Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Fredagstipset: Låt bilden göra jobbet

Med lite omsorg kan bilderna på din webbplats bli mer än en dekor. Rätt bild kan göra en stor del av jobbet; fånga läsaren och stärka ditt budskap.

Det finns mycket forskning om hur vi människor uppfattar bilder och hur vi reagerar på olika motiv. Vi vet att olika färger signalerar olika känslor och vi vet också att tre av fyra människor tänker i bilder. Ett bra bildval förstärker ett budskap och skapar nyfikenhet och engagemang. Ett ogenomtänkt och dåligt bildval kan i bästa fall bli meningslös, men riskerar även att bli rent missvisande eller skapa ointresse att gå vidare till den tillhörande texten. 

Vad finns det då för råd kring bildvalet? Här har vi har sammaställt några av de viktigaste och mest grundläggande tipsen som hjälper dig att bildsätta bättre:

Ansikten attraherar

Generellt visar studier att ögat stannar upp vid bilder på ansikten. Ögon attraherar ögon och om vi tittar på en person som tittar på något så tenderar vi också att rikta blicken mot samma föremål. Människor är överlag intressantare än föremål och ger ett mer organiskt och levande intryck. Likaså är avslappnade människor mer behagliga att titta på än stela.

Håll koll på kompositionen

Närbilder är generellt bättre än motiv på långt avstånd. Panoramabilder på miljöer kan vara ett undantag, men överlag gäller regeln ju närmre desto bättre. Beskärningen är också viktig; undvik till exempel att beskära människor vid leder, det ger en ostadig känsla. Se också till att personer är vända med ansiktet inåt texten, det skapar en balans. Ögat stannar ofta 3/4 uppåt i en bild, varför bildens fokus bör hamna där. 

Välj det enkla och välbekanta

Gemene man har visat sig föredra det som är välbekant och inte alltför komplext informationsmässigt. Försök inte förmedla textens hela innehåll i en enda bild utan låt den fungera som en sammanfattning av eller känsla för innehållet. Genom en blick på bilden ska besökaren lockas att vilja veta mer och gå vidare till texten. 

Undvik det uppenbara

Välj gärna ett motiv som har en koppling till innehållet men försök att inte vara övertydlig på ett tråkigt vis. Rubriken och bilden behöver inte säga exakt samma sak utan kan med fördel innehålla ett visst mått av eftertänksamhet och kanske humor.

Placera strategiskt

En bra bild har som sagt en exceptionell förmåga att locka läsare så välj placering med omsorg. Oftast är toppen det bästa stället och det blir en naturlig ingång för besökaren in i din text.

SEO-anpassa 

För att Google och andra sökmotorer ska kunna kategorisera din bild är det viktigt att ge den ett namn. Om inte sökmotorn kan förstå vad bilden föreställer sållas du bort direkt. Så se till att beskriva den med nyckelord som alternativ beskrivning, undvik intetsägande varianter som "En bild" och liknande. 

Taggar  bildsattning fredagstipset redaktorskap tips webb

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB