Resultatet är begränsat till urvalet  fredagstipset  för att återställa  Visa alla

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

Fredagstipset: Sköna sommarappar för semestern

Fredagstipset: Sköna sommarappar för semestern

Vi gissar att det är fler som ser fram emot soliga dagar och sköna kvällar med grillen som sällskap. Dagens tips är därför ett gäng smarta sommarappar som kan göra din semester ännu lite bättre.

1. Grillat är godast

Appar i köket har blivit poppis och det finns många sådana som lagt fokus på just grillsäsongen. Bland annat har Ica och Scan slagit sig samman och tagit fram Grillfest – inspiration från ICA och SCAN. Appen innehåller en mängd tips för grillen och guidar dig genom råvaror och recept. För en mer avslappnad grilltaktik kan vi dessutom tipsa om appen MultiTimer från Lithells. Genom att knappa in vad du lägger på grillen, hur tjocka bitar det är och hur välstekt du vill ha det räknar appen ut hur länge du kan luta dig tillbaka innan det är dags att vända eller plocka av steken.

2. Myggfritt med mobilen

Myggljus och sprayer är välbeprövade metoder men vore det ändå inte skönt med något kemikaliefritt? Appen Anti Mosquito är en myggavstötare som med hjälp av ultraljud håller mygg och andra insekter borta. Programmet har tre olika lägen som fungerar olika beroende på vilket myggsort som finns i området. 

3. Håll koll på brännan

När solen väl dyker upp kan det vara lockande att vilja få så mycket av den som möjligt. Vi behöver inte rada upp riskerna här men vill ändå påminna om att en grillkväll efter alltför mycket sol kan bli en trött och svidande upplevelse. För att få koll på hur mycket du kan njuta av solen utan att bränna dig kan appen Min soltid vara en bra hjälp. Den beräknar hur länge du kan vara i solen utan att bli röd utifrån var du är, tid på dagen och hur känslig du är för sol. Den innehåller också solråd och kan visa på UV-index för olika platser.

Taggar  applikationer fredagstipset semester

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Hur många mail skickar du varje dag? Tänk om varje mail automatiskt kunde vara en chans till fler prenumeranter på er blogg och fler följare i era sociala kanaler.

Wisestamp är en app som skapar en e-postsignatur med mer än bara ditt namn. Du kan välja att med RSS alltid länka till senaste blogginlägget, ha med sociala länkar till t.ex. er produktsida på Linked in eller inkludera ert senaste Twitter-inlägg.

Appen har flera möjligheter för anpassning av designen på signaturen och fungerar med de flesta vanliga e-posttjänster. Den finns som enkel gratisvariant och ett par olika premiumvarianter.

Är du sugen på att testa är det bara att ladda ner Wisestamp här.


Taggar  e-post fredagstipset socialamedier

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

Schhh... Lyssna på statistiken

Schhh... Lyssna på statistiken

Tanken på procentsatser och diagram får få att hoppa jämfota av glädje. Men säg den e-postmarknadsförare som inte jublar över en riktigt bra öppningsfrekvens.

Vi har tidigare tipsat om hur du skaffar prenumeranter till ditt nyhetsbrev och hur du skriver ett effektivt innehåll. Idag vill vi påminna om vikten att följa upp och förbättra med hjälp av statistiken. 

Ta ett steg till

För många tar arbetet med utskicket slut när de tryckt på sändknappen. När det är dags för nästa brev gör de ungefär samma sak och håller tummarna för att det blir läst. Men varför hålla tummarna och hoppas på turen när du aktivt kan påverka hur ditt nyhetsbrev tas emot? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärderlig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa utskick. 

Våga testa

Ett effektivt sätt för att se skillnader i olika utskick är att göra A/B-tester. Vilken rubrik vinner? Vilken avsändare skapar mest intresse? Verkar dina mottagare vara mer läsbenägna vid vissa tidpunkter eller dagar? Det är lättsamlad fakta som ger dig enorma fördelar i förbättringsarbetet. För dig som ser nyhetsbrevet som en potentiell säljkanal är några minuters statistikkoll väl investerad tid.

Läs mer om uppföljningsmöjligheterna i vårt e-postverktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips uppfoljning utskick

Fredagstipset: Samla magasinen digitalt

Fredagstipset: Samla magasinen digitalt

Trött på tidningstravarna? För dig som läser mycket magasin kan dagens apptips vara en smidig lösning.

Nysläppta appen Readly innehåller i dagsläget 45 svenska magasin som man genom ett abonnemang får tillgång till i läsplattan. Månadskostnaden ligger på 99 kronor och man kan då läsa både gamla och nya utgåvor. Man kan också ladda ner nummer till tillfällen då man saknar internetuppkoppling. Gratis provnummer finns för den som vill testläsa. 

Läs mer om Readly

Taggar  digitalisering fredagstipset readly

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Med lite omsorg kan bilderna på din webbplats bli mer än en dekor. Rätt bild kan göra en stor del av jobbet; fånga läsaren och stärka ditt budskap.

Det finns mycket forskning om hur vi människor uppfattar bilder och hur vi reagerar på olika motiv. Vi vet att olika färger signalerar olika känslor och vi vet också att tre av fyra människor tänker i bilder. Ett bra bildval förstärker ett budskap och skapar nyfikenhet och engagemang. Ett ogenomtänkt och dåligt bildval kan i bästa fall bli meningslös, men riskerar även att bli rent missvisande eller skapa ointresse att gå vidare till den tillhörande texten. 

Vad finns det då för råd kring bildvalet? Här har vi har sammaställt några av de viktigaste och mest grundläggande tipsen som hjälper dig att bildsätta bättre:

Ansikten attraherar

Generellt visar studier att ögat stannar upp vid bilder på ansikten. Ögon attraherar ögon och om vi tittar på en person som tittar på något så tenderar vi också att rikta blicken mot samma föremål. Människor är överlag intressantare än föremål och ger ett mer organiskt och levande intryck. Likaså är avslappnade människor mer behagliga att titta på än stela.

Håll koll på kompositionen

Närbilder är generellt bättre än motiv på långt avstånd. Panoramabilder på miljöer kan vara ett undantag, men överlag gäller regeln ju närmre desto bättre. Beskärningen är också viktig; undvik till exempel att beskära människor vid leder, det ger en ostadig känsla. Se också till att personer är vända med ansiktet inåt texten, det skapar en balans. Ögat stannar ofta 3/4 uppåt i en bild, varför bildens fokus bör hamna där. 

Välj det enkla och välbekanta

Gemene man har visat sig föredra det som är välbekant och inte alltför komplext informationsmässigt. Försök inte förmedla textens hela innehåll i en enda bild utan låt den fungera som en sammanfattning av eller känsla för innehållet. Genom en blick på bilden ska besökaren lockas att vilja veta mer och gå vidare till texten. 

Undvik det uppenbara

Välj gärna ett motiv som har en koppling till innehållet men försök att inte vara övertydlig på ett tråkigt vis. Rubriken och bilden behöver inte säga exakt samma sak utan kan med fördel innehålla ett visst mått av eftertänksamhet och kanske humor.

Placera strategiskt

En bra bild har som sagt en exceptionell förmåga att locka läsare så välj placering med omsorg. Oftast är toppen det bästa stället och det blir en naturlig ingång för besökaren in i din text.

SEO-anpassa 

För att Google och andra sökmotorer ska kunna kategorisera din bild är det viktigt att ge den ett namn. Om inte sökmotorn kan förstå vad bilden föreställer sållas du bort direkt. Så se till att beskriva den med nyckelord som alternativ beskrivning, undvik intetsägande varianter som "En bild" och liknande. 

Taggar  bildsattning fredagstipset redaktorskap tips webb

Fredagstipset: Linkedin för den hemliga

Har du också fått frågor om dina uppdateringar på Linkedin? Undrar chefen om dina nya kontakter eller tycker kollegan att du följer en konkurrent?

Linkedin för den hemligaOfta är syftet med nyhetsflöden i sociala medier gott, men ibland vill man av olika anledningar inte basunera ut varje förändring och uppdatering som görs. Utan att fördjupa oss i de eventuella skälen vill vi därför tipsa om hur du utan att berätta det för hela världen kan förnya din profil på Linkedin.

Stäng av nyhetetssändningen

Ett alternativ är att du på din profilsida på Linkedin går till ”Settings”, genom att hålla muspekaren över ditt namn överst på högra sidan. Under "Settings", det vill säga inställningarna, kan du som alternativ under ”Turn on/off you activity broadcast” välja att kryssa ur rutan som tillåter andra att se dina ändringar, rekommendationer och nya kontakter. Ett annat alternativ är att du skriver din profil i till exempel word och laddar upp allt i ett slag. Om ditt format matchar med Linkedins uppdaterar du din profil utan att behöva göra det aktivt via inställningarna.

Någon som dock inte är hemligt är vår sida – har du inte hittat oss ännu så gör du det här.

Taggar  fredagstipset linkedin socialamedia

Fredagstipset: 
Digitalisera mötet med Hangouts

Fredagstipset:
Digitalisera mötet med Hangouts

Efter ha ha provat Google Hangouts vid en handfull tillfällen vågar vi oss på en stark rekommendation. Snyggt, smidigt och stabilt, lyder omdömet. 

Fördelarna och funktionerna med Hangouts är flera; möjlighet till skärmdelning, gruppkonferenser och en snygg integrering med Google Drive. Upp till femton personer kan delta aktivt i ett möte och med det nya ”Hangouts on Air” kan en ännu bredare publik bjudas in att titta på videochatten. Perfekt för en presentation eller föreläsning alltså.

Läs mer om Google+ Hangouts

Taggar  digitalisering fredagstipset google hangouts

Fredagstipset:
Enkla enkäter och snabb statistik

Enkla enkäter och snabb statistikEnkätundersökningar kan vara informativa, men den som fått uppdraget att skapa, distribuera och sammanställa undersökningen hoppar sällan jämfota av glädje. Nu finns dock en gratis tjänst som gör det hela lite lättare.

Med Google Drive kan du nämligen skapa webbenkäter som kan mejlas ut eller läggas upp på en webbplats och länkas till via e-post. Det enda som krävs av enkätskaparen är ett registrerat e-postkonto hos Google. Via det väljer man sedan Drive i toppmenyn och går vidare till Skapa formulär. Här är det sedan fritt fram att konstruera önskat formulär med öppna frågor med textfält, kryssrutor, flervalsfrågor eller svarsalternativ på skalor. När svaren är ifyllda och insamlade går det sedan snabbt och enkelt att skapa en snygg rapport med statistik i diagramformat.

Taggar  drive fredagstipset google statistik

Fredagstipset: Bota bildtorkan

Fredagstipset: Bota bildtorkan

En vanlig fråga till oss från kunder som själva jobbar aktivt med sin webbplats är var de enkelt kan hitta bra bildmaterial som är fritt att använda. Därför vill vi idag slå ett slag för Flickr, som med Creative Commons tillhandahåller en bank med material från kreatörer världen över.

Att bilder kan lyfta en text rejält har vi skrivit om tidigare, och vi märker också att våra kunder som själva arbetar med innehållet på sina webbplatser är måna om att det visuella ska harmonisera med texterna. Att leta efter bilder kan dock vara tidskrävande och även om det finns många bildbanker kan det vara kul att hitta nya källor. Dagens tips från oss är att ta en titt på Flickr som med Creative Commons, en ideell organisation som hjälper kreatörer dela sina verk genom licenssystem, har en sök- och sorteringsbar bildbank med mycket bra material. Omfattning av användning och friheter till publicering kan variera mellan olika material, så kolla vad som gäller för just det verk som du vill använda. 

Läs mer om Flickr och Creative Commons

Taggar  creativecommons flickr fredagstipset webbplats

Fredagstipset: Visualisera din Twitter

Twitter logotypeNu har även det verbala mediet Twitter tagit fasta på vikten av det visuella. Sedan slutet av september finns nämligen möjligheten att gör en mer personlig layout med toppbild; en funktion som förvånansvärt få upptäckt. 

Twitters nya layout liknar Facebooks timeline med en header som består av en bild med textpresentation ovanpå. Det går alltså att i stor utsträckning själv designa sin sida och göra den visuellt mer intressant för besökaren. Att en bild säger mer än ord är kanske inte helt oomtvistat, men däremot är det svårt att förneka att en talande bild som komplement till orden förhöjer vilket budskap som helst. 

Har du missat att anamma Twitters nya utseende så är vårt tips att kika in på Mashables beskrivning av hur du går tillväga för att utforma din sida. De visar också några roliga exempel på lyckade visualiseringar.

