Resultatet är begränsat till urvalet  e-post  för att återställa  Visa alla

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

Det har länge rått oenighet kring mailto-länkar. Nu tycks skeptikerna ha fått rätt. Länkarna har börjat klassas som säkerhetsrisker och vissa e-postklienter har spärrat funktionen helt.

Att lägga med en mailto-länk, det vill säga en länk innehållande en e-postadress, är ett vanligt sätt att erbjuda mottagare av nyhetsbrev en svarsmöjlighet. Låter smidigt och enkelt men har visat sig ha flera baksidor. Vissa e-postklienter såsom Outlook (tidigare Hotmail) har nämligen spärrat funktionen med hänvisning till säkerhetsrisker. Adresser som inte syns drar igång varningsklockorna i systemet och mätningar har också visat att folk i allmänhet tenderar att misstro dolda adresser i länkar.

Kontaktformulär är att föredra

Att kringgå problemet genom att skriva ut e-postadressen i länkningen har visat sig vara lönslöst rent tekniskt. För även om mottagaren ser din adress slår systemet på spärren ändå. Lösningen? Helt enkelt att lägga ner lite mer tid på ett kontaktformulär eller en hänvisning till en kontaktsida. Lite extra jobb för både dig och din mottagare, men bättre än ett varningsmeddelande och ett garanterat uteblivet svar. Dessutom med möjlighet till mätbarhet, till skillnad från e-postlänken. 

Taggar  e-post e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Fredagstipset: Mailsignatur som säljer

Hur många mail skickar du varje dag? Tänk om varje mail automatiskt kunde vara en chans till fler prenumeranter på er blogg och fler följare i era sociala kanaler.

Wisestamp är en app som skapar en e-postsignatur med mer än bara ditt namn. Du kan välja att med RSS alltid länka till senaste blogginlägget, ha med sociala länkar till t.ex. er produktsida på Linked in eller inkludera ert senaste Twitter-inlägg.

Appen har flera möjligheter för anpassning av designen på signaturen och fungerar med de flesta vanliga e-posttjänster. Den finns som enkel gratisvariant och ett par olika premiumvarianter.

Är du sugen på att testa är det bara att ladda ner Wisestamp här.


Taggar  e-post fredagstipset socialamedier

Schhh... Lyssna på statistiken

Schhh... Lyssna på statistiken

Tanken på procentsatser och diagram får få att hoppa jämfota av glädje. Men säg den e-postmarknadsförare som inte jublar över en riktigt bra öppningsfrekvens.

Vi har tidigare tipsat om hur du skaffar prenumeranter till ditt nyhetsbrev och hur du skriver ett effektivt innehåll. Idag vill vi påminna om vikten att följa upp och förbättra med hjälp av statistiken. 

Ta ett steg till

För många tar arbetet med utskicket slut när de tryckt på sändknappen. När det är dags för nästa brev gör de ungefär samma sak och håller tummarna för att det blir läst. Men varför hålla tummarna och hoppas på turen när du aktivt kan påverka hur ditt nyhetsbrev tas emot? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärderlig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa utskick. 

Våga testa

Ett effektivt sätt för att se skillnader i olika utskick är att göra A/B-tester. Vilken rubrik vinner? Vilken avsändare skapar mest intresse? Verkar dina mottagare vara mer läsbenägna vid vissa tidpunkter eller dagar? Det är lättsamlad fakta som ger dig enorma fördelar i förbättringsarbetet. För dig som ser nyhetsbrevet som en potentiell säljkanal är några minuters statistikkoll väl investerad tid.

Läs mer om uppföljningsmöjligheterna i vårt e-postverktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips uppfoljning utskick

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Fredagstipset: Fem tips för effektivare nyhetsbrev

Idag bjuder vi på fem snabba men viktiga råd för dig som använder dig av e-postmarknadsföring. Digitala nyhetsbrev är ett effektivt sätt att enkelt nå ut med ett budskap till många mottagare. Rätt formulerat kan ett utskicks genomslagskraft vara enorm. Här följer fem grundläggande tips:

1. Sätt ett mål

För att skapa ett riktigt bra nyhetsbrev behöver du sätta ett tydligt mål som utgångspunkt för innehållet. Vad är syftet med nyhetsbrevet? Vad vill du att utskicket ska resultera i och vad ska du i så fall berätta i nyhetsbrevet?

2. Sikta rätt

Vem skriver du till? Om du har en bred och varierad målgrupp kan det vara läge att skapa olika versioner av nyhetsbrevet. Utan läsvärde för adressaten spelar det ingen roll hur mycket arbete du lägger ner i nyhetsbrevet - innehållet måste matcha mottagaren.

3. Slarva inte med ämnesraden

Få ord, men kanske de viktigaste. Ämnesraden är det första som möter läsaren och kan vara avgörande för om nyhetsbrevet öppnas eller inte. Se till att den är relevant och väcker nyfikenhet. Vilket innehåll som fungerar beror till stor del på målgruppen, så hoppa inte över de två första punkterna.

