Resultatet är begränsat till urvalet  google  för att återställa  Visa alla

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Att ha en mobilanpassad webbplats är från och med nu en avgörande faktor för att placeras högt i Googles sökresultat. Vi förklarar vad som gäller och vad du behöver göra.

Dagen 21 april har kallats Mobilegeddon på grund av de dramatiska konsekvenser Googles förändringar kan komma att få för många företag med icke mobilanpassade webbplatser.

Testa mobilanpassningen på din webbplats

Att många kommer drabbas är lätt att förstå när siffror från Forrester research visar att 38 % av 177 miljoner webbplatser inte uppfyller Googles nya kriterier. Men frågan du bör ställa dig som webbplatsansvarig är förstås: Vad behöver vi göra för att säkerställa att vår webbplats är mobilanpassad? Du kan börja med att enkelt testa webbplatsen i Googles verktyg för mobilanpassning.

Vi löser mobilanpassningen åt dig

Om du anar att er webbplats mobilanpassning behöver ses över för att inte tappa er position i Googles sökträffslista så kan vi lösa det. Vilken insats som krävs kan variera men vi hjälper dig att kartlägga behoven, lägga upp en strategi och genomföra de förändringar som krävs för att få en fullt mobilanpassad webbplats som står sig i konkurrensen i Google.

Hur ny din webbplats är spelar roll

Att mobilanpassa webbplatser med reaktiv design är relativt nytt. Sedan det blev allmänt hållbart att designa webbplatser på det sättet har många webbplatser byggts med mobilkompatibilitet. Dock finns det många aktiva webbplatser som byggdes innan detta blev möjligt. De webbplatserna kommer högst troligt behöva byggas om för fortsätta ha god placering i Google och inte tappa viktig SEO.

Hör av dig till Alexander nu för att inte gå miste om er synlighet i Google.

alexander.tornqvist@digiplant.se
019-18 96 95


Taggar  google mobil mobilanpassning seo webb webbdesign

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

I slutet av förra året presenterade Google sin senaste uppdatering Hummingbird. Förväntningar och farhågor diskuterades flitigt i SEO-sammanhang, men vad har förändringarna med några månader i backspegeln resulterat i?

Kortfattat kan syftet med Hummingbird beskrivas som en åtgärd för att öka kvaliteten på innehållet på webben. Oseriösa metoder för att få trafik till sina sidor ska elimineras och det som är av hög kvalitet ska premieras. Förändringarna och åtgärderna är relativt komplexa rent tekniskt men kort beskrivet handlar det om det om följande:

  • En betydligt större vikt har lagts vid sökfrågor formulerade mer som vanligt tal och språk. Google ska bli bättre på att läsa av vad användaren egentligen letar efter, inte bara gå på de specifika sökorden. Din sökterm ska få Google att tänka ett snäpp längre och ge dig information som du sannolikt kan tänkas söka på som nästa steg.
  • Taggar är inte lika viktiga. De har under en period rankats som viktiga av Google och man rekommenderasdes att se över dem. Med Hummingbirds införande betrakatas de dock inte som lika viktigt längre, Google menar att de klarar av att hantera innehållet bra ändå.
  • Riktlinjerna för länkning har ändrats. Att köpa länkningar ska kosta mer än det smakar och länkningar som Google inte betraktar som “naturliga” ska försämra sökmotorplaceringen. På samma sätt ska Google belöna länkningar som görs manuellt och som är ett resultat av att folk faktiskt gillar det de länkar.

Kvalitet i fokus

För dig som arbetar med webbinnehåll är rådet alltså att fokusera på kvalitet. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka frågor de ställer i sökmotorerna. Ett bra innehåll ökar chanserna att hittas av sökmotorerna (och alltså dina besökare) och ett riktigt bra innehåll har definitivt bättre chanser att spridas och få naturliga länkar.

Innehållet allt viktigare

Med dessa förändringar som ett faktum är det inte direkt förvånande att innehållsmarknadsföringen ökar i popularitet och att redaktionellt innehåll tagit ett rejält kliv upp på listan över viktiga insatser. Idag används det av 74 procent av svenska annonsörer men enligt en undersökning som gjorts av Novus planerar ytterligare 18 procent att börja arbeta aktivt med det under 2014.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta strategiskt med ditt webbinnehåll eller hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  google hummingbird innehallsmarknadsforing seo webb

SEO och webbplats med resultat över förväntan

SEO och webbplats med resultat över förväntan

Mellby Garages marknadschef, Fredrik Sahlberg, om dubblering i antal offertförfrågningar och varför de valt digiPlant som webbplatsleverantör och SEO-konsult.

Vad ville ni få ut av att gå till digiPlant?

— Vårt val av digiPlant handlade framförallt om att vi ville ha en hemsida som var trovärdig, snyggt upplagd och väl uppbyggd tillsammans med den andra kunskapen som digiPlant besitter. Ni är en helhetsleverantör för SEO, funktioner på hemsidan, utformning av hemsida, design, webbshop, ja, allt som har med webben att göra. Satsningar på SEO var inte vårt huvudsakliga behov. Vi låg bra till och behövde fortsätta behålla den positionen men framförallt behövde vi en ny hemsida. Vi hade tittat på lösningar som ni gjort för banker och andra som kändes trovärdiga. Det och att få helhetskonceptet var viktigt, berättar Fredrik.

Vilka förväntningar hade ni på resultatet av SEO-arbetet efter digiPlant?

— Vi hade höga förväntningar, eller rättare sagt, höga krav. Vi skulle behålla de toppnoteringar vi hade plus att vi ville förbättra andra sökord och kategorier där vi ville äga uttryck. Det är så viktigt i vår bransch att vi ligger topplistade. Och det har gått bra…

Fredrik låter hemlighetsfull, det låter som att det finns mer att berätta om det positiva resultatet.

Kan du ge något exempel på ett lyckat resultat? Vilken plats ligger ni på och äger ni något uttryck?

— Vi låg högt upp redan. Vi ligger (i skrivande stund red. anm.) överst med “garage”. Där har vi tidigare hoppat en del men senaste året har vi legat etta i stort sett hela tiden, ja, vi ligger konstant etta vad jag kan se. Även med kombinationer av flera sökord ligger vi konstant etta. Om du söker på alla varianter och kombinationer med våra sökuttryck och tittar var vi hamnar i sökresultatet så slår vi våra konkurrenter med hästlängder sammantaget. Dessutom äger vi ett mycket viktigt uttryck för oss i Norge helt och hållet, säger Fredrik nöjt.

Vad trodde ni att det skulle betyda för er som bolag?

— Vi trodde att det skulle betyda att vi kunde behålla det besökarantalet vi hade. Vår tanke var att bli mycket bättre på att förvalta det höga besökarantalet. Men det blev så att vi ökade enormt mycket.

Så är vi framme vid den kritiska frågan: Vad har förbättringarna betytt för er försäljning?

— Vi dubblade vårt besökarantal vilket har gjort att vår förfrågningsstatistik sköt i höjden. Vi har hittills i år offererat nästan dubbelt så många som vi offererade hela förra året. Det blev lite chockartat nästan. Eller inte bara nästan, vi har jobbat som f-n för att hinna med!

Vårt ego får en boost men i nästa andetag drar Fredrik ner oss på jorden igen.

— Nu får jag det att låta som att allt detta är er förtjänst va? Det är väl bra, skojar Fredrik.

