Ännu en forskningsstiftelse till SBS Manager™

Ännu en forskningsstiftelse till SBS Manager™

Under våren har vi fått äran att digitalisera flera nya verksamheter. Södra Skogsägarnas forskningsstiftelse är en av våra nya kunder som numera får titulera sig heldigitala med SBS Manager™.

Södra Skogsägarna är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern där verksamheten baseras på förädling av medlemmarnas skogsråvara. Dessutom finns en stiftelse som har till uppgift att främja forskning, utveckling och utbildning som har betydelse för skoglig och skogsindustriell verksamhet i södra Sverige.

Sedan några månader tillbaka har hela ansökningsprocessen hanterats i SBS Manager™ vilket minimerat pappershantering för både sökande och administratörer.

Vi tackar för förtroendet och hälsar Södra skogsägarna varmt välkomna till digiPlant!  

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Javautvecklare sökes

Javautvecklare sökes

Våra programmerare börjar få det hett om öronen. Därför söker vi ytterligare en javautvecklare till vårt team.

Som javautvecklare på digiPlant förvaltar du såväl befintliga produkter som är med och bryter ny mark när det kommer till förädling och nyutveckling. Brinner du, liksom vi, för att skapa effektivitet och affärsnytta genom innovativa system tycker vi att du ska kasta ett öga på vår annons.

Välkommen med din ansökan!

Taggar  rekrytering tillvaxt

Heja Norge! Nu finns SBS Manager även på norsk

Heja Norge! Nu finns SBS Manager även på norsk

SBS Manager tar nya kliv västerut och lanseras nu på norska. Ett nytt språk läggs till listan och vi hälsar våra nya kunder i Norge varmt välkomna.

Ansökningssystemet SBS Manager™ finns sedan tidigare på både svenska och engelska men vi är nu väldigt glada över att få lansera även en norsk variant. Plattformen har sedan det utvecklades haft stöd för flerspråkighet och det är därför extra kul att få bryta nya språkbarriärer och använda kapaciteten fullt ut.

Vill du veta mer om hur vilka möjligheter SBS Manager™ har för språkstöd? Vår Key account Henrik Björkk berättar gärna mer – ring på 019-18 96 34 eller mejla henrik.bjorkk@digiplant.se.

Taggar  ansokningssystem digitalisering norsk sbsmanager

Gratis seminarium – digital sponsringshantering

Gratis seminarium – digital sponsringshantering

En bra strategi för din sponsring är grundläggande, men hur väl faller den ut? Vi berättar hur du bygger kontroll och effektivitet.

Vi bjuder in dig till en halvtimmeslångt seminarium som avslutas med en härlig lunch på restaurang 4e våningen i Örebro.

Seminariet hålls klockan 11.30 den 15 juni på 4e våningen.
Lunch och seminariet är helt kostnadsfritt.

Anmäl dig nu

Taggar  digitalisering exkludera seminarium sponsring

Digitaliseringen fortsätter hos SKL

Digitaliseringen fortsätter hos SKL

SKL har tidigare valt att digitalisera flera verksamhetsområden med SBS Manager™. Nästa projekt heter ÖK 16 och SBS Manager™ fortsätter som plattform även där.

För fjärde året i rad har vi glädjen att få leverera SBS Manager™ till SKL. Det är Sveriges kommuner och Landsting som tillsammans med Socialdepartementet driver satsningen om stöd till riktade insatser för att förbättra vården och omsorgen för barn och unga med psykisk ohälsa och personer med omfattande eller komplicerad psykiatrisk problematik.

Med SBS Manager™ samlas enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting in digitalt. Sammanställningen och bearbetningen av resultatet kan naturligtvis också skötas i systemet –  enkelt, effektivt och säkert.

Vi tackar SKL för det fortsatta förtroendet!

Taggar  digitalisering sbsmanager skl

Digital sponsring hos
Sparbanken Skåne

Digital sponsring hos
Sparbanken Skåne

Nu visar SBS Manager™ upp sin bredd ytterligare genom att ta sig an ännu ett användningsområde – digitala sponsringsprocesser.

Det är Sveriges nya storbank Sparbanken Skåne som är först ut att digitalisera sin sponsringsprocess med SBS Manager™. Manuella tidskrävande processer med stora risker för fel i hanteringen låg till grund för beslutet att låta det digitala systemet göra jobbet.

Banken ser stora fördelar både för den som söker sponsring och för sin egen process. Att skapa ett eget användarkonto där man kan spara sin ansökan, bifoga filer och följa ärende ända fram till besked ger den sökande inblick i hela skeendet.

För banken är en av de största vinsterna tidsbesparingen. Ett digitalt flöde snabbar på alla moment och höjer även säkerheten i processen då risken för felkällor minimeras. Att pappershögar och posthantering försvinner är dessutom en angelägen miljövinst.

Administrativt innebär en digitalisering att man kan avskaffa en omständlig manuell fakturaprocess och dessutom få en betydligt enklare och säkrare uppföljning av utdelade sponsorpengar.

Läs mer om SBS Manager™ eller kontakta oss för att veta mer om hur det kan effektivisera dina ansökningsprocesser.

Taggar  digitalisering sparbankenskane sponsring

Webbutbildningar i SBS Manager™

Webbutbildningar i SBS Manager™

Tillgänglighet är ett av ledorden för vårt ansökningssystem SBS Manager™. Nu tar vi det hela vägen till vårt utbildningsutbud.

I slutet av 2015 lanserade vi de allra första webbutbildningarna i SBS Manager™ – en utbildning för granskare samt en utbildning för administratörer.

Webbutbildningarna är korta, väl avgränsade och fokuserade på en specifik del av ansökningsprocessen. På så vis kan du få rätt utbildning i rätt ämne vid det tillfälle som passar dig bäst. På vår utbildningswebb hittar du mer information om respektive utbildning.

Har du frågor gällande våra utbildningar är du varm välkommen att höra av dig till vår utbildningsansvarige, Jenny Engström.

jenny.engstrom@digiplant.se
019-18 96 01

Taggar  digitalisering kundservice sbsmanager utbildning webbutbildning

Möt oss på Kvalitetsmässan i Göteborg!

Möt oss på Kvalitetsmässan i Göteborg!

Kvalitetsmässan den 3-5 november hålls på Svenska Mässan i Göteborg. Vi är på plats i dagarna tre för att visa möjligheterna inom digitalisering av ansökningsprocesser och vi träffar gärna dig i vår monter.

Kvalitetsmässan är Europas största konferens- och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling och har i år ett rekordstort program. Tanken är att mässan ska vara den självklara mötesplatsen för alla som jobbar med att leda och utveckla offentliga verksamheter.

Bland utställarna ska mässdeltagarna få möta goda exempel, erfarenhet och nytänkande. Det vill vi bjuda på genom att visa upp vårt ansökningssystem SBS Manager™ och den breda potential det har att effektivisera alla typer av ansökningsflöden som finns inom offentlig förvaltning - från e-tjänster och stiftelseadministration till att vara det digitala sponsringssystemet.

Är du på plats så kom förbi vår monter G03:03 på plan 2.

Om du inte har möjlighet att vara där men skulle vilja prata med oss om digitala ansökningsprocesser och effektivare verksamheter med smart IT så hör av dig till Henrik Björkk på henrik.bjorkk@digiplant.se eller 019 18 96 34. 

Taggar  ansokningssystem digitalisering kvalitetsmässan sbsmanager sponsringssystem

Glad sommar med säkra lösenord!

Glad sommar med säkra lösenord!

Efter en härlig vår (nej, inte vädermässigt, men affärsmässigt) vill vi nu önska dig en glad sommar.

Fram till 3 augusti har vi sommarbemanning på kontoret med något färre på plats men supporten är alltid öppen om du behöver hjälp.

Vi önskar att du får en riktigt skön och vilsam sommar. Vill du göra något nyttigt för din webbnärvaro, privat såväl som yrkesmässigt, så rekommenderar vi den här upplysande och underhållande videon från TED Talks om säkra lösenord.


Om kreativiteten börjar flöda under sommaren och du kommer på idéer eller ser nya behov som kan få sin lösning med bättre webb så tveka inte att höra av dig. Oavsett om du kommer på en egen lösning eller om du kör fast i tankarna så ta det med oss efter semester så hjälper vi dig till en lönsam webbinvestering.

På återseende med solblekta hår, brunbrända ben och ny energi!

Taggar  sakerhet semester verksamhetsstod webb webbdesign

Digital webbtidning stärker kundrelationer

Digital webbtidning stärker kundrelationer

Bättre upp är truckföretaget Linde Material Handlings kundtidning som getts ut sedan 1988. Nu har vi tagit konceptet till en digital kanal och lanserat battreupp.se, ett nyhetsforum på webben.

Långsiktig affärsutveckling

Vi har under många år jobbat med Linde som konsulter inom affärsutveckling, webbutveckling och digital marknadsföring. Vi jobbar bland annat löpande med deras kundportal Mina truckar. I projektet med webbplatsen för Bättre upp har vi utöver vår rådgivande konsultroll, levererat tekniken för webblösningen med vårt webbpubliceringssystem Alter Server®, stått för design och gränssnittsutveckling.

Automatiska utskick och mobilanpassning

För att maximera webbtidningens potential och kontinuerligt driva trafik har tjänsten begåvats med helautomatiserade e-postutskick som baseras på det redaktionella innehållet. Då en majoritet av målgruppen läser sin e-post i mobilen är webbtidningen fullständigt mobilanpassad för en optimal användarupplevelse.

