Resultatet är begränsat till urvalet  facebook  för att återställa  Visa alla

Strålande Facebookinlägg som väcker engagemang

Skillnaden på Facebookinlägg som varken gör till eller från för din marknadsföring och inlägg som ger effekt är stor. Hur ska jag skriva? Vad ska jag ha med i ett inlägg? Vad gör jag med responsen? Vi guidar dig till en strålande närvaro på Facebook.

Skriv kort och med en personlig ton

Max 90 tecken är en bra riktlinje för ett Facebookinlägg. Ställ gärna en fråga till dina fans och låt det vara en ja/nej-fråga. Då är dina fans mer benägna att svara vilket ger ökad spridning och ökat engagemang. 

Använd tilltalande bilder

En bild säger allt det du inte får plats med på 90 tecken. Bilder med röda och orangea inslag drar lättare blickarna till sig och människor är alltid mer tilltalande än logotyper. 

Länka till mer

En länk i ditt inlägg ökar chanserna att skapa engagemang och du får mer tid med dina följare genom att de t.ex. tas vidare till er webbplats. 

Tagga orten

Om det du skriver främst gäller några på en viss ort kan du tagga din post med en plats. Då blir du mer relevant för dina följare. 

Tänk mobilt

Med enkla bilder och korta meddelanden ökar chanserna till interaktion med följarna som ser ditt inlägg i mobilen. Med tanke på att mobilsurf ständigt ökat är det klokt att satsa på att fängsla följarna i mobilen.

Kommentera mera

Det är när du väl postat ditt inlägg som den verkliga effekten kan ta fart. Var noga med att svara på kommentarer du får. Ställ gärna någon mer fråga till dina följare i kommentarsfältet så lever ditt inlägg längre och kan skapa mer engagemang. 

Lär av statistik och uppföljning

Prova dessa tips och följ sedan förändringarna i Facebooks statistikverktyg. Se vad som fungerat och inte och lär er de bästa sätten för just er.

Ta hjälp av oss

Det perfekta inlägget handlar om att bjuda in till dialog, posta sådant som är enkelt att ta till sig och fortsätta vara aktiv i dialogen. Har du inte tid att underhålla er Facebooksida med perfekta inlägg? Eller funderar du på om Facebook kan hjälpa dig till stärkta kundrelationer? Kontakta oss så får du hjälp med sociala mediestrategier och redaktörsinsatser i de bästa sociala medierna för dig. 

Blueprint for the perfect Facebook post

Källa: Pinterest.

Taggar  facebook skrivande socialamedier

Facebook lanserar sökmotor – dags att se över sekretessen

Igår presenterade Facebook under en omspekulerad presskonferens en helt ny funktion för interna sökningar: Graph Search. 

Under stort hemlighetsmakeri har Facebook skapat en ny sökmotor för det interna innehållet. Graph Search, eller Innehållssökning som sökmotorn kallas på svenska, söker bland texter, bilder och platser. Funktionen ska vara semantisk, det vill säga klara av att förstå frågeformuleringar så som de skulle ställas i tal. Frågor som ”Vilka av mina vänner har varit i Paris”, ”Vilka tycker om att löpträna” eller ”Vilka vänner äter pasta idag” ska direkt presentera ett visuellt resultat, utan att det är nödvändigt att klicka sig vidare via länkar. 

Läge att se över sekretessen

Sökbarheten och de avancerade filtren har också väckt frågor om användarnas integritet och sekretess. Mark Zuckerberg betonade under presskonferensen hur svårt det varit att bygga sökmotorn, inte minst för att alla användare har sina egna inställningar för offentlig och privat. Om du inte redan sett över dina inställningar för vad du vill visa och inte visa så kan det alltså vara läge att göra det nu. Enligt Facebook ska endast bilder som du markerat som synliga för dina vänner eller alla inkluderas i sökresultaten. Bilder eller händelser som du vill hålla privata, bör därför särskilt märkas som osynliga. 


Se Facebooks egen presentation av Graph Search:

Och deras instruktioner för hur du redigerar dina sekretessinställningar:

Taggar  facebook graphsearch socialamedia

Facebook förnyar sig

Facebook logotypeRedo för ännu några förändringar på din Facebook? En ny design för Timeline har börjat rullas ut under onsdagen och väntas nå användarna successivt inom den närmsta tiden.  

Användarna i Nya Zeeland blev först ut att få det senaste, bland annat en ny sorteringsfunktion och större valmöjlighet att dölja olika kolumner. De små bildrutorna med vänner, foton och kartor över besökta platser är också omflyttade och man får leta sig in till ”More” för att se dem. 

Den första responsen? Inte helt nödvändigt och ett steg tillbaka till tidigare versioner, enligt Mashable. 

Läs mer om Facebooks förändringar på Mashable

Taggar  facebook socialamedier timeline

Facebook byter ut e-postadresser under tystnad

Gjort några förändringar på din Facebooksida nyligen? Facebook logotype
Inte? Kolla din e-postadress igen.

