Resultatet är begränsat till urvalet  effektivitet  för att återställa  Visa alla

Avancerad interaktion
– enkel kontroll

Avancerad interaktion
– enkel kontroll

Vi har fortsatt att utveckla Linde Material Handlings webbtjänster. Mina truckar 2.0 har helt nya integrationer och funktioner som ger kunden full kontroll på hela truckparken och dess förare.

Vårt uppdrag hos Linde har fått växa stegvis under de år vi samarbetat. Under hela tiden har vi fått se mer och mer av Lindes behov av samordning och effektivisering i hanteringen av kritisk affärsdata. Som konsulter och affärsrådgivare har vi nystat upp problem och kartlagt stora affärsmöjligheter för Linde som sedan förverkligats med effektivisering och utveckling av nya webbtjänster.

Affärskritiska beslut grundas nu på fakta

I Mina truckar kan Lindes kunder se kostnadsuppföljning för varje truck, specialanpassningar, reparationer, hyreskostnader och mycket mera. De kan hålla koll på antal drifttimmar, vilken förare som kört trucken och hur många timmar per dygn trucken går ställt mot effektivitetsmål. Den innehåller även en stötlogg som kan matchas med kostnadsuppföljningen över kundskador. Sammantaget ger verktyget komplett underlag för att effektivisera truckparken i alla led. De kunder som använder Lindes Mina truckar har gått från att gissa till att ta beslut grundat på fakta och kunskap, en enorm skillnad i affärsnytta.

Rådgivning, teknikval och gränssnitt från digiPlant

Mina truckar är en avancerad webbtjänst. Data från en mängd olika databaser hämtas och presenteras för kunden i ett lättillgängligt gränssnitt. Tekniska lösningar, integrationer och gränssnittsutveckling – allt har vi fått leverera tillsammans med rådgivning och konsultation i allt från teknikval till affärsnytta och användarvänlighet.

Digital lösning som speglar grundvärden

Linde har alltid värdesatt nära kundrelationer och god kommunikation. Tack vare senaste årens utveckling av framförallt Mina truckar är Linde idag på den digitala frontlinjen i sin bransch. Vi har tagit deras viktigaste värden till de digitala kanalerna med stor nytta för både Linde och deras kunder.


Taggar  effektivitet extranat integration kundservice lindematerialhandling

Digitalt hos fler Sparbanksstiftelser

Digitalt hos fler Sparbanksstiftelser

Vi har i vinter fått förtroendet att digitalisera ansökningsflödet hos ytterligare två Sparbanksstiftelser.

Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen 1826 hanterar nu ansökningarna digitalt. Med SBS Manager™ kan de digitalisera hela flödet från ansökan, genom effektiv beredning, till uppföljning och återrapportering.

Sparbanksstiftelsen Skåne har sitt verksamhetsområde i Skåne län och Sparbanksstiftelsen 1826 är verksamma i nordöstra Skåne. Båda stiftelserna delar ut bidrag till projekt som utvecklar deras respektive regioner.

Utöver det digitala ansökningssystemet SBS Manager™ har vi även levererat ny webbplats till Sparbanksstiftelsen 1826.

Läs mer om SBS Manager™.


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsen1826 sparbanksstiftelsenskane sparbanksstiftelserna

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

 Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar till senaste versionen av vårt webbpubliceringsverktyg Alter Server® och ansökningssystemet SBS Manager™.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är vår trogna kund som under flera år använt en tidig Alter Server® och första generationens SBS Manager™. Nu uppgraderar de till senaste versionen webbpubliceringsverktyg och ansökningssystem och får bland annat:

  • effektivare innehållshantering med taggar och automatiskt omskalade bilder.
  • ett webbpubliceringsverktyg med sökmotoroptimering och tillgänglighet enligt dagens standarder.
  • ett ändamålsenligt gränssnitt för ansökningshanteringen i SBS Manager™.
  • närmre till alla funktioner för ansökningshantering tack vare en flexibel sökmotor.
  • smidigare vägar för att hitta rätt bland stora mängder ansökningar.

Vi säger tack för det fortsatta förtroendet!

Taggar  alterserver effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsenfof verksamhetsstod

Så förenklar surfplattan era möten

Så förenklar surfplattan era möten

När du förstått och upplevt effektivitetsvinsterna med en digital verksamhet i praktiken och fått hela organisationen att vara nöjda digitala användare. Då finns det en bit till att upptäcka - den mobila kraften.

Lätt start på det mobila mötet

Tänk dig ett klassiskt mötesrum. Kanske kommer du dit efter en hel dags resande eller från flera andra möten. Du går in för att ta din plats runt bordet men istället för att leta fram rätt pappersbunt från din papperstyngda portfölj lyfter du upp en lätt surfplatta, loggar in och har snabbt aktuella ärenden, dina och andras kommentarer framför dig och det mobila mötet kan börja.

Snabb information på det mobila mötet

Alla mötesdeltagare kan se samma ärendelistor, kommentarer från både styrelsen och externa granskare, översikter, statistik och enskilda ärenden på storbild. När ni behöver information om historik för en viss sökande, kategorier eller tidigare summor får ni snabbt fram en heltäckande statistik och slipper dra ut på mötestiden med spekulationer och att leta fakta i pappersarkiv.

Effektiva beslut på det mobila mötet

När ni bedömt ärendena och det är dags för beslut markerar ni buntvis alla ärenden som ska beviljas och avslås. Med ett par klick är de beviljade och redo för återkoppling till sökande av en adminstratör.

SBS Manager™ i olika mobila enheter

Från en surfplatta har du full tillgång till hela SBS Manager™. Ansökningssystemet finns också i din mobil i en särskilt anpassad variant. I mobilversionen finns ditt personliga skrivbord och du ser om du fått nya uppgifter eller nya dokument.  

Hur får vi tillgång till den mobila kraften?

Har du SBS Manager™ kommer du snabbt dit med din smartmobil, antingen via webbläsaren eller en app-ikon. Vill du få särskilt anpassade tips och råd kommer vi gärna och utbildar er i hur ni hittar de effektivaste och enklaste arbetssätten och utnyttjar den mobila kraften maximalt. Boka en utbildning genom att kontakta Henrik.

Har du inte SBS Manager™ än så är det dags att upptäcka ansökningssystemet här.


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet mobil sbsmanager

Krönika: 
Ansökningsflöden och 
e-tjänster med oslagbar tillgänglighet

Krönika:
Ansökningsflöden och
e-tjänster med oslagbar tillgänglighet

När vi undersökte effektiviseringen av en digitalisering hos våra kunder fick vi resultat som kunden nästan inte kunde tro själv. De hade sparat 75 % i tid på flera moment i sin administration.

Effektiva ansökningsprocesser enklare än någonsin

Nu är allting moget för en digitalisering. Jag ser fler och fler som inser det och tar steget till en digital verksamhet. Idag vill fler papperstunga organisationer framåt. Det drivet gör vägen till effektivare ansökningsprocesser och e-tjänster enklare än någonsin.

Digitalisering utan teknisk tröskel

En viktig pusselbit i digitaliseringens framfart är surfplattor som iPad. De har sänkt den tekniska tröskeln och gjort det möjligt att digitalisera ansökningsflöden och e-tjänster med tillgänglighet som slår det mesta.

Helt digitalt kansli

Surfplattorna möjliggör faktiskt ett helt digitalt kansli, tillgängligt överallt och utan att vara beroende av lokaler, utrustning och personal på plats. Det är en spännande tanke.

Välkommen att prata med mig om ert nästa steg i digitaliseringen.

henrik.bjorkk@digiplant.se
019 18 96 95


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet sbsmanager

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Fredagstipset: Lär dig webbens alfabet

Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.

A - Alt-text

Se till att alla bilder har en relevant alt-text.

B - Behovsorienterat

Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.

C - Cash

Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.

D - Direktlänkar

Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.

E - Enkelt

Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.  

F - Filer

Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.

G - Googleoptimerat

Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.

H - Helheten

Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.

I - Inledningar

Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.

J - Jätteintressant

Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.

K - Koncist

Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.

L - Länktexter

Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.

M - Meta-beskrivning

Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.

N - Nyckelord

Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.

O - Oegoistiskt

Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.

P - Personliga pronomen

Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.

Q - Quilta

Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?

R - Rubriker

Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)

S - Substantivslöseri

Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.

T - Tillgängligt

Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.

U - Utropstecken

Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.

V - Välplanerat

Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.

W - Webbilder

Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.

X - X-referenser

Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?

Y - Yrkesjargong

Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.

Z - Zzz sov

Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.

Å - Återanvänd

Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.

Ä - Älskvärt

Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.

Ö - Översiktligt

Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.

Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.

Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.

Taggar  blogg effektivitet fredagstipset google inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap

Skriv kreativt med redaktionskalender

Skriv kreativt med redaktionskalender

Vi skrev tidigare om redaktionskalenderns betydelse för innehållsmarknadsföringen. Nu berättar vi vad redaktionskalendern innehåller och hur den ökar effektivitet och kreativitet.

Mall för redaktionskalender

Du väljer vad som är relevant för er redaktionskalender men det kan vara en hjälp att börja utgå från en mall till exempel Content Marketing Institute´s. Den visar en övergripande kalender för allt material samt flera kalendrar uppdelade efter kundgrupp, typ av aktivitet med mera. Vår kalender innehåller följande information:

  • Översikt med datum, blogginlägg, nyhetsbrev, whitepaper deadlines och inlägg i sociala medier.
  • Material att göra mer av där alla redaktörer skriver in idéer för återanvändning, t.ex. hur ett blogginlägg kan bli ett white paper eller delas upp och bli flera twitter-inlägg.
  • Idéer till nytt material där alla redaktörer skriver ner lösa tankar och idéfrön.
  • Detaljerad kalender för t.ex. blogginlägg där ansvarig person för publicering står angiven samt författare, ämne, nyckelord för SEO:n, s.k. Call to Action (CTA) med mera.

Idéstruktur och effektivisering

När du har en kalender kommer du snabbt se mer nytta med den än att den ger struktur. För det första tas alla redaktörers kreativitet till vara när deras idéer enkelt dokumenteras och sedan blir nytt material. För det andra effektiviseras hela webbredaktionen när varje redaktör har mycket givet på förhand; ämnet är bestämt, nyckelorden definierade, målgruppens persona klarlagd, publiceringskanal och CTA är bestämd. Du behöver bara klä allt i dina vackra ord.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Kontakta mig om du vill prata mer om det. 


Taggar  administration effektivitet inboundmarketing innehall innehallsmarknadsforing redaktorskap

Skriv effektivt med redaktionskalender

Skriv effektivt med redaktionskalender

Hög ambition och motivationen på topp, ändå händer inget i företagsbloggen och nyhetsbreven. Med en redaktionskalender kan er innehållsmarknadsföring bli effektivare.

Börja med ansvarsfördelning

En redaktionskalender är enkelt sagt ett schema över vad som ska publiceras, var och av vem. Tydlig ansvarsfördelning är avgörande för att det ska fungera. Gör klart det innan du går vidare med att upprätta en redaktionskalender. Ni kan ha samma person med ansvar för att material planeras, skapas, korras och publiceras eller flera personer med olika ansvar. Vilket ni än väljer måste det vara tydligt för alla vem som har vilket ansvar.

Målgrupp, behov och strategi

Vi tog hjälp av tips från Content Marketing Institute för att få tydligare överblick av blogginlägg och våra olika nyhetsbrev. Utöver handfasta tips betonar de en sak för att lyckas skapa relevant innehåll kontinuerligt. Varje redaktionskalender ska ha en målgrupp, beskriva behovet av kommunikation med den målgruppen samt ha en strategi för att fylla behovet. Alltså svara på: till vem, varför och med vad. Beskriv det i tre tydliga meningar, det räcker.

Värdefull tidsbesparing

Ja, det tar tid att göra en redaktionskalender. Ja, det är värt det. Jämfört med tiden det tar att försöka klämma ur sig relevant innehåll under tidspress, eller i panik hitta en nyhet för att hålla bloggen uppdaterad är arbetet med redaktionskalendern en sund tidsprioritering. Överblicken du får hjälper er att producera relevant innehåll på ett strategiskt sätt som i slutändan bidrar till er lönsamhet på webben.

Fler fördelar med redaktionskalendrar

Förutom att planera ert redaktionella jobb och innehållsmarknadsföring är redaktionskalendern en effektiv idéproducent för nytt material och nya vinklar. Det skriver vi om i del två om redaktionskalendern.

Vill du ha hjälp att bygga en redaktionskalender eller att producera innehåll? Vi utbildar webbredaktörer, lägger upp strategier för innehållsmarknadsföring och utför redaktionella tjänster. Hör av dig till Alex: alex@digiplant.se eller 019 18 96 95.

Taggar  effektivitet inboundmarketing innehallsmarknadsforing redaktorskap skriva webbadministration webbtext

Veckans glädjeämne - Per Mossebys 
32 initiativ

Veckans glädjeämne - Per Mossebys
32 initiativ

Per Mosseby, SKL, tar initiativ för att göra Sverige bäst i världen på offentliga digitala e-tjänster. Välkommet och helt nödvändigt anser vi.

Häromdagen kunde vi läsa i Computer Sweden vad chefen för SKL:s Center för E-samhället har att säga om digitaliseringen av det offentliga Sverige. Långsamt, ineffektivt och ostrukturerat, skulle man lite tillspetsat kunna sammanfatta hans omdöme.

Det låter kanske inte så optimistiskt men det som Per Mosseby presenterar är desto mer glädjande: 32 initiativ för att snabba på digitaliseringen av det offentliga Sverige.

Målet är att Sverige ska bli bäst i världen. Vi står redo att gripa in.

Läs hela handlingsplanen för e-samhället.

Taggar  administration digitalisering digitize effektivitet sbsmanager verksamhetsstod

Semlans likheter med digitala ansökningssystem

Semlans likheter med digitala ansökningssystem

Vår Key Account Henrik gillar att digitalisera men frågan är om han inte gillar semlor ännu mer. I dessa tider är semlor och digitalisering det enda han tänker på. Har de båda mer gemensamt än vi tror? Vi undersökte det digitala ansökningssystemet SBS Managers™ likheter med semlan.

Flexibilitet i kärnan

Ansökningssystemets hjärta är sökmotorn. Semlans hjärta är, med risk för att uppröra många semmelkonservativas känslor, inte alltid mandelmassa; i Norge och Danmark är sylt eller vaniljkräm vanligt, mandelmassan kan blandas med mjölk och chokladfyllning är ytterligare en variant. På samma sätt är flexibilitet sökmotorns främsta egenskap. 

Anpassningsbar standard

Runt mandelmassan finns på ena sidan bullen - en slät standardvetebulle. Runt sökmotorn i
SBS Manager™ finns en tydlig standardprocess för ansökningshantering. Vill man ha kardemumma i bullen eller specialbenämningar i ansökningsprocessen så går det.

Mycket fluff

På andra sidan finns grädden - det extra fluffet: betygsättningar, masshantering, statistik, uppföljning, kommunikation med sökande, återrapportering, vidareutveckling, driftsansvar, systemuppdateringar, mobilanpassningar, brevmallar, rättighetsstyrning, bedömningsvyer, integrationer med banksystem m.m.

Stabil grund och kvaliativ inramning

Sedan har vi ett lock med mer bulle, den stabila grunden som håller allt fluff på plats. I ansökningssystemet håller vi fluffet på plats med kvalitativ support och kommande certifieringsutbildningar.

Lite socker på toppen

Sist men inte minst strör vi över florsocker. Garneringen, som för SBS Manager™-kunder består av ansökningssupport, skräddarsydda utbildningar, kundbrevet Digitize som snart lanseras och kundaktiviteter.

En skillnad

Henrik Björkk

Likheterna är slående. Det finns kanske bara en viktig skillnad mellan semlan och SBS Manager™ - vårt digitala ansökningssystem går att få tag i året runt. Ring Henrik och boka möte om er digitalisering innan sista mars så bjuder han på en semla.

Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet henrikbjorkk sbsmanager verksamhetsstod

Finns det utrymme för effektivare kommunikation?

Hur bör man tänka för att få till effektiv kommunikation i ett digitalt verksamhetsstöd? Vi delar med oss av en grundläggande insikt som behövs för att lyckas. Exemplen kommer från vårt ansökningssystem SBS Manager™  och några kunders egna siffror på tidsbesparingen. 

Att inte måla in sig i ett hörn

Alla organisationer; stiftelser eller tillverkningsföretag, är olika. Alla bitar; att hantera ansökningar, bygga bolagskultur eller informera anställda, fungerar på olika sätt. Alla som hanterar dessa bitar jobbar olika. Den insikten bör vara utgångspunkt när man vill skapa effektiv kommunikation i ansökningssystem, sociala intranät eller extranät. Med inbyggd flexibilitet undviker man att måla in sig i ett hörn. Utgå därför från valfrihet och snabbhet som viktiga ledord.

Exempel från ansökningssystemet SBS Manager™

Valfrihet som ledord resulterar ofta i flera vägar till samma funktion. När användaren kan välja sätt att kommunicera på sänks inlärningströskeln och arbetet känns naturligt vilket ger en positiv användarupplevelse. I SBS Manager™ väljer man t.ex. att skriva och läsa kommentarer för ett ärende i taget eller med överblick över flera samtidigt. Alternativen för kommunikationen med sökande är flera; skicka buntvis eller enskilt, digitalt eller postalt.

Snabbhet som ledord innebär att varje moment ska kännas smidigt att utföra och att tekniken bakom ska vara snabbast möjliga. I SBS Manager™ finns flera funktioner för att kommunicera buntvis, snabbare än med vanlig post och oberoende av geografisk plats. Användaren gör urval på ärenden och skickar sedan t.ex. återrapporteringskrav eller beviljningsbrev med ett klick. Alla inblandade kommenterar ärendena från där de befinner sig med sin internetuppkoppling och kommentarerna samlas på ett ställe.

Uppmuntrande sökningar, sorteringar och klick

När vi frågade våra kunder med ansökningshantering om hur kommunikationen fungerar digitalt fick vi tydliga exempel på vilket utrymme det finns att effektivisera kommunikationen. 

En kund berättade att deras arbete med att buntvis skicka 60-300 ansökningar för extern bedömning tidigare tog flera dagar. Nu går det på en timme. Det som krävs är några sökningar, sorteringar och klick. 

En annan stiftelsekund hanterar sina ansökningar mer enskilt. De uppskattar en tidsbesparing på 70 % när det gäller att skicka en ansökan för extern bedömning - från femton minuter per ansökan till fem.

Detta är uppmuntrande för alla som vill utveckla sina digitala verksamhetsstöd eller bygga något helt nytt. Det finns ofta utrymme för enorm effektivisering, det gäller bara att arbeta utifrån rätt grundtanke.

Taggar  ansokningssystem ecm effektivitet kommunikation sbsmanager verksamhetsstod

Levande webbplats med liten redaktionell insats

Sparbanksstiftelsen Nya har förnyat sig med en levande webbplats som kräver minimal redaktionell insats. Vi konstruerade tre lösningar för det redaktionella arbetet som vi delar med oss av här. Webbpubliceringssystemet (CMS:et) i det här fallet var vårt Alter Server®.

Lösningarna är att återanvända innehåll, dra nytta av nyhetsbevakning och använda smarta textgenrer - i Sparbanksstiftelsen Nyas fall en blogg. 

Effektiv nyhetsbevakning

Nyhetsbevakning är ett effektivt sätt att få innehåll till sin webbplats utan någon redaktionell insats. Det finns flera olika tjänster för nyhetsbevakning och i förlängningen kommer Sparbanksstiftelsen Nya använda en integrerad nyhetsbevakning direkt i webbpubliceringssystemet Alter Server®. Redaktören får på så vis regelbundna rapporter med nyheter från de ämnen som bevakas och kan med ett klick välja att publicera det på webbplatsen. 

Kreativ återanvändning

Med kreativ återanvändning av innehåll kan en nyhet från nyhetsbevakningen också sammanfattas till en egen nyhet, kommenteras och bli en krönika eller broderas ut och bli en matnyttig kunskapsartikel. 

Smarta textgenrer - bloggen

Med smarta textgenrer som tillåter en bredd öppnar man för många fler möjligheter till effektivt redaktionellt jobb. En sådan möjlighet är att bjuda in gästbloggare. Bloggformatet i sig är tillåtande för den spretighet som kan uppstå när olika skribenter publiceras och läsaren upplever det som naturligt i en blogg. Ett blogginlägg är inte heller beroende av att vara en viss längd. Ett kort, snabbt skrivet inlägg tas positivt emot av läsaren likväl som ett längre mer matigt inlägg (så länge texten är relevant och kvalitativ).

Sugen på att se webbplatsen live? sparbanksstiftelsennya.se

Follow my blog with Bloglovin

Taggar  alterserver cms effektivitet sparbanksstiftelsennya webbadministration webbplats webbpubliceringsverktyg

Kostnadssammanställning på Linde Material Handlings extranät Kostnadssammanställning på Linde Material Handlings extranät

Konkurrensfördelar, kontroll och effektivitet med extranät

Många företag vill ha effektivare support och kommunikation med kunder och partners, mer kontroll, enklare informationsflöden och säkrare tillgång på information för rätt personer. För många framstår extranät som lösningen.1 Ett extranät som kan hantera en stor mängd information, många användare och en komplex organisation.

Upplevda vinster med ett extranät 

Allt fler upptäcker vinsterna med extranät. Statistiska centralbyråns statistik visar att antalet extranät i företag med fler än tio anställda ökar och låg i slutet av 2010 på 31 procent. Den ökande trenden gäller alla branscher. De inom tillverkningsindustrin (28%) som använder extranät upplever följande fördelar.

  • Effektivare informationsspridning
  • Mervärde för kunderna och starkare kundrelationer
  • Ökad försäljning

Effektivare informationsspridning

När flera system - logistik, bokföring och ekonomi - är integrerade underlättar ett extranät informationsspridningen mot kunder och samarbetspartners.2 Ett extranät är också en samlad kommunikationsyta till kunden som skapar ordning och gör det enkelt att hitta och administrera information.  

Mervärde och starkare kundrelationer 

Med ett extranät ger ni kunder service dygnet runt utan större insats från er. Det är en viktig konkurrensfördel. När inte pris, kvalitet eller produkt avgör kan valet av leverantör avgöras av vem som möter kundens behov effektivt, flexibelt, personligt och tillgängligt. Ett sådant bemötande knyter kunderna närmre er och leder till långsiktigt lönsamma kundrelationer.3

Ökad försäljning 

Extranät med beställningsfunktion kan öka försäljningen. Innehåll kan individanpassas och erbjuda varje användare relaterade varor och anpassade erbjudanden. Serveras detta rätt uppfattar användaren det som relevant information, inte som reklam, och upplever ett positivt mervärde hos er.

Råd för ett lyckat extranät

Ta in rätt kompetens

Införandet av ett extranät förenklas om det redan finns en god IT-infrastruktur och erfarenhet av IT är viktig för en lyckad investering. Är man i en bransch utanför IT-sektorn är det alltså en god idé att ta in kompetens. Fråga leverantören om deras kunskap och möjligheter inom följande områden.

  • Kommunikativ kompetens för användarvänlighet och verklig affärsnytta.
  • Flexibilitet för att kunna växa i extranätet.
  • Integration mot befintliga system. 
  • Säkerhet och snabbhet för god tillgänglighet.

Vaka över användarupplevelse och relevans

För att extranätet ska bli det effektiva verksamhetsstöd ni hoppas krävs att användarna engagerar sig. Då behöver extranätet vara en naturlig plattform för kommunikation och ge en positiv användarupplevelse och mervärde. Därför är den kommunikativa kompetensen hos leverantören särskilt viktig för en lyckad investering.

Undersök de största vinsterna för er

Ta reda på inom vilka områden ni kan tjäna mest på ett extranät. Kartlägg era behov innan ni börjar bygga. Ta gärna in någon som kan se er organisation utifrån och peka på hur ni kan bli effektivare, få viktiga konkurrensfördelar, kontroll och lättillgänglig information. Frågor som de nedan kan vara till hjälp.

  • Hur många supporttimmar kan vi flytta till ett extranät och vad innebär det frigörandet av tid? 
  • Hur många timmar går åt till att hantera felaktiga eller bristfälliga ordrar? Vad innebär det om de timmarna försvinner tack vare extranätet? 
  • Var finns informationen idag och hur når den kunden?
  • Hur många timmar letar vi material i olika digitala arkiv eller pappersarkiv? Vad skulle de timmarna kunna användas till om ett extranät samlar allt och gör det enkelt att hitta?
  • Hur ser relationen ut till våra samarbetspartners och kunder idag? Var finns det behov av mer kontroll?

Bland våra referensprojekt hittar du ett gott exempel på extranät för Linde Material Handling.

Taggar  effektivitet extranat kommunikation

Sigillet är utfärdat av Syna AB