Vill du skriva webbtexter som skapar lönsamhet med god SEO och vass kommunikation? Häng med på 29 saker att tänka på när du behöver skriva effektivt för webben.
A - Alt-text
Se till att alla bilder har en relevant alt-text.
B - Behovsorienterat
Publicera inte något bara för att du skrivit det, se till att materialet fyller ett behov hos din målgrupp.
C - Cash
Se till att du har en tanke med hur din text kommer skapa lönsamhet i din organisation.
D - Direktlänkar
Länkar du till annat innehåll så skicka besökaren direkt till rätt sida. Han eller hon ska inte behöva leta sig vidare från någon startsida.
E - Enkelt
Du framstår inte som klokare eller bättre för att du väljer svåra ord. Enkelhet når fram.
F - Filer
Tänk noga efter om du behöver en nerladdningsbar fil på sidan för att få ut din information. Ditt budskap är mycket mer tillgängligt och sökbart om du istället publicerar en artikel.
G - Googleoptimerat
Webbtexter måste ta hänsyn till Google och andra sökmotorer för att bli hittade. Se till att du är uppdaterad på senaste SEO:n för webbtexter.
H - Helheten
Det du skriver är ofta del i ett större budskap om din organisation. Ta hänsyn till er stilnivå, era nyckelord, huvudargument och huvudämnen när du skriver så att besökare får en enhetlig bild av er.
I - Inledningar
Låt inte läsaren behöva vänta på att du ska få fram det du vill säga. Visa att du respekterar deras tid genom att ge dem det de söker på en gång.
J - Jätteintressant
Du måste vara intressant för att bli läst, gillad av Google och spridd i sociala medier.
K - Koncist
Skriv det du ska skriva och tvätta texten från onödiga ord. Läsaren ska inte behöva ödsla tid på att läsa ditt “fluff”.
L - Länktexter
Beskriv vad landningssidan handlar om med dina länktexter. Länka inte “här”.
M - Meta-beskrivning
Optimera din meta-beskrivning för Google. Se till att den inte är längre än 160 tecken.
N - Nyckelord
Tänk på vad dina läsare söker på och använd deras ord som nyckelord även om de inte alltid stämmer överens med hur du vill beskriva era produkter eller tjänster.
O - Oegoistiskt
Föreställ dig läsaren med dennes frågor, tidspress, intressen och kunskapsnivå. Skriv till henne eller honom, inte för att briljera som skribent.
P - Personliga pronomen
Använd personliga pronomen, aktiva verb och nutid så ofta du kan. Det ökar läsbarheten och gör det lättare för läsaren att ta till sig ditt budskap.
Q - Quilta
Hängde du med i syslöjden? På samma sätt som du quiltar ett lapptäcke för att allt ska sitta ihop och inte vrida sig fel behöver du kontrollera din text. Bidrar varje del till att uppfylla ditt syfte? Riktar du dig till rätt målgrupp?
R - Rubriker
Använd rätt format för dina rubriker (h1, h2, h3 osv.)
S - Substantivslöseri
Ha aldrig mer än två substantiv efter varandra; då finns risk att texten blir svårläst.
T - Tillgängligt
Din text ska vara tillgänglig för alla i din målgrupp där de vill läsa den. Publicera i alla relevanta kanaler och gör det enkelt att dela texten i sociala medier.
U - Utropstecken
Använd utropstecken sparsamt och ytterst sällan mer än ett i rad. Jag vill säga aldrig, men det finns kanske en tid och en plats även för det. Jag har dock aldrig varit där.
V - Välplanerat
Innan du börjar skriva bestämmer du ditt syfte, din målgrupp och gör nödvändig research för ämnet.
W - Webbilder
Se till att dina bilder är skalade för att visa rätt detalj och sparade i rätt storlek och filformat. Fånga intresset med bilden och glöm inte alt-texten.
X - X-referenser
Ha koll på vilket sammanhang din artikel finns i. Vilka korsreferenser är nödvändiga för att läsaren ska förstå? Vart vill du hänvisa läsaren sedan?
Y - Yrkesjargong
Undvik yrkesjargong och fackspråk som din målgrupp inte förstår.
Z - Zzz sov
Sov på saken. En natts paus innan du publicerar din text gör att detaljer kan falla på plats i sista korrekturet och risken för små slarvfel minskar.
Å - Återanvänd
Var kreativ med att återanvända material. Kanske kan din artikelserie bli en e-bok eller flera kortare inlägg på Twitter? Med återanvändning sprider du mer innehåll med en mindre insats.
Ä - Älskvärt
Människor vill prata och göra affärer med folk de gillar. Låt dina texter visa dig och alla medarbetare som personer som är lätta att tycka om.
Ö - Översiktligt
Gör det enkelt för läsaren att hitta det som är mest intressant för just honom eller henne i din text. Använd mellanrubriker, korta stycken och punktlistor där det passar.
Detta alfabet är inspirerat av 4syllables.
Vi hjälper gärna till med SEO för dina texter, utbildning för era webbredaktörer eller att skriva texterna åt dig. Hör av dig till Klara eller Pia.