Du kanske inte visste om det, men om du har ett konto på Facebook har du nu också en mejladress med ändelsen @facebook.com. Utan förvarning eller några notiser har Facebook nämligen bytt ut alla användares e-postadresser till sina egna och gjort dem till primär kontaktuppgift. Mejlen går visserligen att använda från externa e-postlösningar men posten hamnar i Facebooks inkorg. 

Återställ ordningen

Förändringen har fått ett minst sagt ljummet mottagande och många ställer sig skeptiska både till att ändringen gjorts i tysthet och att man kan missa viktig post om man inte uppmärksammat att det är Facebooks inkorg som är ny mottagare. 

Som tur är är ordningen enkel att återställa:

  1. 1. Gå in på din personliga profil och klicka på ”Om” alternativt "Information", beroende på om du har tidslinjen eller ej.
  2. 2. Under kontaktuppgifter ser du e-postadressen. Klicka på ”Redigera” och markera Facebooks egen adress som dold från tidslinjen.
  3. 3. Gör sedan motsatt med din tidigare adress; markera den som synlig på tidslinjen. 
  4. 4. Spara ändringarna. 

Klart - du har nu fått tillbaka din vanliga e-post på sidan. 

Taggar  e-post facebook

Fredagstipset: The Winescanner

Fredagstipset: The Winescanner

Uteservering. Gott vin. Du memorerar namnet och tänker att det är ett givet val vid nästa inköp. Väl vid vinhyllorna är namnet som bortblåst och flaskorna förvillande lika. Lösningen är vårt fredagstips: The Winescanner. 

I samma takt som temperaturen stiger ökar även besöken på uteserveringar och barer. Många är vi som serverats ett riktigt gott vin och tänkt att vi bara måste komma ihåg det där namnet. Lika många är vi nog som sedan uppgivet konstaterat att minnet var ungefär lika långt som restaurangbesöket. 

Direktkolla lagersaldot

Nu finns en smart lösning på problemet. Med appen Winescanner skannar du in vinflaskans streckkod och får fram information om vinet. Du kan dels spara datan för ditt eget minnes skull, men även dela med dig av informationen, betygssätta innehållet och få tips om liknande viner som du kan tänkas tycka om. 

Appen är integrerad med Facebook och för användare i Sverige, Norge, Danmark och Finland finns även en koppling till Systembolaget med ytterligare info och aktuell lagerstatus. Appen hittar du i Apples Appstore. 

Taggar  applikationer facebook fredagstipset winescanner

Vad händer med din
facebooksida i dag?

Idag lanseras Facebook Timeline för alla företag. Du som inte redan bytt till den nya profilen kommer idag uppgraderas automatiskt. 

För privatpersoner har Timeline införts gradvis under en period men det är fortfarande frivilligt att välja mellan de två modellerna. Företag har under året också kunnat använda den nya profilen parallellt med den gamla och haft möjlighet att arbeta fram sin nya profil bakom kulisserna. Idag byter dock alla företagsprofiler skepnad till den nya layouten oavsett om man anpassat sin sida till Timeline eller ej.

Privat kommunikation

De stora skillnaderna är främst utseendemässiga, men det finns också förändringar som är funktionella. Bland annat kan företag nu ta emot och svara på privata meddelanden. Detta kan innebära en stor skillnad för företag som aktivt kommunicerar med sina kunder och för dem med inriktning mot kundtjänst. Fram till nu har all kommunikation varit förlagd till det offentliga utrymmet på sidan.

Applikationerna göms

En annan förändring är att så kallade facebookappar som många företag valt att använda på sin startsida flyttats och gjorts mer svårhittade. Med Timeline kommer alla till startsidan och måste själva aktivt leta sig fram till apparna.

Vårda det visuella

En visuell nyhet med Timeline är omslagsbilden som numera är det första som möter besökaren. Den kan därför vara värd att ägna en stund. Du bör välja en bild som är representativ för företaget och som väcker intresse. Genom att lägga till milstolpar och lyfta fram specifika händelser kan du enkelt välja vilken information du vill lyfta fram åt besökaren och på så sätt styra vilken bild av ditt företag som du vill belysa.

Vad vill ni berätta?

Som alla förändringar innebär Timeline förmodligen en del bryderier för många som kastas in i uppgiften att anpassa sin sida till uppgraderingen. Ett råd är fundera igenom vad man som företag vill kommunicera och utgå från det i sin profil. Många företag har lagt ner ett idogt arbete på sin nya profil -  se dig gärna omkring och inspireras. Du är naturligtvis också välkommen att kontakta digiPlant för en konsultation och översyn av er sida.

Taggar  applikationer facebook omslagsbild profil timeline

Facebook introducerar ny knapp; Prenumerera

Facebookikon - Facebook introducerar ny knapp; PrenumereraFacebook erbjuder webbplatsägare ytterligare ett sätt att hjälpa sina läsare att upptäcka och dela innehåll. Med Facebooks senaste funktion "Prenumerera", kan användare prenumerera på sina favoritkällor direkt från respektive webbplats.

Facebook har haft ett tydligt fokus på ömsesidiga förbindelser där båda parter måste vara vänner för att ta del av respektive innehåll. I och med en tydlig trend i de sociala nätverken mot ensidiga prenumerationer hoppar även Facebook på tåget.