Taggar  fredagstipset socialamedier twitter

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Idag bjuder vi på fem snabba men viktiga råd för dig som använder dig av e-postmarknadsföring. Digitala nyhetsbrev är ett effektivt sätt att enkelt nå ut med ett budskap till många mottagare. Rätt formulerat kan ett utskicks genomslagskraft vara enorm. Här följer fem grundläggande tips:

1. Sätt ett mål

För att skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du sätta ett tydligt mål som utgångspunkt för innehållet. Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill du att utskicket ska resultera i och vad ska du i så fall berätta i nyhetsbrevet?

2. Sikta rätt

Vem skriver du till? Om du har en bred och varierad målgrupp kan det vara läge att skapa olika versioner av nyhetsbrevet. Utan läsvärde för adressaten spelar det ingen roll hur mycket arbete du lägger ner i nyhetsbrevet - innehållet måste matcha mottagaren.

3. Slarva inte med ämnesraden

Få ord, men kanske de viktigaste. Ämnesraden är det första som möter läsaren och kan vara avgörande för om nyhetsbrevet öppnas eller inte. Se till att den är relevant och väcker nyfikenhet. Vilket innehåll som fungerar beror till stor del på målgruppen, så hoppa inte över de två första punkterna.

4. Var selektiv och koncis

Välj ut några få intressanta nyheter som du vill ha med. Även om du har många spännande nyheter är det bättre att vänta med några till nästa utskick än att låta brevet bli för långt. Läsbeteendet på webben är inte detsamma som när du får ett vanligt brev i handen; vi ögnar igenom innehållet snabbare och det är enklare att klicka sig vidare. Hur intressant nyheten än är bör du formulera dig kort och kärnfullt. Om du har en webbplats med mer information är ett tips att fånga intresset i brevet och länka vidare till en längre version för den som vill läsa mer.

5. Följ upp och förbättra

Många pustar ut efter att ha tryckt på skickaknappen. Gör inte det, använd de resurser och analysverktyg som finns för att följa upp ditt utskick. Vilka nyheter genererar mest klick och vilka ämnen verkar hamna i skräpkorgen? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärdelig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa gång.

I vissa e-postverktyg är det också möjligt att se exakt hur mottagaren har klickat och agerat på utskickets design – en av många funktioner som finns i vårt eget verktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips

Fredagstipset:
Lyft företaget med nya Linkedin

Linkedin logotypeRelevant information till rätt följare, förbättrat nyhetsflöde och större möjligheter att profilera sig visuellt. Det är några av de nyheter som Linkedin nyligen presenterade för dig med företagssida.

För företag kan Linkedin vara en riktigt bra kanal för att se och synas. För någon vecka sedan lanserades en rad förändringar som ska ge företagssidorna ökade möjligheter att nå ut med riktad information till rätt mottagare och möjliggöra en personligare utformning av sidan. Bland annat finns nu utrymme för en bild på sidan, vilket kan säga nog så mycket om en profil. Det ska också vara möjligt att lyfta fram utvalda delar av sidans innehåll och navigeringens ska generellt bli enklare och mer användarvänlig. Ett plus både för dig som sidoinnehavare och för den som besöker dig.  

Har du inte bekantat dig med Linkedin än?

Här är våra tre starkaste anledningar till att ditt företag ska finnas där:

  1. Du ökar din synlighet och förbättrar din position på nätet. 
  2. Du kan skapa grupper och diskussioner inom intressanta och aktuella områden. Där kan du dela med dig av information och visa på företagets specialiteter. 
  3. Du når ut med marknadsföring till samarbetspartners och potentiella kunder. Steget från ditt företags Linkedinsida till beslutsfattaren i din nästa affär kan vara väldigt kort!

Läs mer om Linkedins förändringar för företagssidor eller besök digiPlant på Linkedin.

Taggar  fredagstipset linkedin seo socialamedia socialamedier

Fredagstipset:
Rikta annonserna rätt med Adwords

Google AdWords logotypeNu har det blivit enklare att geografiskt matcha din annons mot rätt målgrupp. Google Adwords har förfinat sina avgränsningsverktyg så att du  kan rikta din annons ner till kommunnivå eller rentav till en specificerad radie från en viss punkt. 

Med nätannonser har man sedan tidigare kunnat pricka rätt på kundernas läge på länsnivå, men nu är det alltså möjligt att bli betydligt mer detaljerad än så. För företagare med en lokal målgrupp kan det innebära en väsentlig skillnad att få en kampanj riktad mot de som faktiskt befinner sig inom rimligt avstånd till verksamheten jämfört med annonsering i blindo. Effektivare för annonsören - mer intressant för mottagaren.

Läs mer om Google Adwords lokala satsning 

Taggar  adwords annonsering fredagstipset google

Fredagstipset:
Click a taxi

Fredagstipset:
Click a taxi

Click a taxi är en ny app som hjälper dig att beställa en taxi med bara ett par knapptryck. Appen använder sig av den inbyggda gps-funktionen i din mobil, så det enda du behöver uppge är när du vill bli hämtad.

Tjänsten innebär att du ska kunna beställa en taxi även om du befinner dig på okänd plats och inte har telefonnumren till taxibolagen i området. Vid beställning får kunden information om vilket taxibolag som är på väg och kontinuerliga uppdateringar om när taxin förväntas vara framme. Det finns också funktioner för att ringa taxibolaget direkt eller för att avboka resan. 

Appen har lanserats i Skandinavien och ska fundera i de flesta större städer i Sverige. Appen och funktionerna är gratis och passar Iphone och Android. 

Läs mer om Click a taxi

Taggar  applikationer clickataxi fredagstipset

Fredagstipset: Skippa kundkorten – samla klubbarna i telefonen

FlatwalletHur många kundkort har du i plånboken? Och hur ofta tackar du nej till medlemsskap bara för att du inte vill ha ett tilll kort i din redan trånga plånbok? Nu finns en smart lösning – Flatwallet, appen som samlar medlemsskapen som streckkoder i telefonen.

Idén bakom Flatwallet är förutom att tunna ut alltför fulla plånböcker, att göra det enklare för kunder att gå med i och ta emot erbjudanden från medlemsklubbar. Anmälningsformulär och papperskuponger ska skrotas helt och skötas med hjälp av streckkoder. 

Appen har funnits i ett år och utvecklas fortlöpande. En hel del butiker är anslutna, men man kan hoppas att ännu fler ser det geniala i att strunta i plastbrickorna och anammar denna typ av lösning.

Läs mer om Flatwallet

Taggar  applikationer flatwallet fredagstipset

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Fredagstipset:
Bli certifierad supersökare i sommar

Redan tröttnat på deckare i hängmattan? Då kan dagens tips vara något för dig; Googles kurs för att bli en supersökare. 

Vid sex kurstillfällen lovar Google med sin kurs "Power Searching with Google" presentera sina bästa tips för dig som vill bli en bättre sökare på Internet. Utbildningen är gratis, sker online och ska enligt Google ge dig olika verktyg för att kunna lösa reella vardagsproblem. Föreläsningarna kompletteras med övningar för att testa de nya kunskaperna och du får också möjlighet bekanta dig med andra likasinnade som också deltar i kursen. Avslutningsvis får du dessutom ett diplom som intygar alla nya färdigheter. Första kurstillfället är den 10 juli och du bör registrera dig före dess. 

Läs mer och anmäl dig här

Taggar  fredagstipset google sokmotor utbildning

Fredagstipset: 
Så säkrar du dina konton

Fredagstipset:
Så säkrar du dina konton

Larmen om läckta lösenord duggar tätt just nu. Senast i raden av drabbade är nätverkstjänsten Linkedin som enligt media ska ha fått 6,5 miljoner inloggningsuppgifter hackade. 

De flesta av oss har hört dem förut; råden om att välja lösenord med omdöme. Inga anknytningar till våra egna, familjemedlemmars eller husdjurs namn, inga födelsedatum och framförallt inte password, 123456 eller qwerty. Ändå är det så lätt att välja fel. Att memorera en slumpmässig kombination av siffror, bokstäver och tecken känns som en omöjlig utmaning för minnet. Så hur ska vi då bära oss åt för att göra det lite svårare för obehöriga att komma åt våra konton? 

En grund - variera med nycklar

Det finns flera tips som faktiskt är värda att beakta. En variant är att använda en eller ett par konstanter som bas och sedan lägga till nycklar som utgår från den aktuella domänen som lösenordet är kopplat till. Några siffror samt specialtecken som tillägg gör det hela till ett starkt lösenord som som lätt kan varieras men som ändå innehåller en struktur som går att lägga på minnet. 