Digitalt tar Lindes kundrelationer längre

Kundtidningen har under många år varit viktig för att bygga starka och långsiktiga relationer till kunderna för Linde. I och med att tidningen nu fått en digital motsvarighet kan samma relationsbyggande komma fler till del. Den nya webbplatsen är en del i strategin att göra Linde till ett företag som ligger i framkant när det gäller webbkommunikation och sociala medier. Webbplatsen för Bättre upp har designats för att vara en bärare av Lindes grundvärderingar om hur viktig en nära kundrelation är.

– Precis som våra produkter ska vår kommunikation vara modern. Vi ska inte bara hänga på det tåget, utan helst ligga i frontlinjen, säger Karl-Johan Lindahl, marknadschef på Linde till Bättre upp.

Du hittar Lindes nyhetsforum på battreupp.se

Taggar  granssnittsutveckling kommunikation lindematerialhandling strategi webb webbdesign webbplats

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Mobilanpassat nu avgörade för god SEO

Att ha en mobilanpassad webbplats är från och med nu en avgörande faktor för att placeras högt i Googles sökresultat. Vi förklarar vad som gäller och vad du behöver göra.

Dagen 21 april har kallats Mobilegeddon på grund av de dramatiska konsekvenser Googles förändringar kan komma att få för många företag med icke mobilanpassade webbplatser.

Testa mobilanpassningen på din webbplats

Att många kommer drabbas är lätt att förstå när siffror från Forrester research visar att 38 % av 177 miljoner webbplatser inte uppfyller Googles nya kriterier. Men frågan du bör ställa dig som webbplatsansvarig är förstås: Vad behöver vi göra för att säkerställa att vår webbplats är mobilanpassad? Du kan börja med att enkelt testa webbplatsen i Googles verktyg för mobilanpassning.

Vi löser mobilanpassningen åt dig

Om du anar att er webbplats mobilanpassning behöver ses över för att inte tappa er position i Googles sökträffslista så kan vi lösa det. Vilken insats som krävs kan variera men vi hjälper dig att kartlägga behoven, lägga upp en strategi och genomföra de förändringar som krävs för att få en fullt mobilanpassad webbplats som står sig i konkurrensen i Google.

Hur ny din webbplats är spelar roll

Att mobilanpassa webbplatser med reaktiv design är relativt nytt. Sedan det blev allmänt hållbart att designa webbplatser på det sättet har många webbplatser byggts med mobilkompatibilitet. Dock finns det många aktiva webbplatser som byggdes innan detta blev möjligt. De webbplatserna kommer högst troligt behöva byggas om för fortsätta ha god placering i Google och inte tappa viktig SEO.

Hör av dig till Alexander nu för att inte gå miste om er synlighet i Google.

alexander.tornqvist@digiplant.se
019-18 96 95


Taggar  google mobil mobilanpassning seo webb webbdesign

Avancerad interaktion
– enkel kontroll

Avancerad interaktion
– enkel kontroll

Vi har fortsatt att utveckla Linde Material Handlings webbtjänster. Mina truckar 2.0 har helt nya integrationer och funktioner som ger kunden full kontroll på hela truckparken och dess förare.

Vårt uppdrag hos Linde har fått växa stegvis under de år vi samarbetat. Under hela tiden har vi fått se mer och mer av Lindes behov av samordning och effektivisering i hanteringen av kritisk affärsdata. Som konsulter och affärsrådgivare har vi nystat upp problem och kartlagt stora affärsmöjligheter för Linde som sedan förverkligats med effektivisering och utveckling av nya webbtjänster.

Affärskritiska beslut grundas nu på fakta

I Mina truckar kan Lindes kunder se kostnadsuppföljning för varje truck, specialanpassningar, reparationer, hyreskostnader och mycket mera. De kan hålla koll på antal drifttimmar, vilken förare som kört trucken och hur många timmar per dygn trucken går ställt mot effektivitetsmål. Den innehåller även en stötlogg som kan matchas med kostnadsuppföljningen över kundskador. Sammantaget ger verktyget komplett underlag för att effektivisera truckparken i alla led. De kunder som använder Lindes Mina truckar har gått från att gissa till att ta beslut grundat på fakta och kunskap, en enorm skillnad i affärsnytta.

Rådgivning, teknikval och gränssnitt från digiPlant

Mina truckar är en avancerad webbtjänst. Data från en mängd olika databaser hämtas och presenteras för kunden i ett lättillgängligt gränssnitt. Tekniska lösningar, integrationer och gränssnittsutveckling – allt har vi fått leverera tillsammans med rådgivning och konsultation i allt från teknikval till affärsnytta och användarvänlighet.

Digital lösning som speglar grundvärden

Linde har alltid värdesatt nära kundrelationer och god kommunikation. Tack vare senaste årens utveckling av framförallt Mina truckar är Linde idag på den digitala frontlinjen i sin bransch. Vi har tagit deras viktigaste värden till de digitala kanalerna med stor nytta för både Linde och deras kunder.


Taggar  effektivitet extranat integration kundservice lindematerialhandling

Digitalt hos fler Sparbanksstiftelser

Digitalt hos fler Sparbanksstiftelser

Vi har i vinter fått förtroendet att digitalisera ansökningsflödet hos ytterligare två Sparbanksstiftelser.

Sparbanksstiftelsen Skåne och Sparbanksstiftelsen 1826 hanterar nu ansökningarna digitalt. Med SBS Manager™ kan de digitalisera hela flödet från ansökan, genom effektiv beredning, till uppföljning och återrapportering.

Sparbanksstiftelsen Skåne har sitt verksamhetsområde i Skåne län och Sparbanksstiftelsen 1826 är verksamma i nordöstra Skåne. Båda stiftelserna delar ut bidrag till projekt som utvecklar deras respektive regioner.

Utöver det digitala ansökningssystemet SBS Manager™ har vi även levererat ny webbplats till Sparbanksstiftelsen 1826.

Läs mer om SBS Manager™.


Taggar  ansokningssystem digitalisering effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsen1826 sparbanksstiftelsenskane sparbanksstiftelserna

Semlor på Henriks vis. Semlor på Henriks vis.

Digitalisera med semla

Vår Key Account Henrik gillar att digitalisera men frågan är om han inte gillar semlor ännu mer. I dessa tider är semlor och digitalisering det enda han tänker på. Har de båda mer gemensamt än vi tror?

Vi undersökte det digitala ansökningssystemet SBS Managers™ likheter med semlan redan 2013 men anser att det är dags att uppdatera studien och se om jämförelsen håller än idag.

Flexibilitet i kärnan

Ansökningssystemets hjärta är sökmotorn. Semlans hjärta är, med risk för att uppröra många semmelkonservativas känslor, inte alltid mandelmassa; i Norge och Danmark är sylt eller vaniljkräm vanligt, mandelmassan kan blandas med mjölk och chokladfyllning är ytterligare en variant. På samma sätt är flexibilitet sökmotorns främsta egenskap. 

Anpassningsbar standard

Runt mandelmassan finns på ena sidan bullen - en slät standardvetebulle. Runt sökmotorn i
SBS Manager™ finns en tydlig standardprocess för ansökningshantering. Vill man ha kardemumma i bullen eller specialbenämningar i ansökningsprocessen så går det.

Mycket fluff

På andra sidan finns grädden - det extra fluffet: betygsättningar, masshantering, statistik, uppföljning, kommunikation med sökande, återrapportering, vidareutveckling, driftsansvar, systemuppdateringar, mobilanpassningar, brevmallar, rättighetsstyrning, bedömningsvyer, integrationer med banksystem m.m.

Stabil grund och kvaliativ inramning

Sedan har vi ett lock med mer bulle, den stabila grunden som håller allt fluff på plats. I ansökningssystemet håller vi fluffet på plats med kvalitativ support och flera utbildningar på rätt nivå och möjlighet till certifiering.

Lite socker på toppen

Sist men inte minst strör vi över florsocker. Garneringen, som för SBS Manager™-kunder består av ansökningssupport, skräddarsydda utbildningar och kundaktiviteter.

En skillnad

Henrik Björkk

Likheterna är slående. Det finns kanske bara en viktig skillnad mellan semlan och SBS Manager™ - vårt digitala ansökningssystem går att få tag i året runt. Men det är bara om du ringer Henrik och bokar möte om er digitalisering innan sista mars som han bjuder på en semla.

Taggar  digitalisering henrikbjorkk sbsmanager

Vi blir ännu fler!

Vi blir ännu fler!

Den här gången har vi rekryterat ett tillskott till vår supportavdelning. Malin Vester är den våra kunder kommer prata med i växeln och möta i supporten.

Kognitionsvetare med serviceerfarenhet

Malin kommer senast från Linköpings universitet med en fil. kand. i kognitionsvetenskap; ett tvärvetenskapligt ämne där psykologi, datavetenskap, filosofi, lingvistik, neurovetenskap och antropologi möts. Tidigare har hon arbetat fem år inom olika serviceyrken. Med den kombinationen ser vi fram emot vad Malin kan göra för våra kunder både i den direkta supportkontakten, och med att proaktivt utveckla hela vår supportorganisation.

Vilka är dina tre favoriter i livet?

– Det vill jag väl helst tänka efter ordentligt på. Men min hund, min sambo och att vara med familjen i Falun när vi samlas allihopa och myser.

Lyssna på kunden

Vi frågade Malin vad hon tycker är viktigt för en bra support.

– Att lyssna på kunden. Man behöver ha ett öppet sinne för vad de behöver hjälp med och förhålla sig så att inget upplevt problem är för stort eller litet för oss att lösa.

Taggar  administration kundservice kundtjanst support tillvaxt

Tack för ett gott 2014!

Tack för ett gott 2014!

År 2014 bjöd på många intressanta uppdrag och utmaningar. Med facit i hand har vi haft ett lyckat år. Nu vill vi säga tack för ett gott 2014!

Något av det som väntar under 2015

Många spännande uppdrag har redan landat på vårt bord inför nästa år. Nya uppdragsgivare har gett oss förtroendet att digitalisera deras verksamheter med vårt ansökningssystem
SBS Manager™. 

Det kommande året startar också med flera nya kommunikationsuppdrag. Vi kommer bl.a. leverera designkoncept och kundportal för en mjukvaruutvecklare, driva onlinemarknadsföring, bygga appar och förädla en e-bokstjänst.

Med de goda nyheterna önskar vi dig en god jul och ett gott nytt år!

Taggar  digitalisering intranat kommunikation kundservice sbsmanager webbdesign

Vi växer vidare i nya lokaler

Vi växer vidare i nya lokaler

I takt med att personalstyrkan vuxit har våra lokaler kommit att kännas allt mindre. Efter årets expansion konstaterades att vi behövde större ytor och sedan några dagar tillbaka hittas vi på Nygatan 80 – för de flesta Örebroare känt som Österpraktiken.

Efter några månaders upprustning och anpassning av lokalerna till vår verksamhet fick vi äntligen flytta in i början av veckan. Den hundraåriga charmen och villans givna pondus finns bevarad, men ytorna har fått en betydligt ljusare och mer modern känsla.

Vi stortrivs redan och ser fram emot att använda det nya tillväxtutrymmet vi fått.

Välkommen in på en titt och inflyttningskaffe!

Taggar  tillvaxt

Kundservice med mer tillgänglighet

Kundservice med mer tillgänglighet

Eftersom vår kundkrets och våra kunder växer behöver vi en effektiv och trygg kundservice och det står högt på vår prioriteringslista.

Nu utvecklar vi vår nya supportplattform med hjälpcenter där du kan hitta hjälp dygnet runt. Vår nya supportplattform har blivit succé för vår kundservice i tillgänglighet och snabbhet. Sedan vi införde den har vår kundservice:

  • 98% nöjda kunder

  • 75% som får svar inom 8 timmar

Just nu byggs ett hjälpcenter för dig som administratör i SBS Manager™ som en naturlig utveckling av vår strävan att ha en tillgänglig support. Vi håller dig uppdaterad inför lanseringen.

Taggar  kundservice kundtjanst sbsmanager support

Diabetesfonden digitaliserar med oss

Diabetesfonden är en av våra nyaste kunder som häromveckan öppnade sitt digitala ansökningsflöde med SBS Manager™.

Sedan den 1 augusti hanterar Stiftelsen Svenska Diabetesförbundets Forskningsfond sina ansökningar via ansökningssystemet SBS Manager™. Stiftelsens fokus ligger på att stödja forskning kring diabetes för att hitta orsaker till och ett botemedel mot sjukdomen.

Stiftelsen började sin utdelning redan 1958 och delar nu årligen ut mellan 13 och 17 miljoner kronor.

Vi hälsar Diabetesfonden varmt välkomna till digiPlant och SBS Manager™!


Taggar  ansokningssystem diabetesfonden digitalisering sbsmanager

Möt vår nya utbildare och projektkoordinator

Möt vår nya utbildare och projektkoordinator

Vi är glada över att få inleda hösten med att presentera vår nya medarbetare Jenny Peterson Engström. Du som kund kommer möta Jenny som utbildare och projektledare.

Jenny har tidigare jobbat på Fortum i elva år med bland annat kundsupport och internutbildningar av supportteamen. Senast ägnade hon sig åt ekonomisk administration. Sin kandidatexamen i företagsekonomi tog hon i Australien och USA. 

På frågan om vad hon ser mest fram emot med uppdraget hos oss på digiPlant svarar hon:
- Kundkontakten! Det finns något så tillfredsställande i att utbilda och hjälpa en kund till att behärska något nytt eller komma med en lösning på ett problem.

Jenny är också idrottsfantast och älskar att titta på sport, fotboll ligger högt på listan. 

Varmt välkommen, Jenny!

Taggar  jennypetersonengstrom tillvaxt

Sommartider och bemanning på kontoret

Sommartider och bemanning på kontoret

Vårens och försommarens höga tempo håller fortfarande i sig på kontoret. Vi kommer att hålla öppet hela sommaren, men med något begränsad bemanning under juli månad.

Sommarens första månad har passerat och för många är det semesterdags. Självklart kommer även vi att njuta av lite ledighet och sköna sommardagar men har sett till att det alltid finns någon här på kontoret. Vi nås som vanligt via vårt växelnummer 019 -18 96 95 eller på supportlinjen 010 - 138 88 29. Lika bra går det naturligtvis att mejla till support@digiplant.se.

Vi önskar alla våra uppdragsgivare, samarbetspartners och vänner en riktigt skön sommar!

Taggar  semester

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Redaktionellt innehåll på webben ökar

Innehållsmarknadsföringen går framåt och internetreklamen står för de positiva siffrorna för mediemarknaden, visar undersökningar för det första kvartalet 2014.

En enkätundersökning bland medlemmar i Sveriges Annonsörer visar att innehållsmarknadsföringen ser ut att öka under detta året. Mer fokus kommer ligga på varumärkesbyggande och vårdande av kundrelationer. Facebook är den mest använda kanalen, men även nyhetsbrev och egna event är populära former. En annan kategori som blivit allt mer populär är redaktionellt innehåll på webben. Idag används det av 74 procent av deltagarna i undersökningen, men hela 18 procent uppger att de planerar att börja arbeta med redaktionellt innehåll.

Internetreklamen står för tillväxten

Inom mediemarknaden har de negativa siffrorna också vänt och även här står internetdelen för den största tillväxten, visar en undersökning gjord av IRM (Institutet för reklam och mediestatistik). Medan mediemarknaden som helhet rapporterar en uppgång på 2,3 procent är ökningen för kategorin internetreklam 12 procent jämfört med föregående år.

Vill du veta mer om hur du kan jobba på webben med innehållsmarknadsföring och nyhetsbrev? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  innehallsmarknadsforing internet nyhetsbrev redaktorskap webb

Nya uppdrag från SKL

Nya uppdrag från SKL

SKL har tidigare valt att digitalisera flera verksamhetsområden med SBS Manager™. Nästa projekt heter ÖK 14 och SBS Manager™ fortsätter som plattform även där.

Nya kunder är självklart glädjande, men minst lika glada blir vi över sådana här återkommande förfrågningar från befintliga uppdragsgivare. 

Föregångaren till detta projekt, ÖK13, pågick under 2013 och nu står det klart att det blir en fortsättning.  Det är Sveriges kommuner och Landsting som tillsammans med Socialdepartementet driver satsningen om stöd till riktade insatser för att förbättra vården och omsorgen för barn och unga med psykisk ohälsa och personer med omfattande eller komplicerad psykiatrisk problematik.

Med SBS Manager™ samlas enkäter från alla Sveriges kommuner och landsting in digitalt. Sammanställningen och bearbetningen av resultatet kan naturligtvis också skötas i systemet –  enkelt, effektivt och säkert.

Vi tackar SKL för det fortsatta förtroendet!

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager skl

Vi digitaliserar vidare
– välkommen Allmänna Barnhuset!

Digitaliseringen av stiftelser fortsätter och idag hälsar vi Allmänna Barnhuset välkomna till digiPlant och SBS Manager™.

Vi behöver nog inte nämna att det är högt tempo på kontoret just nu. Redan den 9 juni öppnar Stiftelsen Allmänna Barnhuset nästa ansökningsperiod och till dess ska en installation av den senaste versionen av ansökningssystemet SBS Manager™ vara på plats.

Stiftelsen grundades så tidigt som 1633 och var då Sveriges första barnhus. Från att ha varit barnhem övergick stiftelsen senare till att bygga upp den första fosterbarnsverksamheten i Sverige och i dagsläget ligger verksamhetens tyngdpunkt vid att genom forskning och kunskapsspridning stärka barn i utsatta livssituationer.  Varje år delar Allmänna Barnhuset ut cirka 3,8 miljoner kronor till socialt inriktad barn- och ungdomsforskning.

Vi hälsar Allmänna Barnhuset välkomna till digiPlant och tackar för förtroendet!


Taggar  allmannabarnhuset ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Stiftelsen Lantbruksforskning väljer SBS Manager™

Nu har vi glädjen att presentera ännu en ny kund – Stiftelsen Lantbruksforskning. Nästa utlysning sker i sommar och då med ansökningsystemet SBS Manager™ som plattform.

Stiftelsen Lantbruksforskning grundades 1986 och är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse. Dess mål är att stödja en hållbar utveckling av det svenska lantbruket genom att låta lantbrukarna ta ansvar för finansieringen av svensk lantbruksforskning.

I juli öppnar stiftelsen sin nästa utlysning och då med ansökningssystemet SBS Manager™ som grund.

digiPlant tackar för förtroendet och hälsar Stiftelsen Lantbruksforskning välkomna till SBS Manager™!

Taggar  ansokningssystem digitalisering lantbruksforskning sbsmanager

SEB väljer ansökningssystemet 
SBS Manager™

SEB väljer ansökningssystemet
SBS Manager™

digiPlant har under slutet av 2013 ingått ett treårigt ramavtal med SEB, Sveriges största stiftelseförvaltare.