Twitter och Google+ erbjuder sedan tidigare möjligheten att prenumerera utan att uppge källan som vän. Samtidigt behöver prenumeranten inte vänta på den andra parten att godkänna en vänförfrågan.

Taggar  facebook google prenumerera socialamedia twitter

Börja i rätt ände
– Social mediestrategi för OpenART

Social mediestrategi för OpenART - OpenART logotypeVill ni bygga och sprida ert varumärke i sociala medier? Finns ni i sociala kanaler men saknar en övergripande strategi med riktning? Vill ni ha en socialt integrerad webbplats? Vi börjar alltid i rätt ände - ert behov av kommunikationsstöd. Sen fortsätter vi på rätt väg, i kanalerna där era kunder finns med kommunikationen de efterfrågar. Här berättar vi hur vi gjorde för Örebros unika utomhusutställning OpenART.

Regional spridning och engagemang – check

digiPlant har tagit fram kommunikationsstöd för att OpenART ska spridas och på lång sikt nå internationellt genomslag som konstevent. Delmålet för 2011 var att sprida OpenART i Örebro med omnejd. Engagemang som spirat på Facebook, människors reaktioner på stan, deltagandet i guidade turer och åtgången på kartor pekar på att målet är nått. Som bonus har OpenART 2011 fått uppmärksamhet i riksmedier och omtalats i kanaler även utanför Sverige.

OpenART:s sociala marknadsföring i siffror

  • 892 fans på facebook.com/openartsweden.*
  • 86 000 visningar av inlägg på Facebook-sidan under OpenART.
  • I snitt 111 visningar per film på youtube.com/openartsweden.*
  • I snitt 218 besök/dag på openart.se under OpenART.

Strategi och utbildning för OpenART:s redaktion

OpenART hade en redaktion för webbplatsen och de sociala kanalerna och digiPlant agerade konsulter. Vi tog fram en sociala mediestrategi baserad på analys av syfte, målgrupper och kartläggning av ett antal väl valda sociala kanaler (Facebook, Twitter, StumbleUpon, Youtube, Wikipedia, Flickr). OpenART:s redaktion utbildades i hanteringen av de olika kanalerna. De fick ett praktiskt idéverktyg för att själva kunna arbeta kreativt med marknadsföringen och behålla fokus. 

Webbplatsen byggde vi med webbpubliceringsverktyget (CMS:et) Alter Server® och skapade integration med Google maps, Facebook och Twitter. Vi utbildade OpenART:s redaktion att hantera innehåll och struktur i Alter Server®.  

Vill du ta nya sociala kliv?

Börja i rätt ände - ta kontakt med oss så pratar vi kommunikationsstöd och sociala medier för er.  

Taggar  alterserver cms facebook flickr openart orebro socialamedia strategi stumbleupon twitter utbildning webbplats wikipedia youtube

Respons, fans och besök i tusental
– så kraftfullt är sociala medier

Vi har genomfört en totaletablering på webben med webbplats och kopplingar mot sociala medier, i det här fallet Facebook och Twitter. Kunden heter Leila Lindholm och resultatet är slående.

Från att inte finnas på Facebook till 1 100 fans på en månad. Varje fan är ett frö till långsiktig kundrelation. Från att inte nå någon på Facebook till 10 500 visningar av meddelanden och bilder varje dag. Varje visning är exponering av varumärket. Från ingen webbkonversation med fans till i snitt 15 kommentarer per dag. Varje kommentar är en direktkontakt som initieras av kunden själv. Så kraftfullt är sociala medier.

Hur går det till?

Det finns många möjligheter i Alter Server® att integrera med sociala medier. För Leila passade det bäst att ha Facebook som utgångspunkt. Det hon skriver på Facebook etableras automatisk på Twitter och webbplatsen. Det fungerar också åt andra hållet; innehåll som skapas i Alter Server® kan automatiskt etableras på Facebook. Vilken kanal Leila än jobbar i får budskapet större spridning utan en större insats.

Ingen totaletablering utan SEO

Vi håller alltid ett öga på sökmotoroptimeringen (SEO) när vi bygger en webbplats. I och med interaktion med sociala medier uppnår man ännu bättre effekt. Sökmotorerna gillar nämligen:

  • Frekventa och relevanta uppdateringar av innehåll
  • Länkar mellan sociala medier och webbplatsen
  • Semantiskt korrekt HTML enligt rådande standarder

Tre tusen besökare första dagen

Leila har knappt varit aktiv på webben på ett och ett halvt år. Därför var det angeläget att berätta om den nya webbplatsen. Ett utskick gjordes till Leilas trogna kontakter som gav eko i bloggosfären. Första dagen hade webbplatsen 3 000 besökare.

Vårt jobb med webbplatsen

Mikael Engblom som tidigare formgivit Leilas böcker står för webbdesignen. Till det har vi lagt interaktionsdesign och teknik samt konsulterat kring etableringen i sociala medier.

Hungrig på sociala medier? Kontakta oss så snackar vi.
Sugen på Leilas nya webbplats? www.leila.se

Taggar  facebook leilalindholm megafon seo twitter walterandbooks webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB