Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Gör mätbarheten till din lönsamhets bästa vän 2014

Mätbarhet låter bra men siffror kan dölja målet så du går vilse i statistikdjungeln. Ta två enkla steg och mätresultaten blir en guide mot lönsam webbnärvaro.

Första steget är att definiera vad som är värt något för er i allt det ni kan mäta på webben: sociala medier, sökmotoroptimering, konverteringar, nyhetsbrev, webbplatsbesökare med mera. Steg två är att analysera statistiken mot bakgrund av era tydliga mål. Det är först då alla era mätningar kan göra er närvaro på webben till en lyckad affär.

Tydliga mål är grunden

Förutsättningen för ökad lönsamhet är för någon att öka antalet fans på Facebook eller följare på Twitter. För en annan ligger värdet i antalet konverteringar till köp i en webbshop eller antalet registreringar för nyhetsbrevet. Mäter du alla dessa bitar är det en bra grund men du behöver definiera målet med varje bit. Vad är värt mest för att ni ska nå en lönsam webbnärvaro? Se till att ha svar på frågor som dessa:

  • Vad vill vi med vår webbnärvaro?

  • Hur mycket tid kan vi investera i det?

  • Vad är värt något för oss i de olika kanalerna - fans, konverteringar, nya prenumeranter, klick?

  • Var är vi mest/minst lönsamma?

Målet i sikte när du tolkar statistiken

Steg två för att mätresultaten ska göra er lönsamma på webben är att analysera statistiken med målet i sikte. Låt oss säga att statistiken visar att ni är bra på att få besökare till er webbplats men inte lika bra på att väcka engagemang på Twitter. Har du bestämt vad som är värt mest för er och kommit fram till att det är viktigt med webbplatstrafik, då är statistiken från Twitter bara en indikation på att ni satsar på rätt ställe. Om Twitter inte är relevant för er lönsamhet, då är det inte där ni ska satsa. Fortsätt istället jobba med god SEO och att optimera era landningssidor. På det här sättet kan du för varje mätresultat fråga dig: Hur hänger det ihop med våra mål för den kanalen? Sen kan du avgöra om resultatet indikerar att ni behöver ändra något eller att ni är på rätt spår med era prioriteringar i marknadsföringen.

En bra guide mot lönsam webbnärvaro

Följ de här stegen så att du får nytta av det ni satsar på mätbarhet och slipper gå vilse. Använd statistiken som en guide för att uppnå era mål. Kort sagt: Sätt upp mål och analysera statistiken med målen klart i sikte.

Vill du prata med någon om mätbarhet som gör nytta är du välkommen att kontakta oss.


Taggar  e-postmarknadsforing inboundmarketing innehallsmarknadsforing nyhetsbrev seo socialamedier

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB