Resultatet är begränsat till urvalet  annonsering  för att återställa  Visa alla

Majoriteten klickar på första träffen

Majoriteten klickar på första träffen

Vikten av att hamna högt i sökmotorernas resultatlista har vi känt till länge, men nu tycks definitionen av topplacering bli allt snävare. De första tre träffarna kammar nämligen hem 78 procent av alla klick och hela 53 procent väljer direkt den översta länken på listan.

Att få användare bläddrar längre än första sidan i sökmotorsresultaten är ingen nyhet. Men platserna i klicktoppen tycks bli färre och i dagsläget bör den som vill slåss om besökarna sikta på att hamna topp tre. En av anleldningarna till att fokus riktas längre upp kan vara att allt fler webbläsare kombinerar adressfält med sökfält. Istället för att skriva in en url, det vill säga adress, söker vi istället på webbplatsen vi vill besöka. Det faller sig då naturligt att rätt resultat koncentreras högst upp och med den vanan lägger också användarna fokus där.

Även toppannonserna vinner

Undersökningen som sammanställts av Compete visar att andra resultatlänken i listan klickas på av 15 procent, tredje länken av nio procent, fjärde av sex procent och femte av fyra procent. 

   Samma undersökning visar att tendensen att rikta blicken uppåt gäller även annonser. Resultaten för Google Adwords som hamnar i toppen har en markant högre klickfrekvens än de vid sidan av sökresultaten; trots att endast 24 procent av annonserna placeras i toppen står de för 85 procent av klicken. Placeringen är med andra ord avgörande för dig som vill synas, oavsett om du gör det via betalda länkar eller organiskt sök.

Läs mer om sökmotoroptimering och hur du skriver för webben i vår skrivskola

Taggar  annonsering seo sokmotor statistik

Fredagstipset:
Rikta annonserna rätt med Adwords

Google AdWords logotypeNu har det blivit enklare att geografiskt matcha din annons mot rätt målgrupp. Google Adwords har förfinat sina avgränsningsverktyg så att du  kan rikta din annons ner till kommunnivå eller rentav till en specificerad radie från en viss punkt. 

Med nätannonser har man sedan tidigare kunnat pricka rätt på kundernas läge på länsnivå, men nu är det alltså möjligt att bli betydligt mer detaljerad än så. För företagare med en lokal målgrupp kan det innebära en väsentlig skillnad att få en kampanj riktad mot de som faktiskt befinner sig inom rimligt avstånd till verksamheten jämfört med annonsering i blindo. Effektivare för annonsören - mer intressant för mottagaren.

Läs mer om Google Adwords lokala satsning 

Taggar  adwords annonsering fredagstipset google

Uppåt för annonsering och 
handel på nätet

Uppåt för annonsering och
handel på nätet

Både annonseringen och handeln på Internet ökar. Sverige ligger tillsammans med Storbritannien nu i topp när det kommer till e-handel.

Under 2011 ökade annonseringen på Internet med drygt 13 procent jämfört med föregående år, enligt siffror från Institutet för reklam och mediestatistik. Handeln har också gått bra, siffrorna visar på en ökning på drygt tio procent. I jämförelse med detaljhandeln vars uppgång inte ens når en procent är tendensen tydlig - Internet har etablerat sig som en seriös annonsmarknad och handelsplats.

Omskyltning lönar sig

Det kan därför vara viktigt att se över sin etablering i sökmotorerna och underhålla sin webbplats på samma sätt som man skulle se över sitt skyltfönster. Värt att tänka på är att alla webbplatser, inte bara e-handlar, bör ha som mål att sälja och ge return of investment, det vill säga vara en lönsam investering. 

Taggar  annonsering ehandel seo webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB