Resultatet är begränsat till urvalet  flickr  för att återställa  Visa alla

Fredagstipset: Bota bildtorkan

Fredagstipset: Bota bildtorkan

En vanlig fråga till oss från kunder som själva jobbar aktivt med sin webbplats är var de enkelt kan hitta bra bildmaterial som är fritt att använda. Därför vill vi idag slå ett slag för Flickr, som med Creative Commons tillhandahåller en bank med material från kreatörer världen över.

Att bilder kan lyfta en text rejält har vi skrivit om tidigare, och vi märker också att våra kunder som själva arbetar med innehållet på sina webbplatser är måna om att det visuella ska harmonisera med texterna. Att leta efter bilder kan dock vara tidskrävande och även om det finns många bildbanker kan det vara kul att hitta nya källor. Dagens tips från oss är att ta en titt på Flickr som med Creative Commons, en ideell organisation som hjälper kreatörer dela sina verk genom licenssystem, har en sök- och sorteringsbar bildbank med mycket bra material. Omfattning av användning och friheter till publicering kan variera mellan olika material, så kolla vad som gäller för just det verk som du vill använda. 

Läs mer om Flickr och Creative Commons

Taggar  creativecommons flickr fredagstipset webbplats

Börja i rätt ände
– Social mediestrategi för OpenART

Social mediestrategi för OpenART - OpenART logotypeVill ni bygga och sprida ert varumärke i sociala medier? Finns ni i sociala kanaler men saknar en övergripande strategi med riktning? Vill ni ha en socialt integrerad webbplats? Vi börjar alltid i rätt ände - ert behov av kommunikationsstöd. Sen fortsätter vi på rätt väg, i kanalerna där era kunder finns med kommunikationen de efterfrågar. Här berättar vi hur vi gjorde för Örebros unika utomhusutställning OpenART.

Regional spridning och engagemang – check

digiPlant har tagit fram kommunikationsstöd för att OpenART ska spridas och på lång sikt nå internationellt genomslag som konstevent. Delmålet för 2011 var att sprida OpenART i Örebro med omnejd. Engagemang som spirat på Facebook, människors reaktioner på stan, deltagandet i guidade turer och åtgången på kartor pekar på att målet är nått. Som bonus har OpenART 2011 fått uppmärksamhet i riksmedier och omtalats i kanaler även utanför Sverige.

OpenART:s sociala marknadsföring i siffror

  • 892 fans på facebook.com/openartsweden.*
  • 86 000 visningar av inlägg på Facebook-sidan under OpenART.
  • I snitt 111 visningar per film på youtube.com/openartsweden.*
  • I snitt 218 besök/dag på openart.se under OpenART.

Strategi och utbildning för OpenART:s redaktion

OpenART hade en redaktion för webbplatsen och de sociala kanalerna och digiPlant agerade konsulter. Vi tog fram en sociala mediestrategi baserad på analys av syfte, målgrupper och kartläggning av ett antal väl valda sociala kanaler (Facebook, Twitter, StumbleUpon, Youtube, Wikipedia, Flickr). OpenART:s redaktion utbildades i hanteringen av de olika kanalerna. De fick ett praktiskt idéverktyg för att själva kunna arbeta kreativt med marknadsföringen och behålla fokus. 

Webbplatsen byggde vi med webbpubliceringsverktyget (CMS:et) Alter Server® och skapade integration med Google maps, Facebook och Twitter. Vi utbildade OpenART:s redaktion att hantera innehåll och struktur i Alter Server®.  

Vill du ta nya sociala kliv?

Börja i rätt ände - ta kontakt med oss så pratar vi kommunikationsstöd och sociala medier för er.  

Taggar  alterserver cms facebook flickr openart orebro socialamedia strategi stumbleupon twitter utbildning webbplats wikipedia youtube

Sigillet är utfärdat av Syna AB