Enterpriseinstallationen omfattar merparten av de bidragsgivande stiftelser som administreras av SEB och avtalet löper till en början under kommande treårsperiod. SBS Manager™ har under en period av två månader vid årsskiftet satts upp och konfigurerats för ett stort antal organisationer. Ett tidspressat uppdrag och en intensiv period på kontoret men med ett mycket lyckat utfall inom tid och budget.

– Affären är ett strategiskt viktigt steg för digiPlant i etablerandet av produkten SBS Manager™ som Sveriges främsta ansökningssystem. Vi har nu på allvar fått sätta vår kapacitet på prov och med ett väldigt gott resultat än en gång fått våra styrkor bekräftade, säger digiPlants VD Alexander Törnqvist.

Vi hälsar SEB välkomna till digiPlant och tackar för förtroendet!

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager seb

digiPlant förvärvar delar av inkromet i IT-bolaget Zapote

Ansökningssytemet Orbelon AMS kommer att avvecklas och upptas i digiPlant AB under varumärket SBS Manager™. Detta efter att Zapote Consulting AB valt att upphöra med verksamheten som rör digital ansökningshantering.

Förvärvet omfattar verksamhet som syftar till digital ansökningshantering under varumärket Orbelon. Verksamheten som bedrivits under varumärket Orbelon kommer i och med detta att upphöra. Varumärket kommer att upptas i digiPlant AB och omvandlas till varumärket SBS Manager™.

Avvecklingen sker i samarbete mellan Zapote Consulting AB och digiPlant AB på initiativ av Zapote Consulting. Anledningen är att Zapote Consulting har fattat beslut om att fullt ut fokusera på sin kärnverksamhet inom IT-konsultation.

De kunder som idag nyttjar Orbelon AMS som teknisk plattform kommer att bli erbjudna att flytta och konvertera sin ackumulerade data till SBS Manager™, digiPlant AB:s plattform för ansökningshantering.

SBS Manager™ är idag ett marknadsledande standardsystem för digital ansökningshantering inom offentlig förvaltning, bankväsendet och stiftelsesfären.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Vårdalstiftelsen väljer 
SBS Manager™

Vårdalstiftelsen väljer
SBS Manager™

Digitaliseringen av stiftelser fortsätter och idag har vi glädjen att presentera en av våra senaste användare av SBS Manager™ – Vårdalstiftelsen.

Vårdalstiftelsen har även tidigare använt sig av digitala flöden men nu valt ansökningssystemet SBS Manager™ för sin sista utlysning.

Sedan stiftelsen grundades 1994 har cirka 870 miljoner kronor delats ut till forskning med syftet att förbättra människors hälsa och livsvillkor. Stiftelsens styrelse fattade hösten 2013 beslut om att stiftelsen ska vara avvecklad år 2015 och delar nu ut de sista kvarvarande medlen under den pågående utlysningen.

Några veckor in i den aktuella ansökningsperioden passar vi på att ställa några frågor till styrelsens programkoordinator Dag Hervieu gällande övergången till SBS Manager™.

1. Hur upplever du att konverteringen till SBS Manager har gått?

Mycket smidigt och bra. Vi hamnade i en stor tidspress men förståelsen och samarbetsvilligheten från digiPlant var oerhört proffsig. Vi har fått ett system som tillfredsställer samtliga krav och behov som ställdes.

2. Ni har den senaste versionen av SBS Manager 3.5 – hur skulle du beskriva första intrycket av systemet?

Överskådlig och tydlig med en enkel manövrering i systemet. Bra och lättförståeliga manualer.

3. Har du upptäckt någon funktion som är speciellt värd att nämna och som du tror kommer att vara er till extra stor hjälp i ansökningshanteringen?

Det är A och O att man pratar samma språk och digiPlant har visat en stor förståelse för att alla inte riktigt hänger med när det pratas om plattformar och tekniska detaljer. digiPlant utgår från användarens synvinkel vilket gör att systemet utvecklats användarvänligt – det är helt avgörande för att få ett bra samarbete. Det är för tidigt att skapa en helhetsbild av SBS Manager men bemötandet från digiPlant och den proffsiga inställningen gör att vi är trygga och ser fram emot samarbetet och att använda SBS Manager med stor tillförsikt.

Vi på digiPlant tackar för förtroendet och hälsar Vårdalstiftelsen varmt välkomna till SBS Manager™!

Taggar  digitalisering sbsmanager vardalsstiftelsen

Full pott för digital agenda

Full pott för digital agenda

Målet att få alla samtliga län i Sverige att ansluta sig till den digitala agendan har nåtts. Alla 21 regioner är nu med på tåget mot att bli världsbäst på att använda digitaliseringens möjligheter.

Vi har tidigare skrivit om digital agenda och hur Örebro av regeringen utsågs att ta ledningen för projektet. Att få med så många delar av Sverige som möjligt var projektledaren Laine Västriks målsättning och nu kan vi äntligen gratulera till ett lyckat resultat. Samtliga 21 regioner har signerat agendan och ställer sig således bakom det IT-politiska mål som regeringen och riksdagen slagit fast.

Ökad delaktighet och digital service

Men vad innebär det egentligen att bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter?
Enkelt sammanfattat handlar det om att öka delaktigheten så att fler vill och vågar använda digitala tjänster. Tillgång till Internet är naturligtvis en förutsättning för detta vilket gör att bredbandet lyfts fram som en essentiell fråga. En lika central del är också att öka och förbättra den digitala servicen i samhället. Det ska vara säkert, enkelt och lättillgängligt att använda de digitala tjänsterna.

Digitalisering en ambivalent process

digiPlant har som en del i digital agendas arbete för att öka kunskapen och kännedomen bland offentliga verksamheter bjudits in att föreläsa om möjligheterna med digitala tjänster. För många verksamheter är det en ambivalent process; några driver digitaliseringen framåt medan andra känner ett större motstånd och upplever att förändringen är något av ett tvång.

Kan man digitalisera allt?

Frågor som ofta väcks är om man verkligen kan överföra all pappersbaserad administration till digitala blanketter och vad det innebär det för verksamheter och användare? Hur gör man en övergång till digitala tjänster så smidig som möjligt och vad vinner man egentligen på det?

Våra erfarenheter och svar på dessa frågor har vi utvecklat i vår serie Det digitala kansliet. Har du inte redan läst den så hittar du första delen här.


Taggar  detdigitalakansliet digitalagenda digitalisering sbsmanager

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

Google Hummingbird – fokus på kvalitet och användare

I slutet av förra året presenterade Google sin senaste uppdatering Hummingbird. Förväntningar och farhågor diskuterades flitigt i SEO-sammanhang, men vad har förändringarna med några månader i backspegeln resulterat i?

Kortfattat kan syftet med Hummingbird beskrivas som en åtgärd för att öka kvaliteten på innehållet på webben. Oseriösa metoder för att få trafik till sina sidor ska elimineras och det som är av hög kvalitet ska premieras. Förändringarna och åtgärderna är relativt komplexa rent tekniskt men kort beskrivet handlar det om det om följande:

  • En betydligt större vikt har lagts vid sökfrågor formulerade mer som vanligt tal och språk. Google ska bli bättre på att läsa av vad användaren egentligen letar efter, inte bara gå på de specifika sökorden. Din sökterm ska få Google att tänka ett snäpp längre och ge dig information som du sannolikt kan tänkas söka på som nästa steg.
  • Taggar är inte lika viktiga. De har under en period rankats som viktiga av Google och man rekommenderasdes att se över dem. Med Hummingbirds införande betrakatas de dock inte som lika viktigt längre, Google menar att de klarar av att hantera innehållet bra ändå.
  • Riktlinjerna för länkning har ändrats. Att köpa länkningar ska kosta mer än det smakar och länkningar som Google inte betraktar som “naturliga” ska försämra sökmotorplaceringen. På samma sätt ska Google belöna länkningar som görs manuellt och som är ett resultat av att folk faktiskt gillar det de länkar.

Kvalitet i fokus

För dig som arbetar med webbinnehåll är rådet alltså att fokusera på kvalitet. Fundera över hur din målgrupp tänker och vilka frågor de ställer i sökmotorerna. Ett bra innehåll ökar chanserna att hittas av sökmotorerna (och alltså dina besökare) och ett riktigt bra innehåll har definitivt bättre chanser att spridas och få naturliga länkar.

Innehållet allt viktigare

Med dessa förändringar som ett faktum är det inte direkt förvånande att innehållsmarknadsföringen ökar i popularitet och att redaktionellt innehåll tagit ett rejält kliv upp på listan över viktiga insatser. Idag används det av 74 procent av svenska annonsörer men enligt en undersökning som gjorts av Novus planerar ytterligare 18 procent att börja arbeta aktivt med det under 2014.


Vill du veta mer om hur du kan arbeta strategiskt med ditt webbinnehåll eller hur din webbplats uppfattas av sökmotorerna? Kontakta oss så berättar vi mer!


Taggar  google hummingbird innehallsmarknadsforing seo webb

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

Ledande ansökningssystem snart i ny version

Ledande ansökningssystem snart i ny version

Ny tillgänglighet och kvalitet i vårt digitala ansökningssystemet SBS Manager™. Följ utvecklingen av nya versionen, SBS Manager™ 3.5, full av förbättringar.

