Resultatet är begränsat till urvalet  inboundmarketing  för att återställa  Visa alla

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Fyra tips för ett perfekt uppdaterat nyhetsflöde

Kämpar du med idétorka för att fylla den förgrymmade aktuelltytan på er webbplats? Med fyra tips och ny inspiration för nyhetsflödet kan du ta er webbplats från pinsamt efter till perfekt uppdaterad.

Innan du får tipsen vill vi bara påminna om vad ett aktivt nyhetsflöde kan betyda för er försäljning. Vem får du förtroende för om webbplatsen är ditt första möte med ett företag? Troligen de som är aktiva och delar med sig av intressant innehåll. Se till att du i den hårda konkurrensen och jämförelsen med andra har ett nyhetsflöde som bidrar till ökad affärsnytta. Nu till tipsen.

1. Bevaka branschens bloggare

Läs ett antal väl valda bloggar för er bransch. När det är dags att publicera något kan du återanvända det andra skriver om; antingen genom att skriva en kort sammanfattning av nyheten och länka till originalartikeln eller genom att skriva om samma ämne men med ditt perspektiv, en replik eller en fortsättning.

2. Involvera fler medarbetare

Oavsett om du är ensam redaktör eller har en hel avdelning som håller webbplatsen uppdaterad finns det säkert fler i er organisation som har intressanta nyheter. De läser andra bloggar, har andra arbetsuppgifter och ser på kundnyttan från ett annat perspektiv än du. Fråga dem om branschnyheter eller vilken kundnytta de ser med era produkter och skriv om det.

3. Lyssna på kunderna

I det vardagliga mötet med kunderna finns många uppslag till nyheter om du börjar lyssna med andra öron. Vad fascinerar dem med era produkter? Vad är de nöjda över? Vad frågar de er? Om era svar i de fysiska mötena knyter en kund närmre ert varumärke så kan svaren göra detsamma med de som möter er på webben. Skriv om det.

4. Gör mer av bolagsnyheterna

Brukar ni berätta om nya uppdrag, nya kunder och produktnyheter? Du kan göra mer av de nyheterna än du tror. Fundera på om det passar att släppa förhandsinformation om en ny produkt eller om du kan skriva en uppföljning om resultatet och intervjua en kund.

Lycka till med nyhetsrapporteringen! Behöver du hjälp med löpande publiceringar eller någon punkinsats så vet du var vi finns.

Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skrivande

Årets viktigaste strategi för marknadsföring

Årets viktigaste strategi för marknadsföring

Allt fler börjar ana att innehållsmarknadsföring är värt att titta närmre på. I år är det den viktigaste strategin och den kan ge er helt nya resultat. Tåget går nu och du borde inte missa det.

Innehållsmarknadsföring i topp 2013

Ett halvår har gått sedan Econsultancy publicerade sin rapport om digitala trender år 2013*. Den visar tydligt att innehållsmarknadsföringen topprioriteras av allt fler företag. Det är dags att ta till sig ett nytt tankesätt och satsa på att producera artiklar, nyhetsbrev, e-böcker, filmer och bildspel med hög relevans och kvalitet för målgruppen. Se till att du ligger i framkant och förstår innehållsmarknadsföringen. När du har full koll kan du nå full effekt av er marknadsföring online.

Sociala medier och mobilanpassning i skuggan

Innehållsmarknadsföring hamnar högst på listan över vad marknadsförare anser som den viktigaste möjligheten under 2013. Tidigare topprioriterade områden som sociala medier och mobilanpassning har nu hamnat i skuggan av att producera relevant och kvalitativt innehåll. De sociala medierna har inte samma dignitet i sig själva, de ses framförallt som ett sätt att sprida sitt innehåll. Samma sak gäller för den tidigare så heta mobilanpassningen. Den är inte lika viktig i sig själv men den är ett viktigt verktyg för att göra allt innehåll tillgängligt överallt.

Vill du veta mer? Du behöver veta mer!

Se till att du är med på tåget där innehållsmarknadsföringen skapar effekt. Prenumerera på vårt nyhetsbrev där du får gratis kunskap om hur du skapar kvalitativt innehåll och sprider det på effektivt sätt - allt med ökad lönsamhet i sikte. Börja prenumerera och få dina första artiklar redan idag.

Här kan du läsa hela rapporten från Econsultancy.


Taggar  inboundmarketing innehallsmarknadsforing

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

Skriv kreativt med redaktionskalender

Skriv kreativt med redaktionskalender

Vi skrev tidigare om redaktionskalenderns betydelse för innehållsmarknadsföringen. Nu berättar vi vad redaktionskalendern innehåller och hur den ökar effektivitet och kreativitet.

Mall för redaktionskalender

Du väljer vad som är relevant för er redaktionskalender men det kan vara en hjälp att börja utgå från en mall till exempel Content Marketing Institute´s. Den visar en övergripande kalender för allt material samt flera kalendrar uppdelade efter kundgrupp, typ av aktivitet med mera. Vår kalender innehåller följande information:

  • Översikt med datum, blogginlägg, nyhetsbrev, whitepaper deadlines och inlägg i sociala medier.
  • Material att göra mer av där alla redaktörer skriver in idéer för återanvändning, t.ex. hur ett blogginlägg kan bli ett white paper eller delas upp och bli flera twitter-inlägg.
  • Idéer till nytt material där alla redaktörer skriver ner lösa tankar och idéfrön.
  • Detaljerad kalender för t.ex. blogginlägg där ansvarig person för publicering står angiven samt författare, ämne, nyckelord för SEO:n, s.k. Call to Action (CTA) med mera.

Idéstruktur och effektivisering

När du har en kalender kommer du snabbt se mer nytta med den än att den ger struktur. För det första tas alla redaktörers kreativitet till vara när deras idéer enkelt dokumenteras och sedan blir nytt material. För det andra effektiviseras hela webbredaktionen när varje redaktör har mycket givet på förhand; ämnet är bestämt, nyckelorden definierade, målgruppens persona klarlagd, publiceringskanal och CTA är bestämd. Du behöver bara klä allt i dina vackra ord.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Kontakta mig om du vill prata mer om det. 


Taggar  administration effektivitet inboundmarketing innehall innehallsmarknadsforing redaktorskap

Skriv effektivt med redaktionskalender

Skriv effektivt med redaktionskalender

Hög ambition och motivationen på topp, ändå händer inget i företagsbloggen och nyhetsbreven. Med en redaktionskalender kan er innehållsmarknadsföring bli effektivare.

Börja med ansvarsfördelning

En redaktionskalender är enkelt sagt ett schema över vad som ska publiceras, var och av vem. Tydlig ansvarsfördelning är avgörande för att det ska fungera. Gör klart det innan du går vidare med att upprätta en redaktionskalender. Ni kan ha samma person med ansvar för att material planeras, skapas, korras och publiceras eller flera personer med olika ansvar. Vilket ni än väljer måste det vara tydligt för alla vem som har vilket ansvar.

Målgrupp, behov och strategi

Vi tog hjälp av tips från Content Marketing Institute för att få tydligare överblick av blogginlägg och våra olika nyhetsbrev. Utöver handfasta tips betonar de en sak för att lyckas skapa relevant innehåll kontinuerligt. Varje redaktionskalender ska ha en målgrupp, beskriva behovet av kommunikation med den målgruppen samt ha en strategi för att fylla behovet. Alltså svara på: till vem, varför och med vad. Beskriv det i tre tydliga meningar, det räcker.

Värdefull tidsbesparing

Ja, det tar tid att göra en redaktionskalender. Ja, det är värt det. Jämfört med tiden det tar att försöka klämma ur sig relevant innehåll under tidspress, eller i panik hitta en nyhet för att hålla bloggen uppdaterad är arbetet med redaktionskalendern en sund tidsprioritering. Överblicken du får hjälper er att producera relevant innehåll på ett strategiskt sätt som i slutändan bidrar till er lönsamhet på webben.

Fler fördelar med redaktionskalendrar

Förutom att planera ert redaktionella jobb och innehållsmarknadsföring är redaktionskalendern en effektiv idéproducent för nytt material och nya vinklar. Det skriver vi om i del två om redaktionskalendern.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Hör av dig till Alex: alex@digiplant.se eller 019 18 96 95.

Taggar  effektivitet inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skriva webbadministration webbtext

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Börja med SEO - fem enkla riktlinjer

Sökmotoroptimering (SEO) kan öka värdet på er webbnärvaro på samma sätt som en renovering kan öka värdet på ett hus. En utebliven eller slarvig renovering däremot ökar risken för dåligt resultat. Men var ska man börja?

SEO innefattar många olika insatser. Ett helhetsgrepp är naturligtvis det som ger störst effekt men om du inte kan eller vill ta det stora greppet på en gång får du här vägledning i vad just ni kan börja med.

1. SEO-kunskap hos webbredaktören

Saknar ni en redaktionell avdelning eller egen webbredaktör? Köp in redaktörstjänster från någon som är specialiserad på webbtexter och ser SEO som en självklar del av texten. God textkvalitet är avgörande både för sökmotoroptimeringen och för att nå besökaren.

