Resultatet är begränsat till urvalet  e-postmarknadsforing  för att återställa  Visa alla

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

Så läser vi nyhetsbrev

Så läser vi nyhetsbrev

Rubriker och vänsterspalter lockar till sig våra blickar och vi är inte alls rädda för långa texter och att behöva scrolla. Det visar en eye-trackingstudie som mätt hur vi läser nyhetsbrev.

Det är Apsis och Smarteye som tillsammans låtit ett system som mäter blickriktning och ögonrörelser studera hur människor läser nyhetsbrev. Testpersonerna som deltog i studien bestod av lika många kvinnor som män, alla i 35-årsåldern. Instruktionerna som gavs bestod endast av uppmaningen att öppna breven och därefter skötte kameran resten. Tolv olika nyhetsbrev användes och analyserades.

Rubriker intresserar

Det nyhetsbrev som fick längst lästid var förhållandevis långt och med många tydliga rubriker. Rubrikerna visade sig vara det som lockade ögonen mest och tillägnades hela 71 procent av tiden. Längden var heller inget problem, 64 procent av tiden lades på material som låg i delar som man behövde scrolla till. Det aktuella nyhetsbrevet hade bildsatt texten med ansikten vilket visade sig väcka ögats uppmärksamhet, något vi även skrivit om tidigare.

Vänsterspalten vinner 

Generellt konstaterades att motståndet mot att scrolla var mindre än väntat men det är ändå viktigt att skapa ett intressant innehåll som lockar till läsning och som håller intresset uppe. Tydliga rubriker är A och O för att väcka och behålla läsarens intresse. Värt att nämna är också att vänsterspalten fick betydligt mer uppmärksamhet än högerspalten; hela 80 procent mer lästid. Kvinnor visade sig också vara benägna att lägga mer tid på breven och den sammantagna snittiden som vi lägger på ett nyhetsbrev landade på 11 sekunder.

Källa: "Vad tittar vi på egentligen?" från apsis.se

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap webbtext

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

Det har länge rått oenighet kring mailto-länkar. Nu tycks skeptikerna ha fått rätt. Länkarna har börjat klassas som säkerhetsrisker och vissa e-postklienter har spärrat funktionen helt.

Att lägga med en mailto-länk, det vill säga en länk innehållande en e-postadress, är ett vanligt sätt att erbjuda mottagare av nyhetsbrev en svarsmöjlighet. Låter smidigt och enkelt men har visat sig ha flera baksidor. Vissa e-postklienter såsom Outlook (tidigare Hotmail) har nämligen spärrat funktionen med hänvisning till säkerhetsrisker. Adresser som inte syns drar igång varningsklockorna i systemet och mätningar har också visat att folk i allmänhet tenderar att misstro dolda adresser i länkar.

Kontaktformulär är att föredra

Att kringgå problemet genom att skriva ut e-postadressen i länkningen har visat sig vara lönslöst rent tekniskt. För även om mottagaren ser din adress slår systemet på spärren ändå. Lösningen? Helt enkelt att lägga ner lite mer tid på ett kontaktformulär eller en hänvisning till en kontaktsida. Lite extra jobb för både dig och din mottagare, men bättre än ett varningsmeddelande och ett garanterat uteblivet svar. Dessutom med möjlighet till mätbarhet, till skillnad från e-postlänken. 

Taggar  e-post e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Schhh... Lyssna på statistiken

Schhh... Lyssna på statistiken

Tanken på procentsatser och diagram får få att hoppa jämfota av glädje. Men säg den e-postmarknadsförare som inte jublar över en riktigt bra öppningsfrekvens.

Vi har tidigare tipsat om hur du skaffar prenumeranter till ditt nyhetsbrev och hur du skriver ett effektivt innehåll. Idag vill vi påminna om vikten att följa upp och förbättra med hjälp av statistiken. 

Ta ett steg till

För många tar arbetet med utskicket slut när de tryckt på sändknappen. När det är dags för nästa brev gör de ungefär samma sak och håller tummarna för att det blir läst. Men varför hålla tummarna och hoppas på turen när du aktivt kan påverka hur ditt nyhetsbrev tas emot? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärderlig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa utskick. 

Våga testa

Ett effektivt sätt för att se skillnader i olika utskick är att göra A/B-tester. Vilken rubrik vinner? Vilken avsändare skapar mest intresse? Verkar dina mottagare vara mer läsbenägna vid vissa tidpunkter eller dagar? Det är lättsamlad fakta som ger dig enorma fördelar i förbättringsarbetet. För dig som ser nyhetsbrevet som en potentiell säljkanal är några minuters statistikkoll väl investerad tid.

Läs mer om uppföljningsmöjligheterna i vårt e-postverktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips uppfoljning utskick

5 tips för fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev

5 tips för fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en effektiv kommunikationskanal, men kräver att du har någon att skicka till. Här kommer fem tips för att förlänga mottagarlistan.

1. Våga fråga - du erbjuder något bra!

Vilka borde vara mest intresserade av din nyhetsbrev? Sannolikt dina kunder eller potentiella kunder. Ett bra nyhetsbrev med relevant innehåll är att betrakta som en service till mottagarna och det är därför du inte får missa chansen att bjuda in dina viktigaste läsare. När du träffar nya kunder eller deltar i möten och event, lämna ett visitkort och fråga om du får lägga till dem på listan.

2. Håll ingången synlig

Det kan låta självklart, men om du ser dig omkring på webben så är det inte helt ovanligt att även de bästa webbplatserna har gömt sina anmälningsrutor lite för väl. Att de placeras synligt och strategiskt är en förutsättning för att besökare spontant ska anmäla sig. Högt upp är alla eniga om, men höger eller vänster sida råder det olika uppfattningar om. Varför inte testa dig fram?

3. Använd potentialen i sociala medier

Ofta möter företag kunderna i fler kanaler än på webbplatsen. Att integrera nyhetsbrev med sociala medier är enkelt och att länka och locka via Facebook och Twitter kan vara ett effektivt sätt att öka läsarna. Sociala medier är dessutom ett bra forum för diskussioner om utskickets innehåll, vilket ytterligare ökar synligheten och intresset. 

4. Fråga inte för mycket

Även om det är intressant för dig att veta så mycket som möjligt om dina läsare så är ett enkelt anmälningsfält att föredra. Många frågor och omfattande formulär kan få även den mest intresserade läsaren att vända innan frågorna är genomlästa. Gör det enkelt för prenumeranterna, börja med att samla in endast e-postadresserna. 

5. En bra landningssida ger tyngd

Bra landningssidor för de som anmäler sig är rätt sällsynta men när man väl möts av en är det svårt att inte imponeras. Att bjuda på en kort information om nyhetsbrevets innehåll och vad man kan förvänta sig som prenumerant känns genomarbetat och seriöst.

Har du ännu inget nyhetsbrev men är nyfiken på att testa? Läs mer om vårt verktyg Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Idag bjuder vi på fem snabba men viktiga råd för dig som använder dig av e-postmarknadsföring. Digitala nyhetsbrev är ett effektivt sätt att enkelt nå ut med ett budskap till många mottagare. Rätt formulerat kan ett utskicks genomslagskraft vara enorm. Här följer fem grundläggande tips:

1. Sätt ett mål

För att skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du sätta ett tydligt mål som utgångspunkt för innehållet. Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill du att utskicket ska resultera i och vad ska du i så fall berätta i nyhetsbrevet?

2. Sikta rätt

Vem skriver du till? Om du har en bred och varierad målgrupp kan det vara läge att skapa olika versioner av nyhetsbrevet. Utan läsvärde för adressaten spelar det ingen roll hur mycket arbete du lägger ner i nyhetsbrevet - innehållet måste matcha mottagaren.

3. Slarva inte med ämnesraden

Få ord, men kanske de viktigaste. Ämnesraden är det första som möter läsaren och kan vara avgörande för om nyhetsbrevet öppnas eller inte. Se till att den är relevant och väcker nyfikenhet. Vilket innehåll som fungerar beror till stor del på målgruppen, så hoppa inte över de två första punkterna.

4. Var selektiv och koncis

Välj ut några få intressanta nyheter som du vill ha med. Även om du har många spännande nyheter är det bättre att vänta med några till nästa utskick än att låta brevet bli för långt. Läsbeteendet på webben är inte detsamma som när du får ett vanligt brev i handen; vi ögnar igenom innehållet snabbare och det är enklare att klicka sig vidare. Hur intressant nyheten än är bör du formulera dig kort och kärnfullt. Om du har en webbplats med mer information är ett tips att fånga intresset i brevet och länka vidare till en längre version för den som vill läsa mer.