Så blir han allvarlig igen och säger:

— Nä, det ni har gjort med hemsidan och SEO:n är förstås en stor bidragande orsak till detta. Vi har kunnat kapa marknadsföringskostnader väldigt mycket i och med resultatet med hemsidan och SEO:n, och ändå får vi många fler förfrågningar än tidigare. Vi har på vår sida vässat vårt erbjudande mot kund och ändrat hela vår försäljningsprocess, ökat vår kundkontakt och hela kontaktytan mot våra kunder. Vi har dessutom lanserat en del helt nya produkter på marknaden. Hela denna förändring har gett ett mycket gott resultat och vår välfungerande och välbesökta hemsida har hjälpt oss enormt att sprida denna information och nyheter.

Hur har du upplevt digiPlant som leverantör?

— Det har fungerat väldigt bra. Jag tycker att det har funnits en bra lyhördhet; att ni faktiskt förstår er på och sätter er in i kundens bransch. Ni har förstått oss väldigt bra; vad vi vill åstadkomma, vilken attityd vi vill ha gentemot våra kunder och vilken typ av marknadsplats vi vill vara. Jag tycker vi har fått bra hjälp av er kunskap också. Man stöter på många som ringer och vill sälja tjänster inom SEO och hemsida och allt runt den digitala världen; där har digiPlant fungerat bra som bollplank.

Har det dykt upp problem under projektets gång? Hur har det gått att lösa dem?

— Vi blev straffade av Google i Norge vilket kostade oss lång tid där vi inte låg i topp. Vi låg på 16:e sidan och kunde inte fatta vad som hänt. Vår norska domänleverantör hade kastat om adresserna för många gånger*. Det var olyckligt att Alex (som kontaktperson red. anm.) inte var i Sverige när det gjordes. Jag kunde känna frustration över att det inte gick att lösa direkt. Men sen fick vi förstå hur komplext Google är och av er fick jag hela tiden rapporter och återkopplingar. Det kändes som att ni gjorde allt ni kunde.

Skulle du rekommendera digiPlants som konsulter inom SEO och webbstrategi till andra?

— Definitivt. Det gör jag redan, säger Fredrik övertygat och lägger till: Så ofta jag kan. Det är bara att titta på det resultat vi har haft och berätta om det så är det respektingivande. Samarbetsmässigt brukar jag också alltid rekommendera er och berätta att det har varit lätt att förstå sig på varandra. Ni är ingen stor Stockholmsbyrå, säger han och skrattar. Nä, men jag tror att ni har en fördel i att inte vara så “stora” i attityden men tittar man på det ni gjort så är det stora uppdrag. Er attityd är väldigt härlig och ert bemötande är enkelt.

Behöver du nytt garage? Kolla in mellbygarage.se
Behöver du en ny, lönsam webbplats eller hjälp med SEO-strategier? Maila Alexander Törnqvist.

*Mellby Garage introducerade ett helt nytt domännamn i Norge. Det är mycket viktigt att ompekningar i sådana lägen sker på rätt sätt för SEO:ns skull. Det tar tid att arbeta sig upp till en förstaplats med en helt ny domän och det jobbade vi hårt med tills det lyckades.


Taggar  google intervju mellby seo webbplats

SEO svårare efter Googles uppdatering

Google har drastiskt försvårat användandet av webbanalysverktyg för att kartlägga sökorden som leder till din webbplats.

Redan 2011 införde Google krypterad sökordsdata för inloggade användare för att värna om integriteten. Nu har de stängt dörren helt och det är inte längre möjligt att med vanliga webbanalysverktyg se vilka sökord dina besökare använt för att komma till din webbplats. Hela 95 procent av sökorden anges nu som “Not provided” och de resterande fem procenten som fortfarande syns kommer från andra sökkällor än Google.

Nya metoder för tillförlitliga analyser

Vad innebär då detta för din SEO? Det blir naturligtvis betydligt mer avancerat och krävande att göra en bra analys och få fram ett tillförlitligt resultat. Man kommer inte enbart att kunna använda sig av enstaka källor som exempelvis Google Analytics utan måste söka djupare, bredare och koppla ihop resultaten från flera källor.

Landningssidor och sökordsranking viktigt

Istället för att fokusera på sökorden kommer landningssidorna som dina besökare hamnar på att vara viktigare i analysen. De kan berätta en del om vad besökarna söker på och är intresserade av. Likaså blir sökordsrankingen för dina nyckelord en viktig pusselbit för helheltsbilden.

Bättre verktyg och hög kunskap

Blir SEO nu ett omöjligt uppdrag för gemene man? Vi skulle inte säga omöjligt, men det kräver goda kunskaper om sökbeteenden och bättre verktyg för att kunna läsa av och dra slutsatser av den statistik som finns.

Vill du veta med om du hur du kan anpassa din SEO till de nya förutsättningarna eller få hjälp med att göra en webbanalys? Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.


Taggar  google seo sokmotor webb

SEO har förändrats - har du hängt med?

SEO har förändrats - har du hängt med?

Hösten är här och vi vill påminna om det viktigaste för en lönsam webbnärvaro - se över SEO:n. I februari skrev vi hur SEO förändrats inför 2013. Har du hängt med?

Fyra områden är särskilt viktiga för att sökmotoroptimera med det senaste och få en bra placering i Google år 2013.

1. Sökordsportföljen - din skatt

Har du gjort analysen och tagit fram en sökordsportfölj med fler än ett uttryck? Människor söker sällan på ett ord, de använder fraser. Till exempel söker väldigt få på “bil” när de vill köpa en begagnad familjebil. De söker snarare på “köp begagnad kombi”. Du behöver utöka din sökordsportfölj med flera tänkbara fraser som din målgrupp söker på. Men skjut inte för brett. Det kan skada din trovärdighet om din webbplats pratar för mycket om flera olika ämnen.

2. Lös problem med innehållsmarknadsföring

Hur många blogginlägg, hur-guider, white papers, infografik, onlinepresentationer och filmer har ni spridit hittills i år? Allt innehåll ni kan producera som löser era kunders problem är guld värt i er sökmotoroptimering. Varje företag sitter på mycket samlad kunskap och erfarenhet inom sitt ämne men det är bara de som omvandlar det till webbinnehåll som lyckas väl med SEO:n. Se till att ni tar er tid med rätt person hos er, eller anlitar extern kompetens, för att producera det innehåll som etablerar er effektivast på webben.

3. Sprid och dela med kvalitet

Det spelar roll var ert innehåll syns. Att vara bjuden på rätt fest kan öppna dörrar till värdefulla kontakter. Att få sitt innehåll publicerat på rätt webbplats öppnar digitala dörrar till värdefulla kontakter. Försök nå ut med innehåll till betrodda forum, nättidningar eller andra auktoriteter för er bransch.

4. Distribuera och marknadsför i rätt sociala medier

Det är enkelt att gå med i ett gäng sociala nätverk men det kräver kunskap och engagemang för att skapa fler affärer med sociala medier. Välj det eller de nätverk där flest av era potentiella kunder finns och där de är mottagliga för ert budskap.

Taggar  google innehallsmarknadsforing seo socialamedier sökmotoroptimering

Mobilanpassade webbplatser belönas av Google

Mobilanpassade webbplatser är inte bara användarvänliga. De kommer inom kort också att premieras av Google i sökmotorsammanhang.

iPhone med digiPlant.se i mobilversionFram till nu har det främsta motivet till en bra mobilanpassning varit användarnyttan. Nu kommer dock många få ytterligare en tung anledning att se över sina mobila versioner. Google kommer nämligen inom kort att börja väga in mobilanpassningen i sin ranking och prioritera väl anpassade sajter i sina sökresultat.

Dirigera rätt

Ett vanligt problem som Google nämner är bland annat felaktiga omdirigeringar från vanliga webbplatser till mobilsajter. Ett typexempel skulle kunna vara att www.webbplats.se/blogg länkar till m.webbplats.se. Du landar alltså inte rätt, utan får leta dig fram från en startsida. Googles råd är att försöka skapa så korrekta mobilanpassningar som möjligt för att kunna använda undersidorna och i andra hand hellre länka till den vanliga webbplatsen än till en felaktig mobilversion.

Undvik felmeddelanden

Ett annat problem som tas upp är de 404-sidor som ofta möter besökare som kommer till en icke-mobilanpassad sida. Likaså är det inte ovanligt att inbäddade videos bara går att spela upp från vanliga datorer. Genom att se över dessa punkter och några fler som Google listat ökar du chansen att gynnas av sökmotorerna.

Läs mer om Googles nya justeringar på deras egen blogg eller kontakta oss för att prata mer om mobilanpassningar av webbplatser.


Taggar  google mobil mobilanpassning seo sokmotor webbplats

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

SEO förändras återigen under 2013

SEO förändras återigen under 2013

Mäter du din SEO-framgång i sökmotorerna genom ditt favoritsökords ranking? Då är du tyvärr ute på hal is.

Användarnas angreppssätt och Googles sökalgoritmer är i ständig och snabb förändring vilket ideligen förändrar spelreglerna. Sökmotoroptimering är en allt mer komplicerad uppgift och tillvägagångssätten för optimering allt annat än långsiktiga. Här följer några stalltips för din optimering under 2013.

1. Fokusera på din sökordsportfölj och inte din ranking

Sökmotorernas användare blir smartare och mer specifika. Idag innehåller mer än 70% av alla sökningar tre eller flera ord i sin fråga. Google har dessutom rapporterat att över 20% av sökfrågorna är helt nya och aldrig använts i en sökning förut. Av den anledningen är det i de mer utvecklade sökfrågorna tillväxten sker. Din strategi kanske därför behöver anpassas för att ta del av denna tillväxt?

Fokus på stora och enskilda sökord är således en ineffektiv strategi med avtagande avkastning. Webbplatsägare behöver fokusera på att öka antalet sökord som skapar söktrafik snarare än att förbättra ett specifikt sökord eller ett uttrycks position. Det är detta som kallas för din sökordsportfölj.

2. Skapa problemlösande innehåll

Att skapa bra innehåll är inte raketforsking. Har du problem med att komma på idéer, eller tror att din bransch är för ointressant för den allmänna målgruppen? Fokusera då istället på att lösa kundens problem. Detta kan göras enkelt genom att använda din organisations immateriella kapital och skapa hur-guider, white papers, eller annat som kan hjälpa din användare i vardagen.

3. Publicera innehåll på kvalitativa platser

Googles uppdatering Penguin, som rullades ut under förra året, sänkte värdet för mycket av det innehåll som publiceras på opålitliga och lågkvalitativa webbplatser samt farmar av olika slag. Att synas i Googles resultat är på många sätt som att få ett jobb – det är dina referenser som gör skillnaden. Koncentrera dig på att samla referenser från pålitliga och högkvalitativa webbplatser. Framför allt bör du fokusera på att regelbundet etablera ditt innehåll via branschorganisationer och ämnesrelaterade webbforum.

4. Distribuera och marknadsför ditt innehåll genom sociala medier

Sociala medier är en extremt effektiv kanal för distribution och marknadsföring av ditt innehåll. Detta gäller även innehåll som du publicerar på din webbplats, liksom innehåll som du publicerar på betrodda webbplatser från tredje part. Sociala medier gör att du kan nå miljontals mottagare omedelbart, liksom stanna på radarn hos sökmotoralgoritmer gällande ämnen relaterade till ditt innehåll. Google och Bing har båda erkänt att de använder sociala signaler i sina rankningalgoritmer. Engagemang i sociala media är med andra ord ett måste för digitala marknadsförare.