Utvecklingen av SBS Manager™ 3.5 kommer dels från våra kunders önskemål, dels från vår ambition att ständigt förbättra och ta vara på nya tekniska möjligheter. Förbättringarna är många, här är några av de största:

  • Smartare gränssnitt anpassat för surfplattor och smartmobiler
  • Bredare stöd för externa bedömare
  • Effektivare sökmotor med bland annat tydligare urval och högre hastighet
  • Tydligare Min sida med inbyggda supportytor för sökande
  • Utökat språkstöd i administrationen
  • Stora prestandaförbättringar
  • Effektivare funktionalitet
  • Utökat stöd för händelsespårning och notifieringar
  • Bredare stöd för nya webbläsare

Ansökningshantering på resande fot

Du kan arbeta med ansökningar var du än är. I gränssnittet för surfplattor (som iPad) och smartmobiler har du alla relevanta funktioner tillgängliga på ett tydligt sätt.

Bedöm ansökningar ännu effektivare

Anpassade vyer för externa bedömare gör det enkelt för dem att jämföra ansökningar. I och med det krävs ingen djupare förståelse för ansökningssystemet och inga långa vägar för att hitta rätt ansökningar. Det finns också möjlighet att ange huvud- och bigranskare på ansökningar och direkt se när en bedömning är klar. För er del blir inhämtningen av extern kunskap betydligt smidigare och effektivare.

Sök fram ansökningar mer flexibelt

Sök fram ansökningar snabbare, stabilare och med tydligare val. Sökmotorn, hjärtat i SBS Manager™, har förfinats. Fler områden i ansökningarna har gjorts sökbara och gör ansökningshanteringen än mer flexibel.

Rätt hjälp för sökande

Helt nytt supportformulär för sökande på Min sida. Det smarta supportformuläret skickar med flera aspekter som kan spela roll för svaret till supporten utan att den sökande behöver besvara några tekniska frågor.

Ansökningssystem med flerspråksstöd

Systemet erbjuder språkanpassning på individnivå. Nu finns hela administrationen på engelska och svenska. Systemet är redo att översättas till ytterligare språk när det önskas.

Stora prestandaförbättringar

Hela ansökningssystemet har setts över och gjorts ännu snabbare. Flera designförändringar bidrar också till snabbare åtkomst till ansökningar och rätt information.

Matchande nyckelord och effektivare administration

En mängd små åtgärder har gjorts som på det stora hela gör administrationen ännu effektivare. En förbättring värd att nämna är möjligheten till nyckelordsmatchning för att hitta lämplig bedömare.

Smart kommunikation med händelsspårning och notifieringar

I nya versionen finns möjlighet att spåra olika händelser och utifrån dem skapa skräddarsydda notifieringar och automatiska åtgärder. Ett exempel är att automatiskt anpassa rättigheter till ett ärende då det delegeras till en annan person. Ett annat exempel är att kunna skicka ut e-post när en period stängs, när en ansökan tilldelats dig eller när det finns nya dokument och uppgifter på skrivbordet.

Fler webbläsare med hög säkerhet

Många verksamhetskritiska uppgifter och funktioner hanteras i SBS Manager™. Säkerhetskraven i alla led i systemet är därför höga. I och med version 3.5 utökas kompabiliteten för ännu fler webbläsare. Vi testar och anpassar systemet kontinuerligt för att fungera enligt rådande standard och med nya webbläsare.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Digital delaktighet från ett nytt perspektiv

Digital delaktighet från ett nytt perspektiv

Det är intressant att lyfta blicken och se hur andra löser problem i sin omgivning. Vi såg en inspirerande film om en man som ökar den digitala delaktigheten på ett effektivt och hållbart sätt.

“Internet ska vara en rättighet”

— Digitalt utanförskap är den nya analfabetismen. Internet ska inte vara en lyx det ska vara en rättighet eftersom det är grundläggande för social delaktighet i vår tid. Så säger Aleph Molinari, ekonom som arbetar med att öka den digitala delaktigheten i Mexico. Utifrån en noggrann analys av ett områdes behov sätter han upp utbildningscentra där alla i området, treåringar och pensionärer, lär sig hantera en dator och använda internet och vanliga officeprogram.

“What moves technology is human energy”

Aleph Molinaris drivkraft är att förändra världen. Han säger att teknik i sig själv inte kommer rädda världen, det behövs människor till det. Han träffar oss med orden: What moves technology is human energy. Vi har, efter 15 års erfarenhet i internetbranschen, hela tiden sett hur mänsklig energi, vår och branschkollegornas, drivit tekniken framåt. Vår egen fabrik drivs fortfarande av samma energi till att ständigt revolutionera med bättre lösningarna än vad många tror är möjligt.

Här kan du se hela Aleph Molinaris presentation (10 minuter) om digital delaktighet från TED Talks.


Taggar  digitalisering internet

SEO och webbplats med resultat över förväntan

SEO och webbplats med resultat över förväntan

Mellby Garages marknadschef, Fredrik Sahlberg, om dubblering i antal offertförfrågningar och varför de valt digiPlant som webbplatsleverantör och SEO-konsult.

Vad ville ni få ut av att gå till digiPlant?

— Vårt val av digiPlant handlade framförallt om att vi ville ha en hemsida som var trovärdig, snyggt upplagd och väl uppbyggd tillsammans med den andra kunskapen som digiPlant besitter. Ni är en helhetsleverantör för SEO, funktioner på hemsidan, utformning av hemsida, design, webbshop, ja, allt som har med webben att göra. Satsningar på SEO var inte vårt huvudsakliga behov. Vi låg bra till och behövde fortsätta behålla den positionen men framförallt behövde vi en ny hemsida. Vi hade tittat på lösningar som ni gjort för banker och andra som kändes trovärdiga. Det och att få helhetskonceptet var viktigt, berättar Fredrik.

Vilka förväntningar hade ni på resultatet av SEO-arbetet efter digiPlant?

— Vi hade höga förväntningar, eller rättare sagt, höga krav. Vi skulle behålla de toppnoteringar vi hade plus att vi ville förbättra andra sökord och kategorier där vi ville äga uttryck. Det är så viktigt i vår bransch att vi ligger topplistade. Och det har gått bra…

Fredrik låter hemlighetsfull, det låter som att det finns mer att berätta om det positiva resultatet.

Kan du ge något exempel på ett lyckat resultat? Vilken plats ligger ni på och äger ni något uttryck?

— Vi låg högt upp redan. Vi ligger (i skrivande stund red. anm.) överst med “garage”. Där har vi tidigare hoppat en del men senaste året har vi legat etta i stort sett hela tiden, ja, vi ligger konstant etta vad jag kan se. Även med kombinationer av flera sökord ligger vi konstant etta. Om du söker på alla varianter och kombinationer med våra sökuttryck och tittar var vi hamnar i sökresultatet så slår vi våra konkurrenter med hästlängder sammantaget. Dessutom äger vi ett mycket viktigt uttryck för oss i Norge helt och hållet, säger Fredrik nöjt.

Vad trodde ni att det skulle betyda för er som bolag?

— Vi trodde att det skulle betyda att vi kunde behålla det besökarantalet vi hade. Vår tanke var att bli mycket bättre på att förvalta det höga besökarantalet. Men det blev så att vi ökade enormt mycket.

Så är vi framme vid den kritiska frågan: Vad har förbättringarna betytt för er försäljning?

— Vi dubblade vårt besökarantal vilket har gjort att vår förfrågningsstatistik sköt i höjden. Vi har hittills i år offererat nästan dubbelt så många som vi offererade hela förra året. Det blev lite chockartat nästan. Eller inte bara nästan, vi har jobbat som f-n för att hinna med!

Vårt ego får en boost men i nästa andetag drar Fredrik ner oss på jorden igen.

— Nu får jag det att låta som att allt detta är er förtjänst va? Det är väl bra, skojar Fredrik.

Så blir han allvarlig igen och säger:

— Nä, det ni har gjort med hemsidan och SEO:n är förstås en stor bidragande orsak till detta. Vi har kunnat kapa marknadsföringskostnader väldigt mycket i och med resultatet med hemsidan och SEO:n, och ändå får vi många fler förfrågningar än tidigare. Vi har på vår sida vässat vårt erbjudande mot kund och ändrat hela vår försäljningsprocess, ökat vår kundkontakt och hela kontaktytan mot våra kunder. Vi har dessutom lanserat en del helt nya produkter på marknaden. Hela denna förändring har gett ett mycket gott resultat och vår välfungerande och välbesökta hemsida har hjälpt oss enormt att sprida denna information och nyheter.

Hur har du upplevt digiPlant som leverantör?

— Det har fungerat väldigt bra. Jag tycker att det har funnits en bra lyhördhet; att ni faktiskt förstår er på och sätter er in i kundens bransch. Ni har förstått oss väldigt bra; vad vi vill åstadkomma, vilken attityd vi vill ha gentemot våra kunder och vilken typ av marknadsplats vi vill vara. Jag tycker vi har fått bra hjälp av er kunskap också. Man stöter på många som ringer och vill sälja tjänster inom SEO och hemsida och allt runt den digitala världen; där har digiPlant fungerat bra som bollplank.

Har det dykt upp problem under projektets gång? Hur har det gått att lösa dem?

— Vi blev straffade av Google i Norge vilket kostade oss lång tid där vi inte låg i topp. Vi låg på 16:e sidan och kunde inte fatta vad som hänt. Vår norska domänleverantör hade kastat om adresserna för många gånger*. Det var olyckligt att Alex (som kontaktperson red. anm.) inte var i Sverige när det gjordes. Jag kunde känna frustration över att det inte gick att lösa direkt. Men sen fick vi förstå hur komplext Google är och av er fick jag hela tiden rapporter och återkopplingar. Det kändes som att ni gjorde allt ni kunde.

Skulle du rekommendera digiPlants som konsulter inom SEO och webbstrategi till andra?

— Definitivt. Det gör jag redan, säger Fredrik övertygat och lägger till: Så ofta jag kan. Det är bara att titta på det resultat vi har haft och berätta om det så är det respektingivande. Samarbetsmässigt brukar jag också alltid rekommendera er och berätta att det har varit lätt att förstå sig på varandra. Ni är ingen stor Stockholmsbyrå, säger han och skrattar. Nä, men jag tror att ni har en fördel i att inte vara så “stora” i attityden men tittar man på det ni gjort så är det stora uppdrag. Er attityd är väldigt härlig och ert bemötande är enkelt.

Behöver du nytt garage? Kolla in mellbygarage.se
Behöver du en ny, lönsam webbplats eller hjälp med SEO-strategier? Maila Alexander Törnqvist.

*Mellby Garage introducerade ett helt nytt domännamn i Norge. Det är mycket viktigt att ompekningar i sådana lägen sker på rätt sätt för SEO:ns skull. Det tar tid att arbeta sig upp till en förstaplats med en helt ny domän och det jobbade vi hårt med tills det lyckades.


Taggar  google intervju mellby seo webbplats

digiPlant föreläser på Swedbanks stiftelseträff

digiPlant föreläser på Swedbanks stiftelseträff

Som en av tre föreläsare har digiPlant fått äran att delta på Swedbanks stiftelseträff som går av stapeln i Malmö den 21 november.

Under en eftermiddag med fokus på stiftelser har vi fått äran att stå för en av programpunkterna. Under temat Digital stiftelserevolution ser vi med spänning fram emot att få berätta om hur vi ser att traditionellt papperstyngda verksamheter kan effektiviseras med en digitalisering så till den grad att vi vågar kalla det revolutionerande.

– Det ska bli väldigt roligt att få föreläsa i ett sådant här sammanhang med en större åhörarskara än vad vi vanligen möter. Det är ett nischat ämne, men målgruppen är sammansatt på ett bra sätt och jag tror det kan intressera de flesta, säger Alexander Törnqvist.

Du som inte deltar på Stiftelseträffen men ändå vill veta hur en digitalisering kan revolutionera din verksamhet är naturligtvis välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.

Taggar  ansokningssystem digitalisering forelasning sbsmanager swedbank

Kontoret växer 
med en projektkoordinator

Kontoret växer
med en projektkoordinator

Nu börjar det bli trångt på skohyllan och fullt runt matbordet. Idag välkomnar vi Peter Runesson, vår nya projektkoordinator som kommer ha full kontroll på våra allt fler och större projekt.

Peter kommer senast från Värmevärden där han jobbat som teamledare. Innan dess var han IT-ekonom och teamledare på Fortum. 

Vi ser fram emot att få ta del av Peters erfarenhet av produktionsledning och komplexa IT-projekt. Du som kund kommer märka att Peter tagit plats hos oss genom tydligare kommunikation och god projektstyrning.  

Så här säger Peter själv om vilken skillnad han vill göra på digiPlant och för dig som kund:

– Internt vill jag vara drivande i arbetet med att säkerställa dokumentationen av våra egna processer och även säkerställa att vi har en god projektdokumentation att luta oss tillbaka på. Ur ett kundperspektiv vill jag vara den självklara kontaktytan. Dels när det gäller pågående projekt, men även när implementationsfasen är slutförd och man går över i en förvaltningsfas där fokus ligger mer på vidareutveckling och mervärden.

Varmt välkommen, Peter Runesson!

Taggar  tillvaxt

SEO svårare efter Googles uppdatering

Google har drastiskt försvårat användandet av webbanalysverktyg för att kartlägga sökorden som leder till din webbplats.

Redan 2011 införde Google krypterad sökordsdata för inloggade användare för att värna om integriteten. Nu har de stängt dörren helt och det är inte längre möjligt att med vanliga webbanalysverktyg se vilka sökord dina besökare använt för att komma till din webbplats. Hela 95 procent av sökorden anges nu som “Not provided” och de resterande fem procenten som fortfarande syns kommer från andra sökkällor än Google.

Nya metoder för tillförlitliga analyser

Vad innebär då detta för din SEO? Det blir naturligtvis betydligt mer avancerat och krävande att göra en bra analys och få fram ett tillförlitligt resultat. Man kommer inte enbart att kunna använda sig av enstaka källor som exempelvis Google Analytics utan måste söka djupare, bredare och koppla ihop resultaten från flera källor.

Landningssidor och sökordsranking viktigt

Istället för att fokusera på sökorden kommer landningssidorna som dina besökare hamnar på att vara viktigare i analysen. De kan berätta en del om vad besökarna söker på och är intresserade av. Likaså blir sökordsrankingen för dina nyckelord en viktig pusselbit för helheltsbilden.

Bättre verktyg och hög kunskap

Blir SEO nu ett omöjligt uppdrag för gemene man? Vi skulle inte säga omöjligt, men det kräver goda kunskaper om sökbeteenden och bättre verktyg för att kunna läsa av och dra slutsatser av den statistik som finns.

Vill du veta med om du hur du kan anpassa din SEO till de nya förutsättningarna eller få hjälp med att göra en webbanalys? Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer.


Taggar  google seo sokmotor webb

Vi har en vinnande retoriker på kontoret

Det är inte utan stolthet som vi numera kan presentera kontorets Klara Härgestam som en vinnare i retorik. Häromveckan kammade hon nämligen hem förstapriset i en av Sveriges största retoriktävlingar.

Klara är som bekant något av en kommunikationsexpert och kan konsten att formulera sig väl i både tal och skrift. Nyligen inbjöds hon att vara med i retoriktävlingen “Rhetoric Slam” i Stockholm där bland andra riksdagsledamoten Maria Abrahamsson sitter i juryn. Resultatet? Stående ovationer och full poängpott för Klara som knep förstaplatsen. 

Vi är naturligtvis väldigt glada över att få ta del av Klaras förmågor här på kontoret. Bra webbretorik är oerhört effektivt och med rätt ord kan ditt budskap få fler läsare, nå längre och stärka ert varumärke.

Vill du också dra nytta av hennes kunskaper? Tveka inte att kontakta oss, eller varför inte  börja med att läsa hennes skrivskola för webben –  Premium webbtexter.

Taggar  skrivande webb webbtext

Höj kvaliteten med digitalt ansökningssystem

Höj kvaliteten med digitalt ansökningssystem

Nära 100 procent kompletta ansökningar med relevant innehåll – det är mer än vad många trodde var möjligt. Kvalitetssäkringen som följer en digital ansökningsprocess är en av de stora fördelarna som värderas högst av de som gjort resan.

Ett av de tidskrävande momenten i manuell ansökningshantering är att behandla ofullständiga eller felaktiga ansökningar. Att gå igenom ansökningarna, skicka tillbaka de som behöver kompletteras och invänta returen för en ny genomgång kräver både tid och extraarbete. För många har denna punkt varit en av de viktigaste att lösa och kommit att bli en av de största vinsterna med digitaliseringen.

Registeruppslag i realtid

Genom tydliga och specifika kravställningar kan varje verksamhet själv styra vilken information som ska samlas in och på vilket sätt svaren ska redovisas. Ett förarbete som väl gjort lönar sig både i tid och arbetsinsats. En första sortering av sökande kan till exempel finnas vid ansökans start med hjälp av registeruppslag i realtid. Ofta finns krav på exempelvis boendeort eller åldersspann och med en enkel koppling till folkbokföringen möjliggörs en direkt koll som låter den sökande veta om han eller hon är berättigad att söka. Adressuppgifter kan på detta sätt också hämtas in per automatik, liksom att personuppgifterna kan säkerställas.

Tydliga instruktioner och automatisk guidning

Tydliga instruktioner och ett system som automatiskt guidar den sökande rätt och därtill ett erfaret supportteam gör det enkelt att ansöka digitalt. En kunnig support kan, utöver att hjälpa de sökande till korrekta ansökningar, också kartlägga var det eventuellt finns behov av en förädling i ansökningsprocessen. Det leder till en cirkulär process som hela tiden gör ansökningsförfarandet smidigare och effektivare, både för den sökande och den som hanterar ansökningarna.  


Är din verksamhet redo för att prata digitala möjligheter? Kontakta oss så berättar vi mer om hur SBS Manager™ kan effektivisera er ärendehantering.

Taggar  ansokningssystem digitalisering sbsmanager

Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond digitaliseras

Det är med glädje vi får hälsa ytterligare två stiftelser välkomna till den digitala världen. Näst ut att använda SBS Manager™ är Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond.

Under augusti respektive september månad öppnar Kronprinsessparets stiftelse och Drottning Silvias Jubileumsfond sina digitala ansökningsflöden för första gången. Vi på digiPlant är naturligtvis glada över uppdraget att få digitalisera processen med vårt ansökningssystem SBS Manager™ och vågar utlova en effektiv och trygg ärendehantering.

Barnfrämjande bidrag via digitala vägar

Kronprinsessparets stiftelse bildades till Kronprinsessparets bröllop 2010 och ska främja barn och ungdomar i Sverige med syfte att motverka utanförskap och främja god hälsa. Stiftelsen Drottning Silvias Jubileumsfond bildades i samband med H.M. Drottningens 50-årsdag och ger bidrag till forskning om barn och funktionshinder.

Vi tackar för de hedersamma uppdragen och hälsar varmt välkommen till digiPlant. 

Läs mer om ansökningssystemet SBS Manager

Taggar  ansokningssystem digitalisering drottningsilviasjubileumsfond kronprinsessparetsstiftelse sbsmanager

SEO har förändrats - har du hängt med?

SEO har förändrats - har du hängt med?

Hösten är här och vi vill påminna om det viktigaste för en lönsam webbnärvaro - se över SEO:n. I februari skrev vi hur SEO förändrats inför 2013. Har du hängt med?

Fyra områden är särskilt viktiga för att sökmotoroptimera med det senaste och få en bra placering i Google år 2013.

1. Sökordsportföljen - din skatt

Har du gjort analysen och tagit fram en sökordsportfölj med fler än ett uttryck? Människor söker sällan på ett ord, de använder fraser. Till exempel söker väldigt få på “bil” när de vill köpa en begagnad familjebil. De söker snarare på “köp begagnad kombi”. Du behöver utöka din sökordsportfölj med flera tänkbara fraser som din målgrupp söker på. Men skjut inte för brett. Det kan skada din trovärdighet om din webbplats pratar för mycket om flera olika ämnen.

2. Lös problem med innehållsmarknadsföring

Hur många blogginlägg, hur-guider, white papers, infografik, onlinepresentationer och filmer har ni spridit hittills i år? Allt innehåll ni kan producera som löser era kunders problem är guld värt i er sökmotoroptimering. Varje företag sitter på mycket samlad kunskap och erfarenhet inom sitt ämne men det är bara de som omvandlar det till webbinnehåll som lyckas väl med SEO:n. Se till att ni tar er tid med rätt person hos er, eller anlitar extern kompetens, för att producera det innehåll som etablerar er effektivast på webben.

3. Sprid och dela med kvalitet

Det spelar roll var ert innehåll syns. Att vara bjuden på rätt fest kan öppna dörrar till värdefulla kontakter. Att få sitt innehåll publicerat på rätt webbplats öppnar digitala dörrar till värdefulla kontakter. Försök nå ut med innehåll till betrodda forum, nättidningar eller andra auktoriteter för er bransch.

4. Distribuera och marknadsför i rätt sociala medier

Det är enkelt att gå med i ett gäng sociala nätverk men det kräver kunskap och engagemang för att skapa fler affärer med sociala medier. Välj det eller de nätverk där flest av era potentiella kunder finns och där de är mottagliga för ert budskap.

Taggar  google innehallsmarknadsforing seo socialamedier sökmotoroptimering

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

Fredagstipset: Lär dig ett nytt språk med rätt app

När tänkte du senast att du vill lära dig ett nytt språk? Kanske är det särskilt aktuellt efter semestern. Vi tipsar om roande och effektiva språkverktyg för iOS och Android.

Att lära sig ett nytt språk gynnar inte bara semesterresornas restaurangbesök. Det är nyttig hjärngympa som utvecklar din förmåga att tänka kreativt och lösa problem. Framförallt är det en trevlig avkoppling från det du vanligtvis ägnar tankarna åt. Varför inte sätta igång till helgen? Här tipsar vi om några olika språkappar.

  • Duolingo är en gratis app tillgänglig för iPhone, iPad och Androidenheter. Välj mellan spanska, engelska, franska, tyska, portugisiska eller italienska. Duolingo sägs vara effektivare än universitetsstudier när det gäller hur snabbt du utvecklar dina språkkunskaper.

  • Babbel kostar mellan 52-95 kr/månad men har fler språk att välja mellan. Det finns för alla mobila enheter. Med Babbel kan du välja att lära dig från grunden eller bara fräscha upp skoltyskan.

  • 24/7 Tutor finns som gratisversion och en mer komplett betalversion i Appstore. Verktyget har en app för att lära sig fraser och en annan för ordförråd, båda kostar 45 kr/st. 24/7 Tutor finns inte för Androidenheter men här kan du välja att lära dig språk som kinesiska eller japanska.

Nu är du bara några klick bort från att lära dig det språk du alltid velat och hålla hjärnan i toppform under hösten.

Bonne chance! ¡Buena suerte! Good luck!

Taggar  effektivitet fredagstipset internet mobil semester tips webb

Smartphones 
kan lösa inloggningsproblem

Smartphones
kan lösa inloggningsproblem

Problem med knäckta lösenord och ökad supporttid som följd av komplicerade och bortglömda lösenord ser ut att kunna lösas av smarta mobiler.

Vi har tidigare skrivit om lösenord och hur du bäst säkrar dina konton. Ett av våra tips var att använda sig av en tvåstegsprocess med hjälp av mobilen. Nu tycks den lösningen bli allt vanligare och utvecklingstakten av säkerhetssystem för smarttelefoner har ökat rejält, enligt Computer Sweden.

Flera steg möter motstånd

Det vanligaste förfarandet för tvåstegsautentisering är i dagsläget att en person loggar in med ett lösenord och får unika pinkoder skickade till sin telefon. När pinkoden sedan skrivs in sker inloggningen. En bra lösning säkerhetsmässigt som dock tagits emot med tveksamhet av konsumenter som tycker att det verkar krångligt.

Utprovning pågår

Snabbare och smidigare metoder står därför högt på listan över efterfrågade utvecklingar och det finns flera aktörer som experimenterar och provar prototyper. Bland annat har företaget Authy lanserat en app som ansluter Andriod- och IPhonetelefoner till Appledatorer via Bluetooth och därigenom möjliggör automatisk inloggning på flertalet sidor. Då det fortfarande pågår febril aktivitet i utvecklingsverkstaden kan man nog anta att den ultimata lösningen ännu inte är framtagen, men vi gissar och hoppas att det inom kort kommer en enkel, snabb och säker lösning för våra inloggningsuppgifter.

Taggar  losenord sakerhet tips

Så läser vi nyhetsbrev

Så läser vi nyhetsbrev

Rubriker och vänsterspalter lockar till sig våra blickar och vi är inte alls rädda för långa texter och att behöva scrolla. Det visar en eye-trackingstudie som mätt hur vi läser nyhetsbrev.

Det är Apsis och Smarteye som tillsammans låtit ett system som mäter blickriktning och ögonrörelser studera hur människor läser nyhetsbrev. Testpersonerna som deltog i studien bestod av lika många kvinnor som män, alla i 35-årsåldern. Instruktionerna som gavs bestod endast av uppmaningen att öppna breven och därefter skötte kameran resten. Tolv olika nyhetsbrev användes och analyserades.

Rubriker intresserar

Det nyhetsbrev som fick längst lästid var förhållandevis långt och med många tydliga rubriker. Rubrikerna visade sig vara det som lockade ögonen mest och tillägnades hela 71 procent av tiden. Längden var heller inget problem, 64 procent av tiden lades på material som låg i delar som man behövde scrolla till. Det aktuella nyhetsbrevet hade bildsatt texten med ansikten vilket visade sig väcka ögats uppmärksamhet, något vi även skrivit om tidigare.

Vänsterspalten vinner 

Generellt konstaterades att motståndet mot att scrolla var mindre än väntat men det är ändå viktigt att skapa ett intressant innehåll som lockar till läsning och som håller intresset uppe. Tydliga rubriker är A och O för att väcka och behålla läsarens intresse. Värt att nämna är också att vänsterspalten fick betydligt mer uppmärksamhet än högerspalten; hela 80 procent mer lästid. Kvinnor visade sig också vara benägna att lägga mer tid på breven och den sammantagna snittiden som vi lägger på ett nyhetsbrev landade på 11 sekunder.

Källa: "Vad tittar vi på egentligen?" från apsis.se

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev redaktorskap webbtext

Tio år med Conventum firas med ny webbplats

Tio år med Conventum firas med ny webbplats

Efter tio år tillsammans räknar vi Conventum som en av våra trognaste kunder. Just nu bygger vi femte generationens webbplats med stort fokus på kundservice, tillgänglighet och ännu tydligare målgruppsindelning.

Sedan 2003 har vi haft nöjet att jobba med Conventum och har under dessa tio år regelbundet uppgraderat och förnyat deras webbplats. I takt med att Conventum vuxit och utökat sin verksamhet har detta också återspeglats på webben. I det pågående uppdraget jobbar vi för att ytterligare höja servicenivån för besökaren.

Sökbart och synligt

Snabba och smidiga sökfunktioner samt tydlig och lättnavigerad layout ska göra det så enkelt som möjligt för besökarna att hitta rätt information på kortast möjliga tid. Webbplatsen kommer också ännu mer fokuserat anpassas till två olika kategorier av användare – arrangörer och evenemangsbesökare. På så vis optimeras matchningen av innehållet med det besökaren letar efter.

Mobilanpassning och ny form

Webbplasten är med hjälp av responsiv design även mobilanpassad för att fungera lika bra i telefonen som på storskärmen. Vi tillför dessutom ett nytt uppdaterat formspråk för hela webbplatsen som kommer att gå i enlighet med Conventums strävan mot maximal service och tillgänglighet.

Vi tackar för tio spännande år och för förtroendet att återigen uppdatera conventum.se!

Taggar  conventum mobilanpassning responsiv webbdesign webbplats

 Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar dubbelt

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta uppgraderar till senaste versionen av vårt webbpubliceringsverktyg Alter Server® och ansökningssystemet SBS Manager™.

Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är vår trogna kund som under flera år använt en tidig Alter Server® och första generationens SBS Manager™. Nu uppgraderar de till senaste versionen webbpubliceringsverktyg och ansökningssystem och får bland annat:

  • effektivare innehållshantering med taggar och automatiskt omskalade bilder.
  • ett webbpubliceringsverktyg med sökmotoroptimering och tillgänglighet enligt dagens standarder.
  • ett ändamålsenligt gränssnitt för ansökningshanteringen i SBS Manager™.
  • närmre till alla funktioner för ansökningshantering tack vare en flexibel sökmotor.
  • smidigare vägar för att hitta rätt bland stora mängder ansökningar.

Vi säger tack för det fortsatta förtroendet!

Taggar  alterserver effektivitet sbsmanager sparbanksstiftelsenfof verksamhetsstod

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

E-postlänkar spärras i nyhetsbrev

Det har länge rått oenighet kring mailto-länkar. Nu tycks skeptikerna ha fått rätt. Länkarna har börjat klassas som säkerhetsrisker och vissa e-postklienter har spärrat funktionen helt.

Att lägga med en mailto-länk, det vill säga en länk innehållande en e-postadress, är ett vanligt sätt att erbjuda mottagare av nyhetsbrev en svarsmöjlighet. Låter smidigt och enkelt men har visat sig ha flera baksidor. Vissa e-postklienter såsom Outlook (tidigare Hotmail) har nämligen spärrat funktionen med hänvisning till säkerhetsrisker. Adresser som inte syns drar igång varningsklockorna i systemet och mätningar har också visat att folk i allmänhet tenderar att misstro dolda adresser i länkar.

Kontaktformulär är att föredra

Att kringgå problemet genom att skriva ut e-postadressen i länkningen har visat sig vara lönslöst rent tekniskt. För även om mottagaren ser din adress slår systemet på spärren ändå. Lösningen? Helt enkelt att lägga ner lite mer tid på ett kontaktformulär eller en hänvisning till en kontaktsida. Lite extra jobb för både dig och din mottagare, men bättre än ett varningsmeddelande och ett garanterat uteblivet svar. Dessutom med möjlighet till mätbarhet, till skillnad från e-postlänken. 

Taggar  e-post e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Fredagstipset: Sköna sommarappar för semestern

Fredagstipset: Sköna sommarappar för semestern

Vi gissar att det är fler som ser fram emot soliga dagar och sköna kvällar med grillen som sällskap. Dagens tips är därför ett gäng smarta sommarappar som kan göra din semester ännu lite bättre.

1. Grillat är godast

Appar i köket har blivit poppis och det finns många sådana som lagt fokus på just grillsäsongen. Bland annat har Ica och Scan slagit sig samman och tagit fram Grillfest – inspiration från ICA och SCAN. Appen innehåller en mängd tips för grillen och guidar dig genom råvaror och recept. För en mer avslappnad grilltaktik kan vi dessutom tipsa om appen MultiTimer från Lithells. Genom att knappa in vad du lägger på grillen, hur tjocka bitar det är och hur välstekt du vill ha det räknar appen ut hur länge du kan luta dig tillbaka innan det är dags att vända eller plocka av steken.

2. Myggfritt med mobilen

Myggljus och sprayer är välbeprövade metoder men vore det ändå inte skönt med något kemikaliefritt? Appen Anti Mosquito är en myggavstötare som med hjälp av ultraljud håller mygg och andra insekter borta. Programmet har tre olika lägen som fungerar olika beroende på vilket myggsort som finns i området. 

3. Håll koll på brännan

När solen väl dyker upp kan det vara lockande att vilja få så mycket av den som möjligt. Vi behöver inte rada upp riskerna här men vill ändå påminna om att en grillkväll efter alltför mycket sol kan bli en trött och svidande upplevelse. För att få koll på hur mycket du kan njuta av solen utan att bränna dig kan appen Min soltid vara en bra hjälp. Den beräknar hur länge du kan vara i solen utan att bli röd utifrån var du är, tid på dagen och hur känslig du är för sol. Den innehåller också solråd och kan visa på UV-index för olika platser.

Taggar  applikationer fredagstipset semester

 Digitalisering – en konkurrens- och servicefaktor

Digitalisering – en konkurrens- och servicefaktor

Utvecklingen av digitala system går snabbt. Lika snabbt ökar användningsområdena och antalet verksamheter som går från papper till modern teknik. Vi har låtit vår VD Alexander Törnqvist visionera om framtiden och det digitala läget om fem år.

Hur digitala kommer vi att vara inom fem år?

– Om fem år kommer sannolikt en majoritet av stiftelserna vara digitala. De administrativa processerna kommer generellt att ha digitaliserats i mycket större omfattning och vi kommer se mer av integrerade kommunikationsytor. Flexibiliteten växer och man kan själv välja vilken plattform man vill kommunicera genom såsom olika sociala kanaler eller liknande. Mycket av kommunikationen kommer att skötas digitalt. Likaså kommer säkerheten att ha förbättrats och förenklats. Vi kommer nog se betydligt enklare lösningar för personidentifiering, vilket underlättar för bland annat ansökningsbedömningar och ett 100-procentigt säkerställande av identiteten utan komplicerade installationer. Säkerheten är hög redan i dag, men de system som hänger med i utvecklingen är på gång att bli betydligt smidigare och smartare.

Hur tror du att användarna kommer att se på ökad digitalisering?

– Det pågår en ganska tydlig förändring i hur användarna tar emot nya arbetsmetoder. Traditionen som håller utvecklingen tillbaka minskar hela tiden motståndet och tröskeln för digitalisering kommer definitivt att vara lägre om några år. Generellt kommer vi att ha högre förtroende för digital säkerhet och våga lita på att det är både tryggt och användarvänligt. Den upplevda innovationstakten kommer att minska, även om innovationen fortsätter i samma tempo. Detta tack vare att kompetensen höjs och användarna blir mer mogna.

Att användandet av mobila enheter ökat ser vi redan nu och jag tror att det kommer att öka markant även framåt. Det upplever många som en stor fördel. Jag tror inte att vi kommer att vara lika platsbundna till en dator, utan kan använda olika enheter för att göra olika saker. Många fler moment kan mer naturligt göras via exempelvis en mobiltelefon.

Hur kommer digitaliseringen påverka verksamheterna?

Många kansliverksamheter kommer att ta ny form. Viss administration måste fortfarande göras men den kommer att skötas på andra sätt än de traditionella manuella. Den kommer helt säkert vara effektivare och tiden kommer att läggas på mer relevanta uppgifter. Datorvanan kommer att vara högre och systemen utvecklas hela tiden till att bli mer pedagogiska. Integrationen mellan system kommer att vara bättre och vi kan koppla ihop oss på effektiva sätt. Vi är redan nu på god väg åt det hållet.

Vad kan man förvänta sig av systemen om fem år? Och hur ska man planera för framtidens digitalisering?

Det kommer att krävas mindre bakåtkompabilitet, det vill säga att stödet för pappersbaserade flöden kan minskas naturligt. Idag finns ofta digitala och analoga flöden parallellt vilket gör att de digitala lösningarna anpassas lite efter befintliga arbetsmetoder. Detta är i mångt och mycket en förtroendefråga. Effektivare och mer anpassade lösningar utvecklas i takt med att man övergår mer till de digitala flödena, men många har tidigare velat se en stegvis övergång. Även om man idag vill starta digitaliseringen i mindre skala och prova sig fram är det bra att förbereda sig för en mer omfattande lösning framåt. Då är det viktigt att man väljer en leverantör som inte bara jobbar småskaligt, utan också kan visa på större lösningar och som också håller sig à jour med den snabba utvecklingstakten.

Kommer man klara sig utan digitala lösningar om fem år?

Nej. Det är en konkurrens- och servicefaktor, man kommer sannolikt få problem om man inte tar ett steg in i den digitala världen. Logiken som tillförs med den här tekniken är omöjlig att få med mänsklig hand och pappersflöden. Samhället kräver det, kort och gott.

Taggar  ansokningssystem detdigitalakansliet digitalisering sbsmanager

Mobilanpassade webbplatser belönas av Google

Mobilanpassade webbplatser är inte bara användarvänliga. De kommer inom kort också att premieras av Google i sökmotorsammanhang.

iPhone med digiPlant.se i mobilversionFram till nu har det främsta motivet till en bra mobilanpassning varit användarnyttan. Nu kommer dock många få ytterligare en tung anledning att se över sina mobila versioner. Google kommer nämligen inom kort att börja väga in mobilanpassningen i sin ranking och prioritera väl anpassade sajter i sina sökresultat.

Dirigera rätt

Ett vanligt problem som Google nämner är bland annat felaktiga omdirigeringar från vanliga webbplatser till mobilsajter. Ett typexempel skulle kunna vara att www.webbplats.se/blogg länkar till m.webbplats.se. Du landar alltså inte rätt, utan får leta dig fram från en startsida. Googles råd är att försöka skapa så korrekta mobilanpassningar som möjligt för att kunna använda undersidorna och i andra hand hellre länka till den vanliga webbplatsen än till en felaktig mobilversion.

Undvik felmeddelanden

Ett annat problem som tas upp är de 404-sidor som ofta möter besökare som kommer till en icke-mobilanpassad sida. Likaså är det inte ovanligt att inbäddade videos bara går att spela upp från vanliga datorer. Genom att se över dessa punkter och några fler som Google listat ökar du chansen att gynnas av sökmotorerna.

Läs mer om Googles nya justeringar på deras egen blogg eller kontakta oss för att prata mer om mobilanpassningar av webbplatser.


Taggar  google mobil mobilanpassning seo sokmotor webbplats

Sigillet är utfärdat av Syna AB