medlemmar i Sveriges Annonsörer visar att innehållsmarknadsföringen ser ut att öka under detta året. Mer fokus kommer ligga på varumärkesbyggande och vårdande av kundrelationer. Facebook är den mest använda kanalen, men även nyhetsbrev och egna event är populära former. En annan kategori som blivit allt mer populär är redaktionellt innehåll på webben. Idag används det av 74 procent av deltagarna i undersökningen, men hela 18 procent uppger att de planerar att börja arbeta med redaktionellt innehåll.

Internetreklamen står för tillväxten

Inom mediemarknaden har de negativa siffrorna också vänt och även här står internetdelen för den största tillväxten, visar en undersökning gjord av IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Medan mediemarknaden som helhet rapporterar en uppgång på 2,3 procent är ökningen för kategorin internetreklam 12 procent jämfört med föregående år.

Vill du veta mer om hur du kan jobba på webben med innehållsmarknadsföring och nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  innehallsmarknadsforing internet nyhetsbrev redaktorskap webb

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

I slutet av förra året presenterade Google sin senaste uppdatering Hummingbird. Förväntningar och farhågor diskuterades flitigt i SEO-sammanhang, men vad har förändringarna med några månader i backspegeln resulterat i?

Kortfattat kan syftet med Hummingbird beskrivas som en åtgärd för att öka kvaliteten på innehållet på webben. Oseriösa metoder för att få trafik till sina sidor ska elimineras och det som är av hög kvalitet ska premieras. Förändringarna och åtgärderna är relativt komplexa rent tekniskt men kort beskrivet handlar det om det om följande:

  • En betydligt större vikt har lagts vid sökfrågor formulerade mer som vanligt tal och språk. Google ska bli bättre på att läsa av vad användaren egentligen letar efter, inte bara gå på de specifika sökorden. Din sökterm ska få Google att tänka ett snäpp längre och ge dig information som du sannolikt kan tänkas söka på som nästa steg.
  • Taggar är inte lika viktiga. De har under en period rankats som viktiga av Google och man rekommenderasdes att se över dem. Med Hummingbirds införande betrakatas de dock inte som lika viktigt längre, Google menar att de klarar av att hantera innehållet bra ändå.
  • Riktlinjerna för länkning har ändrats. Att köpa länkningar ska kosta mer än det smakar och länkningar som Google inte betraktar som “naturliga” ska försämra sökmotorplaceringen. På samma sätt ska Google belöna länkningar som görs manuellt och som är ett resultat av att folk faktiskt gillar det de länkar.

Kvalitet i fokus

För dig som arbetar med webbinnehåll är rådet alltså att fokusera på kvalitet. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka frågor de ställer i sökmotorerna. Ett bra innehåll ökar chanserna att hittas av sökmotorerna (och alltså dina besökare) och ett riktigt bra innehåll har definitivt bättre chanser att spridas och få naturliga länkar.

Innehållet allt viktigare

Med dessa förändringar som ett faktum är det inte direkt förvånande att innehållsmarknadsföringen ökar i popularitet och att redaktionellt innehåll tagit ett rejält kliv upp på listan över viktiga insatser. Idag används det av 74 procent av svenska annonsörer men enligt en undersökning som gjorts av Novus planerar ytterligare 18 procent att börja arbeta aktivt med det under 2014.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta strategiskt med ditt webbinnehåll eller hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  google hummingbird innehallsmarknadsforing seo webb

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

SEO har förändrats - har du hängt med?

SEO har förändrats - har du hängt med?

Hösten är här och vi vill påminna om det viktigaste för en lönsam webbnärvaro - se över SEO:n. I februari skrev vi hur SEO förändrats inför 2013. Har du hängt med?

Fyra områden är särskilt viktiga för att sökmotoroptimera med det senaste och få en bra placering i Google år 2013.

1. Sökordsportföljen - din skatt

Har du gjort analysen och tagit fram en sökordsportfölj med fler än ett uttryck? Människor söker sällan på ett ord, de använder fraser. Till exempel söker väldigt få på “bil” när de vill köpa en begagnad familjebil. De söker snarare på “köp begagnad kombi”. Du behöver utöka din sökordsportfölj med flera tänkbara fraser som din målgrupp söker på. Men skjut inte för brett. Det kan skada din trovärdighet om din webbplats pratar för mycket om flera olika ämnen.

2. Lös problem med innehållsmarknadsföring

Hur många blogginlägg, hur-guider, white papers, infografik, onlinepresentationer och filmer har ni spridit hittills i år? Allt innehåll ni kan producera som löser era kunders problem är guld värt i er sökmotoroptimering. Varje företag sitter på mycket samlad kunskap och erfarenhet inom sitt ämne men det är bara de som omvandlar det till webbinnehåll som lyckas väl med SEO:n. Se till att ni tar er tid med rätt person hos er, eller anlitar extern kompetens, för att producera det innehåll som etablerar er effektivast på webben.

3. Sprid och dela med kvalitet

Det spelar roll var ert innehåll syns. Att vara bjuden på rätt fest kan öppna dörrar till värdefulla kontakter. Att få sitt innehåll publicerat på rätt webbplats öppnar digitala dörrar till värdefulla kontakter. Försök nå ut med innehåll till betrodda forum, nättidningar eller andra auktoriteter för er bransch.

4. Distribuera och marknadsför i rätt sociala medier

Det är enkelt att gå med i ett gäng sociala nätverk men det kräver kunskap och engagemang för att skapa fler affärer med sociala medier. Välj det eller de nätverk där flest av era potentiella kunder finns och där de är mottagliga för ert budskap.

Taggar  google innehallsmarknadsforing seo socialamedier sökmotoroptimering

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Kämpar du med idétorka för att fylla den förgrymmade aktuelltytan på er webbplats? Med fyra tips och ny inspiration för nyhetsflödet kan du ta er webbplats från pinsamt efter till perfekt uppdaterad.

Innan du får tipsen vill vi bara påminna om vad ett aktivt nyhetsflöde kan betyda för er försäljning. Vem får du förtroende för om webbplatsen är ditt första möte med ett företag? Troligen de som är aktiva och delar med sig av intressant innehåll. Se till att du i den hårda konkurrensen och jämförelsen med andra har ett nyhetsflöde som bidrar till ökad affärsnytta. Nu till tipsen.

1. Bevaka branschens bloggare

Läs ett antal väl valda bloggar för er bransch. När det är dags att publicera något kan du återanvända det andra skriver om; antingen genom att skriva en kort sammanfattning av nyheten och länka till originalartikeln eller genom att skriva om samma ämne men med ditt perspektiv, en replik eller en fortsättning.

2. Involvera fler medarbetare

Oavsett om du är ensam redaktör eller har en hel avdelning som håller webbplatsen uppdaterad finns det säkert fler i er organisation som har intressanta nyheter. De läser andra bloggar, har andra arbetsuppgifter och ser på kundnyttan från ett annat perspektiv än du. Fråga dem om branschnyheter eller vilken kundnytta de ser med era produkter och skriv om det.

3. Lyssna på kunderna

I det vardagliga mötet med kunderna finns många uppslag till nyheter om du börjar lyssna med andra öron. Vad fascinerar dem med era produkter? Vad är de nöjda över? Vad frågar de er? Om era svar i de fysiska mötena knyter en kund närmre ert varumärke så kan svaren göra detsamma med de som möter er på webben. Skriv om det.

4. Gör mer av bolagsnyheterna

Brukar ni berätta om nya uppdrag, nya kunder och produktnyheter? Du kan göra mer av de nyheterna än du tror. Fundera på om det passar att släppa förhandsinformation om en ny produkt eller om du kan skriva en uppföljning om resultatet och intervjua en kund.

Lycka till med nyhetsrapporteringen! Behöver du hjälp med löpande publiceringar eller någon punkinsats så vet du var vi finns.

Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skrivande

Årets viktigaste strategi för marknadsföring

Årets viktigaste strategi för marknadsföring

Allt fler börjar ana att innehållsmarknadsföring är värt att titta närmre på. I år är det den viktigaste strategin och den kan ge er helt nya resultat. Tåget går nu och du borde inte missa det.

Innehållsmarknadsföring i topp 2013

Ett halvår har gått sedan Econsultancy publicerade sin rapport om digitala trender år 2013*. Den visar tydligt att innehållsmarknadsföringen topprioriteras av allt fler företag. Det är dags att ta till sig ett nytt tankesätt och satsa på att producera artiklar, nyhetsbrev, e-böcker, filmer och bildspel med hög relevans och kvalitet för målgruppen. Se till att du ligger i framkant och förstår innehållsmarknadsföringen. När du har full koll kan du nå full effekt av er marknadsföring online.

Sociala medier och mobilanpassning i skuggan

Innehållsmarknadsföring hamnar högst på listan över vad marknadsförare anser som den viktigaste möjligheten under 2013. Tidigare topprioriterade områden som sociala medier och mobilanpassning har nu hamnat i skuggan av att producera relevant och kvalitativt innehåll. De sociala medierna har inte samma dignitet i sig själva, de ses framförallt som ett sätt att sprida sitt innehåll. Samma sak gäller för den tidigare så heta mobilanpassningen. Den är inte lika viktig i sig själv men den är ett viktigt verktyg för att göra allt innehåll tillgängligt överallt.

Vill du veta mer? Du behöver veta mer!

Se till att du är med på tåget där innehållsmarknadsföringen skapar effekt. Prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får gratis kunskap om hur du skapar kvalitativt innehåll och sprider det på effektivt sätt - allt med ökad lönsamhet i sikte. Börja prenumerera och få dina första artiklar redan idag.

Här kan du läsa hela rapporten från Econsultancy.


Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

Skriv kreativt med redaktionskalender

Skriv kreativt med redaktionskalender

Vi skrev tidigare om redaktionskalenderns betydelse för innehållsmarknadsföringen. Nu berättar vi vad redaktionskalendern innehåller och hur den ökar effektivitet och kreativitet.

Mall för redaktionskalender

Du väljer vad som är relevant för er redaktionskalender men det kan vara en hjälp att börja utgå från en mall till exempel Content Marketing Institute´s. Den visar en övergripande kalender för allt material samt flera kalendrar uppdelade efter kundgrupp, typ av aktivitet med mera. Vår kalender innehåller följande information:

  • Översikt med datum, blogginlägg, nyhetsbrev, whitepaper deadlines och inlägg i sociala medier.
  • Material att göra mer av där alla redaktörer skriver in idéer för återanvändning, t.ex. hur ett blogginlägg kan bli ett white paper eller delas upp och bli flera twitter-inlägg.
  • Idéer till nytt material där alla redaktörer skriver ner lösa tankar och idéfrön.
  • Detaljerad kalender för t.ex. blogginlägg där ansvarig person för publicering står angiven samt författare, ämne, nyckelord för SEO:n, s.k. Call to Action (CTA) med mera.

Idéstruktur och effektivisering

När du har en kalender kommer du snabbt se mer nytta med den än att den ger struktur. För det första tas alla redaktörers kreativitet till vara när deras idéer enkelt dokumenteras och sedan blir nytt material. För det andra effektiviseras hela webbredaktionen när varje redaktör har mycket givet på förhand; ämnet är bestämt, nyckelorden definierade, målgruppens persona klarlagd, publiceringskanal och CTA är bestämd. Du behöver bara klä allt i dina vackra ord.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Kontakta mig om du vill prata mer om det. 


Taggar  administration effektivitet inboundmarketing innehall innehallsmarknadsforing redaktorskap

Skriv effektivt med redaktionskalender

Skriv effektivt med redaktionskalender

Hög ambition och motivationen på topp, ändå händer inget i företagsbloggen och nyhetsbreven. Med en redaktionskalender kan er innehållsmarknadsföring bli effektivare.

Börja med ansvarsfördelning

En redaktionskalender är enkelt sagt ett schema över vad som ska publiceras, var och av vem. Tydlig ansvarsfördelning är avgörande för att det ska fungera. Gör klart det innan du går vidare med att upprätta en redaktionskalender. Ni kan ha samma person med ansvar för att material planeras, skapas, korras och publiceras eller flera personer med olika ansvar. Vilket ni än väljer måste det vara tydligt för alla vem som har vilket ansvar.

Målgrupp, behov och strategi

Vi tog hjälp av tips från Content Marketing Institute för att få tydligare överblick av blogginlägg och våra olika nyhetsbrev. Utöver handfasta tips betonar de en sak för att lyckas skapa relevant innehåll kontinuerligt. Varje redaktionskalender ska ha en målgrupp, beskriva behovet av kommunikation med den målgruppen samt ha en strategi för att fylla behovet. Alltså svara på: till vem, varför och med vad. Beskriv det i tre tydliga meningar, det räcker.

Värdefull tidsbesparing

Ja, det tar tid att göra en redaktionskalender. Ja, det är värt det. Jämfört med tiden det tar att försöka klämma ur sig relevant innehåll under tidspress, eller i panik hitta en nyhet för att hålla bloggen uppdaterad är arbetet med redaktionskalendern en sund tidsprioritering. Överblicken du får hjälper er att producera relevant innehåll på ett strategiskt sätt som i slutändan bidrar till er lönsamhet på webben.

Fler fördelar med redaktionskalendrar

Förutom att planera ert redaktionella jobb och innehållsmarknadsföring är redaktionskalendern en effektiv idéproducent för nytt material och nya vinklar. Det skriver vi om i del två om redaktionskalendern.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Hör av dig till Alex: alex@digiplant.se eller 019 18 96 95.

Taggar  effektivitet inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skriva webbadministration webbtext

Så bloggar du för ökad ROI

Det finns några gemensamma drag hos blogginlägg som blir delade och leder till nya kunder. Lär du dig dem kan du driva en blogg som ger ROI.

Bloggens titel ska fängsla

De blogginlägg som delas mest har en titel som fängslar genom att göra något av följande:

  1. Hänvisar till något hett och aktuellt ämne i branschen. "Googles Author Rank kan stärka er webbnärvaro".
  2. Lånar liknelser från populärkulturen. "Svenskar röstar Google+ vidare till andra chansen".
  3. Spelar på humor och absurditet. "Snart facebookar vi mer än vi sover"
  4. Påstår något vågat. "Papper tillhör stenåldern"
  5. Flirtar med folks ego. "Så ska dina fantastiska ord se fantastiska ut"
  6. Kommer med en nyhet. "Ledande ansökningssystem släpps i ny version".
  7. Bidrar med tips. "Så gör/får/lyckas du...".
  8. Bidrar med topp tio-listor (eller annan siffra).
  9. Använder hakparentes för att berätta om typ av innehåll. "Fredagstipset: bota bildtorkan [bildspel/slides]".
  10. Tar expertrollen. "Effekter av ökad tillgänglighet med framtidens ansökningssystem och e-tjänster".

Enkel struktur ger fler blogginlägg

Med en enkel struktur går det snabbare att skriva blogginlägg och fler på företaget kan bidra med innehåll. Ett intro, en huvuddel, en slutsats och en uppmaning; det är den vinnande strukturen enligt Slingshot SEO*.

Bloggoptimering på tre nivåer - SEO, SMO och CRO

Ett blogginlägg bör optimeras på tre sätt: för sökmotorer så läsare hittar dem (SEO, sökmotoroptimering), för sociala medier så de delas (SMO, social medie-optimering) och för konvertering så att läsare blir kunder (CRO, conversion rate optimization). Be gärna oss om hjälp med optimering av enskilda blogginlägg eller hela er webbplats.

  1. För sökmotorerna bör du välja ett nyckelord eller nyckelfras som används konsekvent i texten och i rubrikerna. Håll din titel kortare än 70 tecken med nyckelorden så tidigt som möjligt. Glöm inte att använda Alt-taggen för bilder.
  2. För Sociala medier bör du göra det enkelt att dela med tydliga dela-knappar och enkelt att prenumerera via RSS och e-post. Länka till företagets eller skribentens profiler i olika sociala medier.
  3. För att konvertera läsare till kunder bör du ha en grafiskt illustrerad uppmaning om att köpa, ladda ner, boka, kontakta etc. Inkludera också uppmaningen länkad i din text.

Retorikmanual och ansvarsfördelning avgörande

Det som till sist avgör hur lyckad en företagsblogg blir är innehållsstyrning, alltså styrning av stilnivå och retorik i bloggen samt riktlinjer för publicering och ansvarsfördelning för skrivandet. Med en retorikmanual och tydlig publiceringsordning stärks ert varumärke på webben och ni minskar riskerna med okontrollerade blogginlägg som inte rimmar med och i värsta fall skadar varumärket. 

ROI i slutändan

Fängslande titel, enkel struktur, komplett optimering och god innehållsstyrning. Det är receptet för ett lyckat blogginlägg med god eftersmak (läs ROI).

Låt någon annan göra jobbet

Vi skriver gärna dina blogginlägg eller tar fram en retorikmanual till er, kontakta Alexander Törnqvist idag.

*Slingshot SEO har inspirerat till detta blogginlägg. I deras guide hittar du fler tips och fördjupning om optimering av blogginlägg.

Taggar  blogg innehallsmarknadsforing redaktorskap retorik skrivande

Sigillet är utfärdat av Syna AB