Aldrig tidigare har SEO och Inbound marketing (IM) haft så stor potential att göra så mycket skillnad. Tillämpas detta på rätt sätt kommer dessa strategier att skapa leads, locka kunder och öka ditt varumärkesengagemang.

För att sammanfatta detta med en kort metafor; när du ska köpa en ny bil så skriver du inte enbart “bil” i sökfältet, eller hur? Det gör ingen annan heller.

Taggar  google inboundmarketing seo socialamedia sokmotor

Fredagstipset: 
Digitalisera mötet med Hangouts

Fredagstipset:
Digitalisera mötet med Hangouts

Efter ha ha provat Google Hangouts vid en handfull tillfällen vågar vi oss på en stark rekommendation. Snyggt, smidigt och stabilt, lyder omdömet. 

Fördelarna och funktionerna med Hangouts är flera; möjlighet till skärmdelning, gruppkonferenser och en snygg integrering med Google Drive. Upp till femton personer kan delta aktivt i ett möte och med det nya ”Hangouts on Air” kan en ännu bredare publik bjudas in att titta på videochatten. Perfekt för en presentation eller föreläsning alltså.

Läs mer om Google+ Hangouts

Taggar  digitalisering fredagstipset google hangouts

Google+ på frammarsch

Social Platform Active Usage

Google+ har under lång tid betraktats som något av en spökstad. Nu visar dock mätningar en markant ökning av aktiva användare och Google+ har klivit in som tvåa på den sociala mediatoppen. 

Efter Facebook, men före både Youtube och Twitter. Google+ placering som tvåa på den sociala mediatoppen är överraskande för många, men faktum är vi redan i höstas kunde läsa rapporter om ökande medlemsantal och en högre aktivitetsgrad bland användarna. Antalet registrerade användare uppmättes i december 2012 till 343 miljoner, enligt Global Web Index. Enligt undersökningar är användarna också allt mer aktiva och antalet grupper som skapas ökar stadigt.

Säkrar SEO

En viktig anledning till Google+ stora uppsving är sannolikt den sammanlänkande effekt som ett medlemskap har för resten av Googles produkter. Marknaden tror också att Google+ kommer att vara viktigt för den som aktivt jobbar med SEO. Högre krav ställt på kvaliteten på innehåll och skribenter, vilket genom en användares historik kan säkerställas. 

Hur funkar Google+?

Med en registrerad profil kan du hantera din onlineidentitet i alla Google Drive-produkter. Profilen kan innehålla namn, biografisk information, kontaktuppgifter med mera, allt beroende på vilka uppgifter du själv vill lämna. Cirklar används för att organisera dina sociala kontakter. Du kan skapa cirklar för  till exempel kollegor, familj, vänner eller vilken kategori som är aktuell för dig. Med deltagarna i cirklarna kan du sedan dela relevant innehåll och hitta det innehåll du själv är intresserad av. 

Delning och +1

Att trycka +1 kan lite förenklat jämföras med att ”gilla” på Facebook. Men det finns två sorters +1. Dels kan du klicka +1 på ett inlägg inom det sociala nätverket, men du kan också klicka +1 på material på andra delar av webben, exempelvis på en nyhetsartikel. Då erbjuds du dela inlägget i ditt flöde på Google+. Allt du markerat med +1 utanför plattformen Google+ sparas automatiskt till en avdelning på din profil, antingen privat eller offentligt.

Nyfiken men utan ett eget konto? Läs mer om Google+ här.

Taggar  authorrank google seo socialamedia

Fredagstipset:
Enkla enkäter och snabb statistik

Enkla enkäter och snabb statistikEnkätundersökningar kan vara informativa, men den som fått uppdraget att skapa, distribuera och sammanställa undersökningen hoppar sällan jämfota av glädje. Nu finns dock en gratis tjänst som gör det hela lite lättare.

Med Google Drive kan du nämligen skapa webbenkäter som kan mejlas ut eller läggas upp på en webbplats och länkas till via e-post. Det enda som krävs av enkätskaparen är ett registrerat e-postkonto hos Google. Via det väljer man sedan Drive i toppmenyn och går vidare till Skapa formulär. Här är det sedan fritt fram att konstruera önskat formulär med öppna frågor med textfält, kryssrutor, flervalsfrågor eller svarsalternativ på skalor. När svaren är ifyllda och insamlade går det sedan snabbt och enkelt att skapa en snygg rapport med statistik i diagramformat.

Taggar  drive fredagstipset google statistik

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Nu förutspår branschexperter att Google snart kommer ta hänsyn till vem som skrivit en text när sökmotorn avgör vilket innehåll som ska toppa sökresultaten. Det görs med Author Rank. Här förklarar vi vad Author Rank är och hur ni kan dra nytta av det för att stärka er webbnärvaro.

Author Rank är ytterligare en variabel för att Google ska kunna avgöra vad som är högkvalitativt innehåll för den som söker information. Den bygger på att Google ser vem som skrivit en text och rankar författaren beroende på hur texten har fått spridning och gott rykte i sociala medier. För att Google ska kunna se författarinformationen krävs ett konto i Google+. 

Hur högt rankad en författare blir hänger på följande:

  • Generellt genomslag på PR-satsningar
  • Hur många som spridit innehållet genom Googles +1
  • Författarens generella förtroende på andra sociala nätverk
  • Antalet kommentarer per post
  • Generellt förtroende för den publicerande webbplatsen
  • Hur ofta författaren postar
  • Hur många Google+-kontakter författaren har
  • Andra utomstående indikatorer på författarens goda rykte
  • Författarens nivå på engagemang i Google+

Listan är fritt översatt från en längre artikel om Author Rank hos Forbes

Få det att funka

Varje person som bidrar med texter till er webbplats, framförallt i återkommande uppdateringar som nyhetssidor, bloggar och liknande, behöver skapa en profil på Google+. Mer om hur du gör det kan du läsa hos Jajja

Få det att funka riktigt bra

  • Låt era skribenter vara aktiva i Google+
  • Låt era skribenter samla många människor i sina kontaktcirklar på Google+
  • Lägg till en +1-knapp på er webbplats för innehåll som ska kunna spridas av andra

Det viktigaste är att få en generell aktivitet och engagemang kring era skribenters texter på webben. Det bästa tipset för att åstadkomma det är att skriva relevant för din målgrupp. Då kommer engagemanget av sig självt. Vi hjälper dig gärna med det och andra sociala medie-strategier

Varför lägga tid på det här?

Om, eller när, Google tar hänsyn till författaren för att servera högkvalitativt innehåll till användaren är det bra att vara förberedd. Då kan ert innehåll få genomslag när det väl gäller. Även om ni har bra sökmotoroptimering överlag så kommer ni inte hamna högst om ni inte också använder den senaste variablen Author Rank. 

Att visa författarinformation med Author Rank gör troligtvis sökträffen mer lockande att klicka på. Det ökar era chanser att användare söker upp och hittar just er.

Satsningar i andra sociala medier kanske inte blir lika betydelsefulla om ni inte också har en aktivitet på Google+. De som är aktiva där kommer alltid lyckas bättre i sökresultatet oavsett hur starkt engagemang ni har på Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vad blir nästa steg för er sociala medie-strategi?

Taggar  authorrank google seo skrivande socialamedier socialt sökmotoroptimering

Fredagstipset:
Rikta annonserna rätt med Adwords

Google AdWords logotypeNu har det blivit enklare att geografiskt matcha din annons mot rätt målgrupp. Google Adwords har förfinat sina avgränsningsverktyg så att du  kan rikta din annons ner till kommunnivå eller rentav till en specificerad radie från en viss punkt. 

Med nätannonser har man sedan tidigare kunnat pricka rätt på kundernas läge på länsnivå, men nu är det alltså möjligt att bli betydligt mer detaljerad än så. För företagare med en lokal målgrupp kan det innebära en väsentlig skillnad att få en kampanj riktad mot de som faktiskt befinner sig inom rimligt avstånd till verksamheten jämfört med annonsering i blindo. Effektivare för annonsören - mer intressant för mottagaren.

Läs mer om Google Adwords lokala satsning 

Taggar  adwords annonsering fredagstipset google

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Redan tröttnat på deckare i hängmattan? Då kan dagens tips vara något för dig; Googles kurs för att bli en supersökare. 

Vid sex kurstillfällen lovar Google med sin kurs "Power Searching with Google" presentera sina bästa tips för dig som vill bli en bättre sökare på Internet. Utbildningen är gratis, sker online och ska enligt Google ge dig olika verktyg för att kunna lösa reella vardagsproblem. Föreläsningarna kompletteras med övningar för att testa de nya kunskaperna och du får också möjlighet bekanta dig med andra likasinnade som också deltar i kursen. Avslutningsvis får du dessutom ett diplom som intygar alla nya färdigheter. Första kurstillfället är den 10 juli och du bör registrera dig före dess. 

Läs mer och anmäl dig här

Taggar  fredagstipset google sokmotor utbildning

Google knowledge 
– från ord till sammanhang

Google knowledge
– från ord till sammanhang

Googles senaste satsning i sin strävan att vara mer än en sökmotor stavas Knowledge graph. Från att ha listat sökresultat radvis utan något egentligt sammanhang kommer vi inom kort att bjudas på en sammanfattning av den kunskap som Google tror att vi är ute efter när vi söker på en specifik term. 

Idag söker vi sällan efter en specifik webbplats när vi googlar. Vi söker efter koncept, svar på frågor och för att få ny kunskap.  På Google har vi fram till i dag fått en rad resultat baserat på de sökord vi skrivit in för att sedan få skumma igenom resultaten och välja ut det som verkar ligga närmast området vi vill läsa om. 

Tolkning av innebörd

Snart ska vi dock själva slippa göra en stor del av urvalet. Från att bokstavligt matcha våra sökningar går nu Google steget längre och presenterar en teknik som lärt sig att tolka innebörden av vad vi faktiskt vill läsa om när vi söker på en specifik term. För att exemplifiera; en sökning på Leonardo da Vinci kan presentera dels en faktaruta om sökobjektet som person, men listar därtill andra samtida konstnärer och även ytterligare fakta om renässansen, som är sökobjektetes tidsera.

Kunskapsöversikt

Google strävar alltså efter att sammanställa stora mängder fakta och relationerna dem emellan för att bjuda besökarna på en bred kunskapsöversikt. Än så länge har tekniken bara lanserats i USA, men vi väntar med spänning på att få utforska och prova tjänsten även i Sverige. 

Här kan du läsa mer om Knowledge graph

Taggar  google knowledgegraph sökmotor

Facebook introducerar ny knapp; Prenumerera

Facebookikon - Facebook introducerar ny knapp; PrenumereraFacebook erbjuder webbplatsägare ytterligare ett sätt att hjälpa sina läsare att upptäcka och dela innehåll. Med Facebooks senaste funktion "Prenumerera", kan användare prenumerera på sina favoritkällor direkt från respektive webbplats.

Facebook har haft ett tydligt fokus på ömsesidiga förbindelser där båda parter måste vara vänner för att ta del av respektive innehåll. I och med en tydlig trend i de sociala nätverken mot ensidiga prenumerationer hoppar även Facebook på tåget.

Twitter och Google+ erbjuder sedan tidigare möjligheten att prenumerera utan att uppge källan som vän. Samtidigt behöver prenumeranten inte vänta på den andra parten att godkänna en vänförfrågan.

Taggar  facebook google prenumerera socialamedia twitter

Sigillet är utfärdat av Syna AB