För att exemplifiera: ett enkelt lösenord som katten Esmeralda kan istället bli Esmeralda9fb!. Namnet är grunden, 9 är antalet siffror i namnet, fb står för facebook och eftersom specialtecken är bra ur säkerhetssynpunkt så avslutas det hela med ett utropstecken. 

Ju längre desto bättre

En annan variant för att få en till synes obegriplig kombination är att helt enkelt utgå från en mening som kan memoreras. Till exempel: Min mamma heter Anna och föddes år 1950 blir MmhAofå1950. Ett utropstecken som avslutning gör kombinationen optimal. I de fall där lösenordslängden inte är begränsad kan man också välja en hel fras som man lägger på minnet. Rekommendationen är att använda många tecken och helst inte vanliga ord, men är kombinationen av orden inte självklar så är detta väldigt svårt för någon att knäcka.

Låt någon annan komma ihåg

Utöver lösenordets utformning i sig finns också en del tekniska säkerhetsåtgärder som man kan vidta. Google har till exempel ett tvåstegssystem för verifikation av lösenord. Principen liknar den som används av många internetbanker, men med skillnaden att din telefon är din dosa. Det finns också program såsom LastPass som samlar ihop lösenord och användarnamn på ett och samma ställe och skyddar dem med ett huvudlösenord. Säkert och enkelt för den som har många lösenord att lägga på minnet. 

För den som ändå manuellt vill skapa sitt lösenord finns tjänster för att testa säkerheten. Post- och telestyrelsen erbjuder en snabbkoll av din kombination med hjälp av sex olika kriterier. 

Riskfri eller förutsägbar - här kan du kolla hur kryptisk du är.

Taggar  fredagstipset losenord sakerhet

Fredagstipset: The Winescanner

Fredagstipset: The Winescanner

Uteservering. Gott vin. Du memorerar namnet och tänker att det är ett givet val vid nästa inköp. Väl vid vinhyllorna är namnet som bortblåst och flaskorna förvillande lika. Lösningen är vårt fredagstips: The Winescanner. 

I samma takt som temperaturen stiger ökar även besöken på uteserveringar och barer. Många är vi som serverats ett riktigt gott vin och tänkt att vi bara måste komma ihåg det där namnet. Lika många är vi nog som sedan uppgivet konstaterat att minnet var ungefär lika långt som restaurangbesöket. 

Direktkolla lagersaldot

Nu finns en smart lösning på problemet. Med appen Winescanner skannar du in vinflaskans streckkod och får fram information om vinet. Du kan dels spara datan för ditt eget minnes skull, men även dela med dig av informationen, betygssätta innehållet och få tips om liknande viner som du kan tänkas tycka om. 

Appen är integrerad med Facebook och för användare i Sverige, Norge, Danmark och Finland finns även en koppling till Systembolaget med ytterligare info och aktuell lagerstatus. Appen hittar du i Apples Appstore. 

Taggar  applikationer facebook fredagstipset winescanner

Fredagstipset:
Linkedin på iPad ny upplevelse

Fredagstipset:
Linkedin på iPad ny upplevelse

Strukturerad, effektiv och efterlängtad - det är vårt omdöme om Linkedins nya app för iPad.  

Fram till nyligen har man varit hänvisad till att använda appen för iPhone även i iPaden.
Resultatet? Sådär. 
I dagarna släpptes dock den nyaste medlemmen i appfamiljen - den för iPad. Framtagen för att fungera som något av en butler i fråga om service av informationsflöden ska den bjuda på snabb och enkel överblick av uppdateringar från olika håll samtidigt som du får de senaste nyheterna om både din egen profil och dina kontakters förehavanden. Du kan också synka din kalender med ditt konto och där se profilerna för de medlemmar du bokat in möte med. 

Tre val

Vid inloggningen får du tre vägval. Den ovan beskrivna All updates ger dig mesta möjliga blandning. Under You hittar du din egen profil med information om dina besökare, vänner och ges även en överblick av vad du delat med dig av på din profil. Inboxen innehåller som namnet antyder dina meddelanden och kontaktinbjudningar.
Du har väl inte missat att följa oss på Linkedin? Vi finns här.

Taggar  applikationer fredagstipset ipad linkedin

Sigillet är utfärdat av Syna AB