Resultatet är begränsat till urvalet  authorrank  för att återställa  Visa alla

Google+ på frammarsch

Social Platform Active Usage

Google+ har under lång tid betraktats som något av en spökstad. Nu visar dock mätningar en markant ökning av aktiva användare och Google+ har klivit in som tvåa på den sociala mediatoppen. 

Efter Facebook, men före både Youtube och Twitter. Google+ placering som tvåa på den sociala mediatoppen är överraskande för många, men faktum är vi redan i höstas kunde läsa rapporter om ökande medlemsantal och en högre aktivitetsgrad bland användarna. Antalet registrerade användare uppmättes i december 2012 till 343 miljoner, enligt Global Web Index. Enligt undersökningar är användarna också allt mer aktiva och antalet grupper som skapas ökar stadigt.

Säkrar SEO

En viktig anledning till Google+ stora uppsving är sannolikt den sammanlänkande effekt som ett medlemskap har för resten av Googles produkter. Marknaden tror också att Google+ kommer att vara viktigt för den som aktivt jobbar med SEO. Högre krav ställt på kvaliteten på innehåll och skribenter, vilket genom en användares historik kan säkerställas. 

Hur funkar Google+?

Med en registrerad profil kan du hantera din onlineidentitet i alla Google Drive-produkter. Profilen kan innehålla namn, biografisk information, kontaktuppgifter med mera, allt beroende på vilka uppgifter du själv vill lämna. Cirklar används för att organisera dina sociala kontakter. Du kan skapa cirklar för  till exempel kollegor, familj, vänner eller vilken kategori som är aktuell för dig. Med deltagarna i cirklarna kan du sedan dela relevant innehåll och hitta det innehåll du själv är intresserad av. 

Delning och +1

Att trycka +1 kan lite förenklat jämföras med att ”gilla” på Facebook. Men det finns två sorters +1. Dels kan du klicka +1 på ett inlägg inom det sociala nätverket, men du kan också klicka +1 på material på andra delar av webben, exempelvis på en nyhetsartikel. Då erbjuds du dela inlägget i ditt flöde på Google+. Allt du markerat med +1 utanför plattformen Google+ sparas automatiskt till en avdelning på din profil, antingen privat eller offentligt.

Nyfiken men utan ett eget konto? Läs mer om Google+ här.

Taggar  authorrank google seo socialamedia

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Så kan Googles nya Author Rank stärka er webbnärvaro

Nu förutspår branschexperter att Google snart kommer ta hänsyn till vem som skrivit en text när sökmotorn avgör vilket innehåll som ska toppa sökresultaten. Det görs med Author Rank. Här förklarar vi vad Author Rank är och hur ni kan dra nytta av det för att stärka er webbnärvaro.

Author Rank är ytterligare en variabel för att Google ska kunna avgöra vad som är högkvalitativt innehåll för den som söker information. Den bygger på att Google ser vem som skrivit en text och rankar författaren beroende på hur texten har fått spridning och gott rykte i sociala medier. För att Google ska kunna se författarinformationen krävs ett konto i Google+. 

Hur högt rankad en författare blir hänger på följande:

  • Generellt genomslag på PR-satsningar
  • Hur många som spridit innehållet genom Googles +1
  • Författarens generella förtroende på andra sociala nätverk
  • Antalet kommentarer per post
  • Generellt förtroende för den publicerande webbplatsen
  • Hur ofta författaren postar
  • Hur många Google+-kontakter författaren har
  • Andra utomstående indikatorer på författarens goda rykte
  • Författarens nivå på engagemang i Google+

Listan är fritt översatt från en längre artikel om Author Rank hos Forbes

Få det att funka

Varje person som bidrar med texter till er webbplats, framförallt i återkommande uppdateringar som nyhetssidor, bloggar och liknande, behöver skapa en profil på Google+. Mer om hur du gör det kan du läsa hos Jajja

Få det att funka riktigt bra

  • Låt era skribenter vara aktiva i Google+
  • Låt era skribenter samla många människor i sina kontaktcirklar på Google+
  • Lägg till en +1-knapp på er webbplats för innehåll som ska kunna spridas av andra

Det viktigaste är att få en generell aktivitet och engagemang kring era skribenters texter på webben. Det bästa tipset för att åstadkomma det är att skriva relevant för din målgrupp. Då kommer engagemanget av sig självt. Vi hjälper dig gärna med det och andra sociala medie-strategier

Varför lägga tid på det här?

Om, eller när, Google tar hänsyn till författaren för att servera högkvalitativt innehåll till användaren är det bra att vara förberedd. Då kan ert innehåll få genomslag när det väl gäller. Även om ni har bra sökmotoroptimering överlag så kommer ni inte hamna högst om ni inte också använder den senaste variablen Author Rank. 

Att visa författarinformation med Author Rank gör troligtvis sökträffen mer lockande att klicka på. Det ökar era chanser att användare söker upp och hittar just er.

Satsningar i andra sociala medier kanske inte blir lika betydelsefulla om ni inte också har en aktivitet på Google+. De som är aktiva där kommer alltid lyckas bättre i sökresultatet oavsett hur starkt engagemang ni har på Facebook, Twitter eller Linkedin.

Vad blir nästa steg för er sociala medie-strategi?

Taggar  authorrank google seo skrivande socialamedier socialt sökmotoroptimering

Sigillet är utfärdat av Syna AB