5. Följ upp och förbättra

Många pustar ut efter att ha tryckt på skickaknappen. Gör inte det, använd de resurser och analysverktyg som finns för att följa upp ditt utskick. Vilka nyheter genererar mest klick och vilka ämnen verkar hamna i skräpkorgen? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärdelig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa gång.

I vissa e-postverktyg är det också möjligt att se exakt hur mottagaren har klickat och agerat på utskickets design – en av många funktioner som finns i vårt eget verktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips

Nylansering och blixtkampanj av
Det nya köket

Konferens och restaurang SvalanDen här veckan lanserar Restaurang Svalan sitt nya koncept Det nya köket. En omfattande blixtkampanj och utskickav nyhetsbrev via Megafon™ har spridit det nyheten och resultatet har inte låtit inte vänta på sig - antalet besök till Svalans webbplats och prenumeranter på Facebook ökade markant redan inom några timmar.

Inför lanseringen i tisdags pågick ett intensivt arbete med att via flera olika kanaler sprida budskapet om Konferens och Restaurang Svalans nya koncept. digiPlant har arbetat fram en ny sober profil, annonser, affischer och en kampanj med give aways.

Många kanaler och snabb respons

Nytt, fräscht och naturligt är några av ingredienserna i Det nya köket och med nya kockar och uppdaterade menyer vill Svalan lyfta sina omtyckta bufféer ytterligare ett snäpp.

Kampanjen har spridits via radio, TV, sociala medier och naturligtvis e-postutskick med Megafon™. Effekten av Facebookkampanjen via utskicket gav omedelbar respons; en avsevärd ökning av följare på Facebook och en rejäl trafikökning till Svalans webbplats.

digiPlant önskar Det nya köket lycka till och tackar för förtroendet!

Läs mer om Restaurang Svalan eller om e-postvarktyget Megafon™

Taggar  e-postmarknadsforing kampanj megafon nyhetsbrev svalan

Premiär för Leilas nyhetsbrev

Premiär för Leilas nyhetsbrev

Leilas General Store blev en omedelbar succé efter lanseringen i april. Nu väljer hon att använda sig av Megafon™ för utskick av nyhetsbrev. En flexibel och enkel lösning som är perfekt för stort antal mottagare och för den kreativa som själv vill utforma individuella utskick.

TV-kocken och författarinnan Leila Lindholm kommunicerar aktivt och persoligt med sina fans. Hon använder sig av flera olika kanaler och nu även nyhetsbrev. Över 7000 mottagare fick under förra veckan Leilas premiärutskick. I realtid kunde hon sedan följa hur många av mottagarna som öppnade brevet, när de öppnade det och även se hur många som också aktivt interagerade på innehållet. Ett smart och enkelt sätt att se e-postmarknadsföringens genomslagskraft.

Vill du också ha Leilas nyhetsbrev och erbjudanden så kan du anmäla dig här

Läs mer om e-postverktyget Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing leilalindholm megafon nyhetsbrev

Har du något att berätta?

Med Megafon™ som e-postverktyg är det enkelt. Hög kvalitet och unika möjligheter till analys och uppföljning optimerar dina möjligheter att skapa bra nyhetsbrev. Har du något att berätta?

E-postverktyget Megafon™ är baserat på en av världens främsta plattformar för e-postmarknadsföring. Med tydliga översikter för all statistik blir det enkelt att analysera och förbättra varje utskick. Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå och visar hur en enskild mottagare interagerat med ett nyhetsbrev. 
    Megafon™ finns tillgängligt för såväl smarta telefoner som läsplattor och du kan se utvecklingen av ditt utskick i realtid var du än är.
    Naturligtvis finns alla önskvärda funktioner för att hantera prenumerantlistor. Nyhetsbreven skapas och redigeras med direkt förhandsvisning och är lätthanterliga för alla.

Kampanjerbjudande!

Under augusti och september erbjuder vi alla nya kunder 20% rabatt på första årsfakturan vid vid tecknande av minst 12 månader.

Hör av dig till oss eller läs mer om e-postmarknadsföring med Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing kommunikation megafon nyhetsbrev

Sigillet är utfärdat av Syna AB