2. Utbilda i skrivande för webben

Har ni en egen redaktionell avdelning men behöver förnyad kunskap om sökmotoroptimerade texter och bilder? Utbilda era redaktörer i skrivande för webben och se till att de får den senaste kunskapen i SEO:ns föränderliga värld.

3. SEO-analys och tekniska åtgärder

Har er webbplats några år på nacken? Har den inte uppdaterats i samma takt som tekniska möjligheter för sökmotoroptimering förändrats? Få en utförlig genomgång av tekniska förutsättningar för er webbplats och gör rätt åtgärder utifrån en god analys.

4. Hastighetsoptimering för tung webbtrafik

Pressas er webbplats av mycket trafik? Få hjälp med en hastighetsoptimering, ofta går det förbättra markant. Utöver att det ger en angenämare surfupplevelse är det också viktigt för SEO:n.

5. Sociala medier och SMO

Vill ni använda sociala medier mer i er marknadsföring? Ta hjälp av någon som kan ge er både en strategi för kommunikationen i sociala medier och som vet hur de sökmotoroptimerar er närvaro på bästa sätt, så kallad Social Media Optimization (SMO).

Prata med Alex om det här så börjar vi hjälpa er i rätt ände. 


Taggar  inboundmarketing redaktorskap seo socialamedier tillganglighet utbildning webbtext webbutvecklare

SEO förändras återigen under 2013

SEO förändras återigen under 2013

Mäter du din SEO-framgång i sökmotorerna genom ditt favoritsökords ranking? Då är du tyvärr ute på hal is.

Användarnas angreppssätt och Googles sökalgoritmer är i ständig och snabb förändring vilket ideligen förändrar spelreglerna. Sökmotoroptimering är en allt mer komplicerad uppgift och tillvägagångssätten för optimering allt annat än långsiktiga. Här följer några stalltips för din optimering under 2013.

1. Fokusera på din sökordsportfölj och inte din ranking

Sökmotorernas användare blir smartare och mer specifika. Idag innehåller mer än 70% av alla sökningar tre eller flera ord i sin fråga. Google har dessutom rapporterat att över 20% av sökfrågorna är helt nya och aldrig använts i en sökning förut. Av den anledningen är det i de mer utvecklade sökfrågorna tillväxten sker. Din strategi kanske därför behöver anpassas för att ta del av denna tillväxt?

Fokus på stora och enskilda sökord är således en ineffektiv strategi med avtagande avkastning. Webbplatsägare behöver fokusera på att öka antalet sökord som skapar söktrafik snarare än att förbättra ett specifikt sökord eller ett uttrycks position. Det är detta som kallas för din sökordsportfölj.

2. Skapa problemlösande innehåll

Att skapa bra innehåll är inte raketforsking. Har du problem med att komma på idéer, eller tror att din bransch är för ointressant för den allmänna målgruppen? Fokusera då istället på att lösa kundens problem. Detta kan göras enkelt genom att använda din organisations immateriella kapital och skapa hur-guider, white papers, eller annat som kan hjälpa din användare i vardagen.

3. Publicera innehåll på kvalitativa platser

Googles uppdatering Penguin, som rullades ut under förra året, sänkte värdet för mycket av det innehåll som publiceras på opålitliga och lågkvalitativa webbplatser samt farmar av olika slag. Att synas i Googles resultat är på många sätt som att få ett jobb – det är dina referenser som gör skillnaden. Koncentrera dig på att samla referenser från pålitliga och högkvalitativa webbplatser. Framför allt bör du fokusera på att regelbundet etablera ditt innehåll via branschorganisationer och ämnesrelaterade webbforum.

4. Distribuera och marknadsför ditt innehåll genom sociala medier

Sociala medier är en extremt effektiv kanal för distribution och marknadsföring av ditt innehåll. Detta gäller även innehåll som du publicerar på din webbplats, liksom innehåll som du publicerar på betrodda webbplatser från tredje part. Sociala medier gör att du kan nå miljontals mottagare omedelbart, liksom stanna på radarn hos sökmotoralgoritmer gällande ämnen relaterade till ditt innehåll. Google och Bing har båda erkänt att de använder sociala signaler i sina rankningalgoritmer. Engagemang i sociala media är med andra ord ett måste för digitala marknadsförare.

Aldrig tidigare har SEO och Inbound marketing (IM) haft så stor potential att göra så mycket skillnad. Tillämpas detta på rätt sätt kommer dessa strategier att skapa leads, locka kunder och öka ditt varumärkesengagemang.

För att sammanfatta detta med en kort metafor; när du ska köpa en ny bil så skriver du inte enbart “bil” i sökfältet, eller hur? Det gör ingen annan heller.

Taggar  google inboundmarketing seo socialamedia sokmotor

Sigillet är utfärdat av Syna AB