4. Var selektiv och koncis

Välj ut några få intressanta nyheter som du vill ha med. Även om du har många spännande nyheter är det bättre att vänta med några till nästa utskick än att låta brevet bli för långt. Läsbeteendet på webben är inte detsamma som när du får ett vanligt brev i handen; vi ögnar igenom innehållet snabbare och det är enklare att klicka sig vidare. Hur intressant nyheten än är bör du formulera dig kort och kärnfullt. Om du har en webbplats med mer information är ett tips att fånga intresset i brevet och länka vidare till en längre version för den som vill läsa mer.

5. Följ upp och förbättra

Många pustar ut efter att ha tryckt på skickaknappen. Gör inte det, använd de resurser och analysverktyg som finns för att följa upp ditt utskick. Vilka nyheter genererar mest klick och vilka ämnen verkar hamna i skräpkorgen? Genom att ägna statistiken en stund kan du få ovärdelig information om vad som lockar läsare och vad du kan förbättra till nästa gång.

I vissa e-postverktyg är det också möjligt att se exakt hur mottagaren har klickat och agerat på utskickets design – en av många funktioner som finns i vårt eget verktyg Megafon™.

Taggar  e-post e-postmarknadsforing fredagstipset megafon nyhetsbrev tips

Facebook byter ut e-postadresser under tystnad

Gjort några förändringar på din Facebooksida nyligen? Facebook logotype
Inte? Kolla din e-postadress igen.

Du kanske inte visste om det, men om du har ett konto på Facebook har du nu också en mejladress med ändelsen @facebook.com. Utan förvarning eller några notiser har Facebook nämligen bytt ut alla användares e-postadresser till sina egna och gjort dem till primär kontaktuppgift. Mejlen går visserligen att använda från externa e-postlösningar men posten hamnar i Facebooks inkorg. 

Återställ ordningen

Förändringen har fått ett minst sagt ljummet mottagande och många ställer sig skeptiska både till att ändringen gjorts i tysthet och att man kan missa viktig post om man inte uppmärksammat att det är Facebooks inkorg som är ny mottagare. 

Som tur är är ordningen enkel att återställa:

  1. 1. Gå in på din personliga profil och klicka på ”Om” alternativt "Information", beroende på om du har tidslinjen eller ej.
  2. 2. Under kontaktuppgifter ser du e-postadressen. Klicka på ”Redigera” och markera Facebooks egen adress som dold från tidslinjen.
  3. 3. Gör sedan motsatt med din tidigare adress; markera den som synlig på tidslinjen. 
  4. 4. Spara ändringarna. 

Klart - du har nu fått tillbaka din vanliga e-post på sidan. 

Taggar  e-post facebook

Få till e-postmarknadsföringen med nya Megafon™

Nya Megafon™ har alla verktyg för att förbättra er e-postmarknadsföring tack vare rik statistik och effektiv hantering.  Vårt verktyg för e-postmarknadsföring rullas nu ut i en helt ny upplaga till kund efter kund och baseras på en av världens främsta plattformar. Här bjuder vi på tre tips om hur statistiken kan tolkas för att rikta kommunikationen och få prenumeranter som kan bli trogna kunder.

Funderar du på er strategi för e-postmarknadsföring, vill fråga något om Megafon™ eller vill prova nya kampanjidéer? Ta det med oss så hjälper vi till med design och konsultation kring strategier, retorik- och språkråd. 

1. Få mer tid med prenumeranten

Megafon™ visar vilka länkar som flest klickat på i ett utskick. Du kan jämföra utskick och se vilka länkar som är populärast. Är det erbjudanden, uppmaningar, ett visst ämne eller produktnyheter som flest klickar på? Använd de populära länkarna i kommande utskick. Då tar fler prenumeranter del av mer material från dig, spenderar mer tid med ditt varumärke och knyter starkare band till er som företag. Det kan vara avgörande vid nästa köpsbeslut eller leverantörsval.

2. Lyckas vara relevant för alla

Statistiken i Megafon™ går ända ner till prenumerantnivå så att du kan se hur en enskild prenumerant klickat. Utifrån det kan du skapa  segment för olika intressegrupper. Effekten av en sådan anpassning blir dubbelt positiv. Du behöver inte trötta ut några av prenumeranterna med stundtals irrelevant innehåll och du får prenumeranter som upplever utskicken som givande och intressanta - varje gång.

3. Maximera öppningsfrekvensen

Hur många öppnar våra nyhetsbrev och varför låter en del bli? I Megafon™ finns informationen som behövs för att analysera och åtgärda det till nästa utskick. Verkar öppningsfrekvensen bero på tidpunkt för utskicket? Skiljer sig öppningsfrekvensen åt för utskick med olika avsändare? (Antal öppningar kan öka om mailet kommer från "Klara" istället för "no-reply"). Ämnesraden betyder mycket för om utskicket öppnas. Alla har tidsbrist och även om prenumeranten gillar er så krävs ett oemotståndligt ämne för att bli läst. Lägg tid på att hitta det oemotståndliga varje gång.

Taggar  e-post egnaprodukter megafon nyhetsbrev uppfoljning utskick

Sigillet är utfärdat av Syna AB