5 tips för fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev

5 tips för fler prenumeranter till ditt nyhetsbrev

Nyhetsbrev är en effektiv kommunikationskanal, men kräver att du har någon att skicka till. Här kommer fem tips för att förlänga mottagarlistan.

1. Våga fråga - du erbjuder något bra!

Vilka borde vara mest intresserade av din nyhetsbrev? Sannolikt dina kunder eller potentiella kunder. Ett bra nyhetsbrev med relevant innehåll är att betrakta som en service till mottagarna och det är därför du inte får missa chansen att bjuda in dina viktigaste läsare. När du träffar nya kunder eller deltar i möten och event, lämna ett visitkort och fråga om du får lägga till dem på listan.

2. Håll ingången synlig

Det kan låta självklart, men om du ser dig omkring på webben så är det inte helt ovanligt att även de bästa webbplatserna har gömt sina anmälningsrutor lite för väl. Att de placeras synligt och strategiskt är en förutsättning för att besökare spontant ska anmäla sig. Högt upp är alla eniga om, men höger eller vänster sida råder det olika uppfattningar om. Varför inte testa dig fram?

3. Använd potentialen i sociala medier

Ofta möter företag kunderna i fler kanaler än på webbplatsen. Att integrera nyhetsbrev med sociala medier är enkelt och att länka och locka via Facebook och Twitter kan vara ett effektivt sätt att öka läsarna. Sociala medier är dessutom ett bra forum för diskussioner om utskickets innehåll, vilket ytterligare ökar synligheten och intresset. 

4. Fråga inte för mycket

Även om det är intressant för dig att veta så mycket som möjligt om dina läsare så är ett enkelt anmälningsfält att föredra. Många frågor och omfattande formulär kan få även den mest intresserade läsaren att vända innan frågorna är genomlästa. Gör det enkelt för prenumeranterna, börja med att samla in endast e-postadresserna. 

5. En bra landningssida ger tyngd

Bra landningssidor för de som anmäler sig är rätt sällsynta men när man väl möts av en är det svårt att inte imponeras. Att bjuda på en kort information om nyhetsbrevets innehåll och vad man kan förvänta sig som prenumerant känns genomarbetat och seriöst.

Har du ännu inget nyhetsbrev men är nyfiken på att testa? Läs mer om vårt verktyg Megafon™.

Taggar  e-postmarknadsforing nyhetsbrev tips

Relaterade ämnen som kanske kan intressera dig?

Sigillet är utfärdat av Syna AB